Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoi,

Het leek me een erg leuk idee om hier wat fotos en ervaringen te plaatsen, wat betreft de aanpassingen/verbouwingen/verbeteringen aan je huis, op gebied van energiebesparingen en energieopwekking..

Hier mijn ervaringen:
In 2004 ben ik verhuist naar een rijtjeswoning.
Het tapwater en cv verwarming werden verzorgd door een huurgeiser en een oude cv-brander (ketel kan ik het niet noemen)
Al vrij snel is hier een HR-ketel voor in de plaats gekomen.

Sinds een tweetal jaren, voornamelijk door dit duurzame Energie en Domotica forum, ben ik pas bewust geworden, van energiebesparing en energieopwekking.

Zonnepanelen:
Sinds januari 2013 heb ik 12 zonnepanelen gemonteerd op het schuindak naar het zuiden.
Dit beviel zo goed, dat ik na een jaar al op zoek ben gegaan naar uitbreiding. Dezelfde panelen waren
zeer slecht te verkrijgen, maar gelukkig nog ergens in nederland, twee dezelfde panelen, kunnen vinden.
Alles weer van het dak gehaald en de panelen van landscape naar portrait gelegd, met een nieuwe omvormer.
Uiteraard werkte het aanstekelijk, het opwekken van je eigen energie.
Zodoende in 2014 ook zonnepanelen mogen installeren, bij mijn zus, broer en beide buren.

Douche wtw:
De stroomverzorging van de panelen was een feit.
Zou het niet gaaf zijn ook het gasverbruik te verminderen?
Dus via een medetweaker een douchewtw pijp over kunnen nemen. Dit scheelde 30 % gas op een douchebeurt van 10 minuten.

Quooker::
Waarom nog gas verbruiken en lang wachten, totdat je warm water hebt in de keuken?
Bij een overschot aan stroom op jaarbasis, biedt een boiler dan een uitkomst.
Meteen maar een kokend waterkraan van Grohe geinstalleerd. Beetje duur apparaat, maar een beetje luxe en comfort is ook wel erg fijn.

Waterontharder:
Om de quooker te ontzien van inwendige kalkaanslag, een waterontharder aangeschaft via waterluxe.nl
Verdere voordelen: geen kalkaanslag meer in je huis, minder zeepverbruik, geen zout meer nodig in de vaatwasser. Geen last meer van een droge huid, na het douchen. Sterkere koffie. Kortom, erg fijn.

Doorstroomverwarmer 7 kW::
Ben aan het zoeken geweest om de HR-ketel wat warmer water te geven, zodat deze minder gas verbruikt tijdens het douchen.. Bij nog steeds een overschot aan stroom, ben ik gestuit op een doorstroomverwarmer van Siemens op 230 V. Via amazon.de, een goedkoop doorstroomverwarmertje gekocht.
In eerste instantie voor de HR-ketel geplaatst, na de douche wtw aangesloten. Dit werkte niet goed, duurde te lang voordat ik echt warm water had.
Bij wijze van proef, direct het water van de doorstroomverwarmer en douchewtw pijp, de douche in.
Hoera, zonder HR-ketel heb ik genoeg warm water om te kunnen douchen met een bespaarkop.
Hr-ketel dus enkel nog nodig voor de verwarming van het huis in de koudere maanden.
Verbruik valt mee, maar 0,7 kWh voor een douchebeurt van 8 minuten. Nadeel: 6000 watt opname, dus oppassen met wat er allemaal aan staat in huis, gezien de hoofdzekering 8000 watt aankan.

Inductiekookplaat:
Spreekt voor zich, denk ik, geen gasverbruik meer en nog steeds mogelijk door overschot, zonnepanelen.
Erg gemakkelijk schoon te maken.

Lucht/water warmtepomp en LTV vloerverwarming:
Ook weer via een medetweaker een chinese L/W aan kunnen schaffen. Helaas geen vloerverwarming in huis. Dus de komende tijd, verder verbouwen. Er komt overal in huis vloerverwarming. (en koeling)
Alle radiatoren gaan de deur uit.
De buitenunit, wil ik niet zien of horen. Dus op zolder komt er een aparte ruimte om de buitenunit binnen te plaatsen, met aanzuigfilters en kanalen door het schuindak.
Warmtepomp kan ook tapwater verwarmen, dus een buffervat gaat er misschien ook nog komen.
Bedoeling is de HR-ketel helemaal te verwijderen of in ieder geval te houden als backup.
Vooralsnog heeft de HR-ketel niet meer aangestaan sinds, maart 2014. Huidig verbruik gas is hierdoor ook naar 0 m3 gas gegaan op jaarbasis (mei tot mei)
Probeer mijn huis afgelopen winter te verwarmen met een 2000 watt kacheltje, wat wel redelijk lukt.

Vooralsnog houdt ik er rekening mee, dat het salderen van zonnestroom een keer op gaat houden, dus ga ik de energie van de zonnepanelen, bufferen in warm water, wanneer de panelen het meeste opbrengen overdag. Dan is ook de buitentemperatuur hoger, en levert dit een hogere COP op. In dat geval moet er zeker nog een buffervat komen.

Stroomverbruik/opwek monitoren:
In de meterkast heb ik twee kWh meters geplaatst, die de opwek van de zonnepalen meet en het verbruik van mijn huis.
Twee youlessen aangepast, voor S0 te meten.
Hiermee heb ik 24/7 inzicht wat mijn huis aan energie opwekt en verbruikt.
Alles wordt auitomatisch naar PVOutput.org gelogd.

Isolatie
De zolder gedeeltelijk nageisoleerd met 8 cm pirplaten en een extra kamer gemaakt.
In de kanaalplaatvloer gaten geboord en pur-schuim ingespoten om de kanalen te isoleren tbv vloerverwarming.
De kozijnen/vensterbanken van de bovenverdieping, geisoleerd met pur.
Bgg vloer staat nog in de planning om onderzijde te isoleren, helaas geen kruipruimte.
Naisoleren spouw is helaas geen optie, deze heeft al steen/glaswolplaten

Verdere toekomstplannen:
Natuurlijke ventilatie vervangen door een type D-ventilatie met WTW
Enkel glasramen op bovenverdieping voorzien van HR++ glas. Nieuwe ramen, maak ik zelf, vanwege houtrot. De kozijnen zijn nog wel goed. Er komen geen roosters meer in.
Eventueel een zonneboiler. Hier moet ik wel enkele zonnepanelen voor opofferen, geen plaats meer op het schuindak.
Batterij opslag, indien salderen afgeschaft wordt.

Stroomverbruik/opwek 2014:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/140b34o.jpg

Gasverbruik 2014:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/5e6c02.jpg

Zonnepanelen (middelste huis):
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/rt3k12.jpg

Vensterbank isolatie:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/awapte.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2uqykw6.jpg

Douche wtw en doorstromer:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/wup8gk.jpg

[ Voor 189% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2015 13:56 . Reden: Topic weer tot leven gewekt.... ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Jammer, ik heb net een heel epistel geschreven...
Zullen we het topic weer tot leven wekken?

Wij woonden al twaalf jaar in een eindwoning uit 1927 met spouwloze steens muren, enkelglas en houten vloeren. Er was voor het laatst in de 70'er jaren aan geklust en dat kon je zien. Toen we erin trokken hebben we de slaapkamer op zolder geïsoleerd en hier en daar dubbel glas geplaatst, maar dat was het eigenlijk wel.

Toen er een rentevastperiode afliep en we wat bij konden lenen hebben we de kans gegrepen om alles radicaal aan te (laten) pakken. In 2012 is het hele huis van top tot teen gestript en gerenoveerd. We hebben negen maanden elders gewoond.

Isolatie
De bg-vloer is vervangen door een moderne betonnen vloer met 25 cm EPS eronder.
Buitenmuren en dak zijn voorzien van 12 cm isovlas achter voorzetwanden, luchtdicht gemaakt met héél duur zwitsers plakband. Al met al kwamen de wanden aan drie kanten van de woning 20 cm naar binnen. Dat was wel even slikken.
Isoleren is ventileren, dus op zolder hangt nu een moderne mechanische afzuiging die maar 3 Watt trekt. In de bad- en woonkamer een RF-afstandsbediening. Redenerend dat het ook na de verbouwing genoeg kiert bij de voordeur, de tuindeuren en diverse oude raamkozijnen hebben we geen ventilatieroosters laten plaatsen. Ik monitor de luchtvochtigheid in de woon- en slaapkamer en als die structureel te hoog wordt zetten we wat vaker een raampje open.
In de kruipruimte (zand, een of twee keer per jaar staat er water) heb ik dekzeilen gelegd. Geen idee of het helpt qua isolatie, maar het is héérlijk als je er moet werken.
Het effect van deze maatregelen is onmiskenbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/Gasverbruik_2011_2014_vergeleken.JPG

Verwarming
Begane grond en badkamer volledig met vloerverwarming HOH 10 cm. De kamers op de verdiepingen hebben radiatoren, maar die staan altijd dicht behalve in het diepst van de winter. Remeha Calenta CW5 ketel met een iSense thermostaat. Ik dacht de thermostaat op afstand te gaan in/uit schakelen maar heb het ketelvermogen zo ver mogelijk teruggeschroefd en stook nu behalve 's nachts altijd op 20,5 C. Met de traagheid van de vloerverwarming en al die isolatie heeft een schakelprogramma geen zin. Label A vloerverwarmingspompen natuurlijk, én pompschakelaars.

Open haard
Uit nostalgie hebben we een open haard laten plaatsen. Dat was een vergissing. Een goed trekkende open haard voegt geen warmte toe aan de woning, maar onttrekt juist 500 kuub warme lucht per uur.

Koeling
Een simpele en goedkope oplossing voor die paar dagen per jaar dat het écht te warm is: Een plafondventilator boven het bed.

Quooker
Geeft samen met de gecombineerde inductiekookplaat/gaswokbrander inderdaad een zeer hoge WAF, maar gebruikt wel een hoop stroom.

Leidingschachten en leidingen
De verticale schacht waar de afzuiging, standpijp etc. doorheen komt loopt van de kruipruimte via keuken en badkamer tot de nok en ik denk dat er nog wel een doucheWTW in past. We douchen allebei maar 3 minuten per dag en de aannemer wilde er een absurd bedrag voor hebben, dus bij de verbouwing is 'ie voorlopig gesneuveld. Misschien later...
Ook aan de andere kant van de woning hebben we zo'n leidingschacht van kruipruimte tot nok laten aanleggen. Deze is al goed van pas gekomen toen we een jaar later PV namen. Ook het compressortje waarmee ik wel eens wat stof uit een pc blaas staat in de kelderkast en is met een lange slang via die schacht verbonden met de man-cave op de eerste verdieping. :-P
Naast de normale leidingen loopt ook overal een ongebruikte 50mm pijp. Hier past bijvoorbeeld een HDMI-kabel mét connector doorheen.
Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/lozeleidingen.jpg

Aanwezigheidsdetectie
De verlichting in de hal, gang, overloop en toiletten wordt geschakeld met bewegingsmelders. Als je te lang blijft zitten zit je in het donker :-D
Onze verstelbare bedbodems bleken 24/7 8 Watt te trekken, dus die zitten nu ook op zo'n bewegingsschakelaar.
Zelfs de sfeerverlichting in de woonkamer is nu zo geschakeld, maar ik kon geen schakelaar vinden die langer dan 34 minuten aan blijft. Als we een film kijken moet er dus elk half uur iemand even langs de sensor lopen om bier te halen.

PV
Een jaar na de grote verbouwing was er weer wat spaargeld, een nieuwe gemeentelijke subsidieronde, en natuurlijk die gunstige BTW-regeling. Er is dus een 4425 WP oost-west PV-installatie gekomen die zo'n 3700 kWh per jaar opbrengt. Dit dekt ongeveer ons jaarverbruik.

LED
Er gaat niets boven een ouderwetse gloeidraad, maar op de plekken waar het de hele avond brandt ben ik toch maar LED aan het plaatsen. Waar het gedimd moet kunnen worden, of meteen veel licht moet geven, of vaak aan/uit gaat gebruik ik halogeenpeertjes.

Domotica
Ik gebruik Plugwise. Dat draait op windows, op een netbook. Samen met de NAS die er naast staat kost dat eigenlijk teveel stroom. Maar ik ben erg gelukkig met het inzicht dat het me geeft, daar kan geen slimme meter tegenop.

Toekomstwensen
- Zonneboiler (maar het dak is al volledig in beslag genomen door PV)
- Douche WTW
- Regenwateropvang

Ik denk er nog geregeld over wat ik -met deze ervaring achter de rug- anders zou hebben gedaan. Waarschijnlijk nieuwbouw op passiefhuis niveau ;-)

l'art pour l'art

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cool
Voordeel van een ouder huis is dat je toch wat makkelijker door vloeren heen komt enz. Die betonnen bak hier kan je niet makkelijk veranderen.
Ideeën wat hier soms op komt.

Zelf bouwen van een ups op huis niveau
Boiler via kachel/zon/warmtepomp verwarmt
LTV verwarming boven
Douchewater opvang voor toiletspoeling

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mooi verhaal Art,

Hoe lang sta je normaal onder de douche? ik dacht 3 minuten gelezen te hebben in je post, maar kan me vergissen.
De wtw reageert pas merkbaar op het water/verbruik gas na een minuut of twee als de boel opgewarmd is.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2015 14:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:42
Dat is wel een pittig gat in die balk, zodat die dikke buis er door kan. Is de constructie nog wel stevig genoeg hierdoor?

Verder een mooi verhaal. Toont ook wel weer aan dat een oud huis vaak aanmodderen blijft en je dus eigenlijk de hele boel over de kop moet trekken.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2015 15:06 ]

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Dat is een raamwerk dat aan de binnenkant vóór de isolatie is gezet, zodat we iets hadden om leidingen, chipboard, gipsvezelplaat en stucwerk op vast te maken.

Ja, renoveren is behelpen. Ik ben ook verantwoordelijk voor een eeuwenoud rijksmonument in de binnenstad. Ik heb geen idee hoe ik dat goed kan verduurzamen. De eigenlijk noodzakelijke maatregelen mógen niet eens, of je moet verplicht methoden en materialen gebruiken die het prohibitief duur maken.

l'art pour l'art

Pagina: 1