• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 16:46
Goedemorgen,
op dit moment heb ik deze camera : pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX7V Zwart

De kwaliteit van de foto`s en film bevallen goed. Het enige wat mij tegenvalt zijn de foto`s die in wat donkere situaties worden gemaakt. Daarnaast wil de camera nog wel eens beweging mis vasten.

Mijn oog is nu op deze camera gevallen : pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX400V Zwart

Ga ik hier wat mee opschieten t.o.v. mijn huidige camera? of zijn er betere opties in deze prijsklasse?

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik zou voor de tweede gaan, meer pixels, voor de rest is die bijna helemaal hetzelfde als de eerste qua sensor etc...

• pitchdown
thibautb schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:36:
Ik zou voor de tweede gaan, meer pixels, voor de rest is die bijna helemaal hetzelfde als de eerste qua sensor etc...
ik heb zelf de EERSTE camera nu. En deze bevalt niet in het donker.
Daarnaast kijk ik ook nog naar deze :

pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart

Deze heeft een hoge ISO-waarde, waardoor foto`s in het donker beter zouden worden?
Welke van de 2 sony`s is hiervoor de beste optie?

of een andere camera in deze klasse?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:35

Garyu

WW

De rx 100 is een van de betere camera's van dit moment, daar kan je niet verkeerd mee kiezen. Is voor mij duidelijk de eerste keus en wordt op dit en andere forums regelmatig aangeraden. Door de grotere sensor heeft ie betere prestaties in het donker en krijg je ook nog meer controle over de scherptediepte.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Aan die HX400V ga je waarschijnlijk helemaal niets hebben en zal hetzelfde presteren als je HX7 of misschien nog wel iets slechter in het donker. Beide hebben namelijk een kleine 1/2.3" sensor.

Die RX100 is dan interessanter en zal het in het donker beter doen door de grotere sensor dan je huidige camera. De RX100 heeft namelijk een 1" sensor.

Anders kijken naar een Systeem Camera in die prijsklasse die hebben een nog grotere sensor wat het in het donker wel beter doet. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
Is wel iets groter dan een RX100 maar nog steeds redelijk compact en kleiner als de HX400.

• pitchdown
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 12:06:
Aan die HX400V ga je waarschijnlijk helemaal niets hebben en zal hetzelfde presteren als je HX7 of misschien nog wel iets slechter in het donker. Beide hebben namelijk een kleine 1/2.3" sensor.

Die RX100 is dan interessanter en zal het in het donker beter doen door de grotere sensor dan je huidige camera. De RX100 heeft namelijk een 1" sensor.

Anders kijken naar een Systeem Camera in die prijsklasse die hebben een nog grotere sensor wat het in het donker wel beter doet. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
Is wel iets groter dan een RX100 maar nog steeds redelijk compact en kleiner als de HX400.
bedankt voor die optie.
Iemand adviseerde mij dan nog voor de rx100-II te gaan.
Dan is de keuze op dit moment :

RX-100
RX-100-II
Alpha A5000

Wat is hierin wijsheid?

Verwijderd

De RX100 II is net wat beter door de BSI sensor dan de RX100. Verder zijn die 2 redelijk gelijk al heeft de RX100 II nog wel Wifi aan boord. Of dat de ~140 euro prijs verschil waard is?

Als het echt om performance in het donker gaat dan is hoe groter de sensor hoe beter. Dan is een A5000 de betere keus denk ik zo. Is ook nog eens goedkoper dan die RX-100 II. Je hebt nog de mogelijkheid tot veranderen van de lens als je bijvoorbeeld een lichtsterke prime wilt voor nog betere prestaties in het donker. De grip van deze camera lijkt mij veel prettiger dan die van de 2 RX100 varianten. Maar dat is persoonlijk.

Ga anders eens naar de winkel om beide eens vast te houden en te proberen. Kun je ook kijken of de grote nog belangrijk voor je is.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-01 21:45
De A5000 heeft de grootste sensor en met een goede lens is dat een stuk beter dan de RX100 met weinig licht. Als je de sony 35mm f/1.8 daar op zet kun je binnen perfect foto's maken. Ik zou dus dus een A5000 kit + 35mm f1.8 aanraden. Dan heb je ene perfecte camera voor de meeste situaties.

Edit: ik zie nu dat de 35mm voor e-mount een stuk duurder is dan de a-mount. Dat zal vast boven je budget uit gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Sluw op 27-12-2014 12:53 ]

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 16:59
Hoe donker zijn wat donkere situaties? Wat verwacht je? Hoeveel ruis is acceptabel? Ik heb zelf een Sony A6000, en in slecht verlichte binnenruimtes (kerstverlichting) zijn de foto's acceptabel.. In een pub tijdens het eten heeft de camera best mooie foto's opgeleverd. A6000 heeft dezelfde sensor als de A5100, stapje hoger dan de A5000. Maar eerst: wat verwacht je?

Verder, als je geen verwisselbare lenzen hoeft/wilt, dan is de RX100 I, II of III interessanter (en kleiner) dan de A5000/A5100).

[ Voor 15% gewijzigd door Jorik90 op 27-12-2014 20:29 ]

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
RX100 heb ik is idd goed, de 2 vind ik persoonlijk niet veel beter, de 3 weer wel door de lichtsterkere lens zodra je inzoomt. Maar toen ik overstapte naar een goedkope MFT (PEN2) met 1.8 prime lens was het een wereld van verschil, veel meer helderheid, details en scherpte en ruis ging met factor 10 omlaag (ik schiet wel alleen bij slecht licht) en zou nooit meer terug willen naar mn rx100 alleen voor video waar MFT rijkelijk faalt op eerdere gebieden.

Ben sinds paar dagen naar FF overgestapt btw.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikRo op 27-12-2014 22:28 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Pagina: 1