Supermicro X10DRI start op en gaat na 30 sec uit

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben bezig met een server te bouwen voor een klant maar gezien het korte tijdsbestek en gebrek aan componenten van alles hieronder, hoop ik dat iemand een antwoord heeft en ook omdat het specifiek is.

Specs:
Supermicro X10DRI moederbord
1 x Intel Xeon E5-2620 V3 moederbord
Kingston 32 Gb DDR4 ECC (100% werkend met het de CPU en moederbord) (4x8Gb)
Supermicro 4U 1200 watt redunant

De server gaat keurig aan. Krijg ook scherm te zien, geen probleem.

Symptonen
* Na 30 seconden ongeveer valt de server helemaal uit, of gaat uit en daarna meteen weer aan.
* Voeding gaat oranje branden en blijft koelen (dat is normaal)
* Soms blijven de fans in de kast doorblazen en gaan niet uit
* Stroomstekkers eruit en erin werkt de server weer en gaat weer aan
* Nadat de server uit gaat kan je meteen weer aankrijgen en krijg je meteen beeld (zonder stekkers eruit te trekken)

Wat heb ik al gedaan?
* Alle overbodige hardware eruit gehaald
* Geheugen omgewisseld en met 2 latjes en diverse sloten, geen verschil
* Koeler al gecontroleerd of de CPU te heet wordt (maakt contact dus dat kan het niet zijn)
Ik heb alles al losgehaald wat maar overbodig was behalve de backplane
* CPU, geheugen, SSD zie je in de bios
* De 2x8 Pins en 24 ATX is aangesloten

Wat kan er stuk zijn?
* Moederbord (zou kunnen zijn dat er ergens kortsluiting is, maar alles heb ik al gecontroleerd dus ik ga het moederbord straks nog een keer loshalen, frontconnectoren allemaal losgehaald en alleen powerbutton aangesloten), maar dat zou niet verklaren dat die meteen weer opstart, althans mijn gedachte
* Dacht aan defect powersupply maar dat zou niet verklaren waarom die meteen opstart (allebei geven ze groene LED (en al omgewisseld))
* CPU stuk? Zou goed kunnen maar dan zou het moederbord niet opstarten of iets moeten aangeven denk ik. Ik kan de CPU ook nog in socket 2 gaan steken..
* Geheugen is omgewisseld en dat zou het probleem niet moeten zijn (ook met 2 dimms, zwart en blauwe slot).
* CPU te heet? (zo voelt het niet en de koelpasta is keurig over de oppervlakte verspreid)

De LED op het moederbord blijft keurig knipperen (dat hoort zo).

Normaal zou ik zeggen, pak even een andere PSU (misschien is dat wel een idee maar ik weet niet of ik zo'n zware PSU heb liggen) of andere CPU (ik kan wel een krijgen maar liever niet natuurlijk).

Bios durf ik niet te updaten want als het moederbord uitvalt dan heb ik een probleem. Ik dacht zelf ook nog aan de Energy Efficient van de CPU maar dat kan niet.

[ Voor 3% gewijzigd door itsalex op 27-12-2014 15:05 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Wat staat er in het BIOS event log en in de BMC event log? Heb je na die 30 seconden dat je UEFI al geinitialiseerd is en je bootloader en/of OS al aan de beurt is? Of zit ie dan nog firmware te draaien.

Heb je ook alle OpROMs goed gezet, en ook geprobeerd ze uit te zetten? Heb je geprobeerd de PSU te meten? Heb je de temps gecheckt? Heb je de voltages die je SMBus sensoren rapporteren gecontroleerd?

• itsalex
  • Niet online
In de biosevent staat niets. Ik zal de UEFI uitzetten maar ook tijdens toen er een RAID kaart in zat viel de server gewoon uit.

Ik zal de OpROM ook checken.

Ik kan helaas niets opstarten en controle doen van zowel de CPU temp of sensoren uitlezen want in die tussentijd valt de server al uit. Maar als een CPU temp te hoog zou zijn dan zou na de 2e keer de server al eerder moeten uitvallen.

• itsalex
  • Niet online
Ik dacht het probleem te hebben gevonden met deze stekker:
JPI2C1 ofwel de powersupply standby modus

Maar dat is het ook niet.

Wat de server ook doet is dus uitvallen, fan heel hard laten draaien en niet meer aangaan.
Pas bij de stekkers eruit trekken en dan even wachten en daarna gaat die weer aan.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Ik vertrouw de PSU niet, omdat deze even van de stroom af moet voordat je de server weer kan opstarten. Kan je een minder zware gebruiken en dan zo weinig mogelijk componenten aansluiten?

• itsalex
  • Niet online
jovadca schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 15:46:
Ik vertrouw de PSU niet, omdat deze even van de stroom af moet voordat je de server weer kan opstarten. Kan je een minder zware gebruiken en dan zo weinig mogelijk componenten aansluiten?
Het is een redunant en ik heb het ook gehad zonder 24 schijven eraan. Ik vermoed dat het gewoon het moederbord is.

Maar soms gaat de server uit en meteen weer opstarten dus volgens mij is het geen voedingsprobleem maar een instabiel moederbord.

Dat zou verklaren:
* Opstarten wel fan maar geen beeld (dus no boot), maar niet uitgaan
* Opstarten fan aan en beeld maar uitval
* Ik zag volgens mij ook geen LED aangaan aan de voorkant
* Voeding oranje lampje laten branden (standbyfunctie volgens mij is dat)

Ik ga zo het moederbord uitbouwen en opnieuw inbouwen en dan op hoop van zegen dat er iets onder zit wat het probleem zou moeten veroorzaken want het kan niet anders.

PSU of moederbord is toch mijn conclusie.
* PSU kan het zijn want de server valt spontaan uit en reboot en gaat weer aan. Ik heb net de hele backplane even van de stroom afgehaald.
* 3x wilde de server niet opstarten en nadat de backplane eruit was qua stroom dan, wilde de server weer opstarten.
* bleef zelfs nu langer aan dan normaal maar wel daarna meteen uitval.

Ik heb nu even een Asrock bordje erbij gepakt. Met de Areca kaart ging eerste keer goed maar die is denk ik defect (krijg steeds melding van RAID f/w become ready).

Ook in de bios valt deze Asrock weg en ook bij de RAID kaart (andere kaart even ingeprikt) config werkt niet. Het lijkt nog zelfs in de mogelijkheid te zitten van de backplane want sinds die aangesloten staat valt die ook uit (stond eerder uitgeschakeld maar viel toen ook uit). Ik krijg op de backplane geen HDD te zien (maar dat is ook een vreemd systeem en daar ben ik nog niet helemaal achter (SAS is dacht ik voor 4 hdd maar dat kan dus ook voor 8 hdd zijn want ik heb maar 3 SAS aansluitingen dus dan heb je weer een andere kaart voor nodig denk ik).

Nou na deze quote denk toch echt de PSU inderdaad de boosdoener is:
An amber light will be illuminated on the power supply when the power is off. An illuminated
green light indicates that the power supply is operating
En de PSU wordt oranje dus einde voeding terwijl de pc aanstaat

[ Voor 42% gewijzigd door itsalex op 27-12-2014 23:37 ]

• itsalex
  • Niet online
Kan op slot; was de powerdistributor is stuk. Sorry stond even te vloeken daarna want ik mag nu alle 24 harde schijven x 6 schroeven los draaien en 24 x 2 schroeven weer vastdraaien voor de dummy's. De hele kast gaat doa en 4U is dat geen pretje alleen even de kast vervoeren.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Mooi dat je het euvel gevonden hebt, maar minder mooi wat het is. :( Veel werk en ik kan mij voorstellen dat je ff stond te vloeken.

Het feit dat de server helemaal van de stroom af moest, was voor mij aanleiding om de PSU te verdenken. Was wel ff vergeten dat er een stroomverdeler tussen zat. (Dit probleem geld ook voor een PC als deze helemaal van de stroomtoevoer af moet. Meestal is dan de PSU defekt.)

Ik wens je succes met al het extra werk!

• itsalex
  • Niet online
Na de conclusie bleek dat bij Supermicro de powerdistributor niet stuk was volgens RMA. Ik had 2 moederborden getest met de oude kast dus het moest gewoon dat onderdeel zijn.

Nu met de nieuwe kast is het geen punt en draait alles stabiel en zonder problemen. Heb even flink lopen primen en alles liep als een trein en kwam door iedere stabieliteitstest. Wat was dat ding zwaar pffff. Ik was echt blij dat alles perfect liep.

Pagina: 1