Help! Ik loop vast.. 65" Panasonic of 75" Samsung

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 08:29
Ik ben op zoek naar een nieuwe TV. Op dit moment heb ik een 52" maar ik wil groter. Ik was er bijna uit en wilde de Samsung 75HU7500 bestellen. Helaas (maar begrijpelijk) vond mijn vrouw dat nogal een flinke investering en twijfelt dus nog. Ik ben sindsdien het een en ander aan het heroverwegen.

Overigens voor de volledigheid: de kijkafstand is 3.7m tot 4m. Volgens dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://static1.gamespot.com/uploads/original/767/7673990/2701081-4267786121-optim.png

is 4k onzin op deze afstand. Echter is resolutie de vierde factor in het bepalen van beeldkwaliteit. Contrast, uniformiteit en kleurechtheid zijn meerbepalend.

Nu heb ik me uiteraard flink ingelezen in de voor-/nadelen van 4k, kijkafstand, resolutie, clouding, DSE, banding, etc. Gezien mijn situatie, wensen, eisen en budget kom ik tot deze twee modellen:
  • Panasonic 65AX900E (65", 3D calibratie LUTS, 4K, echte HDMI2.0 met HDCP2.2 en 4K@60Hz@4:4:4, full array LED (geen edge-lit) met local dimming, grote kijkhoek, goede uniformiteit, geen edge bleeding, geen banding, geen DSE, duur)
  • Samsung 75H6400 (edge-lit, 75", goede native contrast en zwartwaarden, "goedkoop", 2D 10-punt calibratie, HD (geen 4K), beperkte kijkhoek (20 graden wat voor mij betekent 1,3m off-axis))
Nu is de Panasonic erg duur voor een 65" UHD TV. Echter is dit wel een referentie-TV met zeer goede beeldeigenschappen. Deze beeldeigenschappen worden mede mogelijk gemaakt door het zeer uitgebreide CMS-systeem en de full-array LED backlight met 128 zones. 4K ga ik waarschijnlijk objectief niet zien maar wellicht wel subjectief. Verder zijn er zitplaatsen in de woonkamer waarbij 4K wel zichtbaar zou zijn. De TV is overigens wel groot genoeg om 1080p te zien op 3.5-4m, net.

De Samsung is 10" groter en maakt daardoor meer indruk. Echter lees ik genoeg verhalen over Samsung TV's waarin men klaagt over banding, uniformiteitsproblemen, DSE, clouding, etc. Ook is de kijkhoek zeer beperkt waardoor ik zelfs op de bank buiten de maximale hoek van 20 graden kan komen.

Het verschil tussen beide TV's is 700e. Ik ben van nature kritisch en een echte AV fanatiekeling. Echter ben ik weer niet iemand die elk jaar een nieuwe TV gaat komen (telefoons is een ander verhaal :) ). Een beetje future-proof is dus wel fijn. 4k Blu-ray komt half tot eind 2015 in de winkels te liggen. Op Netflix komen steeds meer series in 4k (zij het met een vrij hoge compressie), youtube heeft 4k, etc. 4k komt er langzaam wel aan.

Wie kan mij nieuwe inzichten geven zodat ik wellicht een keuze kan maken? Op dit moment zegt mijn gevoel de Panasonic (technisch superieur), Echter mijn verstand de Samsung (goedkoper, groter en geen 4K).

Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:24

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Neem de Panasonic. Je vindt die zelf technisch superieur, dus beter, en daarom zul je altijd gaan twijfelen bij de Samsung als je iets ziet wat je niet aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@Bigg Balls: Bedankt voor je reactie. Wat je daarin meldt heb je ook gelijk in. Ik heb nog wat reviews gelezen, filmpjes bekeken en fora's bezocht... Uiteindelijk de TX-65AX900E besteld voor een zeer gereduceerd tarief en kan deze morgen ophalen.

Ben zeeeeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• askyou
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 15:01
Anteros schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:35:
@Bigg Balls: Bedankt voor je reactie. Wat je daarin meldt heb je ook gelijk in. Ik heb nog wat reviews gelezen, filmpjes bekeken en fora's bezocht... Uiteindelijk de TX-65AX900E besteld voor een zeer gereduceerd tarief en kan deze morgen ophalen.

Ben zeeeeer benieuwd!
Ik ben ook zeer benieuwd, ben je tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Zie mijn reactie in een ander topic (zal daar vaker te vinden zijn): Anteros in "[UHD /3D/ LED] Panasonic 2014 TV Discussie"