Ipad tekenpen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik heb een tijdje terug een filmpje gezien hier op tweakers van een echte koning. Man hoe gaaf hij kon tekenenep (centraal station ombouwen) echt fantastisch,

Ik wil ook graag leren tekenen en heb een bamboo pen. Dus op pc moet wel lukken met een cursus van internet

Nu wil ik voor mijn blog ook kunnen tekenen op mijn ipad. Het is alleen extreem lastig een goede pen te vinden, er zijn er tig duizend. Wat nu?

Ik heb echt lang google gelezen maar overal verschillende recensies.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:37
Welke heb je zelf gevonden en spreken je aan of heb je enige twijfels bij?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-07 21:09
Kijk hier eens naar:

http://www.theverge.com/2...7/best-stylus-ipad-review
of de video, deel 1 en 2: https://www.youtube.com/watch?v=eEjhzOgx-j8 https://www.youtube.com/watch?v=ZmSrqqHPP1M

Niet extreem up to date, maar het geeft je een leuke indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:09

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik denk dat een Adobe Ink and Slide op het moment één van je beste opties is.
Aan een "standaard" stylus heb je helemaal niets, daar ben je veel te beperkt mee en die komen niet in de buurt van wat je met een wacom doet op een computer. Een actieve pen als de Ink and Slide is al een grote stap in de goede richting, maar nog een heel stuk beperkter dan een Wacom.

Uiteraard is het gereedschap maar een heel klein onderdeel van het proces, jouw kunde is veel belangrijker. Er zijn genoeg artists die simpelweg met hun wijsvinger op een iPhone scherm de mooiste tekeningen/schilderijen maken. Het vergt gewoon een hoop oefening en doorzettingsvermogen.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Dit is in ieder geval geen SG-topic. Ik hou het even op CAA, hoewel diverse andere techfora ook in aanmerking zouden komen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Spike_wolf schreef op zondag 28 december 2014 @ 11:34:
Ik denk dat een Adobe Ink and Slide op het moment één van je beste opties is.
Aan een "standaard" stylus heb je helemaal niets, daar ben je veel te beperkt mee en die komen niet in de buurt van wat je met een wacom doet op een computer. Een actieve pen als de Ink and Slide is al een grote stap in de goede richting, maar nog een heel stuk beperkter dan een Wacom.

Uiteraard is het gereedschap maar een heel klein onderdeel van het proces, jouw kunde is veel belangrijker. Er zijn genoeg artists die simpelweg met hun wijsvinger op een iPhone scherm de mooiste tekeningen/schilderijen maken. Het vergt gewoon een hoop oefening en doorzettingsvermogen.

[video]
Super tof! Alleen erg duur, ik ben nog beginner... Kan ik veilig met mijn bamboo pen op een ipad spelen? Of is dat slecht voor de laaag.

Jouw pen staat wel op mijn wishlist! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-07 22:40
Ik zelf gebruik de adonit jot pro, echt een aanrader

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Tennisbal schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:56:
[...]

Super tof! Alleen erg duur, ik ben nog beginner... Kan ik veilig met mijn bamboo pen op een ipad spelen? Of is dat slecht voor de laaag.

Jouw pen staat wel op mijn wishlist! :)
Dat hangt er vanaf welke pen je bedoelt, als je het over onderstaande hebt kan dat zonder problemen, zolang je uiteraard niet met de metalen rand op het glas komt. De zachte punt is specifiek voor tablets bedoeld.

Bamboo

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Spike_wolf schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:12:
[...]

Dat hangt er vanaf welke pen je bedoelt, als je het over onderstaande hebt kan dat zonder problemen, zolang je uiteraard niet met de metalen rand op het glas komt. De zachte punt is specifiek voor tablets bedoeld.

[afbeelding]
Ik heb deze pen. https://www.tablet4u.nl/i....693/bamboo-pen-black.jpg

Weet niet of dat kan? Maar ik wil heel graag leren tekenen op mijn ipad en ook gebruiken voor evernote

200 euro iis nu buiten budget :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:25
Nee, die werkt niet. Moet het per se een iPad zijn? Een Galaxy Tab Note is veel beter geschikt om op te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die pen maakt krassen op mijn Bamboo tablet, dus het lijkt me geen strak plan deze pen i.c.m. een iPad te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07 17:58

hostler

Yeahhh dude!

Een iPad is natuurlijk wel van glas. Dat krast iets minder snel dan het materiaal van een Bamboo tablet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Die pen gaat helemaal niets doen qua functionaliteit op een iPad. Voor tablets/telefoons heb een stylus nodig die daar specifiek voor ontworpen zijn. Een pen voor een Wacom tablet werkt niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Spike_wolf op 28-12-2014 18:33 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
fener33 schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:59:
Ik zelf gebruik de adonit jot pro, echt een aanrader
wat vinden jullie van deze? 30 euro goed betaalbaar. ik kan alltijd nog upgraden als ik goed wordt :D

of vindt de rest dit niks?

en via welke app tekenen jullie op je ipad? Net paper gedownload en illustrator. vind het lastig kiezen?

[ Voor 15% gewijzigd door Tennisbal op 28-12-2014 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Daar heb ik geen ervaring mee, ziet er leuk uit maar lijkt me wel vrij kwetsbaar, niet iets wat ik zo in een tas zou gooien om overal mee naartoe te nemen.

Waar je bij een stylus op moet letten is dat de goedkope "domme" pennen niet te vergelijken zijn met een Wacom. Die doen niets anders dan je vinger nadoen. Een iPad of ander tablet registreert ongeveer waar het scherm aangeraakt wordt, maar dit is niet pixelprecies. Een specifieke pixel aanraken is onmogelijk, iets wat met een Wacom op een computer wel kan.
Ook hebben ze geen drukgevoeligheid waardoor je lijnen altijd even dik zijn, of softwarematig fluctueren aan de hand van de tekenrichting.

Deze pennen zijn bedoeld voor mensen die last hebben van hun vingers of om je een iets natuurlijkere houding te geven. Het vervelende is wel dat je altijd je hand van het scherm af moet houden omdat de palm van je hand ook als aanraking geregistreerd wordt. Tenzij je een app gebruikt die dit negeert, maar dat werk (nog) voor geen meter :P
stylus

Wil je een zelfde ervaring hebben als op de computer, dan zul je naar een actieve stylus moeten kijken, deze hebben een smallere punt wat een beter tekengevoel geeft, maar werken via bluetooth samen met een app om drukgevoeligheid en eventueel de hoek van de pen te kunnen gebruiken om natuurlijke lijnen te krijgen. Ook hebben ze vaak één of meerdere knoppen welke gebruikt kunnen worden om verschillende handelingen uit te voeren in apps.
Deze pennen zijn uiteraard een stuk duurder, en werken vaak maar met een select aantal apps (soms zelfs maar één) maar geven je wel een ervaring die vergelijkbaar is aan een wacom+pc.

stylus

Voor 30 euro kun je je geen buil vallen natuurlijk, maar verwacht zeker niet dat die stylus een zelfde ervaring levert als een bamboo op een PC.
Of het voor jou (voorlopig) voldoende en de moeite waard is zul je zelf moeten beslissen.
Wacom heeft een een aardige selectie beschikbaar, maar er zijn uiteraard nog een stel andere merken op de markt. Wellicht dat je locale winkels eens af kunt gaan om het een en ander te testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Spike_wolf op 28-12-2014 19:09 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Ik lees ook dat er pennen zijn met bluetooth, voegt dat nog wat toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

@TS: Ik denk dat je eens moet kijken naar het type "touch" technologie: wat wacom bied is helemaal geen touch, maar pen/digitizer. Wat een iPad van zichzelf doet is capitatieve detectie: een verandering in een spanningsveld doordat er een vinger in de buurt komt tegenover ruwe X,Y,Z (positie, drukniveau) van een Wacom-stijl pad.

Artikeltjes over WACOM's techniek:
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_pen
http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_tablet

Artikeltje over capitatieve touchscreens zoals op de iPad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitive_sensing

Kort door de bocht, een wacom pennetje is wel wat meer dan een iPad stylus. Het is een stuk techniek wat niet alleen érg precies de plaats bepaald, maar ook knoppen heeft, en een "Z" factor: ze bespeuren al plaats boven het tekenpad, en op het tekenpad (zodra je er op bent teken je pas, als je erboven zweeft zie je je "cursor" je volgen) bespeuren ze ook druk voor dikkere/dunnere/vettere lijnen. Dat: en knopjes.

Een capitatieve stylus doet alsof hij een vinger is, maar dan dunner. Dat gecombineerd met het feit dat een capitatief scherm niet de precisie heeft wat je bij een wacom wel hebt, zorgt ervoor dat het een stuk minder precies tekenen is. Door meerdere keren dezelfde lijn te trekken zal je hetzelfde effect kunnen bereiken als harder drukken op een wacom, maar knopjes bijvoorbeeld zal niet kunnen. Zoals eerder gezegd echter, met veel oefenen en een hoop extra moeite zal het je lukken om mooie dingen te maken.

Maar als tekenen je doel is, heb je aan de iPad >NIET< de beste tablet. In feite hebben de Microsoft Surface Pro (op het moment in de grafische industrie de meest populaire tablet) en de Galaxy Note-series een behoorlijke stap voor, want die hebben náást een capitatieve matrix óók nog eens een wacom ingebouwd met alle voordelen van dien. Een Wacom Cintiq stijl oplossing dus!

Kort antwoord, op dure oplossingen zoals adobe's stokkie na (wat een stuk randapparatuur is wat met een paar apps werkt en een extra "stukje" op de tablet zet), zit je vast aan capitatieve pen die in de verste verte niet de functionaliteit heeft van een wacom. Lullig, maar helaas. Een iPad kun je een hoop mooie dingen mee, maar dat kon je ook met MSPAINT. Is het echter de beste oplossing? Nee. Met dezelfde moeite haal je méér resultaat uit de JUISTE middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Umbrah schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:32:
Kort antwoord, op dure oplossingen zoals adobe's stokkie na (wat een stuk randapparatuur is wat met een paar apps werkt en een extra "stukje" op de tablet zet), zit je vast aan capitatieve pen die in de verste verte niet de functionaliteit heeft van een wacom. Lullig, maar helaas. Een iPad kun je een hoop mooie dingen mee, maar dat kon je ook met MSPAINT. Is het echter de beste oplossing? Nee. Met dezelfde moeite haal je méér resultaat uit de JUISTE middelen.
Maar de juiste middelen moeten wel in je budget passen ;)
Zoals je zegt kon je in '92 met MSPaint ook al belachelijk mooie dingen maken, zolang je maar de moeite doet om te oefenen. Als een Cintiq 24HD buiten het budget valt moet je roeien met de riemen die je hebt, en met de riemen die TS heeft kan hij een heel eind komen. Het punt is oefenen, oefenen, oefenen.

Kijk bijvoorbeeld naar Seikou Yamaoka, hij maakt belachelijk mooie werken, met zijn vinger op een iPhone. Werken die vele malen beter zijn dan de meeste mensen die je op DeviantART tegen komt maar met Wacom Cintiqs werken.

Is werken op een fatsoenlijk windows tablet met wacom pen makkelijker? Voor velen wel, is dat een haalbare situatie voor iedereen? Nee.

TS kan prima met zijn iPad aan de gang, met zijn vinger, met een domme of slimme stylus. Wat zijn budget ook is, oefening baart kunst.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, maar je hebt een gulden middenlijn tussen pragmatisch en "ik koop een camera van €5000 en ik ben dus fotograaf". Een originele Surface Pro is ongeveer even duur als een iPad, en je kan er een hele hoop méér mee:

http://tweakers.net/product/325002/microsoft-surface-pro/

Ik lees nergens dat hij al een iPad heeft, en voor veel mensen is het niet noodzakelijk de beste keuze dus. Roeien met dezelfde riemen en meer krijgen is waar het om gaat. iPad + stokkie is bijna even duur als een Surface Pro waar een beter stokkie al bij zit (een tweedehands Pro2 is haast de absolute beste middenweg als je een tweedehansje niet erg vind) is haast beter dan kunst-met-vingers-omwille-van-kunst-met-vingers.

Overigens: de kop van jobs vind ik nou niet zoiets van: tsja, dat schilderen... had dan Mona Lisa gekozen! Het is inderdaad opmerkelijk wat hij kan met een iPhone, maar het is hetzelfde niveau als "tekenen met paint" of "tekenen met zand op een projector" of "tekenen met water en er dan zand overheen gooien".

Edit: lees net dat hij er wel een heeft. Jammer. Apps zijn al gedownload:

TS: probeer het eens, desnoods met je vingers, of, alternatief: een knakworst (ja, echt...). Het zou echt, zelfs met een stylus, een heel andere ervaring zijn dan je Bamboo pen op een PC (veel minder fijn als je dat gewend bent...), maar zoals eerder gesteld: er kán wel wat mee als je maar genoeg moeite doet.

[ Voor 16% gewijzigd door Umbrah op 29-12-2014 13:09 ]

Pagina: 1