Nieuwe GFX > Pc valt uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 18:47
Allereerst het lijstje onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-EX58-UD3R€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Centurion 5 CAC-T05€ 0,-€ 0,-
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 33,95€ 33,95
1Corsair XMS3 TR3X6G1333C9€ 75,40€ 75,40
1MS-Tech MS-N750-VAL€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 146,85

Deze pc is van een vriend van me, in 2009 in elkaar gezet door Compusupply in Zeist. Voorheen zat er een Asus Radeon HD7870 in, en de pc draaide perfect. Nu ik een nieuwe pc heb gehaald wilde hij wel eens een upgrade voor zijn grafische kaart, en heeft de Asus GTX 970 gekocht. In principe draait alles, Dragon Age Inquisition start ook gewoon op, maar na een paar minuten valt de pc uit. Geen blue screen of iets dergelijks, de pc valt gewoon uit en start opnieuw op. Wel geeft windows aan dat de pc uiteraard niet goed is afgesloten.

Wat we al hebben geprobeerd:
  • PSU kabel verwisseld. In zijn HD7870 zat 2x 6 pins, in de GTX970 vreemd genoeg alleen een 1x 8 pins (mijn EVGA GTX970 heeft namelijk gewoon 2x 6 pins). Heb bij de Compusupply een kabeltje gekocht van 2x 4 pin interne voeding naar 8 pin PCIe aansluiting (niet in de pricewatch te vinden, Azerty heeft er wel een). Hiervoor hadden we van zijn voeding een 6 pin + 2 pin kabeltje gebruikt waarmee het dus ook misging, dus ik dacht dat dit het misschien op zou lossen, maar helaas niet dus.
  • Met Speedfan alle temperaturen bijgehouden. Processor schommelt rond de 70 graden, GPU tijdens Dragon Age Inquisition zo'n 64. Maar volgens mij is dit gewoon normaal toch? Geen reden voor oververhitting in ieder geval.
Aangezien hij niet echt kan gamen met maar een paar minuten speeltijd voor de pc zichzelf opnieuw opstart, hebben we de oude kaart er weer ingedaan, en alles loopt weer vlekkeloos.

Nu is mijn vraag, wat is de oorzaak van het opnieuw opstarten?
Ik zou denken de voeding, hij krijgt niet echt hele goede reviews en persoonlijk zou ik m ook niet aanraden, maar hij heeft jaren de HD7870 gedraaid en draait die nog steeds, dus het lijkt me vreemd dat ie nu opeens de nieuwe kaart die zuiniger zou moeten zijn niet aan zou kunnen.
Het enige andere wat ik zou kunnen bedenken is dat de videokaart defect is, maar hij draait wel DA: inquisition de eerste paar minuten goed, de ventilatoren draaien gewoon, dus tja, ik hoop eigenlijk dat jullie iets meer licht hier op kunnen werpen.

Bedankt voor het lezen in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MS-Tech is nu niet echt een A-merk qua voedingen... Eerder het tegendeel - het is complete mislabelde rommel.

Kijk voor de gein maar es naar de besprekingen die ze hier op Tweakers krijgt:

pricewatch: MS-Tech MS-N750-VAL

Probeer het es met een deftige voeding.

[ Voor 39% gewijzigd door Borromini op 27-12-2014 19:56 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:03
De i7920 in combinatie met de 970 heeft nogal wat \power nodig, die de ms-tech naar alle waarschijnlijkheid niet kan leveren.

Ook al is het een 750 voeding,een 500 watter van een degelijker merk, zal het beter doen als deze

Wat hier boven ook al gezegd word, zet er sowieso een andere voeding in.

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 27-12-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
De MS-tech voeding kan (volgens ms tech) 450 watt leveren op de 12V lijnen: de lijnen die de cpu en gpu voeden. Bij een kwaliteitsvoeding zou dat geen probleem moeten zijn. In het geval van dit klote merk, is dat waarschijnlijk royaal overdreven, en zal die dat nooit meer leveren na 5 jaar.

Het eerste wat vervangen moet worden is toch echt de voeding! Een XFX 550 of een Seasonic 520 zijn twee uitstekende voedingen voor een relatief zachte prijs waar die gemakkelijk 6 jaar mee zou moeten kunnen werken.

Ook ben ik bang dat zijn cpu nu een bottleneck gaat zijn: Als je vriend slim is gaat die binnekort kijken naar een cpu upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
Okay, ik haal morgen een Antec TruePower 550 op bij een andere vriend, gaan we even kijken of die het doet.

Maakt het trouwens veel uit of ik dan de 8 pins connector via 2x 4-pins molex aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:00
Als het goed is maakt het niet uit nee. Geef dan iets meer uit voor een goede voeding(kom desnoods hier voor advies) ipv een ms-tech ding. waarom dingen nog bestaan is een gods wonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:22

Thomg

Aww yiss

Je bedoelt dubbel molex -> 8 pin PEG of CPU ATX12V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
Yep, dubbel molex, excuus, zoals in de eerste post, het is een kabeltje van 2x 4-pins molex naar 1x 8-pin PCIe.
En ja, als ik destijds zijn voeding uit had mogen kiezen was het zeker geen MS-Tech geworden, heb me zelf voor m'n pc eerst verdiept in het grote power topic op Tweakers en ben nu de gelukkige eigenaar van een Seasonic M12II Evo 520.
Maar toch slecht dat Compusupply, die toch goed aangeschreven staat in de regio Utrecht (ze zitten in Zeist), zo'n buttvoeding in een pc van destijds 1100 euro durven te stoppen.

Bedankt voor de antwoorden in ieder geval, ik ga de voeding maandag in bouwen dus hopelijk gaat alles goed, en anders laat ik hem een Seasonic kopen.

Edit: plaatje van beschreven kabeltje.
Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/product/5/0/8/508832/img/1/G.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door ThaDanus op 27-12-2014 20:48 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:03
Ardjee schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:12:
De MS-tech voeding kan (volgens ms tech) 450 watt leveren op de 12V lijnen: de lijnen die de cpu en gpu voeden. Bij een kwaliteitsvoeding zou dat geen probleem moeten zijn. In het geval van dit klote merk, is dat waarschijnlijk royaal overdreven, en zal die dat nooit meer leveren na 5 jaar.

Het eerste wat vervangen moet worden is toch echt de voeding! Een XFX 550 of een Seasonic 520 zijn twee uitstekende voedingen voor een relatief zachte prijs waar die gemakkelijk 6 jaar mee zou moeten kunnen werken.

Ook ben ik bang dat zijn cpu nu een bottleneck gaat zijn: Als je vriend slim is gaat die binnekort kijken naar een cpu upgrade.
Zeker waar, op standaard clock wel. Ik heb tijdelijk min 970 in mijn i7920 systeem gehad, maar op stock haalt deze zeker iets van 1500 punten minder met 3d Firestrike.

Indien hij gaat overclocken neem er dan wel 1 met iets meer watt, de i7920 gaat echt serieus stroom vreten wanneer deze hoger geclockt word

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 27-12-2014 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
Nee, hij is niet zo geïnteresseerd in overclocken, de standaard ventilator zit er ook nog op. Een nieuwe CPU + mo'bo staan op z'n verlanglijstje. Wordt dan alleen geen i7 denk ik, hij gebruikt de pc enkel om te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
Antec PSU aangesloten en tot nu toe doet ie het perfect. Bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
pricewatch: Seasonic S12G 450W en pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W zijn goede vervangers tegen een goede prijs. De MS-TECH kan voeding kan misschien met moeite 300W leveren als de sterren gunstig staan, het een schrikkeljaar is en die de wind in de rug heeft, maar anders kun je niks met die voeding.

Welke Antec TruePower 550W heb je nu trouwens in gebruik? De eerste versie, mocht die überhaubt nog werken, wat al bijzonder is, wordt je ook niet erg blij.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDanus
Pfoe...ik heb er niet heel erg op gelet, een vriend van ons had m nog liggen namelijk, ik denk dat ie uit 2009 komt, en hij bleek ook nog 650 watt te zijn. Op basis van afbeeldingen in de pricewatch zou ik zeggen dat het deze is: Antec TruePower Trio 650
Pagina: 1