• matthijspc
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-01 19:26
Hallo,
Ik heb mijn bios gereset om de Halt on instellingen te kunnen wijzigen.
Ik heb ingesteld dat op de SATA 1 Master mijn harde schijf zit.
Maar als ik wil booten staat er: "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".
Als ik dan weer in de bios kijk staat bij de SATA 1 Master "NONE".
De rest slaat ie wel op.
Weet iemand wat het probleem kan zijn??
BVD
MVG

[ Voor 3% gewijzigd door matthijspc op 28-12-2014 14:38 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49
Je moet in de bios niet aangeven waar jij denkt dat je harde schijf zit, de bios moet zelf de harde schijf detecteren. Vervolgens kun je bij de bootorder opgeven in welke volgorde je bios de verschillende apparaten langs loopt.

• matthijspc
Dat doe ik ook, maar hij saved het niet. Naar mijn mening staat alles goed. Ik stuur vanavond wel een sc

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
-In de bios 2 dingen instellen, tav booten,
1
welke hardware mag booten,
2
De volgorde aangeven.

-Na reset ook alles in de bios kontroleren, en instellen.
-Wat ik ook een keer gehad heb, de volgorde instellen,
dan rebooten,dan direct weer naar bios, dan weer instellen, de volgorde, dan werkte het pas.
-Zet de pc eens uit, trek stroomkabel uit het stroom, start de pc, en houd startknop 5 seconde vast, dan weer opnieuw proberen, met stroom.

• matthijspc
Helaas heeft het niet geholpen. In de volgorde staat de hard disk als eerste.
Hier wat screenshots:
Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a485/matthijpc/WP_20141229_12_49_47_Pro_zpse1d88f05.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a485/matthijpc/WP_20141229_12_50_12_Pro_zpsd417e9ee.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a485/matthijpc/WP_20141229_12_50_22_Pro_zps07787f02.jpg

Kan iemand hieruit opmaken wat ik fout doe??

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
Als je tijdens het opstarten F8 indrukt kan je eenmalig kiezen waar je vanaf wil opstarten, lukt dit wel?

Tevens moet je in de bios nadat je de instellingen goed gezet hebt op F10 drukken.
De datum staat die wel steeds goed? een bios die geen instellingen meer onthoud en steeds terug gaat naar default kan veroorzaakt worden door een lege bios batterij (CR2032 knoopcel batterij op je moederbord)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• matthijspc
Bij F8 gebeurt er niks. F11 doet wel wat maar das heb ik een wachtwoord voor nodig en die heb ik niet.

• Saturate
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-12-2021
Axewi schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:03:
Als je tijdens het opstarten F8 indrukt kan je eenmalig kiezen waar je vanaf wil opstarten, lukt dit wel?

Tevens moet je in de bios nadat je de instellingen goed gezet hebt op F10 drukken.
De datum staat die wel steeds goed? een bios die geen instellingen meer onthoud en steeds terug gaat naar default kan veroorzaakt worden door een lege bios batterij (CR2032 knoopcel batterij op je moederbord)
Of wellicht je CMOS jumper die verkeerd staat.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Als je een multimeter hebt even de batterij doormeten, maar sowieso geen slecht idee om te vervangen als dat de afgelopen 10 jaar nog niet gebeurd is.
Afbeelding 2
Boot tot OS/2 kan naar no ,als je Windows gebruikt.
Security setting zou je om te testen uit kunnen schakelen, nu moet je een wachtw invoeren om in de BIOS te komen.

Verwijderd

matthijspc schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:18:
Bij F8 gebeurt er niks. F11 doet wel wat maar das heb ik een wachtwoord voor nodig en die heb ik niet.
Bedoel je F10 in plaats van F11? Het kan dat je een wachtwoord nodig hebt, maar daar valt verder niet zoveel aan te doen - je hebt dat wachtwoord nodig. Je zou nog kunnen problemen een volledige reset te doen door je batterij eruit te trekken en een minuut of 10 te wachten, maar ik weet niet of dat ook je wachtwoord reset.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:22

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heb je ook gekeken in het menu "Hard Disk Boot Priority"?
Ik heb een Pentium 4 PC die een (voor die tijd) grote USB stick herkent als een "harddisk" en die kan dan in dat scherm een hogere prioriteit hebben (en houden) dan de echte SATA opstartschijf.
De melding "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" die je krijgt klinkt ook wel als een melding die uit een bootsector van een niet-opstartbare schijf komt.

[ Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 29-12-2014 22:45 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-12-2025
aawe mwan schreef op maandag 29 december 2014 @ 22:43:
Heb je ook gekeken in het menu "Hard Disk Boot Priority"?
Ik heb een Pentium 4 PC die een (voor die tijd) grote USB stick herkent als een "harddisk" en die kan dan in dat scherm een hogere prioriteit hebben (en houden) dan de echte SATA opstartschijf.
De melding "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" die je krijgt klinkt ook wel als een melding die uit een bootsector van een niet-opstartbare schijf komt.
Inderdaad, en natuurlijk de fdd er uitgooien als je die nog hebt.

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

• matthijspc
Als eerste mijn excusses dat ik zo lang niet heb gereageerd.
Ik heb de sata configuratie op IDE gezet en dat ding daaronder (sorry ik de naam niet) weer op sata only.
En toen deed ie het.
Iedereen bedankt voor zijn hulp.
Pagina: 1