Kan iemand mij helpen met het volgende?
Ik heb een glasvezel aansluiting van XS4ALL en een Draytek 2925 router.
XS4ALL gebruikt 2 vlans: vlan 6 voor internet en vlan 4 voor IPTV.
Het volgende heb ik werkend:
De 2 vlans worden gescheiden door de draytek en op een aparte poort gezet.
Dit werkt verder prima. Ik had alleen een probleem dat de router en internet traag werden tijdens het kijken van hoge bitstreams (of als meerdere iptv decoders aan stonden). Dit is opgelost door IGMP snooping aan te zetten.
Wat ik nu graag wil is internet en IPTV trunken zodat ik het over 1 utp kabel naar een andere ruimte kan sturen. Daar komt dan een managed switch te staan.
Nieuwe situatie:
Is deze configuratie mogelijk met de Draytek?
Huidige instellingen
vlan6 ingesteld op de wan poort:

vlan4 ingesteld en ge-bridged naar poort 5:

IGMP snooping aanzetten:
Ik heb een glasvezel aansluiting van XS4ALL en een Draytek 2925 router.
XS4ALL gebruikt 2 vlans: vlan 6 voor internet en vlan 4 voor IPTV.
Het volgende heb ik werkend:
code:
1
2
3
4
| Glasvezel ----> Draytek router ---> poort 1 (vlan 6) ---> switch voor internet | | ---> poort 5 (vlan 4) ---> switch voor IPTV |
De 2 vlans worden gescheiden door de draytek en op een aparte poort gezet.
Dit werkt verder prima. Ik had alleen een probleem dat de router en internet traag werden tijdens het kijken van hoge bitstreams (of als meerdere iptv decoders aan stonden). Dit is opgelost door IGMP snooping aan te zetten.
Wat ik nu graag wil is internet en IPTV trunken zodat ik het over 1 utp kabel naar een andere ruimte kan sturen. Daar komt dan een managed switch te staan.
Nieuwe situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Glasvezel -----> Draytek router -----> poort 1 (vlan 6) -----> switch voor internet | | -----> poort 5 (vlan 4) -----> switch voor IPTV | | -----> poort 4 (trunk) -----> managed switch voor internet+IPTV |
Is deze configuratie mogelijk met de Draytek?
Huidige instellingen
vlan6 ingesteld op de wan poort:

vlan4 ingesteld en ge-bridged naar poort 5:

IGMP snooping aanzetten: