• Joeri_V
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2025
Beste Tweakerts,

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een htpc met de volgende specificaties:

Kast: Zalman HD501
MoBo: Gigabyte GA-F2A85XM-D3H
CPU: AMD A10-5800K Black Edition
Cooler: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Memory: Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX
SSD: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB
HDD: 2x WD Green WD20EARX, 2TB
WiFi: TP-Link TL-WDN4800
PSU: be quiet! Straight Power E9 400W

Een eerste htpc die ik voornamelijk voor xbmc gebruik en wat opslag, zoals films, series en persoonlijke bestanden. OS is xbmc(kodi)buntu.

Nu het volgende; de htpc staat direct aangesloten op de tv. Het geluid wat hier uit komt is niet om aan te horen >:) Daarom ben ik mij aan het oriënteren op een budget geluidsset van rond de 100 euro, en hoeft geen 5.1 set te zijn. Met 2.1 ben ik dik tevreden. Dit vanwege de gebrekkige ruimte.

Wat ik zelf heb gevonden:

1. Een versteker icm een geluidsset. Hierbij kan de hdmi van mijn htpc via de versterker aan de tv gekoppeld worden. Echter, dit past niet binnen het budget en is wat overkill voor mijn wensen.

2. Een soundbar. Deze kan direct aan het moederbord gekoppeld worden(?)

3. Een set pc speakers, zoals de logitec z-2300. Ik vraag mij echter af of dit de kwaliteit ten goede komt.

Graag hoor ik wat ideeën!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 16:17
100,- is wel erg beperkt aan budget hiervoor. Verwacht geen wereld van verschil bij een upgrade als je naar nieuwe hardware kijkt. Ik zou dan ook eerder op de 2e hands markt gaan snuffelen voor een versterker, bij voorkeur met digitale input (optical neem ik aan, maar hangt af van je mobo. Controleer even wat voor digitale aansluitingen erop beschikbaar zijn) en een setje speakers. Ik zou dan voor 2.0 kiezen ivm budget. 2.1 / 5.1 voor die prijs is zelfs op de 2e hands markt erg zeuren, en eindig je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk met een setje waar je precies net niet tevreden over bent.

iRacing Profiel

• Joeri_V
Ik kan een lg hx771 op de kop tikken voor 110. Zal dit een prima beginners setje zijn? Ik word zelf namelijk uit de specificaties niet veel wijzer.

Zal de lg set verder ook direct aan de htpc gekoppeld kunnen worden dmv hdmi, of is een versterker noodzakelijk voor het produceren van geluid? Dan heb ik namelijk de mogelijkheid om het eerst zonder versterker te proberen.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:14
Daar hoort toch een receiver bij? Op de LG site staat dat deze beschikt over hdmi out en in. Dan zou je dus je htpc kunnen aansluiten op de receiver en het beeld signaal weer via hdmi naar je tv kunnen sturen.

• Joeri_V
Dit heb ik inderdaad gedaan. Meteen even aangesloten en ik ben helemaal tevreden! Is het nu zo dat door middel van een versterker de geluidskwaliteit nog beter wordt? :9~

[ Voor 35% gewijzigd door Joeri_V op 31-12-2014 20:59 ]