Welke muis en toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

• Tomba1961
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-07-2022
Omdat ik toch weer iets meer wil gaan gamen en ook omdat ik nu een betere videokaart in mijn bezit heb gekregen, wil ik daarbij ook een betere muis en toetsenbord hebben.

Met betrekking tot een muis kom ik terecht bij onderstaande 2 uitvoeringen:
RAZER DeathHadder 2013
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1356603424.png

STEELSERIES Rival Zwart
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1386065396.png

Zover ik hier en daar goed heb gelezen en begrepen is een bekabelde muis/toetsenbord beter dan een draadloze uitvoering: mochten jullie er anders over nadenken dan hoor ik dat graag.
Lees ook over de Razer DeatHadder 2014 maar weet niet of zoveel DPI belangrijk zijn.
Merk wel zelf bij bepaalde spellen dan mijn draadloze muis af en toe niet snel genoeg wil reageren maar dat kan ook aan het muistype liggen (Logitech M705).

Met betrekking tot toetsenbord komt ik bij het volgende uit:
RAZER DeathStalker
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1345119267.png

Mijn voorkeur gaat dus uit naar eentje met hele lage toetsen en indien mogelijk eentje die niet zoveel herrie maakt bij de aanslagen (heet dat een mechanische toetsenbord?). Indien iets anders dan lees ik dat graag. De DeathStalker heeft mijn dochter en kan zeggen dat deze goed aanvoelt.

Mijn budget voor de muis ligt rond de € 70,= euro en die van het toetsenbord rond de €. 80,= euro.

Mijn huidige systeem bestaat uit:
- AOC 26" Monitor 619FH
- Cooler Master behuizing type Silencio 550
- ASUS moederbord type M5A97 R2.0
- AMD processor 6300 six-core Black Edition
- 8GB geheugen type Crucial Ballistix Tactical
- Asus Nvidia videokaart type GTX 760 2GB (overgenomen van dochter)

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik heb hier zelf een deathadder en persoonlijk wil ik liever naar een logitech toe. Ik heb hem nu 2 jaar maar ik vind hem nog steeds niet lekker in de hand liggen. Voor een muis kan je dus het beste naar een winkel gaan en kijken welke voor jou lekker in de hand ligt. :)

Handig is om voordat je op zoek gaat, even dit te lezen: Foritain's Wall-of-Text: Muizen en Grip-stijlen
Op die manier weet je namelijk waar je nou precies naar op zoek bent.

[ Voor 32% gewijzigd door Frozen op 27-12-2014 20:44 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Tomba1961
Frozen schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:30:
Ik heb hier zelf een deathadder en persoonlijk wil ik liever naar een logitech toe. Ik heb hem nu 2 jaar maar ik vind hem nog steeds niet lekker in de hand liggen. Voor een muis kan je dus het beste naar een winkel gaan en kijken welke voor jou lekker in de hand ligt. :)

Handig is om voordat je op zoek gaat, even dit te lezen: Foritain's Wall-of-Text: Muizen en Grip-stijlen
Op die manier weet je namelijk waar je nou precies naar op zoek bent.
Dat heb ik vandaag kunnen testen bij de Media Markt en toen kwam ik uit op bovenstaande keuzes.
Ben het voor de rest met je eens dat de ene muis beter in de hand ligt dan de andere en dat je dat zelf moet ervaren indien mogelijk.

• Tomba1961
Ik heb een paar van zulke muizen in mijn hand gehad maar dat voelde niet lekker.
Met bovenstaande kon ik het niet vinden op het een of andere manier, mogelijk door het teveel hebben van knoppen. Mijn dochter heeft nu de Razer Naga Hex maar dat vind ik 3x niets: maar dat is weer persoonlijk.
Toch bedankt voor het advies. _/-\o_

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

DeathAdder 2013 en SS Rival zijn op papier geen slechte muizen. Ik heb in jaren geen Razer gehad, maar de ROCCAT Kone XTD Optical gebruikt dezelfde sensor als de DA2013 en ik ben er zeer over te spreken. De DA2013 heeft wel hier en daar wat klaag-posts omtrent de implementatie van de sensor (Zelfde sensor is geen garantie voor zelfde prestaties, implementatie er van kan wel degelijk tot verschillen leiden), dus ik ben er zelf wat terughoudend mee ondanks dat ik de kans groot acht dat het veel "mee-praat" posts zijn van mensen. Slechts een kleine minderheid is in staat verschillen tussen de betere sensoren te ervaren, of problemen aan het licht te kunnen brengen. Wil niet zeggen dat er geen issue -kan- zijn, enkel dat ik mijn twijfels heb bij dergelijke berichten.

De Rival gebruikt de 3310 die o.a. in de Zowie FK1 zit. In theorie de 'iets' betere keuze, maar in de praktijk kan ik de sensoren niet van elkaar onderscheiden. De FK1 heb ik zelf en die prestaties zijn gewoon top. De Rival heb ik slechts kort kunnen testen, maar de eerste indrukken waren prima (wel een vrij licht model, maar dat is de FK1 ook) en ook sensor technisch was het een uitstekende eerste indruk. Ook daar af en toe wat klaag-posts, maar wederom zet ik vraagtekens hierbij. Optische muizen kunnen soms gevoelig zijn voor bepaalde oppervlaktes, en een degelijke muismat (google combinaties even) zal voor zowel de SS Rival als de DA2013 een groot verschil maken t.o.v. een brakke tafel.

Een mechanisch toetsenbord is in de regel echter -niet- stil tenzij je dusdanig geoefend bent en je toetsen niet tot de bodem drukt. De toevoeging van een setje o-rings is voor stilte een echte aanrader.

Theorie daargelaten, als jij een bepaald product in je handen hebt en dat bevalt goed, vertrouw daar dan op.

• hussoweb
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-01-2022

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Zowie FK1, zie mn review: productreview: Zowie FK1 review door Foritain , is inderdaad een uitstekend alternatief in die vorm/klasse. Je zou eventueel nog wat goedkoper kunnen zitten met bijvoorbeeld deze productreview: CM Storm Alcor review door Foritain . Goede sensor, ook niet groot en een vorm die een breed publiek aanspreekt. Je houdt dan ook geld over voor een luxer KB als je dat zou willen.

• Tomba1961
Foritain schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:56:
DeathAdder 2013 en SS Rival zijn op papier geen slechte muizen. Ik heb in jaren geen Razer gehad, maar de ROCCAT Kone XTD Optical gebruikt dezelfde sensor als de DA2013 en ik ben er zeer over te spreken. De DA2013 heeft wel hier en daar wat klaag-posts omtrent de implementatie van de sensor (Zelfde sensor is geen garantie voor zelfde prestaties, implementatie er van kan wel degelijk tot verschillen leiden), dus ik ben er zelf wat terughoudend mee ondanks dat ik de kans groot acht dat het veel "mee-praat" posts zijn van mensen. Slechts een kleine minderheid is in staat verschillen tussen de betere sensoren te ervaren, of problemen aan het licht te kunnen brengen. Wil niet zeggen dat er geen issue -kan- zijn, enkel dat ik mijn twijfels heb bij dergelijke berichten.

De Rival gebruikt de 3310 die o.a. in de Zowie FK1 zit. In theorie de 'iets' betere keuze, maar in de praktijk kan ik de sensoren niet van elkaar onderscheiden. De FK1 heb ik zelf en die prestaties zijn gewoon top. De Rival heb ik slechts kort kunnen testen, maar de eerste indrukken waren prima (wel een vrij licht model, maar dat is de FK1 ook) en ook sensor technisch was het een uitstekende eerste indruk. Ook daar af en toe wat klaag-posts, maar wederom zet ik vraagtekens hierbij. Optische muizen kunnen soms gevoelig zijn voor bepaalde oppervlaktes, en een degelijke muismat (google combinaties even) zal voor zowel de SS Rival als de DA2013 een groot verschil maken t.o.v. een brakke tafel.

Een mechanisch toetsenbord is in de regel echter -niet- stil tenzij je dusdanig geoefend bent en je toetsen niet tot de bodem drukt. De toevoeging van een setje o-rings is voor stilte een echte aanrader.

Theorie daargelaten, als jij een bepaald product in je handen hebt en dat bevalt goed, vertrouw daar dan op.
Goh ..... dit is wel een hele duidelijke uitleg, mijn dank hiervoor _/-\o_
Heb je stukje gelezen over de Zowie FK1 en een betere uitleg met de foto's erbij kan er volgens mij niet zijn.
Zoals ook door Frozen naar voren gebracht is het beste om nog een keer in de winkel te gaan en de drie muizen goed in de hand te nemen en kijken welke het beste voelt.

• Tomba1961
Foritain schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 21:15:
Zowie FK1, zie mn review: productreview: Zowie FK1 review door Foritain , is inderdaad een uitstekend alternatief in die vorm/klasse. Je zou eventueel nog wat goedkoper kunnen zitten met bijvoorbeeld deze productreview: CM Storm Alcor review door Foritain . Goede sensor, ook niet groot en een vorm die een breed publiek aanspreekt. Je houdt dan ook geld over voor een luxer KB als je dat zou willen.
Afbeeldingslocatie: http://www.techtesters.eu/foritain/blog/2014101002.JPG
Bovenstaande beeld heb ik nu met de Logitech M705 :|
Al ligt de pink meer naast de ringvinger.

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

zijn geen palm-grippers he, dat plaatje is bedoeld om aan te geven dat een palm-grip met een compacte muis wat "apart" is :D Bij een Rival zal dat gelijk zo eruit zien.

• Tomba1961
Foritain schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 22:06:
zijn geen palm-grippers he, dat plaatje is bedoeld om aan te geven dat een palm-grip met een compacte muis wat "apart" is :D Bij een Rival zal dat gelijk zo eruit zien.
Het gevoel dat ik nu dus ook heb dus met de Logitech M705: een wat grotere hand voor een klein muisje.
Met die van mijn dochter, de Razer Naga Hex, had ik dus helemaal niets, zeker omdat er zoveel knoppen aan de zijkant zaten.

Rival heeft een extra knopje achter het wieltje die de DH2013 weer niet had
De grip van de Rival voelde ruwer aan waardoor het wat beter leek.

De kabel daartegenover van de DH2013 leek mij steviger, omvlochten draad, met de goudkleuriger USB aansluiting.

Jou aangeboden versie had ik niet zien liggen, misschien maandag nog even kijken en testen.

Zijn bovenstaande punten of extra erg belangrijk bij een keuze van de muis?

• hussoweb
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-01-2022
wat voor greep heb je?check dit ff

en misschien kan dit helpen: Spreadsheet over muizen

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Wat draad betreft zou ik juist voor een optie kiezen die niet omvlochten is. Die hebben naar mijn ervaring de neiging om binnen het vlechtwerk te draaien en daardoor vast te blijven zitten in vreemde bochten (okay, admitted, in mijn geval is dat een muis die ik meestal bij mn laptop gebruik en dus geregeld in- en uitpak. Edoch: wanneer heeft jouw muiskabel ooit schade opgelopen waar een dergelijke sleeve tegen zou hebben geholpen? Imho: Het ziet er fancy uit maar dient geen enkel doel.

Goudkleurige usb aansluiting is eveneens onzin, als het al echt goud is zou het volgens mij alleen voordeel bieden in een omgeving waar metaal snel oxideert. En das echt niet de omgeving waar je je pc in wil hebben staan. Wederom een feature die vooral de prijs beinvloed.

Wat je wel in je keuze mee zou kunnen nemen is de software en software features die muizen en keyboard fabrikanten meegeven. Speel je spellen waar bepaalde toets/knop combinaties veel voorkomen en het handig is die in een macro op te nemen (meestal mmo's) of ben je meer een fps-gamer die behoefte heeft aan een goeie sensor en zo min mogelijk softwarematige poespas.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-02 15:23
Muis is inderdaad heelnpersoonlijk. Ik ben heel blij met mijn deathadder; een vriend van me heeft er juist een met heel veel knopjes.
Wua toetsenbord: een mechanisch bord maakt afhankelijk van het type switchte heel veel lawaai; typt en voelt echter we veel fijner.

mixing a drink and music

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb hier een Deathadder, ik vond de grip eerst enorm wennen maar nu ligt hij fijn in de hand. Dat ik zo moest wennen was waarschijnlijk omdat ik een cheap-ass Chinese gaming mouse gebruikte die voor mijn claw grip niet echt goed was.

Ik las wel dat de Deathadder ook niet voor claw grips was maar dat snap ik niet, doordat op de rechter muisknop een soort ophoging is. Dit is toch niet fijn voor een palm grip?

Nou ja is dus erg persoonlijk, bij de MediaMarkt lag de G400S erg fijn in de hand als ik de palm grip gebruikte maar hier kon ik maar niet aan wennen.

Eigenlijk wou ik de Zowie FK1 maar deze kon ik nergens uitproberen. Dus gewoon nemen welke het lekkerste zit :)

Edit: en vond je de Deathstalker echt lekker typen? Ik vond zelf de Cherry blues zo veel fijner typen, maar dit is natuurlijk gewoon persoonlijk. Ik raad je wel aan om een Cherry toetsenbord uit te proberen want ik vond de Deathadder Deathstalker ook wel lekker typen totdat ik de Cherry Blues probeerde :>

[ Voor 18% gewijzigd door Brogala op 28-12-2014 10:21 ]

• Tomba1961
Nou .... veel gelezen moet ik zeggen.
Conclusie:
Ben geen top gamer dus vraag ook niet echt veel van een muis.
Teveel knoppen mag duidelijk niet iets voor mij zijn.
Volgens mij neig ik meer naar de palm-grip.

Begrepen dat een optische bewegingsdetector beter is.
De plaats van deze sensor is beter in het midden (bij de M705 zit deze bijna aan de rechter buitenkant)
Gewicht lijkt ook belangrijk: de M705 is zwaar met zijn 220gr terwijl de andere stukken lichter zijn.

Gevlochten of niet gevlochten draad maakt niet zoveel uit zo ook niet de goudkleurige USB aansluiting.

Keuze gaat nu nog maar uit naar:
- Steelseries Rival
- Zowie FK1

Beide hebben een 3310 sensor (wijzer geworden door Foritain zijn kommentaar _/-\o_ )

De laatste heeft aan de rechterkant extra knoppen, dat ben ik alleen niet gewend, maar dat zou geen probleem zijn denk ik.
Toch maar terug naar de winkel en beide nog een keertje goed vasthouden.

Toetsenbord laat ik wel tot wat het nu is, de Logitech K520: ondanks alles ben ik toch tevreden hiermee.
Een andere zal niet zoveel uitmaken volgens mij en jullie berichtgevingen.

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Zelfs een niet top gamer heeft profijt bij een goede sensor, maar dat je dat wilt waren we al uit. Optisch vind ik zelf prettig, maar ik denk dat als jij een muis met een Avago A9800 pakt (veeeel keuze) dat jij ook erg gelukkig zal zijn. In de praktijk zijn ze wat minder gevoelig voor je oppervlak. Als je toch voor een degelijke muismat gaat, ga gerust optical zonder zorgen.

Gewicht is iets persoonlijks, moet je zelf over kiezen. Gevlochten draad, tja, ik heb met beide geen last, tis maar net hoe gevoelig je bent, of wat je mooi vindt.

Tussen die twee die je noemt zou ik gevoelsmatig naar de FK1 gaan, al is het maar dat je met die knoppen-combo's bij het inpluggen de lift-off-distance aan kan passen, naar mijn weten doet de Rival dat niet. Geeft je wat meer flexibiliteit met muismatten. FK1 ga je zeer waarschijnlijk niet vinden in de winkel, maar wel muizen met ongeveer die vorm.

Mijn enige probleem met je laatste post is dat je twee goede muizen noemt, maar je hebt het over palm-grip terwijl die muizen beide wat klein zijn en m.i. meer naar andere grip stijlen neigen. Ik weet niet hoe groot je handen zijn, maar bij gemiddeld tot groot zou ik dan eerder naar iets grotere modellen kijken, maar ik heb zelf dan ook vrij stevige handen, en het is lastig te kiezen voor een ander.

• Tomba1961
@Foritain Ik heb vanmiddag even wat ervaringen mogen opdoen met een DA2013 van een kennis.
Moet zeggen dat deze eigenlijk best goed aanvoelde.

Daarna even naar Alkmaar gegaan, Media Markt was open.

Nu mijn M705 vanochtend ook weer een eigen leven ging bewandelen was ik het eigenlijk een beetje zat: ik wilde gewoon naar huis gaan met een andere muis.
Geen Zowie en geen Rival te bekennen, terwijl ik net voor de Kerstdagen er eentje had zien liggen bij MM in Heerhugowaard.

Zat nog even te kijken naar een Logitech G300S Gaming Mouse en een Razer Taipan.
Met de eerstgenoemde kon ik het niet vinden met de knoppen aan de bovenkant (klinkt misschien stom maar vind ze prettiger aan de zijkant zitten).
De tweede voelde wel beter aan maar op het een of andere manier ook weer niet.

De DA2013 voelde daartegenover toch perfect voor mijn hand, mogelijk ook doordat deze een beetje in een curve uitgevoerd is. Je begrijpt dus wel wat er van gekomen is O-)

Ik wil je nog hierbij bedanken voor je goede informatie die zeker gewaardeerd werd: heb veel gelezen in de tussentijd her en der op het Net en weet dat de genoemde muizen bij de Top 5 horen dus een slechte keuze zal het wel niet zijn geweest.

De nadruk om toch de muis goed in de hand te nemen en kijken of deze goed paste is dus uiteindelijk ook uitgevoerd: nogmaals ... jammer dat ik de andere 2 niet kon testen.
Pagina: 1