Ik heb een build, maar ben onzeker over het moederboard?

Pagina: 1
Acties:

• JackDaniel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-11-2025
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een moederboard voor mijn nieuwe PC. Eigenlijk heb ik al een idee van welke ik zal kiezen, maar omdat ik erg weinig af weet van moederboards heb ik erg graag wat extra advies. Mijn keuze tot nu toe was de ASRock 970 Pro3 R2.0

Wat is je budget?
Het budget is maximaal zo'n €50-60 euro, maar goedkoper is beter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur. Uiteraard het lieft wel een moederboard dat degelijk is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn build:
Asus GTX 760
FX-6300
Cooler Master N300 Behuizing
Cooler Master B600 voeding

Wat ik wil doen met de PC:

- Gamen, aangezien ik nu eindelijk een build heb die ook de nieuwe games redelijk zal kunnen spelen ben ik zeker van plan dit te doen. Ik denk trouwens dat de hoeveel USB ports enzo dan dus ook wel een rol speelt.
- Grafisch ontwerp, dingen maken met Photoshop etc. is een hobby/bijbaantje voor mij.
- Random dingen doen, daarnaast doe ik natuurlijk ook veel andere dingen met mijn PC die ik niet zo makkelijk allemaal in een lijst kan opnoemen. CDs branden, verschillende programma's proberen, soms een VM gebruiken etc etc. Niks extreems maar wel veer verschillende dingen.

Hoop dat iemand mij advies kan geven!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste bord voor die prijs is imo de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P. Besteed dus ietsje meer dan je maximale budget, maar dan heb je wel een bord dat moeiteloos zelfs een octocore aankan zonder die te laten throttelen.

Overigens is de rest van je systeem niet per se ideaal. Ik zou eerder als GPU voor een 280 gaan (meer VRAM voor hetzelfde geld!) en je voeding is ook geen masterpiece. Een (bijv. maar zeker niet uitsluitend) pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W is een veel betrouwbaarder alternatief.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eens met br00ky, die UD3P is echt een zeer goed plankje voor zijn geld, eigenlijk is al het andere, goedkopere duidelijk veel minder goed, of simpelweg slecht te noemen. Die Asrock is bijv. een knap matig plankje.

Die S12 is idd een goede voeding, heel wat beter dan die B600, maar ook ietsjes duurder. pricewatch: Thermaltake Hamburg 530W zit kwalitatief behoorlijk richting de Seasonic, maar is door een wat ouder ontwerp minder zuinig, maar dus ook een stuk goedkoper.

Als videokaart is de 280 idd ook imo een stuk beter, pricewatch: Club3D Radeon R9 280 royalKing is zelfs wat goedkoper, de beter gekoelde [en knap lelijke unieke] pricewatch: HIS R9 280 IceQ X2 OC 3GB is bij Si lekker goedkoop.

People as things, that’s where it starts.

• JackDaniel
br00ky schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 18:23:
Beste bord voor die prijs is imo de pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P. Besteed dus ietsje meer dan je maximale budget, maar dan heb je wel een bord dat moeiteloos zelfs een octocore aankan zonder die te laten throttelen.

Overigens is de rest van je systeem niet per se ideaal. Ik zou eerder als GPU voor een 280 gaan (meer VRAM voor hetzelfde geld!) en je voeding is ook geen masterpiece. Een (bijv. maar zeker niet uitsluitend) pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W is een veel betrouwbaarder alternatief.
Bedankt voor de hulp. Ik had de Seasonic S12II-Bronze 520W eerst ook op het oog, maar dacht toen toch dat de 600 watt cooler master beter zou zijn. Denk je dat 520W genoeg is voor de setup die ik heb?

De grafische kaart heb ik zo gekozen omdat ik deze toevallig goedkoop kon krijgen via familie (€100, enkele maanden oud, doos en bon erbij _/-\o_ ). Anders had ik idd een andere gekozen.

De mobo die je linkte is wel interessant. Het idee is dus eigenlijk dat als ik over een jaar of twee mijn CPU vervang voor een octacore, ik dan het mobo niet meer hoef te vervangen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan zit je dus juist goed met de Gigabyte die ik linkte. De ASRock vindt een octocore niet zo lekker door de beperkte (ongekoelde) VRM's.

En voor wat betreft de voeding, beter een goede voeding dan een brakke met een hoger vermogen dat die niet goed kan leveren. Je setup gaat bij lange na geen 520W nodig hebben, dus dit is ruim zat.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 27-12-2014 18:36 ]

• JackDaniel
Achteraf lijkt het mij vrij logisch dat je de 520W Seasonic niet zou aanbevelen als die niet mijn build aankon haha. Ik heb nu een off-brand PSU in mijn kast zitten die nog wel eens wil uitvallen onder stress. Denk dat ik gewoon al dat gedoe kan vermijden door een PSU van kwaliteit te kopen.

Een tientje extra voor een mobo dat kennelijk stukken beter is dan mijn huidige keuze moet ook kunnen. Heel erg bedankt voor de hulp! Denk dat ik zometeen al de onderdelen ga bestellen
Pagina: 1