Lage VRM/VRAM heatsinks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexillarius
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-05-2024
Hallo,

Ik heb een EVGA GTX980 SC met de reference bladblazer. Deze koeler is me veel te luid als hij zo tegen de 80-85% RPM draait, wat vaak wel nodig is om de temps onder de 80 graden te houden met mijn huidige overclock en vBIOS.

Nu heb ik een Arctic Accelero Xtreme IV besteld. Deze koeler heeft alleen geen heatsinks die direct contact maken met de voorkant van de VRMs and VRAM chips. Ik wil er wat heatsinkjes opplakken, omdat ik me toch wat zorgen maak over de VRMs, zeker omdat mijn kaart overclocked is. De heatsinks moeten dan wel onder de heatsink van de Xtreme IV passen.

De laagste die ik tot nu toe gevonden heb zijn deze: http://www.highflow.nl/ch...am-heatsinks-8-stuks.html
9mm hoog, wat me toch net wat aan de hoge kant lijkt zo op het oog. Akust maakt 5mm hoge heatsinks, maar die kan ik in Nederland niet vinden.
Ik heb de Xtreme IV nog niet binnen, dus ik kan nog niet aan het meten gaan. Ook zou ik dit graag weten voordat ik de huidige koeler demonteer.

Mijn vraag is, hoe laag moeten deze heatsinks zijn, en waar vind ik dergelijke lage heatsinks in Nederland (Belgie/Duitsland mag ook)? Mijn voorkeur gaat uit naar koperen exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 20:21

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Vexillarius schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 02:51:
Hallo,

Ik heb een EVGA GTX980 SC met de reference bladblazer. Deze koeler is me veel te luid als hij zo tegen de 80-85% RPM draait, wat vaak wel nodig is om de temps onder de 80 graden te houden met mijn huidige overclock en vBIOS.

Nu heb ik een Arctic Accelero Xtreme IV besteld. Deze koeler heeft alleen geen heatsinks die direct contact maken met de voorkant van de VRMs and VRAM chips. Ik wil er wat heatsinkjes opplakken, omdat ik me toch wat zorgen maak over de VRMs, zeker omdat mijn kaart overclocked is. De heatsinks moeten dan wel onder de heatsink van de Xtreme IV passen.

De laagste die ik tot nu toe gevonden heb zijn deze: http://www.highflow.nl/ch...am-heatsinks-8-stuks.html
9mm hoog, wat me toch net wat aan de hoge kant lijkt zo op het oog. Akust maakt 5mm hoge heatsinks, maar die kan ik in Nederland niet vinden.
Ik heb de Xtreme IV nog niet binnen, dus ik kan nog niet aan het meten gaan. Ook zou ik dit graag weten voordat ik de huidige koeler demonteer.

Mijn vraag is, hoe laag moeten deze heatsinks zijn, en waar vind ik dergelijke lage heatsinks in Nederland (Belgie/Duitsland mag ook)? Mijn voorkeur gaat uit naar koperen exemplaren.
Denk dat het wel moet passen, bij de R9 290 heb je met deze koeler ook nog een hoop ruimte over voor de heatsinks :)

https://www.youtube.com/watch?v=lTkG7f3XuCs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexillarius
Dat is mooi. Er lijkt in dat filmpje ongeveer een halve slot vrije ruimte te zijn, dan zou het inderdaad moeten passen.

Nog een vraagje, waar zitten de VRMs precies op een reference 980?
http://nl.tinypic.com/r/k1dj4n/8
Ik weet dat de chips in de groene vakken de VRAM chips zijn. Ik heb met rood omcirkeld wat ik denk dat de VRMs zijn (of in ieder geval het deel ervan waar ik de heatsinks op moet plakken). Klopt dit?

Zo ja, dan lijkt het erop dat ik ~19 heatsinks nodig ga hebben... Wordt het bijna net zo duur als de koeler zelf.

EDIT: De foto's hier lijken er op te wijzen dat de VRMs de zilveren chips zijn (R22 & R47): http://www.brightsideofne...-performance-lower-power/

[ Voor 14% gewijzigd door Vexillarius op 27-12-2014 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-09 15:52

oscarw

Better be a geek than an idiot

Vexillarius schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 17:04:
Dat is mooi. Er lijkt in dat filmpje ongeveer een halve slot vrije ruimte te zijn, dan zou het inderdaad moeten passen.

Nog een vraagje, waar zitten de VRMs precies op een reference 980?
http://nl.tinypic.com/r/k1dj4n/8
Ik weet dat de chips in de groene vakken de VRAM chips zijn. Ik heb met rood omcirkeld wat ik denk dat de VRMs zijn (of in ieder geval het deel ervan waar ik de heatsinks op moet plakken). Klopt dit?

Zo ja, dan lijkt het erop dat ik ~19 heatsinks nodig ga hebben... Wordt het bijna net zo duur als de koeler zelf.

EDIT: De foto's hier lijken er op te wijzen dat de VRMs de zilveren chips zijn (R22 & R47): http://www.brightsideofne...-performance-lower-power/
Het zijn de chips naast de zilveren. Je hoeft niet 19 heatsinks te kopen, omdat je ook één heatsink voor meerdere chips kunt gebruiken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexillarius
Dus alle chips in de rode vakken?

Om het aantal uit te tellen ging ik uit van de grootte van de VRAM chips (zo groot zullen de heatsinks ongeveer zijn denk ik). Als ik die grootte aanhoud zou ik 4 heatsinks voor de chips aan de linkerkant van de zilverkeurige chips en 7-8 voor de rechterkant nodig hebben. Dan nog 8 voor de VRAM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Je kunt alu heatsinks kopen bij https://opencircuit.nl/Pr...14x6mm-aluminium-heatsink
Daar heb ik ze ook vandaan. Deze zijn ook een stuk goedkoper ;)

Ik zou alu nemen ivm het ondersteboven hangen van de kaart.
De koperen sinks willen er nog wel eens afvallen.

Koop ook goede thermal tape !
http://www.highflow.nl/to...sive-tape-ak-tt12-80.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 00:26
als ze te hoog zijn knip je er toch gewoon een stukje vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexillarius
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb twee pakjes koperen heatsinks (toch betere warmtegeleiding) en een berg aluminium sinks gekocht, en een velletje van die thermal tape. De koperen sinks doe ik doe met die tape op de VRMs. Als ik dan nog over heb ook op de VRAM chips, anders doe ik daar aluminium sinks op. Voor wat ik dan nog over heb vind ik later nog wel een goede bestemming.

Als iemand me nog kan vertellen (of beter nog, uitpainten) waar ik de VRM sinks moet plaatsen zou ik dat zeer op prijs stellen, het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Anders kijk ik wel waar de pads zitten op de reference koeler en plak ik ze daar. Het is alleen wel fijn om het van tevoren al te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Plak ze goed vast !
Het zou vervelend zijn als er 1 in je psu valt.

Afbeeldingslocatie: http://oi61.tinypic.com/2m84if7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexillarius
Dan gaat ie eerst dwars door m'n geluidskaart heen :P

Dit is ook een 980? Kan ik de plaat die er nog opzit op de foto gewoon laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Ik heb de 980 sc met acx 2.0, naja had.

De standaard heatspreader kan worden behouden. Maar dan zul je of de heatspreader moeten inknippen, of de koeler moeten aanpassen.
Gelukkig is er ook een alternatief. De gpu ophogen met een koperen plaatje.
Ik heb een plaatje koper van 20 x 20 x 1 mm op de chip gelegd.
Wel natuurlijk met pasta er tussen.

Als je ook een backplate wilt monteren zul je ook de houder moet aanpassen.
Ik heb andere boutjes en ringen gehaald en de houder niet gebruikt.

Als je de G10 set gebruikt voor wat hij bedoeld is zul je de heatspreader moeten verwijderen.

Kijk dit filmpje anders even. Word het perfect in uitgelegd.

https://www.youtube.com/w...=FLNKSvtfzJ3kbXRl5ZQJdA6g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Zalman heeft speciale memory heatsinks voor op de videokaart.
je krijgt dan 4 low profile en 4 high profile heatsinks en zijn blauw.
Deze gebruik ik bij al mijn videokaarten.
Alleen geen idee of ze nog te krijgen zijn: Zalman is de laatste tijd slecht in het nieuws door dubieuze overnames.

Edit:
Dit dus http://www.zalman.com/eng/product/Product_Read.php?Idx=136
En een oud review uit de kast halen: productreview: Asus EN9600GT Silent/HTDI/512M review door GoT
En op mijn RPI: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=113545&FotoID=8940

Edit:
Mocht je nog betere koeling willen hebben.
Op de heatsinks zit dubbelzijdig tape, dit werkt in alle situaties heel goed.
Maar wil je nog die paar extra °C eruit persen dan is Arctic Silver Thermal Adhesive een betere geleider en door de epoxylijm zit het als beton. Je hebt direct contact tussen chip en koelblok, zonder een tape ertussen.
Maar je moet dan wel heel goed weten waar je mee bezig bent.
zie ook: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=113545&FotoID=8939

[ Voor 64% gewijzigd door GoT op 28-12-2014 21:40 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-09 15:52

oscarw

Better be a geek than an idiot

GoT schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:31:

Edit:
Mocht je nog betere koeling willen hebben.
Op de heatsinks zit dubbelzijdig tape, dit werkt in alle situaties heel goed.
Maar wil je nog die paar extra °C eruit persen dan is Arctic Silver Thermal Adhesive een betere geleider en door de epoxylijm zit het als beton. Je hebt direct contact tussen chip en koelblok, zonder een tape ertussen.
Maar je moet dan wel heel goed weten waar je mee bezig bent.
zie ook: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?UserID=113545&FotoID=8939
Let wel op, alles wat je met Thermal Adhesive vastplakt zit voor altijd vast. Het is mogelijk om de heatsinks daarna weer los te maken, al kost dat veel moeite en heb je de kans dat je een geheugenchip lostrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Hiermee verlies je ook je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

5erveD schreef op zondag 28 december 2014 @ 23:43:
Hiermee verlies je ook je garantie.
Als je de gehele koeler losschroeft was je het toch al kwijt.

[ Voor 35% gewijzigd door GoT op 29-12-2014 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexillarius
GoT schreef op maandag 29 december 2014 @ 00:14:
[...]
Als je de gehele koeler losschroeft was je het toch al kwijt.
Niet bij EVGA, als ik de fora daar mag geloven. Zelfs een nieuwe vBIOS flashen is okee (ook op een single BIOS kaart), zolang je de kaart maar weer terug weet te krijgen in originele staat als je hem RMA-ed. Originele vBIOS terug flashen en de koeler en backplate er weer opschroeven, en je kunt de kaart gewoon weer RMA-en.

Ik hou het maar bij tape, dit is de eerste keer dat ik een nieuwe koeler plaats op een grafische kaart en voor de garantie is het dus belangrijk dat ik dingen eventueel weer los kan maken.

De Xtreme IV heeft een gigantische backplate, dus ik zal de hele reference koeler maar verwijderen dan, dat was toch het originele plan en het maakt het hele gebeuren denk ik wat minder ingewikkeld voor een beginner.

Ik was de Zalman heatsinks wel tegengekomen in Amerikaanse winkels, maar niet in Nederland. De Enzotechs die genoemd worden in die review zijn overigens de heatsinks die ik besteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Vexillarius schreef op maandag 29 december 2014 @ 01:12:
[...]
Niet bij EVGA, als ik de fora daar mag geloven. Zelfs een nieuwe vBIOS flashen is okee (ook op een single BIOS kaart), zolang je de kaart maar weer terug weet te krijgen in originele staat als je hem RMA-ed. Originele vBIOS terug flashen en de koeler en backplate er weer opschroeven, en je kunt de kaart gewoon weer RMA-en.
Alles weer terug en dan net doen of je naam haas is ?
Je snapt toch wel dat dit niet onder garantie valt.
http://www.evga.com/support/warranty/
•Defects or damage resulting from accident, misuse, abnormal use, abnormal conditions, improper storage, exposure to liquid, submersion in oil, use of adhesives, use of solder, moisture, rust, cigarette residue, dampness, sand or dirt, neglect, or unusual physical, electrical or electromechanical stress.
•Scratches, dents or cosmetic damage(s) caused to the product.
•Defects or damage resulting from excessive force.
•Equipment that has the serial number or factory identification labels removed, defaced, damaged, altered or made illegible.
•Defects or damage resulting from 'the use of a product in conjunction or connection with accessories, products, or secondary peripheral equipment not furnished or approved by EVGA CORPORATION.
•Defects or damages resulting from improper testing, operation, maintenance, installation, service, or adjustment not furnished or approved by EVGA CORPORATION.
•Defects or damage resulting from external causes such as collision with an object, fire, flooding, dirt, windstorms, lightning, earthquake, exposure to weather conditions, theft, blown fuses, or improper use of any electrical source.
•Unauthorized changes to the BIOS or Firmware on graphics card that does not have a Dual BIOS option may cause this warranty to be null and void.
Dus nee het valt niet onder garantie, maar je dient net te doen alsof je neus bloedt.

Maar tape is ook goed genoeg, het zal zeker schelen in °C dan helemaal geen heatsink.
Mocht de garantie verlopen en je tweakers vingers jeuken weer kan je altijd nog achteraf Thermal Adhesive gebruiken. Als je een beetje kracht zet met een licht hefboom helling dan is het zo weer los.
Als je dit bij Enzotech doet (zie review, ik heb ze ook) dan buig je wel de pinnen dus let daar op.

[ Voor 21% gewijzigd door GoT op 29-12-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexillarius
Ik heb het helemaal niet over doen alsof m'n neus bloedt. Waar ik me op baseer zijn berichten van gebruikers die in dergelijke situaties gewoon open zijn tegen EVGA over wat ze met hun kaart gedaan hebben en wiens garantie vervolgens toch gehonoreerd wordt, zolang de kaart maar in originele staat opgestuurd wordt en het defect niet veroorzaakt is door de modificaties. Strikt genomen heb je er dan misschien geen recht meer op, maar EVGA lijkt vrij ruimhartig te zijn als het om garanties gaat.

Overigens heb ik geen Warranty Void If Removed sticker kunnen vinden op de koeler of backplate, en gaat de tekst van EVGA alleen over improper use en damage resulting from, niet het uberhaupt installeren van nieuwe koelers of accessoires. Bij de vBIOS is het inderdaad een ander verhaal, maar ook daar lijkt EVGA in de praktijk ruimhartig in te zijn.

Mooi duidelijk antwoord van EVGA zelf over aftermarket koelers: http://www.evga.com/support/faq/afmviewfaq.aspx?faqid=58128

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
EVGA staat garant voor hun producten. Dat is ook hun kracht ! Tevens betaal je daar ook voor.

Een andere koeler monteren is geen probleem. Zelfs bios flashen bij een single bios kaart behoort tot de mogelijkheden. Ik heb mijn 780 dual Classified die ik hier voor had met geflashde bios RMA gestuurd. Kreeg gewoon netjes een nieuwe. RMA was niet om de bios, dat begrijp je wel.

Zolang je het netjes en goed doet is er niets aan de hand. Maw verkloot je het, dan verlies je je garantie.
Maar zelfs dan kun je met hun in gesprek gaan en een oplossing zoeken.
Qua aftersales zijn ze gewoon heel goed, is mijn opinie althans.

Aanpassingen aan de heatspreader/kaart/koeler zodat deze niet in orginele staat kan worden terug gebracht zijn dus not done !

@ Vexillarius

Gewoon alles eraf. Dan opbouwen met de bracket. Zo heb ik het ook de eerste keer gedaan.
Uiteindelijk heb ik alle onderdelen bij elkaar gezocht die ik nodig had om én een EVGA backplate te monteren én de originele heatspreader inclusief extra heatsinks.
Uiteindelijk viel het best mee.

Ik raad ten zeerste af om de Thermal adhesive te gebruiken. Goede tape is voldoende !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexillarius
Ik haal inderdaad maar gewoon alles eraf. De heatsinks plaats ik waar de pads op de reference koeler zitten.

Het hele spul is vandaag binnengekomen, alleen de aluminium heatsinks zijn er nog niet. Ik denk dat ik volgende week pas tijd heb om de boel te monteren (in ieder geval na oud en nieuw), dan zal ik een foto van het resultaat posten :)

Bedankt iedereen! Ik voel me een stuk zelfverzekerder om hier aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Zolang je geen gekke dingen doet en jezelf in de gaten houd kwa statische elektriciteit kan er niet veel fout gaan. Ik zie je foto's graag tegemoet !

Mocht dit nog niet genoeg zijn. Dan kan je de bios ook nog flashen om er nog meer uit te persen.

Rammelen met die kaarten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexillarius
Ik heb de koeler gisteren gemonteerd. Uiteindelijk ben ik er behoorlijk lang mee bezig geweest. Ik maakte de verkeerde schroeven los bij het demonteren van de oude koeler en de heatsinks wilden niet blijven zitten op kleine chips of op groepen chips met ongelijke hoogte (zelfs met andere thermal tape). De montage van de koeler zelf was ook nog best lastig, de pads aan de achterkant er op houden zonder de minder stevig zittende heatsinks aan de voorkant eraf te drukken, ugh... En natuurlijk vergat ik de isolatiepad voor de achterkant van de GPU, dus kon ik het ding weer grotendeels uit elkaar halen en opnieuw beginnen, waarbij een paar spacers verloren gingen. Ik heb een aantal andere spacers gestapeld om tot dezelfde hoogte te komen. Van de clipjes die meehelpen de backplate op zijn plek te houden kan ik er maar 3 van de 6 gebruiken omdat de kaart anders niet meer in het moederbord past, en de beugel om minder gewicht op het moederbord te zetten past helemaal niet. Dat lijkt gelukkig geen probleem te zijn, de kaart hangt mooi stevig.

Kortom, allemaal beginnersfoutjes en een sowieso vrij lastig te installeren koeler. De volgende keer ga ik in ieder geval ook letten op de breedte/lengte van de heatsinks in plaats van alleen op de hoogte.

Dan het goede nieuws: de boel is niet ontploft of in brand gevlogen en de temps zijn 20-25 graden lager terwijl de koeler muisstil is!
Ik ga nog achter een goedkope IR thermometer aan zodat ik zeker weet of de VRMs goed gekoeld worden, voor de zekerheid.

De foto's zijn een beetje prut, omdat mijn mobiel heeft geen fantastische camera heeft. Met lamplicht is alles donker en geel of groen. De LED-fan in het zijpaneel geeft in ieder geval een mooi effect met de kaart. Hier zijn een paar foto's van gisteravond, buiten de kast:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2j7cli.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/qryiom.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/osbx90.jpg

Ik gebruik overigens al een zelf ge-edit-te BIOS, met een ingebakken overclock van 1544MHz/7.7GHz @ 1.25V, een verhoogde power limit, en hogere voltages bij lagere clocks voor wat broodnodige stabiliteit in minder GPU-intensieve games zoals Civ V. Ik ga nu zeker proberen nog wat prestaties uit de kaart te persen met dit voltage, en eventueel bij een nog wat hoger voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Das wel een enorme koelerT
Kan het helaas niet goed zien op de foto's. Maar wat ik begrijp was het best nog wel een rotklusje.
Kan het zo zijn dat je de sinks niet goed kon plakken ivm de olieachtige substantie op de chips zelf.
Heb je de originele heatspreader behouden ?

Ik heb ook wat verschillende biossen van overclock.net af gehaald.
Vooralsnog ben ik weer terug naar de originele ivm teveel voltage.
Misschien dat ik zelf mijn eigen bios nog wel mod maar dan moet ik me wel even inlezen.

Heb je al een hogere clock kunnen verkrijgen met deze koeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexillarius
Ik heb de chips goed schoongemaakt met alcohol voor ik de heatsinks plaatste, het lijkt me sterk dat er nog zoveel oliespul op zat dat het een probleem zou vormen.
Er is op kleine of ongelijke chips weinig contactoppervlak met de heatsink, die dan met zijn volle gewicht aan een veel te klein oppervlak hangt. Ik denk dat dat het probleem was. De belangrijkste chips (voor zover ik weet) zijn in ieder geval aan beide kanten gekoeld.

De originele koeler heb ik gewoon nog, hoewel ik het wel voor elkaar gekregen heb om een Torx schoefje kwijt te raken. Vervelend, maar niet van invloed op het functioneren van het ding.
Ik heb geen onderdelen van de originele koeler gebruikt, wat er nu opzit is alleen de Xtreme IV en de aparte heatsinkjes.

Met dit voltage (1.25V) kon ik er nog 40MHz op de core uitpersen zonder artifacting of throttling, maar na een paar uur gamen kreeg ik een BSOD. Ik weet niet of dit door de GPU OC of door de CPU OC komt, dus ik heb de GPU eerst teruggezet naar 1544MHz. Nu maar afwachten of er weer een BSOD komt.
Een hoger voltage krijg ik er niet consistent uit. 1.268V via Precision X lukt meestal nog, maar dat voltage vastzetten in de BIOS of nog hoger gaan heeft als resultaat dat de GPU terugclocked om op 1.25V of lager te blijven. Ik ben er nog niet achter hoe ik dat op kan lossen (of of het op te lossen is), dus dat wordt nog even puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
Ja, het plakt voor geen meter en de ruimte laat ook te wensen over !

Had je nou de koperen of alu sinks ?
Dus de koeler is niet alleen enorm groot maar hij koelt ook beter ?
Ik kan dat er niet echt uit opmaken. Ja, je perst er nog wat mhz meer uit .

Die BSOD is in mijn ogen onvermijdelijk. Hoe langer je er achter zit hoe groter de kans is dat de BSOD komt. Zelfs stock kaarten lopen af en toe helemaal vast !

Ik had een bios van overclock.net die ging ( volgens andere gebruikers ) over de 1.3V. Ik heb dit zelf niet kunnen constateren. Maar leek mij iets teveel van het goede.

Waarom ben je eigenlijk niet voor een aio waterkoeler gegaan ?
Pagina: 1