Nieuwe modem/router of accesspoint.

Pagina: 1
Acties:

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:40
Ik heb sinds kort glasvezel via solcon, in Harderwijk, een 150MB/s abbo.
De bijgeleverde Fritzbox werkt bedraad prima, maar de wifi prestaties zijn ronduit slecht te noemen. Nu ben ik aan het kijken wat ik het beste kan doen: een nieuwe modem/router om de Fritzbox te vervangen, of een extra accesspoint?

Ik zoek uiteraard de goedkoopste optie, maar dan wel zodat mijn draadloze snelheid ook de 150 MB/s aantikt, of in de buurt komt. Momenteel is dat maar 30mb/s..

Ik kan de Fritzbox dus vervangen, maar ook bedraad een accesspoint er naast zetten. Bedraad een accesspoint op zolder is ook mogelijk.

Ik moet rekening houden met de glasvezel snelheid, en een bedrade snelheid van minimaal 150 MB/s. Oh ja, tv moet ook via utp kunnen, aangezien dat nu ook mogelijk is via de Fritzbox.

Wat zijn mijn opties?

[ Voor 82% gewijzigd door Goofyduck384 op 28-12-2014 11:20 ]

• jesha
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 12:33
Simpel, je schakelt de wifi van je modem uit. Daarna Douw je een goede router in een van de fritz box poorten en die router staat op het modem aangesloten op de eerste verdieping. Verder betreft het feit dat je 150mbit wifi wilt ligt meer aan je apparaten op dat moment dan je router, check of meeste een wifi ac adapter hebben want met wifi N op 5Ghz frequentie kom je niet ver.

Ik zit nu op een iPad dus kan geen producten linken maar misschien de nighthawk zal wel de goede router zijn.

Extra je kan niet zomaar een modem vervangen dus voordat je tv het niet meer doet gewoon router kopen dus.

[ Voor 12% gewijzigd door jesha op 28-12-2014 11:28 ]

• Goofyduck384
Oke, een goede router dus, i.p.v. een accesspoint.
Zou dit een goede optie zijn?

http://tweakers.net/price...l-wr1043nd/specificaties/

• jesha
uhmmm, ik durf mensne niet al snel goedkopere producten aan te raden maar als je niet echt super wifi verbinding nodig hebt en tevreden bent met 100-150Mbit dan is het wel goed genoeg.

• Goofyduck384
Tja, via speedtest haal ik nu via wifi 30 Mbps en bedraad 150Mbps.
Ik zou willen dat die wifi dus ook richting de 150 Mbps gaat, of is dat niet haalbaar met de door mij genoemde router?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Goofyduck384 schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:23:
Oke, een goede router dus, i.p.v. een accesspoint.
Zou dit een goede optie zijn?

http://tweakers.net/price...l-wr1043nd/specificaties/
Zit je in een drukke omgeving? In een rustige omgeving kun je daarmee misschien net aan richting de 100-150 Mbit halen, in een iets drukkere omgeving (lees: in de bebouwde kom) mag je blij zijn als je de 60-70Mbit haalt. 30-40Mbit is meer realistisch. Meer is gewoon niet haalbaar met 802.11N en zeker niet op de 2,4GHz band.

Wil je 2015-waardige performance dan heb je echt een AC-router nodig, met DFS.
Bijvoorbeeld: pricewatch: TP-Link Archer C7

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 28-12-2014 12:43 ]

• jesha
precies wat mcDavid zegt.

mogelijk is het een idee om te posten wat je budget is.

• Goofyduck384
Dat is lastig te zeggen, aangezien ik geen budget heb. Ik wil een zo goedkoop mogelijke optie, echter wil ik er wel mee bereiken wat ik al aangaf, via speedtest richting de 150Mbps halen.
Met m'n huidige configuratie haal ik draadloos gewoon te weinig en m'n wifiprinter op zolder heeft zelfs helemaal geen bereik, vandaar dat ik aan een extra accesspoint op zolder dacht. Ik dacht dat ik daarmee mijn bereik voldoende vergrote, zodat die 100-150 Mbps gehaald moest kunnen worden...

Echter als dat met een accesspoint niet voldoende lukt, zal ik nog meer moeten kopen, en dan is bijv. eenrouter voldoende.. Echter weet ik dat gewoon niet. Heb hier in de omgeving ongeveer 7 a 8 draadloos netwerken, niet extreem druk, maar ook miet rustig nee.

Gaat verder om een nieuwbouwwoning, gewone tussenwoning. Heb alleen bedraad aansluitmogelijkheden in de meterkast of op zolder (2e verdieping). 1e verdieping is niet mogelijk.

• mcDavid
Bereik en snelheid is niet het zelfde. Het bereik wordt beperkt door het maximale zendvermogen, in Nederland is dat 100mW. Op sommige routers kun je een hoger zendvermogen instellen, maar het nut is vaak beperkt aangezien je devices die ermee verbinden deze mogelijkheid meestal niet hebben. Bovendien geeft het weer meer overlast voor de buren.
Wifi over 5GHz heeft een nog slechter bereik, aangezien deze frequentie een hogere demping heeft en dus slechter door muren heen gaat. Voordeel hiervan is wel dat je dus ook minder last hebt van 5GHz apparatuur van de buren.
Wat wel weer een voordeel is, is dat apparatuur met DFS in sommige gevallen het zendvermogen op de 5GHz band kan verhogen tot 1W. Hierdoor is dus een groter bereik haalbaar, maar ook weer alleen als de verbonden device dit ook doet. Voor je printer zal dit waarschijnlijk niet het geval zijn (als die uberhaupt al 5GHz ondersteunt).

De snelheid wordt grotendeels bepaald door de beschikbare bandbreedte. Een "300Mbit" (Let op: half-duplex dus je downloadsnelheid is max 150Mbit) 2,4GHz accesspoint gebruikt hiervoor een bandbreedte van 40MHz. In drukkere gebieden met veel 2,4GHz apparatuur is dit meestal niet mogelijk, waardoor de router terugschakelt naar 20MHz, waardoor de maximaal haalbare snelheid halveert (75Mbit). Daarnaast zijn er maar 3 niet-overlappende 20MHz-kanalen beschikbaar, waardoor je dat ene kanaal van 20MHz nog moet delen met overige gebruikers ook. Waardoor je in de praktijk dus nóg lager uitkomt.
Op de 5GHz band is veel meer bandbreedte beschikbaar, waardoor er vaker gebruik gemaakt kan worden van 40MHz of zelfs 80MHz.

Als je op sommige plekken geen bereik hebt, is je beste optie om hier een extra accesspoint te plaatsen. Of om je accesspoint op een gunstiger plaats (centraal in huis) te hangen. Helaas is dit met het modem van je provider meestal niet mogelijk, maar met een eigen accesspoint natuurlijk wel.

• Goofyduck384
Oké, duidelijk en helder uitgelegd.
Dan wil ik dus eigenlijk twee dingen, maar misschien moet ik dus ook twee oplossingen zoeken:
1. Wifiprinter op zolder moet aangesloten kunnen worden op het wifi netwerk. Oplossing: extra accesspoint op zolder zetten..
2. Draadloze snelheid beneden in de woonkamer moet hoger (momenteel 33MB/s up/down, op een 150MB/s abbo). Oplossing: een duurdere router, met AC ondersteuning voor de toekomst. Hebben mijn ipad 3, laptop, htpc, chromecast en telefoons daar wel baadt bij? Zijn die daar voldoende compatibel mee? Zij worden voor amelijk beneden gebruikt..

Ik had al gelezen dat ik wel ook 2,4Ghz moet houden, aangezien de chromecast geen 5Ghz ondersteunde? Nogmaals, Ik heb het liefst een goedkope oplossing, maar niet als deze geen oplossing is voor de twee bovenstaande punten.

• mcDavid
is dat deze iPad? Die heeft wel 5Ghz maar geen AC. Zal dus wel sneller zijn maar niet het maximale eruit halen. Voor de rest ligt het er maar net aan watvoor telefoons, watvoor laptops/computers en vooral: watvoor wifi-chip daarin zit.
Pagina: 1