Partitie verplaatsen naar begin schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:46
Ik heb deze configuratie van mijn 1TB schijf met Windows 8.1:

100 MB system partitie
80 GB unallocated space (eerder Win7)
840 GB opslag partitie
80 GB boot partitie (met Win8.1)

Nu wil ik graag de boot partitie met Win8.1 verplaatsen of klonen naar het begin van mijn schijf, dus die unallocated space. Helaas in EASEUS partition magic en met Acronis kan ik die partitie niet klonen of verplaatsen, het lukt me niet. De opties zijn grijs wanneer ik de target partition probeer aan te klikken...

http://www.techsupportfor...begin-of-disk-635256.html

Hier heeft iemand zijn partitie gekloond, maar dit lukt mij dus al niet en hij zegt niet hoe hij dat gedaan heeft. Iemand tips?

Kan ik eventueel een backup maken met Acronis en die dan restoren naar die unallocted space en dan op magische wijze die schijf laten booten? De MBR aanmaken op die nieuwe partitie o.i.d?

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 28-12-2014 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-07 05:00

FCC

Volgens mij moet je als eerste een partitie maken op die unallocated space. Dan zal je waarschijnlijk wel de boel kunnen verplaatsen maar daarna zal je wellicht met je MBR aan de slag moeten om de boel te laten starten. Tricky situation omdat alles op één disk zit.
Ik heb dit soort geintjes wel gedaan met Diskpart. Zorg in ieder geval voor een goede back-up voor je begint!

En ik startte van een bootable usb-stick met Diskpart zodat de HD met rust gelaten werd tot het moment van schuiven. Succes!

[ Voor 16% gewijzigd door FCC op 28-12-2014 17:42 . Reden: extra info ]

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Van te voren wel even checken of je MBR of GPT gebruikt. Win 8.1 pakt meen ik standaard GPT ivm UEFI biossen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Het had geen nut om er een partitie van te maken: unallocated of partitie maakt dus niet uit om te kunnen kopiëren in EASEUS.

Met Diskpart en "list disk" is de "Gpt" kolom leeg, dus ik gebruik MBR.

Zal even Googlen hoe ik een MBR toewijs aan mijn nieuwe gekloonde partitie.

[ Voor 30% gewijzigd door Atomius op 28-12-2014 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik wens je veel succes met het 'verplaatsen' van de partitie, want je kan tegen problemen aanlopen mbt drive letters. Windows heeft nu namelijk je C: gekoppeld aan schijf 0, partitie 4, zoals deze in de MBR bekend staat. Dat je nu nog maar 3 partities hebt, is even niet belangrijk.

Daarnaast moet je ook nog BCD aanpassen om naar de juiste partitie te verwijzen. Die heeft nu ook in z'n config partitie 4 staan, dat moet dan straks naar partitie 2.

Je bent misschien beter af om het nu zo te houden en als je Windows er eens opnieuw op moet zetten, het dan goed in te delen. Of gewoon nu opnieuw installeren. :P
The Eagle schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:51:
Van te voren wel even checken of je MBR of GPT gebruikt. Win 8.1 pakt meen ik standaard GPT ivm UEFI biossen.
Dat is puur afhankelijk hoe het systeem opgestart wordt. Omdat er Windows 7 op heeft gestaan, kan je er redelijk vanuit gaan dat het in BIOS/Legacy modus staat en dus de schijf de MBR indeling heeft. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Hero of Time op 28-12-2014 19:25 . Reden: Quote toegevoegd, was ik vergeten. ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Als ik jou zo lees raad je het me dus eigenlijk af. Misschien toch maar even pas op de plaats maken dan. Het wordt nu wel een beetje erg experimenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 21:26

wowi

Het is wel mogelijk, installeer macrium reflect free is gratis backup programma,
en maak een partitie backup van je windows 8,1 drive.
Hierna restoren op de andere eerste partitie, wel andere bestemming kiezen dan.
als dat klaar is de win8,1 partitie die je wilt weghebben verwijderen.
Als je nu de pc opstart zal de pc niet starten waarschijnlijk.
Doe de windows 8,1 dvd erin en kies voor repair
lukt dit niet de eerste keer met de cd dan nog een keer repair kiezen.
Lukt het dan nog niet dan kun je fix mbr commandos doen zie link
http://www.thewindowsclub...r-boot-record-mbr-windows
Zo moet het lukken weer.
O maak ook even de recover cd aan mocht het niet lukken kun je alles op de oude partitie terug zetten.
Het is idd onzin om alles weer opnieuw te installeren, werkverschaffing heet dat.
Je kunt het zelfs verplaatsen naar een andere harddisk in een andere pc maar dit heeft wat meer truukjes nodig. :) Nieuwe aktivatie zal wel nodig zijn dan.

[ Voor 20% gewijzigd door wowi op 28-12-2014 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WizZie- schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:33:
Als ik jou zo lees raad je het me dus eigenlijk af. Misschien toch maar even pas op de plaats maken dan. Het wordt nu wel een beetje erg experimenteel.
Ik adviseer je alleen om je plan te herzien. Is het echt strikt noodzakelijk of wil je 't gewoon 'voor de mooi' verplaatst hebben? Je kan altijd besluiten om het wel te doen, ik geef alleen aan dat je mogelijk tegen problemen aan gaat lopen die je niet zou hebben voorzien. BCD is niet het ergste, zoals hier al een paar keer is aangegeven is een recovery goed genoeg om dat te herstellen.

Heeft je moederbord UEFI mogelijkheden? Zoja dan is het misschien handiger om het even uit te zingen en uiteindelijk je schijf te converteren naar GPT en W8.1 via UEFI te installeren. Heb je een kleine performance boost mbt opstarten. Als je naar UEFI modus toe gaat, moet wel de 1e partitie ongeveer 100 MB zijn in FAT32, die dient als ESP, EFI System Partition. Anders gaat 't nog niet werken. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Het is deels voor de mooi, maar eigenlijk meer omdat ik heb gelezen dat het eerste deel van je HDD het snelste is, nu zit de partitie met het besturingssysteem dus helemaal aan het eind van de schijf.

Ik heb een GA-MA78GM-UD2H, geen UEFI.

Edit: heb uiteindelijk de Win8.1 installatie partitie verwijderd en aan opslag toegevoegd, en een clean install op de "begin partitie" gezet.

[ Voor 23% gewijzigd door Atomius op 07-01-2015 21:08 ]

Pagina: 1