Allereerst het lijstje onderdelen:
Deze pc is van een vriend van me, in 2009 in elkaar gezet door Compusupply in Zeist. Voorheen zat er een Asus Radeon HD7870 in, en de pc draaide perfect. Nu ik een nieuwe pc heb gehaald wilde hij wel eens een upgrade voor zijn grafische kaart, en heeft de Asus GTX 970 gekocht. In principe draait alles, Dragon Age Inquisition start ook gewoon op, maar na een paar minuten valt de pc uit. Geen blue screen of iets dergelijks, de pc valt gewoon uit en start opnieuw op. Wel geeft windows aan dat de pc uiteraard niet goed is afgesloten.
Wat we al hebben geprobeerd:
Nu is mijn vraag, wat is de oorzaak van het opnieuw opstarten?
Ik zou denken de voeding, hij krijgt niet echt hele goede reviews en persoonlijk zou ik m ook niet aanraden, maar hij heeft jaren de HD7870 gedraaid en draait die nog steeds, dus het lijkt me vreemd dat ie nu opeens de nieuwe kaart die zuiniger zou moeten zijn niet aan zou kunnen.
Het enige andere wat ik zou kunnen bedenken is dat de videokaart defect is, maar hij draait wel DA: inquisition de eerste paar minuten goed, de ventilatoren draaien gewoon, dus tja, ik hoop eigenlijk dat jullie iets meer licht hier op kunnen werpen.
Bedankt voor het lezen in ieder geval!
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7 920 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Gigabyte GA-EX58-UD3R | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair CMV4GX3M1A1333C9 | € 33,95 | € 33,95 |
1 | Corsair XMS3 TR3X6G1333C9 | € 75,40 | € 75,40 |
1 | MS-Tech MS-N750-VAL | € 37,50 | € 37,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 146,85 |
Deze pc is van een vriend van me, in 2009 in elkaar gezet door Compusupply in Zeist. Voorheen zat er een Asus Radeon HD7870 in, en de pc draaide perfect. Nu ik een nieuwe pc heb gehaald wilde hij wel eens een upgrade voor zijn grafische kaart, en heeft de Asus GTX 970 gekocht. In principe draait alles, Dragon Age Inquisition start ook gewoon op, maar na een paar minuten valt de pc uit. Geen blue screen of iets dergelijks, de pc valt gewoon uit en start opnieuw op. Wel geeft windows aan dat de pc uiteraard niet goed is afgesloten.
Wat we al hebben geprobeerd:
- PSU kabel verwisseld. In zijn HD7870 zat 2x 6 pins, in de GTX970 vreemd genoeg alleen een 1x 8 pins (mijn EVGA GTX970 heeft namelijk gewoon 2x 6 pins). Heb bij de Compusupply een kabeltje gekocht van 2x 4 pin interne voeding naar 8 pin PCIe aansluiting (niet in de pricewatch te vinden, Azerty heeft er wel een). Hiervoor hadden we van zijn voeding een 6 pin + 2 pin kabeltje gebruikt waarmee het dus ook misging, dus ik dacht dat dit het misschien op zou lossen, maar helaas niet dus.
- Met Speedfan alle temperaturen bijgehouden. Processor schommelt rond de 70 graden, GPU tijdens Dragon Age Inquisition zo'n 64. Maar volgens mij is dit gewoon normaal toch? Geen reden voor oververhitting in ieder geval.
Nu is mijn vraag, wat is de oorzaak van het opnieuw opstarten?
Ik zou denken de voeding, hij krijgt niet echt hele goede reviews en persoonlijk zou ik m ook niet aanraden, maar hij heeft jaren de HD7870 gedraaid en draait die nog steeds, dus het lijkt me vreemd dat ie nu opeens de nieuwe kaart die zuiniger zou moeten zijn niet aan zou kunnen.
Het enige andere wat ik zou kunnen bedenken is dat de videokaart defect is, maar hij draait wel DA: inquisition de eerste paar minuten goed, de ventilatoren draaien gewoon, dus tja, ik hoop eigenlijk dat jullie iets meer licht hier op kunnen werpen.
Bedankt voor het lezen in ieder geval!