De situatie: een nabij familielid start binnenkort een eigen onderneming. Hun bank leent ze 60% van het startkapitaal (laten we zeggen 60k) en een groep familieleden investeert 40% (40k). Ik heb ook toegezegd om 10% in te leggen.
De bank stelt als aanvullende eis dat alle familieinvesteerders hun geld als achtergestelde lening verstrekken, daarmee is het risico voor de bank natuurlijk lekker laag. So far so good... nu blijkt echter dat de bank ook vrolijk met een contract komt waarmee zowel debiteur (de onderneming), de crediteur (ik) en de bank een contract aangaan. Concreet: ik dien een Akte Achterstelling en verpanding van vordering(en) te tekenen. Ik vind het een raar idee dat ik een contract met die bank moet aangaan. Een stukje uit het contract:
Mijn vraag aan jullie: weet iemand of dit gebruikelijk is bij dit soort leningen? Kortom: is dit standaard contractwerk en hoort dit er gewoon bij? of is het verstandiger om dit een FA te laten beoordelen?
NB het gaat om spaargeld dat ik kan missen. mocht de onderneming omvallen dan is de niet incasseerbare lening mijn minste zorg, daar gaat het me dus ook niet zozeer om. het is vooral het contract met hun bank wat mij bevreemd. Loop ik hier nou nog een ander risico dan puur het kwijtraken van het geld?
De bank stelt als aanvullende eis dat alle familieinvesteerders hun geld als achtergestelde lening verstrekken, daarmee is het risico voor de bank natuurlijk lekker laag. So far so good... nu blijkt echter dat de bank ook vrolijk met een contract komt waarmee zowel debiteur (de onderneming), de crediteur (ik) en de bank een contract aangaan. Concreet: ik dien een Akte Achterstelling en verpanding van vordering(en) te tekenen. Ik vind het een raar idee dat ik een contract met die bank moet aangaan. Een stukje uit het contract:
Meestal kom ik wel aardig door financieel papierwerk heen, maar dit is wel taaie kost. Mijn indruk is dat het er vooral op neer komt dat zowel crediteur als debiteur zich verplichten dat de debiteur alleen mag aflossen als de bank daar toestemming voor geeft en dat de rente aan ons ook alleen betaald mag worden zolang de bank vindt dat dat mag/kan.1. De crediteur stelt bij deze de vermelde vordering(en) met de daarover verschuldigde rente achter bij de vorderingen, die de bank op de debiteur heeft en/ of zal verkrijgen uit hoofde van verstrekte en/ of te verstrekken geldleningen, verleende en/ of te verlenen kredieten in rekening-courant, tegenwoordige en/ of toekomstige borgstellingen dan wel uit welken anderen hoofde ook. De debiteur erkent deze achterstelling en zal zich dienovereenkomstig gedragen. De crediteur verbindt zich mitsdien jegens de bank, die dit aanneemt, om gehele noch gedeeltelijke voldoening van de vermelde vordering(en) op de debiteur en de daarover verschuldigde rente aan te nemen, deze vordering(en) en de daarover verschuldigde rente niet in verrekening te brengen, niet te vervreemden of te bezwaren en geen zekerheid voor deze vordering(en) en de daarover verschuldigde rente van de debiteur te accepteren, zolang de bank nog enige vordering op de debiteur heeft of kan verkrijgen, tenzij hij van de bank daarvoor vooraf schriftelijk toestemming heeft verkregen.toon volledige bericht
2. a) Tot zekerheid voor de betaling van al hetgeen de bank blijkens haar administratie van de debiteur te vorderen heeft en/ of te vorderen zal hebben, ongeacht uit welken hoofde, verpandt de crediteur aan de bank, die dit aanneemt, de vermelde vordering(en) en de daarover verschuldigde rente op de debiteur, met uitzondering van eventuele vorderingen uit hoofde van stamrecht¬en/ of pensioenovereenkomst(en).
b) De bank is gerechtigd en de crediteur verleent haar voor zover nodig onherroepelijk volmacht met het recht van substitutie om de aan haar verpande vordering(en) en de daarover verschuldigde rente te innen en daarvoor kwijting te geven.
c) De crediteur deelt hierbij deze verpanding mee aan de debiteur. De debiteur verklaart dat hij zich dienovereenkomstig zal gedragen. Hij verklaart ermee bekend te zijn dat al hetgeen de crediteur ter zake als vermeld te vorderen heeft, alleen rechtsgeldig kan worden betaald aan de bank en tegen kwijting door de bank, zodat alle andere betalingen zonder waarde zijn.
3. In afwijking van het bepaalde in de artikelen 1 en 2 is de debiteur echter bevoegd tot betaling van de over de achtergestelde vordering(en) verschuldigde rente aan de crediteur en is de crediteur bevoegd deze rente in ontvangst te nemen, totdat de bank schriftelijk aan de debiteur en de crediteur heeft medegedeeld dat zulks niet meer het geval is.
4. De achterstelling en het pandrecht zullen komen te vervallen indien en zodra de bank dit schriftelijk aan de debiteur en de crediteur heeft meegedeeld.
5. Alle kosten die uit deze overeenkomst of de uitvoering daarvan voortvloeien, de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten daaronder begrepen, onverschillig of deze tegenover de debiteur, de crediteur of tegenover derden zijn gemaakt, komen (hoofdelijk) voor rekening van de debiteur.
6. a) Alle bevoegdheden, rechten en verplichtingen van de bank kunnen na juridische fusie c.q. na juridische splitsing van de bank (ook) zelfstandig - en hoofdelijk -worden uitgeoefend respectievelijk nagekomen door de rechtsopvolger(s) van de bank.
b) De bank is bevoegd de rechtsverhouding(en) waarin de bank tot de debiteur en de crediteur staat met de daaraan verbonden nevenrechten, (partieel) over te dragen aan een derde. Door ondertekening van deze akte verlenen de debiteur en
de crediteur de bank bij voorbaat toestemming hiervoor.
Mijn vraag aan jullie: weet iemand of dit gebruikelijk is bij dit soort leningen? Kortom: is dit standaard contractwerk en hoort dit er gewoon bij? of is het verstandiger om dit een FA te laten beoordelen?
NB het gaat om spaargeld dat ik kan missen. mocht de onderneming omvallen dan is de niet incasseerbare lening mijn minste zorg, daar gaat het me dus ook niet zozeer om. het is vooral het contract met hun bank wat mij bevreemd. Loop ik hier nou nog een ander risico dan puur het kwijtraken van het geld?
[ Voor 15% gewijzigd door itsjohan op 27-12-2014 23:59 . Reden: artikelen contract aangevuld ]