Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb een Delta 300W voeding van 5 jaar oud die een heel zwaar leven achter de rug heeft (8 uur per dag en 5 dagen in de week draaien, zat in een kantoor-pc in een groot bedrijf)

Nu is Delta geen prut-fabrikant, het is een OEM voor Antec en Be Quiet.
Dus kwaliteit normaal.

In een nieuw systeem zal de voeding ongeveer 60-70 procent belast zijn.

Is het aan te raden om de condensatoren in deze voeding te vervangen door hoge kwaliteit Panasonic-condensatoren?

Gaat dit een verschil maken in de stabiliteit van het systeem?
Blijven de geleverde spanningen hiermee ook meer stabiel? (minder schommelingen)

Theoretisch gezien zou dit een verbetering moeten geven
De condensatoren die nu in de voeding zitten zijn goede langs de primaire kant, maar langs de secundaire kant zitten er ook condensatoren van mindere merken, niet zo erg als CapXon maar toch beduidend minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:22
Ik zou de moeite besparen en lekker voor 35 euro voor een nieuwe be Quiet voeding gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 21:55

Salmon

.NET developer

bambinodekat schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 23:04:
Ik heb een Delta 300W voeding van 5 jaar oud die een heel zwaar leven achter de rug heeft (8 uur per dag en 5 dagen in de week draaien, zat in een kantoor-pc in een groot bedrijf)

Nu is Delta geen prut-fabrikant, het is een OEM voor Antec en Be Quiet.
Dus kwaliteit normaal.

In een nieuw systeem zal de voeding ongeveer 60-70 procent belast zijn.

Is het aan te raden om de condensatoren in deze voeding te vervangen door hoge kwaliteit Panasonic-condensatoren?

Gaat dit een verschil maken in de stabiliteit van het systeem?
Blijven de geleverde spanningen hiermee ook meer stabiel? (minder schommelingen)

Theoretisch gezien zou dit een verbetering moeten geven
De condensatoren die nu in de voeding zitten zijn goede langs de primaire kant, maar langs de secundaire kant zitten er ook condensatoren van mindere merken, niet zo erg als CapXon maar toch beduidend minder.
Waarom zou je zoiets überhaupt willen of de moeite erin steken? En het werkt nu toch nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik zou de moeite er niet in stoppen en gewoon een andere voeding halen. Dan kun je gewoon weer jaren verder. Dan ben je 35 euro verder en hoef je niet te gaan prutsen (hoe leuk dat ook kan zijn).

Of is het een of andere vage form factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ga alsjeblieft niet zelf knutselen aan voedingen. Een voeding testen gaat veel verder dan stekker erin prikken en kijken of er spanning uit komt. En om Delta nou top of the line te noemen (evenals iedere consumentenvoeding), nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Ik denk dat de stabiliteit van het systeem pas in het gedrang komt wanneer die condensatoren secundair echt buiten specs raken. Wat nu nog niet het geval is begrijp ik, dus gewoon gebruiken die handel :)
Mochten ze echt opbollen dan is het wel over, maar dan kun je een nieuwe erin solderen zelfde of betere waarde (spanning) eventueel. Feitelijk is er dan niets veranderd aan het ontwerp dus dan hoef je ook niets te testen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 15:43
Flake schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:58:
Ga alsjeblieft niet zelf knutselen aan voedingen. Een voeding testen gaat veel verder dan stekker erin prikken en kijken of er spanning uit komt. En om Delta nou top of the line te noemen (evenals iedere consumentenvoeding), nee.
Ik dacht ook dat Delta voedingen prima voedingen zijn?

Ik heb vooral als bron The-Mask:
En Delta voedingen zijn erg goed over het algemeen.
Jouw Chieftec voeding is gemaakt door Delta. Eén van de beste fabrikanten die je kan vinden.
Ook de reden dat ik een Delta OEM voeding mee heb genomen naar deze computer ipv vervangen :)

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 28-12-2014 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor consumentenspul zijn het prima voedingen, maar dat wil niet zeggen dat ze zijn ontworpen voor eeuwige levensduur, noch is het de moeite om ze te modden of te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Er bestaat ook het Nederlandse Delta Elektronika die labvoedingen maakt, maar dat is dus een andere.

In principe ben ik wel voor het hergebruik van producten, beter voor het milieu en zo, maar in dit geval zou ik het niet aanraden om er aan te gaan solderen.

Je hebt blijkbaar nog geen meting gedaan van de rimpelspanning onder belasting, dus als je die caps gaat vervangen is dat willekeur want je hebt geen idee of dat wel nodig is. Bovendien zijn er wel meer onderdelen die verouderen, vooral halfgeleiders die warm worden zoals de mosfets en die dragen ook bij aan slechtere prestaties op den duur. Dan heb je nog het aspect van veiligheid en omdat je advies vraagt vermoed ik dat je nog niet ervaren genoeg bent om aan voedingen te knutselen. Dat moet je niet te licht opvatten want 'better safe than sorry'.

Ik weet niet wat het typenummer is en wat de prestaties zijn, maar als je weer een voeding nodig hebt voor de komende 5 jaar, dan kun je de aanschafprijs (deels) terug verdienen als je een nieuwe, efficiëntere voeding koopt.
Overigens is 5 jaar, 40u/week niet heel zwaar, dus de voeding is misschien nog goed voor een 2e leven. Ik heb voedingen 10-12 jaar 24/7 draaien zonder problemen.
Pagina: 1