SSD via externe case (USB 3.0), jullie ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hi,

Ik heb tijdens kerst een crucial mx100 256gb ssd van de kerstman gekregen dus ik ben blij :)

Nu heb ik een iMac uit begin 2013, dus de eerste 'dunne' versie. Nu zie ik het niet zitten om
die uitelkaar te halen, met die lijmrand en dergelijke. Dus ik wil hem gaan gebruiken met een
USB 3.0 behuizing. Ik weet dat de snelheid dan lager ligt, maar gebruikt iemand een dergelijke combinatie al zo en/of kan me aanbevelen welke te kopen?

En werkt trim daarmee; heb ik dat echt nodig? Ik lees iets over uasp, wat is jullie ervaring daarmee; moet ik een case hebben waarin dit aanwezig is of maakt dat niet uit?

Ik zie deze staan, welke met uasp werkt en daarom beter zou zijn.

http://nl.startech.com/m/...2-5-inch-SATA~S2510BPU337
http://www.raidsonic.de/d.../datasheet_ib-254U3_e.pdf

Ik zie echter niet veel alternatieven. Kan ik 1 van deze twee gewoon kiezen, dat het zsm werkt?
(Een mx100 zou ergens rond de 550 MB/s qua schrijven moeten zitten (lees ik), maar via usb 3.0 zal dit iets lager liggen)

Wat wel belangrijk is, is om mee te geven dat ik wel graag een thunderbolt-connected case zou willen, maar de prijs me nog te hoog is; vandaar usb 3.0. ik hoop max. 40-50 eur voor een case kwijt te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Zonnetje83 op 27-12-2014 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:07
Dat is mogelijk en werkt prima, niet zo goed als intern maar met inderdaad een UASP enablede externe case haal je er nog het meeste uit met USB3. TRIM is niet echt een werkbare optie met USB3 omdat je niet een directe SATA controller hebt, al las ik ergens dat het wel mogelijk zou zijn met UASP: met de huidige status van TRIM support voor niet af-fabriek SSD's in Macs lijkt het de moeite niet waard.

Thunderbolt is de betere optie omdat daar dan de SATA controller direct op PCI-bus van de Mac zit aangesloten. Ik durf eigenlijk niet te zeggen hoe het met response time en IOPS over USB3 precies zit, doorvoersnelheid is niet per se de belangrijkste factor voor een snelle SSD, daar zou je nog ns even op kunnen googlen.

Alles samengevat kun je dit best wel over USB3 gebruiken en zou het prima werken (kies wel voor een UASP behuizing), toch is Thunderbolt beter maar de meerprijs niet waard en is inbouwen de uiteindelijk gewenste optie al zul je dat niet graag gaan doen.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
bokkow schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:05:
Dat is mogelijk en werkt prima, niet zo goed als intern maar met inderdaad een UASP enablede externe case haal je er nog het meeste uit met USB3. TRIM is niet echt een werkbare optie met USB3 omdat je niet een directe SATA controller hebt, al las ik ergens dat het wel mogelijk zou zijn met UASP: met de huidige status van TRIM support voor niet af-fabriek SSD's in Macs lijkt het de moeite niet waard.

...

Alles samengevat kun je dit best wel over USB3 gebruiken en zou het prima werken (kies wel voor een UASP behuizing), toch is Thunderbolt beter maar de meerprijs niet waard en is inbouwen de uiteindelijk gewenste optie al zul je dat niet graag gaan doen.
Bokkow, bedankt voor jouw antwoord! Ik heb de icy box 254U3 besteld; daar zou uasp op moeten zitten en die is sata-III. Zou goed moeten gaan dus. Ben heel benieuwd; mijn imac zal er wel flink sneller van worden nu, bijna net zo snel als m'n macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:30
Zonnetje83 schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:12:
[...]

Bokkow, bedankt voor jouw antwoord! Ik heb de icy box 254U3 besteld; daar zou uasp op moeten zitten en die is sata-III. Zou goed moeten gaan dus. Ben heel benieuwd; mijn imac zal er wel flink sneller van worden nu, bijna net zo snel als m'n macbook.
Ik was benieuwd naar je ervaringen nu je de SSD in de icy box hebt gebouwd?
Werkt trim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Hoi,

Excuus ik zag jouw vraag net pas.
Werkt prima! Trim heb ik niet speciaal aangezet en schijnt ook niet te kunnen met de icy box, las ik ergens.

Alhoewel de originele Apple ssd in mijn 1 jaar jongere mbp sneller is met booten, vliegt de iMac nu wel.

Uit performance tests kwam dat ik de write die de ssd maker aangaf vrijwel haal via USB 3.0. De read loopt ongeveer 100mb/s achter, maar lijkt prima.