Hulp/assistentie gevraagd bij uitzoeken nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Darkace
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-03-2023

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ik zal proberen een lang verhaal zo kort mogelijk te houden :-)
Mijn huidige GPU opstelling is een dubbelde Asus EAH 5970, dus Quadfire. Eigenlijk geen problemen mee gehad met een oudere AMD catalyst driver en spellen draaien op zich mooi. Echter, van een van mijn 5970's is de fan aan zijn einde gekomen. Maakte al een jaar of wat gekke geluiden vooral bij koud weer, maar werd altijd al vlug beter naarmate de kaarten en de PC zelf warmer werden. De fan draaide ook goed rond en het irritante geluid was redelijk snel verdwenen, dus zo lang het goed blijft gaan dacht ik, dan houd ik het gewoon zo.

Echter, sinds paar dagen geleden werd het gekker, knarsende geluiden en af en toe een hoge felle ertussen, dan ging de fan weer langzamer lopen en dan weer sneller en het geluid is niet meer om aan te horen. Lager gewoon echt kaduuk nu dus... ik zou natuurlijk een 2e handse 5970 waar de fan nog wel goed van doet, op de kop zien te kunnen tikken, of een nieuwe fan kopen via ebay maar daar begin ik liever zelf niet aan. Misschien is een nieuwe en snellere videokaart gewoon beter. Niet voor mijn portemonnee ok, maar als ik er meer plezier aan kan hebben.... daar gaat dit topic met name over.

Denk met mij mee!!! Ik stel het allemaal zeer op prijs. Ook mensen met veel ervaringen en misschien met een soortgelijke setup of die ze gehad hebben en me wel kunnen vertellen of mijn onderstaande PC specs nog meer dan voldoende moeten kunnen zijn, om in ieder geval grafisch gezien een goede oplossing te vinden. In ieder geval hebben alle tegenwoordige kaarten al veel meer VRAM, dus daar zal ik zeker op vooruit gaan, maar ik hoop ook dat de FPS omdat ik van 4 GPU's naar voorlopig een enkele ga, toch wel een heel verschil is, zou je denken. Maar misschien zijn de nieuwe GPU's zowieso al veel sneller dan de oude 5000 serie. Als ik hierin wat zekerheid zou krijgen, zou fijn zijn!

Heb al wel aantal reviews gelezen maar nog niet echt van een Quadfire 5970 of 6990 setup tegen een enkele R9 290X van AMD of de Strix GTX 980 van Nvidia.....

Toch nog weer een heel verhaal geworden merk ik op hahaha...

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Maximaal 600 euro. Doel is om voorlopig alleen mijn videokaartprobleem op te lossen. Eigenlijk alleen de koeling dus. De kaart an sich is natuurlijk nog steeds prima in orde. Kan altijd later nog proberen zelf de fan te vervangen als ik wat nieuws heb. Anders is het ook zonde. Kan iemand anders wellicht nog gebruiken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Ik wil zeer graag en in ieder geval dus iets beters dan mijn Quadfire Asus 5970 setup. Mijn kijk gaat uit naar een Asus Strix GTX 980 (voorlopig eentje) die 2 PCI-E sloten per kaart in beslag neemt, net als een enkele 5970, en dus eventueel SLI wel moet passen, of een Sapphire Vapor-X R9 290X 4GB of 8GB maar deze nemen 2,5 sloten in beslag, eventueel Crossfire lukt dus niet in mijn combinatie.

Heb ook geen idee of mijn Enermax PSU met 5x 17A per rail voldoende zal zijn. Zal mijn CPU ook geen bottleneck vormen voor SLI GTX 980, laat staan een single kaart? Heb wel gezien dat het qua voedingsaansluitingen wel kan. Mijn huidige dubbelde 5970 vragen ook per kaart 1x 8pins en 1x 6pins en dit vraagt een enkele GTX 980 ook. Qua ruimte zou het ook net kunnen, zoals ik hierboven ook al vermeld had, 2 PCI-e sloten per kaart net als mijn huidige 5970's. Omdat de rampage ii extreme de beide 2.0x16 sloten vrij dicht bij elkaar heeft komen ze wel tegen elkaar aan. Op zich ging het altijd goed met mijn dubbelde 5970's, qua koeling ook redelijk.

De vraag is of mijn voeding en CPU de GTX 980 in SLI aan kunnen, mocht ik later nog een keer naar SLI willen als ik het kan veroorloven haha.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Mijn huidige systeem specs zijn:

Samengesteld in 2009.

Enermax Galaxy EWL 1000W PSU (ik geloof 17A per rail en zijn er 5...)
Silverstone Raven RV02 met window case
Asus Rampage II Extreme Motherboard (wel oud en slechte architectuur voor meerdere GPU's)
Intel Core i7 960 3,20Ghz @ 3,85Ghz
12GB Corsair Dominator RAM
2x Asus HD 5970's Videocards (vervangen dus)
Creative Soundblaster X-Fi Fatal1ty Pro Soundcard (direct onder de 2e Asus HD 5970)
1x Bluray burner + 1x Dvd burner/speler
1x 160GB OCZ SSD and 3x 2.0TB WD Black drives
Nog wat klein spul dat volgens mij niet teveel stroom vreet.

Ben benieuwd naar de reacties. Many thanks for all your trouble already!!! :)

I wear Glasses with extreme modern "SHADES", to prevent any more harm to my precious eyes, because I already had them pretty damn badly damaged, it wasn't my fault back then, it was Yunalesca's ...

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

tpucdn.com/reviews/Powercolor/HD_6970_Devil_13/images/perfrel_1920.gif
Hier staat een mooi grafiekje van jou kaart naast een paar oude kaarten.

Mijn beredernatie:
Zelf had ik 2gtx 580's deze zijn samen ongeveer net zo goed als een gtx 780. 1 van jou gpu komt boven 1 van mijn gpu uit. Dat zou je dus kunnen vergelijken met een 780ti/980/r9 290/r9 290x dit is allemaal ruw geschat.

600 euro is eigenlijk net teveel voor single gpu en net te weinig voor multigpu.

je zou natuurlijk kunnen kijken voor een gtx 980 qua performance ga je erop vooruit en je hebt geen multigpu problemen meer. maar deze is vrij duur ten opzichte van zijn kleinere broertje de gtx 970 die in sli net boven je budget uitsteekt en alleen deze gpu blijf je denk ik qua performance hetzelfde wanneer er geen scaling problemen zijn in crossfire.

een r9 280x crossfire zou een mooie keuze zijn. beste prijs performance en binnen je budget. wel verbruikt deze meer energy dan die van nvidia. Dit kan je voeding overigens prima aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Galinsky op 28-12-2014 02:37 ]

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Bedankt voor je reactie en meedenken!! Dus de voeding ook nog geen probleem, ook al heeft deze maar 17A per rail en het zijn er 5 stuks als ik ergens goed gelezen heb in een review.

Mijn voeding heeft nu 2x 8pins en 2x 6pins naar de beide 5970s lopen. Echter de R9 280X heeft 2x 8pins nodig. Nu zitten er wel aan accessoires een 4pins molex naar 8pins voor de videokaart bij, neem aan dat je deze dus gewoon ergens anders bij een molex aansluiting in kunt pluggen? Deze sapphire doel jij op bijvoorbeeld en dan in crossfire? www.sapphiretech.com/pres...id=2131&psn=&lid=1&leg=0#
Maar is deze combi bijv. niet trager dan een enkele r9 290x met 4 of 8gb vram?

De Nvidia 980 GTX is wel betef in ieder aspect inderdaad. Wel duur masr goed, je hebt dan een enkele kaart en zal sneller zijn dan wat ik nu heb toch? Meer Vram zowieso, wel 4x zoveel want de 5970 is 2gb maar er kan maar 1gb gebruikt worden vanwege dat een kaart an sich al crossfire is. Ik hoop dat mijn cpu etc geen bottleneck vormen.

Kijk, de GTX 980 heeft ook maar 2 slots nodig, en 1x 8pins en 1x 6pins wat ik nu ook heb. Gebruikt relatief ook minder stroom inderdaad en is veel sneller. Alleen de prijs.

Mijn vraag is als ik er later nog een zou bij kopen dus SLI, zou mijn PC c.q. CPU op3.85ghz geen bottleneck vormen of zou het moeten werken? Evenzo voor mijn voeding? Het is een oudere enermax galaxy namelijk maar wel een degelijke.

[ Voor 8% gewijzigd door Darkace op 28-12-2014 12:39 ]

I wear Glasses with extreme modern "SHADES", to prevent any more harm to my precious eyes, because I already had them pretty damn badly damaged, it wasn't my fault back then, it was Yunalesca's ...

• jesha
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-02 12:33
Ik raad je aan 2 Gtx970 in SLI te halen.
daarmee haal je stukken meer performace voor 600-700 euro dan met watvoor andere oplossing dan ook.

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Dat klinkt helemaal super jesha en had ik nog niet aan gedacht. Dit knalt mijn quadfire 5970 weg naar alle uithoeken van dit universum.... nietwaar?

Verbruikt ook veel minder stroom zie ik dan mijn huidige 5970s naast elkaar. 2x 6pins per gtx970 klopt?

Vraag is zijn twee gtx 970 sneller dan een enkele 980 strix? Verder naar welk merk en eventueel OC versie van de gtx 970 zou je me aanraden dan?

En waar koop je de SLI brug want volgens mij zitten ze niet meer bij elke kaart bij.... Bedankt voor de tip zover en hopelijk kun je me nog wat meer info verschaffen in welk merk en type uitvoering ik aan kan schaffen als SLI.

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ja klopt als je budget 700 euro kan dragen en je wilt een tijdje vooruit kan je gtx 970 sli doen ben je wel ongeveer €700 kwijt maar dan krijg je wel het dubbele performance van wat je nu hebt. Wat je extra betaald kan je dan weer van je stroomrekening aftetrekking (na een lang tijdje) verbruikt stukken minder dan je 5970.

En ja deze 2 kaarten verslaan makkelijk de 980 strix.

De hoeveelheid pins verschild welke grafische kaart je neemt. als je de gtx 970 strix neemt verbruikt hij zelfs maar een 1x8pin. Maar je zal nooit een 970 vinden met 2x8pin en als je dit wel vind of krijgt dan kan je het nog altijd met de extra kabeltjes goed doen. En ja deze extra kabeltjes kan je gewoon op de molex aansluiten

Als je er geen sli brug bij krijgt kan je misschien via vraag en aanbod een sli bruggetje vinden voor €5,-.
Volgens mij krijg je ook een sli brug bij je moederbord dus misschien nog de oude dozen bij langs gaan. Indien je deze nog hebt.

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
www.alternate.nl/EVGA/GeF...aart/html/product/1158591

Twee van deze bijvoorbeeld prima? Alleen dan nog de sli brug.... zit er nog verschil in deze bruggen bijv. terug in 2009 en nu met nieuwere nvidia kaarten? Heb altijd Amd gehad dus ken nvidia nog niet heel goed.....

Weet ook niet of het bij mijn asus rampage ii board zat.... dacht ik niet. Daar moet ik dan nog aan zien te komen inderdaad.

De evga superclocked 2.0 in sli wel prima?

[ Voor 44% gewijzigd door Darkace op 28-12-2014 15:12 ]

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Hmmmmm heb even lopen zoeken op ebay. Staat nogal wat op.... klopt het dat een 3-way SLI bridge ook dubbel zo breed is als een 2-way? Waarom is dit precies? Voor betere communicatie tussen 3 kaarten soms? Maar ik moet gewoon een enkele hebben toch en plaats je deze dan dichtst aan de kant waar de connectoren zitten of juist niet of maakt niet uit?

Het is vervelend dat ze dan niet even een brug erbij doen... scheelt alweer hoop gedoe. Zou in ons landje toch ook wel ergens te koop moeten zijn? Helaas deze nog niet: tweakers.net/nieuws/98659/nvidia-start-verkoop-stevige-sli-bridges-met-led-verlichting.html

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Dat zijn prima kaarten!
Sli bridges ik weet eigenlijk niet of ze ooit veranderd zijn wat ik wel weet is dat de 9800gtx deze komt uit 2008 wel dezelfde sli aansluiting heeft als de huidige kaarten. Hier zou ik me niet teveel druk om maken.

Hier heb je voor €10 een sli bridge bij alternate:
http://www.alternate.nl/E...duct/1110359?event=search

Is flexibel dus past op vrijwel elk moederbord (de verschillende lengtes tussen de pcie lanes hebben invloed op de lengte die tussen de grafische kaarten zitten dus invloed op de lengte van de SLI bridge).

EDIT:
3 way sli is inderdaad breder dit omdat hij dan moet connecten met 3 grafische kaarten.
Hij word dan breder want als je dit met 2way sli bridges doet heb je er 2 van nodig
1ste gpu moet verbinden met de 2de gpu nu is er bij de 2de gpu 1 van deze sli verbinding in beslag en moet de 2de sli bridge dus op de 2de sli verbinding van de 2de grafische kaart naar de 3de grafische kaart. doordat hij nu dus 2 van de sli connectoren op de 2de gpu gebruikt word hij dus breder.

[ Voor 28% gewijzigd door Galinsky op 28-12-2014 15:52 ]

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Dankjewel Galinsky, dat was wel nuttige info. Heb al jaren niet meer echt verdiept in computer spul, terug in 2009 wel bovenstaande specs/PC zelf samengesteld en in elkaar gezet. Nu dus tijd voor andere videokaarten.

Zou deze ook nog kunnen? www.alternate.nl/EVGA/GeF...aart/html/product/1160339?

Iets hogere snelheden stock en boost.

Volgens dit filmpje zit er zelfs een SLI bridge bij in de doos.... EVGA GeForce GTX 970 FTW Edition Graphics Card Un…: http://youtu.be/6CH8bLiwKKg

Maar wanneer zouden deze 2 kaarten gebottlenecked worden door de CPU? Mijne draait op 3.85Ghz en met 12GB ongeveer op 1300mhz maar stabiel. Hoger en stabiel heb ik hem eigenlijk nooit echt kunnen krijgen. Gaat het zeker lukken om met 2 kaarten meer te halen dan met eentje? In ieder geval met mijn twee 5970s momenteel is het echt veel sneller, veel meer fps in bijv. een oude game als Resident Evil 5....

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Die gpu zou ook kunnen de prijs is hoger als je in een video hebt gezien dat er een sli bridge bij komt is dat mooi meegenomen! :) Zelf kan je hem ook naar die clocks overclocken met je oude gekozen gpu's. De cooler is hetzelfde Al weet ik niet of er ook veranderingen op de pcb zitten die beter zijn (of de printplaat zelf beter is dat hij langer mee kan gaan bijv.)

http://www.anandtech.com/bench/product/157?vs=702
hier is een vergelijking van de processoren ik kon met een 960 niet vergelijken omdat die er niet tussen stond dus heb ik een 970 genomen omdat je hem hebt geoverclocked. Ik heb hem met een cpu vergeleken die ik minimaal zou nemen met een 970 sli wat dus vrijwel niet bottleneckt over het algemeen. Zoals je ziet komt hij er nog bovenuit dus je zal ruim goed zitten. Ook is het zo wanneer je de grafische instellingen met spellen hoger zet is dat meer gpu intensiever dan cpu intensief omdat het spel opzichzelf toch al loopt, bijvoorbeeld een ''persoon'' die in de map loopt die loopt er ook wanneer er lager grafische settings zijn.

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Het lijkt allemaal wel in orde hé! Denk juist dat de 5970s samen qua stroom en ampères nog veel meer trekken dan 2x een gtx 970 nietwaar?

Heb even opgezocht welke PSU ik heb, het is wel een heel mooie en volgens mij nu nog steeds na zoveel jaren... kijk jij maar eens. Ik snap zelf nog niet zo goed hoe dit nu exact werkt met die 12V rails en ampères. Weet wel dat P = U x I hoor dat nog weer wel hahaha. Mijn PSU: www.anandtech.com/show/2395/4

Kijk jij eens op de foto's en uitleg in de tekst. 5 rails van 24A op de 12V rails of lees ik het niet goed? Is het overigens zo dat als een PSU dus meerdere rails heeft van 12V, je deze wel mag optellen voor de grafische kaarten? Moet haast wel anders had mijn voeding de huidige 5970 kaarten ook nooit moeten kunnen trekken.... m.a.w. heb ik het goed dat wanneer een grafische kaart meer trekt dan bijv 40A de voeding automatisch een andere 12V rail aanspreekt of hoe werkt dit precies?

Ik weet dat de Corsair 1200i bijv. een grote 12V rails heeft van 104.1 A ofzo. Is dit dan per definitie altijd nog beter of hoe moet ik dit zien?

Wat kunnen overigens de klachten worden mocht mijn PC op een of andere manier toch 2 kaarten van de gtx 970 niet kan trekken qua CPU? Mijn voeding zal het dan wel aan kunnen omdat hij de beide 5970s ook prima doet.

Stel dat ik met mijn i7 960 die standaard op 3,2Ghz loopt en met mijn 12GB corsair ram op default 1066mhz zal draaien, zou je dan nog steeds baat hebben bij fps winst met 2x gtx 970? Ben daar wel benieuwd naar.... dat is wat je min of meer wilde laten zien met die vorige link in jouw post of niet?

Ik heb mijn PC nu stable met 2x 5970 op cpu snelheid 3,85Ghz maar qua geheugen snelheid net tegen de 1300mhz met 12gb. Op hogere frequenties gaat ie vaak crashen... dus stel even dat ik hierop moet blijven steken of zelfs terug moet naar default, zou het dan nog steeds goed gaan? Weet ook niet of je crashes kan krijgen met SLI of Crossfire als je cpu het niet aan kan of alleen maar verlies aan performance.

Hoop dat je nog tijd wilt/kunt maken om e.e.a. uit te leggen/te verduidelijken voor me. Misschien ook om mijn kennis wat bij te schroeven :-)

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Dat "bottlenecken" wil dus eigenlijk niets meer of minder zeggen dan dat bepaalde games die ook veel cpu gebruiken (instructies altijd natuurlijk maar soms, weet ik nl nog, ook grafische aspecten aansturen... lijkt mij tegenwoordig niet meer echt handig en beter dit de mooie videokaarten laten doen) naast de gpu('s) en wanneer je cpu het niet bij zou kunnen benen, dus lags of vertragingen krijgt? Of zit het toch anders? Nooit opgezocht maar dit bedenk ik eigenlijk ter plekke. Klinkt wel logisch vind ik zelf, maar het kan heel anders zijn natuurlijk.....

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
www.alternate.nl/html/pro...60986&utm_source=hardware

Lees hier nog een goed merk. Had ook 2x Asus 5970. Maar ik lees bij de reviews wel dat een aantal er last hebben van "coil whine" en daar zit je dan ook weer niet op te wachten dan hehe. Dat zou de evga versie dan wel niet hebben want die gebruikt andere koeling. Dit is altijd het lastige, de ene kaart dus zus en de ander zo... de een zegt dit en de ander zegt dit.

Wel lastig om te kiezen tussen welk merk nu...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Edit de volgende keer je vorige post als nog niemand gereageerd heeft. We zien het liever niet als je 2x of zoals nu zelfs 3x achter elkaar post zonder tussenkomst van iemand anders.

Voor wat betreft de 970, die is notoir om coil whine. Je vindt het bij alle modellen, van Asus tot EVGA. Geen pijl op de trekken, en ook zeker niet constant, bij de enige bezigheid wel, de andere niet. Met een goede dempende case lijkt het allemaal wel mee te vallen lees ik zo her en der.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:59
Wat voor games speel je en op welke resolutie? 970 SLI is natuurlijk heel vet, maar wellicht zwaar overkill.

Ik ben geen nvidia kenner, maar SLI bridge zat altijd bij elk SLI certified moederbord?

[ Voor 52% gewijzigd door mitsumark op 28-12-2014 22:09 ]

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:45:
[mbr]Edit de volgende keer je vorige post als nog niemand gereageerd heeft. We zien het liever niet als je 2x of zoals nu zelfs 3x achter elkaar post zonder tussenkomst van iemand anders.[/mbr]

Voor wat betreft de 970, die is notoir om coil whine. Je vindt het bij alle modellen, van Asus tot EVGA. Geen pijl op de trekken, en ook zeker niet constant, bij de enige bezigheid wel, de andere niet. Met een goede dempende case lijkt het allemaal wel mee te vallen lees ik zo her en der.
Mijn excuses brooky, je hebt gelijk, zal er volgende keer op letten c.q. mijn laatst geplaatste post aanpassen.

Ja het is erg jammer van die coil whinings. Las er pas later vandaag over. Schijnt zelfs dat een aantal amd kaarten dit ook hebben/hadden!? Ja met de 5970 ken ik dit probleem weer niet, kaart is alleen veel ouder.
mitsumark schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:01:
Wat voor games speel je en op welke resolutie? 970 SLI is natuurlijk heel vet, maar wellicht zwaar overkill.

Ik ben geen nvidia kenner, maar SLI bridge zat altijd bij elk SLI certified moederbord?
Voorlopig nog alles op een Dell 27" 1920x1200 scherm op 60Hz maar wil er wanneer ik kan, wel een 4k scherm proberen bij te nemen. Dus vooruit kijken dat wel.

Maar als bepaalde amd kaarten dit coil whining ook fenomeen hebben.... maar mocht dit toch meevallen, dan kan ik ook altijd nog gaan voor een dubbele 280x of 290x met 4GB. Maar dan wel versies die niet meer gebruiken dan 1x 8pins+ 1x 6pins en 2 sloten in beslag nemen.

Best nog lastig zo want het lijkt erop dat ze nog steeds geen videokaarten kunnen (of willen) produceren zonder nare bijkomstigheden...

Wat betreft de SLI of Crossfire bridges? Ik heb een rampage2 extreme en daar zaten zover ik weet beide bridges niet bij. Echter bij de Asus 5970 zat wel een crossfire bridge bij. Heb er daar nog steeds twee van liggen thuis vanwege de 2e 5970. Maar eventueel kan ik nu wel aan een SLI brug komen hoor, zit zelfs nog steeds bij bepaalde merken kaarten inbegrepen, als ik het zo zie.

[ Voor 41% gewijzigd door Darkace op 28-12-2014 23:18 ]

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Je voeding is goed genoeg!

Je cpu bottleneckt niet tenzij je veel achtergrondprocessen gaat runnen en/of gaat streamen tijdens het gamen.

Als je budget past zou ik de strix nemen deze zijn op idle geluidsloos als je budget niet past gewoon bij evga blijven deze zijn ook prima. Ook kijken bij welke je een sli brug krijgt.

Coil whine kan vrijwel elke gpu krijgen ook voedingen, tv's en moederborden etc. Die ronde dingetjes waar koper omheen zit veroorzaken dat. Deze trillen wat het geluid veroorzaakt. Wel komt coil whine het meeste voor bij voedingen en grafische kaarten.

Je kan coil whine verminderen door die dingetjes vast te lijmen/zetten.

Als ik dit goed heb over coil whine volgens mij kon het ook andere oorzaken hebben.

In iedergeval is coil whine niet slecht voor je kaart ook heb je geen slechtere kaart dan andere. Naar mijn ervaringen en ervaringen uit omgeving heeft amd meer last van coil whine dan nvidia.

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Dan zou ik inderdaad voor 2x asus strix kunnen gaan. En een losse evga brug erbij kopen. Dacht dat er bij asus geen bij zat.... klopt het dat de 980 minder last heeft van coil whining?

Het is met mijn voeding en de beide 5970 kaarten nooit opgevallen in ieder geval. Mag ik toevallig weten welke kaart(en) jij gebruikt en of je er ook last van hebt?

Iemand anders van tomshardware vertelde mij weer dat hij niet zo zeker was of qua gpu kracht twee 970's sneller zijn dan quadfire 5970's....

Vind het nu toch nog weer beetje lastig worden met al deze dingetjes.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:59
Qua pure rekenkracht zal het misschien niet zoveel uitmaken, maar qua soepele gameplay is een enkele 970 denk ik al beter voor de nieuwere games.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 29-12-2014 11:36 ]

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Ja wellicht wel. De MSI lijkt mij ook wel prima.

www.xbitlabs.com/articles...x-970-gaming_8.html#sect2

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Darkace schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:05:
Dan zou ik inderdaad voor 2x asus strix kunnen gaan. En een losse evga brug erbij kopen. Dacht dat er bij asus geen bij zat.... klopt het dat de 980 minder last heeft van coil whining?

Het is met mijn voeding en de beide 5970 kaarten nooit opgevallen in ieder geval. Mag ik toevallig weten welke kaart(en) jij gebruikt en of je er ook last van hebt?

Iemand anders van tomshardware vertelde mij weer dat hij niet zo zeker was of qua gpu kracht twee 970's sneller zijn dan quadfire 5970's....

Ik zie toch dat een HD5870 meestal minder dan half zo snel is als een GTX 970 (http://www.anandtech.com/bench/product/1062?vs=1355), het lijkt me dus sterk dat 4 5870's sneller zouden zijn dan 2 GTX 970's. De schaling wordt ook nog eens slechter hoe hoger het aantal GPU's. De GPU's op de 5970 zijn dan nog eens trager geklokt dan die van een enkele 5870. Van die 2GB VRAM op de 5970 is er ook maar 1GB beschikbaar per GPU, tegenover 4GB bij een GTX 970. Er zijn al meerdere games die meer dan 2GB VRAM kunnen opsoeperen, dus ik denk dat je al aardig gebottlenecked was.

Je hebt het steeds over quadfire 5970's, maar je bedoelt dus eigenlijk quadfire 5870's neem ik aan? Ben je zeker dat je bij Tomshardware de anderen niet verwart met het over die quadfire 5970 te hebben? sommigen kunnen denken dat het over 8 GPU's gaat.

Zoals mitsumark zegt, in pure rekenkracht kan het zijn dat de verschillen niet zo groot zijn, maar voor games gaat een enkele GTX 970 al een vrij grote winst opleveren. En volgens mij hebben AMD's updates van het laatste jaar om microstutter op te lossen geen effect op oudere videokaarten, dus op dat vlak ga je er ook op vooruit.

[ Voor 4% gewijzigd door MacPoedel op 29-12-2014 11:42 ]

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Macpoedel ja bedankt. Zo zie ik het zelf ook wel hoor. Maar wellicht zijn ze daar inderdaad in de war met 4x 5970's ( kan dat wel eens? Is de 5970 niet een kaart die maximaal met een ander gedraaid kon worden of werken de crossfire bridges anders bij AMD? Ik zie namelijk maar ruimte op die kaarten voor een single bridge...) maar het zijn inderdaad 4x 5870's bij elkaar.

Hoop alleen dat die coil whinings gaan meevallen als ik ga voor de SLI 970. Wil in ieder geval weer 2 kaarten gebruiken wat ik nu ook gewend ben. Neem aan dat een ander merk SLI bridge, bijv. van EVGA, niks uitmaakt voor andere merken? Allemaal uitwisselbaar waarschijnlijk? SLI is SLI en Crossfire is Crossfire wou ik zeggen hé... lijkt mij zelf dat het niks uitmaakt maar vraag toch maar even.

Misschien toch de gok wagen en voor een dual MSI GTX 970 of Asus STRIX GTX 970 gaan. DE MSI lijkt mij ook wel goed met 2x 100mm fan. Echter heeft de Asus weer een mooie backplate....

[ Voor 3% gewijzigd door Darkace op 29-12-2014 12:52 ]

• StupidMonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:36
Darkace schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:05:

Ik had tot 3 maanden geleden ook één 5970, deze is vervangen door een r9 290, en in wolfenstein en furmark ben ik ~60% vooruit gegaan in fps. Ik draai een stock i7 950 (3,2ghz) met ook 12 GB ram @ 1600mhz.

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

• Galinsky
  • Niet online

Galinsky

--------->

Zelf gebruik ik 2 gtx 580's en geen last van coil whine. performance van 2 970s zullen veel meer zijn al zou het alleen om scaling en microstuttering gaan. Zoals hierboven een
r9 290 is volgens mij gelijk aan een gtx 970 het zal denk ik per game verschillen en hij is er 60% op vooruitgegaan. Bij jou kan je dat dan ook wel zeggen vooral omdat de scaling nu beter word.

• Adinias
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-02 13:16

Adinias

Thobbius

Darkace schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:37:
Dat klinkt helemaal super jesha en had ik nog niet aan gedacht. Dit knalt mijn quadfire 5970 weg naar alle uithoeken van dit universum.... nietwaar?

Verbruikt ook veel minder stroom zie ik dan mijn huidige 5970s naast elkaar. 2x 6pins per gtx970 klopt?

Vraag is zijn twee gtx 970 sneller dan een enkele 980 strix? Verder naar welk merk en eventueel OC versie van de gtx 970 zou je me aanraden dan?

En waar koop je de SLI brug want volgens mij zitten ze niet meer bij elke kaart bij.... Bedankt voor de tip zover en hopelijk kun je me nog wat meer info verschaffen in welk merk en type uitvoering ik aan kan schaffen als SLI.
Als je inderdaad 2 GTX 970's gaat nemen in SLi, kan ik je aanraden om die van EVGA te doen, vooral de ACX 2.0 superclocked. De Asus GTX 970 strix en de MSi GTX 970 zijn nogal lomp en kunnen misschien je moederbord flink veel extra gewicht leveren.

De EVGA kaarten daarintegen zijn compleet van plastic (Voordeel: Lichtere videokaart. Nadeel: Voelt goedkoop aan) en gaan net als de strix en de msi kaart ook pas bij 65 graden aan. Ook zijn de EVGA GTX 970 kaarten de kleinere kaarten waarbij weinig onderdelen van de videokaarten zelf in de weg zitten.

Kortom:
De EVGA kaarten zijn kleiner, lichter en sneller dan de andere merken en door het kleine formaat is een SLi bridge gemakkelijk te installeren.

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Alledrie bedankt weer voor jullie antwoorden en meedenken. Ik ga toch de gok wagen voor een dubbele gtx 970 in sli.

Adinias, het is waar wat je zegt maar ik twijfel toch. Op zich heb ik een zeer ruime kast met de sleuven naar boven gericht. Het is de Silverstone Raven kast.
Er zitten nu nog 2 lompere kaarten in van ieder 31,5cm lang, ja die 5970's inderdaad hehe. De Asus en MSI 970 zijn nog paar cm korter zelfs en nemen verder ook gewoon 2 sloten per kaart in beslag.

Wat ik wil zeggen is dat ik op zich wel houd van beetje zwaar en degelijk spul. Ze zijn wel stukje teruggeclockt t.o.v. de evga ftw, maar zo heel veel fps scheelt het ook weer niet zag ik in benchmarks.

Zit dan toch te denken aan de Asus omdat deze een afgewerkte backplate heeft. Vraagt echter maar een enkele 8pins voeding terwijl de MSI gewoon 1x 8pins en 1x 6pins gebruikt. Vraag me soms wel af waarom zoveel minder voeding voor de asus....

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Als je niet veel in wilt leveren op kloks maar wel een backplate wilt heb je ook nog de gigabytes,

pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD

Wel erg lang.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 29-12-2014 15:14 ]

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Zelfde lengte als mijn huidige 5970 ;-) hoop alleen dat de koeling ok zal zijn als ik direct 2 zonder ruimte ertussen onder elkaar zet... net als mijn 2x 5970 nu.

Het werkt goed met de 2x 5970 maar geen idee hoe het zal zijn met de windforce van gigabyte...

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Darkace schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:07:

Zit dan toch te denken aan de Asus omdat deze een afgewerkte backplate heeft. Vraagt echter maar een enkele 8pins voeding terwijl de MSI gewoon 1x 8pins en 1x 6pins gebruikt. Vraag me soms wel af waarom zoveel minder voeding voor de asus....
8 pins voedingskabels kunnen 150W leveren, 6 pins kunnen 75W leveren en via de PCIe bus kan ook 75W geleverd worden (maar ik denk dat je met SLI niet zomaar 150W aan de bus mag vragen, en dat daarom de losse connectors meestal al genoeg stroom leveren voor de videokaart). Een GTX 970 verbruikt standaard minder dan 150W, dus eigenlijk volstaan twee 6 pins connectors of één 8 pins. Het referentie ontwerp van de GTX 980 heeft trouwens ook twee 6 pins connectors, en die heeft een opgegeven maximum verbruik van 165W, er wordt dus ook wat uit de bus getrokken.

Dat de Asus GTX 970 Strix maar 1 8 pin connector heeft, is dus niet zo erg, er zijn GTX 980 met evenveel stroomvoorziening. Dit kan wel een probleem vormen wanneer je begint te overklokken, die verbruiken een stukje meer dan 145W. De boost technologie van Nvidia laat een TDP verhoging met 25% toe, dus in dat geval is het maximale verbruik 180W, en dan mag je toch beginnen denken aan 8 pins + 6 pins connectors. Komt er dus op neer dat je de GTX 970 Strix minder kunt overklokken dan de anderen.

Stroomconnectors zijn niet alles, er is ook nog de stroomvoorziening op de videokaart zelf. Een videokaart mag dan al stoer doen met veel connectoren, als die dan maar een paar VRMs kan voeden, ben je er niets mee. Asus heeft 6+1 phases (geheugen gaat slecht overklokken), MSI 6+2, EVGA 4+2, Gigabyte 6+2. De Gigabyte en MSI gaan dus het best overklokken. Standaard gebruikt Nvidia 4+1 overigens.

En alle GTX 970 hebben normaal genoeg stroom connectors en VRMs om te werken zoals ze geleverd zijn, ze overklokken alleen niet allemaal even goed. Als dat toch niets voor jou was, moet je je dus eigenlijk geen zorgen maken.

Ik zou ook de pricewatch: Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD of pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD aanraden. Kwalitatief goede koeler (beetje overdreven, maar jah :p), goede VRMs, en 3 x DisplayPort tegenover 1 x bij de anderen. Niet dat je met één of 2 GTX 970's ooit gaat kunnen gamen op meerdere 4K schermen (wat volgens mij eigenlijk de enige reden zou zijn om meerdere DP poorten te hebben), maar je zou er wel meerdere kunnen aansluiten in elk geval. De G1 is wat hoger geklokt, met de Windforce 3 kun je die snelheid normaal ook wel zelf halen.

Als je niet van plan bent meteen een 4K scherm te kopen, zou ik het gewoon op één GTX 970 houden. Voor een 1920*1200 60Hz scherm is dat zeker genoeg. Wanneer je dan een 4K scherm koopt, gaat een extra GTX 970 minder kosten dan nu. Gewoon een SLI setup steken voor bragging rights vind ik geldverspilling.

• Adinias
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-02 13:16

Adinias

Thobbius

Darkace schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:07:
Alledrie bedankt weer voor jullie antwoorden en meedenken. Ik ga toch de gok wagen voor een dubbele gtx 970 in sli.

Adinias, het is waar wat je zegt maar ik twijfel toch. Op zich heb ik een zeer ruime kast met de sleuven naar boven gericht. Het is de Silverstone Raven kast.
Er zitten nu nog 2 lompere kaarten in van ieder 31,5cm lang, ja die 5970's inderdaad hehe. De Asus en MSI 970 zijn nog paar cm korter zelfs en nemen verder ook gewoon 2 sloten per kaart in beslag.

Wat ik wil zeggen is dat ik op zich wel houd van beetje zwaar en degelijk spul. Ze zijn wel stukje teruggeclockt t.o.v. de evga ftw, maar zo heel veel fps scheelt het ook weer niet zag ik in benchmarks.

Qua lompe kaarten bedoel ik helemaal de lengte niet. Ik bedoel de breedte en het gewicht. Ik hoorde dat moederborden moeite hebben om de videokaarten vast te houden. En de MSi kaart raadt ik vooral niet aan omdat een SLi bridge daar moeilijk op past.

De EVGA kaart raadt ik juist aan omdat deze de hoogste kloksnelheden behaalt. En de ACX 2.0 superclocked is nog goedkoper dan de Asus STRIX ook nog.

Ik weet dat een backplate en weinig stroomverbruik aantrekkelijke functies zijn, maar heb je deze functies liever dan een hogere kloksnelheid en meer compacte/lichtere kaarten?

Voor 20 euro meer heb je echter de FTW 2.0 superclocked, die de hoogste kloksnelheid van alle GTX 970 kaarten heeft.

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Adinias schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:39:
[...]

Qua lompe kaarten bedoel ik helemaal de lengte niet. Ik bedoel de breedte en het gewicht. Ik hoorde dat moederborden moeite hebben om de videokaarten vast te houden. En de MSi kaart raadt ik vooral niet aan omdat een SLi bridge daar moeilijk op past.

De EVGA kaart raadt ik juist aan omdat deze de hoogste kloksnelheden behaalt. En de ACX 2.0 superclocked is nog goedkoper dan de Asus STRIX ook nog.

Ik weet dat een backplate en weinig stroomverbruik aantrekkelijke functies zijn, maar heb je deze functies liever dan een hogere kloksnelheid en meer compacte/lichtere kaarten?

Voor 20 euro meer heb je echter de FTW 2.0 superclocked, die de hoogste kloksnelheid van alle GTX 970 kaarten heeft.
Dus jij hebt liever een koeler die minder goed presteerd, en een PCB met gewoon een mindere layout en die je niet kan veranderen over iets dat je met een paar sliders in afterburner zelf zo kan instellen? Ook kwa gewicht is het allemaal zeer overtrokken en zal er echt niet zo veel gebeuren wat denk je dat die 5970's wegen? Dat zijn ook geen lichtgewichten hoor ik zou zelf ook gewoon voor een MSI of Gigabyte kaart gaan aangezien dat gewoon de 'beste' kaarten zijn waar de GB nog als voordeel heeft dat hij een backplate heeft maar dat kan ook weer een nadeel zijn met weinig ruimte tussen de kaarten.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Kan ik overigens nergens exact zo'n identiek verlengkabeltje in Nederlandse stores vinden? www.ebay.com/itm/111558206236
EDIT: Heb er al eentje gevonden van BitFenix, lijkt mij goed zat :-)

Zou heel handig voor me zijn nu namelijk. Verder ga ik nog even goed nadenken wat te doen met de videokaart(en).

EDIT2: BTW, ik ben nieuw met Nvidia maar heb de download link al gevonden voor de nieuwste drivers. Is het altijd aan te raden om de algemene drivers dus down te loaden van de Nvidia website of merk gebonden dus b.v. van asus, gigabyte sites etc etc? Lijkt mij niet, waarschijnlijk net zo als met Catalyst van AMD?

Weet een van jullie zo of ik nog andere tools nodig heb om bijv. de fan speed aan te passen, over te klokken met nvidia? Net als bij AMD dus, kon ik dit simpel doen via CCC en overclocking aanzetten....

[ Voor 58% gewijzigd door Darkace op 30-12-2014 02:08 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik gebruik voor zowel nVidia als AMD kaarten zelf MSI Afterburner, dit is een aangepaste versie van rivatuner die ze mee helpen ontwikkelen door middel van sponsoren en daarom krijgen ze ook altijd als eerste de laatste updates.

mbt het drivers verhaal, hier geld het zelfde voor als bij AMD gewoon de laatste versie van de nvidia site af halen zou normaal gesproken gewoon moeten werken. Soms is het zo dat bij een net nieuwe GPU die driver soms nog niet beschikbaar is maar dat is in dit geval niet zo.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Ja Afterburner ken ik wel, alleen zelf nog nooit gebruikt. Bij AMD gebruikte ik gewoon altijd AMD Overdrive en ik had meestal genoeg aan alleen de fans handmatig instellen. Is er ook zoiets in de officiele Nvidia driver set? Of moet ik voor Nvidia dan wel een aparte tool installeren? Ja MSI Afterburner is een optie, maar ik wil het proberen alleen bij originele Nvidia software te houden, als het kan.

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Aha ok thanks. En voor 3dmark van futuremark? Ik zie 3dmark vantage, 3dmark 11 en een 3dmark. Kun je deze allemaal installeren en proberen of kun je er beter maar een versie installeren?

EDIT: Oeps sorry, had mijn vorige post nog niet in de cache staan dus merkte ik niet op...

[ Voor 23% gewijzigd door Darkace op 31-12-2014 13:41 ]

• Darkace

Darkace

Super Kommandant

Topicstarter
Hmmmm. 2x Gigabyte gtx 970 gaming is 43mm hoog... ben bang dat dit niet gaat passen onder elkaar. De asus strix is 40mm. Moet net kunnen maar heeft maar een 8 pins aansluiting. De msi heeft geen backplate maar wel weer 1x 8 pins en 1x 6 pins aansluiting en maar 35mm hoog....

Het liefste ga ik voor het Gigabytes maar de afstand tussen een pci slot is 20.3mm dus twee onder elkaar 40.6mm.... iemand?

Pagina: 1