Toon posts:

PC upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 460 views

Verwijderd

Topicstarter
Mijn build:
Core duo 2
GTX 285
SSD 120 gb + 1 tb harde schijf
8 gb RAM
Etc

Ik heb mijn PC al aantal jaar. Gebruik het voornamelijk om te gamen. Mijn huidige system heb ik paar jaar geleden geupgrade met een GTX285, SSD, en wat extra geheugen. Mijn PC is inmiddels toe aan een nieuwe upgrade.

Hoeveel mag mijn upgrade ongeveer kosten? Ongeveer 400 euro en ik wil de volgende dingen upgraden met het geld:
-nieuwe processor
-moederbord voor de nieuwe processor
-geheugen voor de nieuwe moederbord
-behuizing (bare bone) voor de nieuwe moederbord

Wat denk ik zelf aan? Ik zit te twijfelen tussen een i5 (200 euro) en een Xeon (230 euro). Welke zouden jullie kiezen? Ook weet ik niet welke moederbord ik moet kiezen. Ik heb helemaal geen verstand van moederborden. :?

Ik doe niet aan OC. Ik wil gewoon een PC die lang mee zal gaan en games zoals Rome 2 aan kan.

• DaLucovic
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-12-2025
Zou je je eigen idee van de upgrade in een handig overzichtje willen zetten? Ik zou zo niet precies weten welke i5 voor 200 euro je bedoelt. Als je niet weet hoe dit moet kun je En hoe maak je nu zo'n leuk lijstje? hier kijken.

Ik zal binnen een paar minuten een lijstje posten, het internet in de trein is niet echt snel zoals gewoonlijk.

EDIT: Rokz heeft hetzelfde lijstje gepost als wat ik wilde posten. :+
Eventueel zou je de koeling achterwege kunnen laten en na kunnen denken over een upgrade van je GPU. Dan zou ik wel een tweedehandse kopen, denk hierbij aan een HD 7950 3GB. Met 2GB extra VRAM zal het voor veel betere prestaties zorgen en zou je ook nog andere (recentere) games kunnen spelen. Je zal wel net iets over budget komen, maar dit zullen maar enkele tientallen euros zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door DaLucovic op 28-12-2014 13:12 ]

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-03 19:56
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,85

Dit een idee? nog eventueel budget over om een duurdere kast te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
DaLucovic schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:03:
Zou je je eigen idee van de upgrade in een handig overzichtje willen zetten? Ik zou zo niet precies weten welke i5 voor 200 euro je bedoelt. Als je niet weet hoe dit moet kun je En hoe maak je nu zo'n leuk lijstje? hier kijken.

Ik zal binnen een paar minuten een lijstje posten, het internet in de trein is niet echt snel zoals gewoonlijk.

EDIT: Rokz heeft hetzelfde lijstje gepost als wat ik wilde posten. :+
Zit nu op mijn phone. Ik zal dat doen wanneer ik thuis ben. :)

Verwijderd

Topicstarter
Rokz schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:05:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,85

Dit een idee? nog eventueel budget over om een duurdere kast te nemen.
Nice. Dat is denk ik de goedkoopste i5 die er is. Kan ik die later overclocken? Ik snap uberhaupt niet waarom er mensen zijn die duurdere i5 varianten kopen wanneer je die zelf gewoon kan overlocken. Kan iemand dat mij uitleggen? Je kunt toch in principe de goedkoopste i5 variant kopen en daarna overclocken?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Omdat een duurdere i5 iets heel anders is dan een goedkope i5 :') Deze kun je bijvoorbeeld niet overklocken.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Nee, deze kun je NIET overklokken. De duurste i5 kun je WEL overklokken.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Rokz
De 7950 kan je al voor 80-100 euro halen hier op vraag en aanbod. Heb m zelf ook prima kaartje voor nu!

En deze kan je niet overclocken.. Is geen k processor. Wil je uberhaupt gaan overclocken moet er weer een duurdere koeler op duurdere i5 en dan zit je gauw over je budget..

Bedenk me net wel goed om even te weten wat voor voeding je hebt :D

[ Voor 11% gewijzigd door Rokz op 28-12-2014 13:22 ]

• DaLucovic
[b][message=43475755,noline]
Ik doe niet aan OC. Ik wil gewoon een PC die lang mee zal gaan en games zoals Rome 2 aan kan.
Dit voegt natuurlijk weinig toe.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 28-12-2014 15:44 ]

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

Verwijderd

Topicstarter
Rokz schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:19:
De 7950 kan je al voor 80-100 euro halen hier op vraag en aanbod. Heb m zelf ook prima kaartje voor nu!

En deze kan je niet overclocken.. Is geen k processor. Wil je uberhaupt gaan overclocken moet er weer een duurdere koeler op duurdere i5 en dan zit je gauw over je budget..
Dus ik moet een k processor hebben als ik wil overclocken? Dan ben ik stront veel kwijt. Misschien kan ik beter voor de Xeon processor gaan. Zuiniger en betrouwbaarder en ze zeggen dat de Xeon net zo goed als de i7 is.

• warhamstr
JAH TWEE XEONS LIJKT ME NOG BETER!

Even serieus hoor, maar waarom denk je dat een 'normale'(zoals hier genoemd) i5 te traag is? Waarom wil je niet overklokken en eigenlijk toch wel?

Die genoemde i5 is prima voor die ene oude game die je wilt spelen.

Verwijderd

Topicstarter
warhamstr schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:26:
JAH TWEE XEONS LIJKT ME NOG BETER!

Even serieus hoor, maar waarom denk je dat een 'normale'(zoals hier genoemd) i5 te traag is? Waarom wil je niet overklokken en eigenlijk toch wel?

Die genoemde i5 is prima voor die ene oude game die je wilt spelen.
Voor nu is die goedkope i5 wel goed maar er komen steeds nieuwe Total War series uit. Dan moet je toch overclocken of telkens een nieuwe processor kopen of gewoon in een keer een goeie processor kopen zoals de Xeon processor die bijna net zo goed is als de i7.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En aan een i7 heb je weinig tot niks voor games...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• warhamstr
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:29:
[...]

Voor nu is die goedkope i5 wel goed maar er komen steeds nieuwe Total War series uit. Dan moet je toch overclocken of telkens een nieuwe processor kopen of gewoon in een keer een goeie processor kopen zoals de Xeon processor die bijna net zo goed is als de i7.
:O

Gast, please. Verdiep je in de materie of luister gewoon naar goed advies.

Overklokken betekent niet dat je ineens een shitload performance meer krijgt, dat gaat over enkele procenten. En je geeft zelf in je topicstart aan dat je niet 'doet aan OC'.

Nogmaals voor die games die jij speelt is een goedkopere (en dan zeg ik niet meteen de allergoedkoopste) i5 voldoende. Waarom jij er vervolgens i7's en Xeons bij haalt? Je budget is een sneu €400,- waar je een bijna complete pc voor wil kopen. Ga maar een bijbaan zoeken. Met de eisen die je nu stelt red je het niet met zo'n budget. :X

[ Voor 9% gewijzigd door warhamstr op 28-12-2014 13:36 ]

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:51
Kijk anders lekker wat je doet ;)
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:29:
[...]

Verwijderd

Topicstarter
warhamstr schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:33:
[...]

Overklokken betekent niet dat je ineens een shitload performance meer krijgt, dat gaat over enkele procenten. En je geeft zelf in je topicstart aan dat je niet 'doet aan OC'.

Nogmaals voor die games die jij speelt is een goedkopere (en dan zeg ik niet meteen de allergoedkoopste) i5 voldoende. Waarom jij er vervolgens i7's en Xeons bij haalt?
Ik weet zelf ook niet alles. Xeon is een nieuwere generatie dus ik dacht dat die beter waren maar ik kom er nu achter dat die niet zo goed zijn voor game computers. Ze zijn wel betrouwbaarder.

• warhamstr
Nogmaals:
[...]
Maar ik stop er mee, je topic gaat zo dicht ws.
We hebben hier genoeg moderators...

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 28-12-2014 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
[...]
Je budget is een sneu €400,- waar je een bijna complete pc voor wil kopen. Ga maar een bijbaan zoeken. Met de eisen die je nu stelt red je het niet met zo'n budget. :X
Ik heb 23k op de bank staan maar ik ga niet meer geld uitgeven dan nodig is als ik alleen games zoals Rome 2 speel. Ik snap niet wat sneu is. Laat mij een build-up van een PC zien wat volgens jou niet "sneu" is.

• Rokz
[...]

Nogmaals voor die games die jij speelt is een goedkopere (en dan zeg ik niet meteen de allergoedkoopste) i5 voldoende. Waarom jij er vervolgens i7's en Xeons bij haalt? Je budget is een sneu €400,- waar je een bijna complete pc voor wil kopen. Ga maar een bijbaan zoeken. Met de eisen die je nu stelt red je het niet met zo'n budget. :X
Moet zeggen TS is wel een beetje vaag allemaal.

De i5 die ik aanbevolen heb ga je nog heel lang plezier van hebben. En net wat Warham zegt OC is een paar procent. En het lijkt me met jou computer kennis die je momenteel bezit niet de moeite waard is om uberhaupt aan OC te denken!

i7 en xeon's tuurlijk zijn ze beter maar daar betaal je ook voor. Maar zijn ze ook beter in games? ik betwijfel het. Kijk is goed rond in desktop aankoopadvies en je ziet bijna geen een game pc met een i7 laat staan xeon. De meeste doen 't met een i5 omdat dit meeer als voldoende is voor gamen.

Lees je in, denk er nog is goed over na. En kijk dan pas weer wat je wil. Want je gaat nu echt te veel dingen door elkaar halen! En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling van aankoopadvies.

• Ronnio G
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-03 21:58
Inderdaad, neem de i5 die aanbevolen wordt. Die staat niet voor niets in de best buy guide.

Geheugen hoef je niet te vervangen lijkt me. Interessantere keuze is inderdaad een nieuwe videokaart.

Tot slot is het handig om te weten wat voor voeding je hebt.

PSN: DeNachtBaron

Verwijderd

Topicstarter
Ronnio G schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:46:
Inderdaad, neem de i5 die aanbevolen wordt. Die staat niet voor niets in de best buy guide.

Geheugen hoef je niet te vervangen lijkt me. Interessantere keuze is inderdaad een nieuwe videokaart.
Ik ga toch voor die i5. In de winkel is die paar tientjes duurder vergeleken met webshops. Denk dat ik hem toch de winkel ga halen ivm garantie.
Tot slot is het handig om te weten wat voor voeding je hebt.
450
Rokz schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:43:
[...]

Moet zeggen TS is wel een beetje vaag allemaal.

De i5 die ik aanbevolen heb ga je nog heel lang plezier van hebben. En net wat Warham zegt OC is een paar procent. En het lijkt me met jou computer kennis die je momenteel bezit niet de moeite waard is om uberhaupt aan OC te denken!

i7 en xeon's tuurlijk zijn ze beter maar daar betaal je ook voor. Maar zijn ze ook beter in games? ik betwijfel het. Kijk is goed rond in desktop aankoopadvies en je ziet bijna geen een game pc met een i7 laat staan xeon. De meeste doen 't met een i5 omdat dit meeer als voldoende is voor gamen.

Lees je in, denk er nog is goed over na. En kijk dan pas weer wat je wil. Want je gaat nu echt te veel dingen door elkaar halen! En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling van aankoopadvies.
Als het maar paar % uitmaakt dan ga ik sowieso niet aan OC doen. Ik denk dat ik toch voor die i5 ga.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 13:50 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09
Tengri; wacht even tot Januari. Er komt dan een nieuwe Best Buy Guide uit hier op Tweakers waarin ongetwijfeld een game-PC staat. Je zult meer dan genoeg hebben aan een mainstream systeem.

Over spellen die in de toekomst uitkomen; een videokaart van een nieuwe generatie zal dan wonderen doen.

En over je voeding; merk en type zijn belangrijker. Er zijn goede voedingen en er zijn slechte voedingen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:49:
Tengri; wacht even tot Januari. Er komt dan een nieuwe Best Buy Guide uit hier op Tweakers waarin ongetwijfeld een game-PC staat. Je zult meer dan genoeg hebben aan een mainstream systeem.

Over spellen die in de toekomst uitkomen; een videokaart van een nieuwe generatie zal dan wonderen doen.
Daarom ga ik wachten met een videokaart . Zal ik ook wachten met het aanschaffen van die andere onderdelen?
En over je voeding; merk en type zijn belangrijker. Er zijn goede voedingen en er zijn slechte voedingen.
Cooler master silent pro 600w (ik dacht 450w sorry)

• DaLucovic
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:48:

Ik ga toch voor die i5. In de winkel is die paar tientjes duurder vergeleken met webshops. Denk dat ik hem toch de winkel ga halen ivm garantie.
Webwinkels hebben ook garantie..

Verder blijf bij het lijstje van Rokz, eventueel zonder koeler en nieuwe (betere) videokaart waarmee je ongetwijfeld (300x) langer door kan spelen dan met een Xeon i.c.m. GTX285.

Je komt naar dit forum voor advies, ga er vanuit dat diegene die reageren je graag helpen en je geen zooi-pc in elkaar laten zetten. Zij weten waar ze over praten.

Wacht inderdaad op de BBG van januari en in de tussentijd kun je het Desktop aankoopadvies-forum in de gaten houden en jezelf inlezen in de verschillende componenten en waar ze precies voor dienen.

[ Voor 13% gewijzigd door DaLucovic op 28-12-2014 14:10 ]

• NitroX infinity
Uit het topic wordt mij duidelijk dat je niet zoveel verstand hebt van welke hardware geschikt is voor jouw doeleinden. Ik zou adviseren om rustig aan te doen en je in te lezen in benchmarks/reviews die de spellen gebruiken die jij speelt en wilt spelen. Daarnaast is het misschien verstandig om de topics die voorbij komen in Desktop Aankoopadvies en Componenten Aankoopadvies te lezen. Daarmee leer je al aardig wat en ben je een stuk meer tevreden als je eenmaal upgrade omdat je beter begrijpt waarom die nieuwe onderdelen goed zijn.

Ik zou in ieder geval wachten op de Best Buy Guide van Januari totdat je overgaat op de aanschaf van nieuwe onderdelen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Borromini schreef op zondag 28 december 2014 @ 13:31:
En aan een i7 heb je weinig tot niks voor games...
Zucht ...

Je bedoeld zeker dat het overkill is ...

tov de i7 is het wellicht een kleine verbetering maar niet een die je gaat merken tov een betere videokaart. De i5 kan het makkelijk aan en is toekomst proof. iig kan je sparen voor nieuwer systeem.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:08:
Uit het topic wordt mij duidelijk dat je niet zoveel verstand hebt van welke hardware geschikt is voor jouw doeleinden. Ik zou adviseren om rustig aan te doen en je in te lezen in benchmarks/reviews die de spellen gebruiken die jij speelt en wilt spelen. Daarnaast is het misschien verstandig om de topics die voorbij komen in Desktop Aankoopadvies en Componenten Aankoopadvies te lezen. Daarmee leer je al aardig wat en ben je een stuk meer tevreden als je eenmaal upgrade omdat je beter begrijpt waarom die nieuwe onderdelen goed zijn.

Ik zou in ieder geval wachten op de Best Buy Guide van Januari totdat je overgaat op de aanschaf van nieuwe onderdelen.
Ik ben iemand die benchmarks en dergelijke gaat onderzoeken. Dat een processor ietjes beter is dan de andere maakt mij niet zo veel uit. Dat wil niet zeggen dat ik niks van hardware af weet. Ik heb gewoon andere prioriteiten. Ik weet dat ik een Intel processor wil en wat ik er mee wil doen. Wel wil ik vermelden dat ik jullie input waardeer. Een van de hoofdredenen waarom ik mijn PC wil upgraden is omdat mijn huidige PC het begeven heeft. Ik kom niet verder dan bios en ik zie allemaal rare tekens op het scherm. Ik denk dat ik niet kan wachten tot volgende maand.

Verwijderd

Topicstarter
DaLucovic schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:05:
[...]

Webwinkels hebben ook garantie..

Verder blijf bij het lijstje van Rokz, eventueel zonder koeler en nieuwe (betere) videokaart waarmee je ongetwijfeld (300x) langer door kan spelen dan met een Xeon i.c.m. GTX285.

Je komt naar dit forum voor advies, ga er vanuit dat diegene die reageren je graag helpen en je geen zooi-pc in elkaar laten zetten. Zij weten waar ze over praten.

Wacht inderdaad op de BBG van januari en in de tussentijd kun je het Desktop aankoopadvies-forum in de gaten houden en jezelf inlezen in de verschillende componenten en waar ze precies voor dienen.
Qua processors denk ik dat er niet veel gaat veranderen als ik ga wachten tot volgende maand. Zoals ik boven al vermeld heb werkt mijn PC niet meer. dus ik denk dat ik zsm mijn pc ga upgraden en pas volgende maand en de maanden daarna een nieuwe generatie videokaart ga kopen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Twarp schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:16:
[...]

Zucht ...

Je bedoeld zeker dat het overkill is ...

tov de i7 is het wellicht een kleine verbetering maar niet een die je gaat merken tov een betere videokaart. De i5 kan het makkelijk aan en is toekomst proof. iig kan je sparen voor nieuwer systeem.
offtopic:
Ik snap niet helemaal waarop je reageert, want je opmerking ligt in de lijn met wat ik gezegd heb :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• DaLucovic
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:31:
[...]

Qua processors denk ik dat er niet veel gaat veranderen als ik ga wachten tot volgende maand. Zoals ik boven al vermeld heb werkt mijn PC niet meer. dus ik denk dat ik zsm mijn pc ga upgraden en pas volgende maand en de maanden daarna een nieuwe generatie videokaart ga kopen.
Dan zou ik bij het lijstje van Rokz blijven en een tweedehands GPU ipv koeling, met een beetje geluk heb je net voor oud en nieuw een nieuwe pc.

Verwijderd

Topicstarter
DaLucovic schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:00:
[...]

Dan zou ik bij het lijstje van Rokz blijven en een tweedehands GPU ipv koeling, met een beetje geluk heb je net voor oud en nieuw een nieuwe pc.
Ik kom er net achter dat ik zonder een nieuwe videokaart niks aan een upgrade heb. :| Mijn videokaart is waarschijnlijk dood:

Verwijderd in "PC blijft hangen met opstarten"

Misschien is het toch beter als ik een maand wacht. Welke nieuwe videokaarten komen er dan uit?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 15:06 ]

• DaLucovic
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:05:
[...]

Ik kom er net achter dat ik zonder een nieuwe videokaart niks aan een upgrade heb. :| Mijn videokaart is waarschijnlijk dood:

Verwijderd in "PC blijft hangen met opstarten"

Misschien is het toch beter als ik een maand wacht. Welke nieuwe videokaarten komen er dan uit?
In de CPU (i5-4460) zit een geïntegreerde videochip (Intel HD4600) die het makkelijk zat volhoud tot je een nieuwe GPU koopt, al zal ik meteen een tweedehands GPU erbij kopen zoals eerder gezegd.

• NitroX infinity
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:05:
[...]
Welke nieuwe videokaarten komen er dan uit?
Geen, voor zover ik weet. De reden waarom ik suggereerde om te wachten tot de BBG van Januari is zodat je een voorbeeld hebt van een pc die zou moeten voldoen voor je. Overigens is het de 28ste en de BBG komt waarschijnlijk al op 1 Januari online, zo niet dan wel in de eerste week.

Mocht je het geld niet hebben om meteen een grote upgrade te doen, zoals gezegd heeft een i5 een geïntegreerde GPU. Daar kun je misschien op lage instellingen eerst wel mee vooruit met spellen en dat geeft je de tijd om te sparen voor een goede GPU, eventueel tweedehands.

• br00ky
  • Laatst online: 07:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste Tengri,

Op tweakers verwachten we eigen onderzoek. Het feit dat je openingspost geen eigen lijst of standaard te beantwoorden vragen bevat doet vermoeden dat er nog veel te halen is in zelf eerst dingen uitzoeken. Om ervoor te zorgen dat er een goede discussie op gang gaat komen lijkt het mij dan ook verstandig éérst eens zelf iets samen te stellen. Je kan hiervoor andere topics en de Best Buy Guides gebruiken.

Als je dat op een rijtje hebt mag je natuurlijk een nieuw topic openen. Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.