externe hdd traag sinds windows 7

Pagina: 1
Acties:

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik ben sindskort overgestapt van windows 8.1 naar windows 7. Ik heb alle drivers geinstalleerd. Maar als ik een bestand naar mijn externe hdd overzet, gaat het ontzettend traag.

ik heb andere usb poorten geprobeerd en er gebeurt hetzelfde. soms kreeg ik de melding dat het bestand niet kon overschreven worden (na paar keer proberen lukte het wel), en bij andere bestanden de melding dat het bestand in gebruik was, terwijl ik 100% weet dat het niet zo is. bestanden overplaatsten met interne hdd's gaat verder perfect.

wat kan de oorzaak zijn ?

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-01 17:41

r44

Controleer de schijf op bad sectors.

44

• Farabi
  • Niet online
hoe doe ik dat ?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Zo'n test heet een SMART test. Als je windows draait zul je daar een apart tooltje voor moeten downloaden. Google op "SMART test" en je zult wel wat vinden.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Misschien hd door win7 laten formateren(indien de hd door win8 is geformateerd).

• Farabi
  • Niet online
ik heb de smart test uitgevoerd en ik krijg de gezondheidsmelding 'slecht'.

een rode bol met 'reallocated sectors count' en een gele met 'current pending sector count'

is dit nog te fixen ? of moet ik een nieuwe kopen ?

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-01 17:41

r44

Er zijn tools waarvan ze zeggen dat het bad sectors kan herstellen.
in Google op "fix bad sectors on hard disk" zoeken.
Of het zinvol en of werkt weet ik niet. Je kan het altijd proberen.
Ik zelf heb het nog nooit gebruikt.
Meestal vervang ik dan de schijf.
Zoals Jan9999 zegt kan je het ook eerst formateren.
Maar dat zou ik dan doen met Diskpart.

44

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
r44 schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:40:
Er zijn tools waarvan ze zeggen dat het bad sectors kan herstellen.
Dat kan niet. Als een schijf een bad sector heeft, is die fysiek beschadigd. Deze sectoren worden uitgeschakeld en de data die erop staat wordt (als het nog lukt deze uit te lezen) verplaatst naar een nog gezonde sector. Dat doet de controller van de HDD op eigen houtje, heb je geen programmatjes voor nodig.

Het spreekt voor zich dat een schijf met veel bad sectors een soort gatenkaas wordt en dat dit niet bevordelijk is voor de snelheid. Formatteren of defragmenteren kan inderdaad helpen, omdat de data dan iig weer op volgorde komt te staan, ipv dat de leeskop bij iedere bad sector naar een ander gedeelte van de schijf moet springen om de verplaatste data te lezen.

Maar meestal is het een (snel) aflopende zaak als een schijf bad sectors begint te vertonen. Zeker als het er zoveel zijn dat hij merkbaar trager wordt. Gewoon zo snel mogelijk vervangen is het slimste wat je kunt doen. En voor zover je dat nog niet gedaan had, uiteraard eventuele belangrijke bestanden zo snel mogelijk backuppen!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zou je een screenshot kunnen plaatsen van crystaldiskinfo? mocht je maar een paar bad sectors hebben kun je de schijf een Full format geven in windows (geen QUICK) Dan zou alles op 0 moeten staan. Mocht je schijf heel veel sectors stuk hebben dan kun je hem beter afschrijven voor garantie of weggooien.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Windows is al sinds het begin der tijden uitgerust met een tool om harde schijven logisch en fysiek te controleren op problemen.

Uw vaste schijf op fouten controleren in Windows 7

Theoretisch zou Windows ook een melding moeten geven als de SMART data armageddon aangeeft.
Maar dat zie je zelden.

• jeroen3
Hah, (hex?) 348 pending sectoren...

Backup maken en weggooien.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 28-12-2014 16:22 ]

• Farabi
  • Niet online
ik snap niet wat je bedoelt, maar ik zal het vervangen :*)

bedankt iedereen !

[ Voor 15% gewijzigd door Farabi op 29-12-2014 00:40 ]

• jeroen3
Een pending sector is een sector op de harde schijf waarvan gedetecteerd is dat hij beschadig is, maar welke nog niet is uitgesloten door het bestandssysteem or schijfcontroller.

Draai Checkdisk (Uw vaste schijf op fouten controleren in Windows 7) inclusief controle op beschadigde sectoren om deze buiten te sluiten. Echter kan je dat niet oneindig doen, en na (decimaal of hexadecimaal) 348 pending sectoren is de schijf niet meer te vertrouwen.
Één of twee gaat nog wel, maar dit is gewoon teveel.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 29-12-2014 07:21 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Smart in je bios aanzetten, misschien krijg je dan een waarschuwing, van smart.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:15
Ik zou de schijf eerst eens formateren (en dan niet snel)
Pagina: 1