Plan voor computer upgrade, input gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• MGsubbie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10-2025
Hoewel ik nog heel wat games kan draaien, is mijn PC toch verouderd. Mijn huidige specs :

Windows 7 Ultimate 64 bit
Gigabyte H55-S2
Intel i7 870 @2.93Ghz
2X4GB Corsair XMS3 DDR3 RAM @1600Mhz (Voor het moment gelimiteerd tot 1333Mhz door moederbord)
AMD Radeon HD 7770 1024MB GDDR5
500GB SATA HDD 7200RPM voor software
1TB SATA HDD 5400RPM voor data (komt van een externe harde schijf die ik uiteen heb gehaald)
HKC SZ 400DR 400 Watt

Gisteren heb ik een Sharkoon WPM600 Bronze 600 Watt besteld als eerste stap in mijn upgradeplan.
Ik ben van plan om met nieuwjaar een GTX 970 aan te kopen. Daarom ook de upgrade van PSU. Mijn budget zal volgende week net hoog genoeg zijn om er één aan te kunnen kopen. Maar dan zal het ook uitgeput zijn.

Daarna zou ik willen sparen voor een SSD (ik dacht aan een Samsung Evo Basic 120GB voor Windows en veel gebruikte software) en een 1-2GB 7200RPM HDD.

Maar voornamelijk zou ik willen sparen voor een nieuw moederbord en nieuwe CPU. Mijn voornaamste doel is een gaming PC die vooral multiplatform games zou draaien. Alles aan hoge settings tot hoger, 1080p en een stabiele 60FPS, met ietwat degelijke anti-aliasing. Ik dacht aan 2xMSAA.

Mijn huidig moederbord houdt mijn PC wat tegen aangezien het geen 1600Mhz RAM of USB 3.0 aankan. Echter zou ik het pas later upgraden, omdat het op uiteindelijke game performance niet veel invloed zou hebben in vergelijking met een GPU upgrade. En omdat je bij een moederbord met compatibiliteit rekening moet houden.
Met deze reden zou ik wachten tot mijn budget hoog genoeg is om er één aan te schaffen met een nieuwe CPU. Eventueel ook een nieuwe case. Ik heb al wat rondgelezen en vaak wordt een i5 aangeraden. De krachtigste i5 staat aan 3.5Ghz echter, en met dat sommige games al 3.3Ghz vereisen, heb ik een beetje schrik dat deze maar een jaar of 2 zal meegaan. Daarbovenop geloof ik (ik kan er wel heel hard naast zitten, ben zeker geen expert) dat sinds games elk jaar ingewikkelder worden en de PS4 en Xbox One 8 cores hebben, dat ook PC games in de toekomst meer naar 8 cores gericht gaan worden.
Daarom dacht ik aan in i7 4970k.

Tl:dr :
1) PSU 600 Watt wanneer het binnen komt
2) GTX 970
3) sparen voor Samsung Evo Basic 120GB SSD en 1TB 7200RPM HDD
4) sparen voor nieuw moederbord, nieuwe CPU (waarschijnlijk i7 4970k) en nieuwe case

Wat denken jullie? Enig advies omtrent voornamelijk de CPU? Of iets dat ik best anders kan doen? Alvast bedankt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

En stuur die sharkoon maar meteen weer terug, bagger niet-zo-hoge kwaliteit.

> pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W

Omdat de xbox en ps4 4 cores gebruiken ga je een 4790K halen?
Uhh, ik denk at je eens moet googlen wat hyper threading is :/

Maar dat is nog vrij ver weg, ga ik verder niet echt op in.

Die 3.3Ghz eisen zijn bullshit, sowieso heb je nog turbo wat de kloksnelheid verhoogd, maar je houdt er niet rekening mee dat die 3.3 vaak voor oudere processoren geld met een lagere IPC dan hen nieuwere varianten ( google dat ook maar ).

128GB SSD is niet echt aan te raden aangezien je voor niet veel meer 250GB kan krijgen.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Ik zou een M500 of MX100 SSD van Crucial pakken. Beste prijs/kwaliteit/performance verhouding op het moment. En ja, de Samsung is sneller. En nee, dat verschil merk je NIET.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• MGsubbie
Thomg schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 14:57:
En stuur die sharkoon maar meteen weer terug, bagger niet-zo-hoge kwaliteit.

> pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W
Die 3.3Ghz eisen zijn bullshit, sowieso heb je nog turbo wat de kloksnelheid verhoogd, maar je houdt er niet rekening mee dat die 3.3 vaak voor oudere processoren geld met een lagere IPC dan hen nieuwere varianten ( google dat ook maar ).
Het kreeg goede userscore op verschillende websites... 430W gaat ook niet genoeg zijn voor de GTX 970 volgens google, 500 Watt wordt geadviseerd.

Een i5 4690k dan?

[ Voor 6% gewijzigd door MGsubbie op 26-12-2014 15:26 ]

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
Ik heb net een mx100 512gb in mijn systeem gestopt afgelopen maandag en ik moet zeggen, wat een top ding! Binnen 10-12 seconden staat hij klaar om te werken.

edit:
Ook een 4690k, gigabyte z97-sli en gigabyte gtx970 heb ik er maandag ingegooid. Ben zeer en zeer tevreden met de upgrade, zou het zeker aan raden! Mijn kosten net geen € 900,- voor alles.

[ Voor 39% gewijzigd door Cowamundo op 26-12-2014 15:27 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

MGsubbie schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:18:
[...]
Het kreeg goede userscore op verschillende websites... 430W gaat ook niet genoeg zijn voor de GTX 970 volgens google, 500 Watt wordt geadviseerd.

Een i5 4690k dan?
Niet betrouwbare dus.
Google linkt ook naar sites waar men er zacht gezegd geen klote vanaf weet. Vooral sites als tomshardware en linustechtips forums kan je beter met een flinke bocht omheen lopen.

Wil je overklokken?

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 26-12-2014 15:39 ]

• MGsubbie
Thomg schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:37:
[...]

Niet betrouwbare dus.
Google linkt ook naar sites waar men er zacht gezegd geen klote vanaf weet. Vooral sites als tomshardware en linustechtips forums kan je beter met een flinke bocht omheen lopen.

Wil je overklokken?
Ik was aan het overwegen om eventueel mijn CPU te overklocken ipv een nieuwe aan te kopen, maar dan moet ik eerst een hele hoop onderzoek doen.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-02 12:51
Ik denk dat je je niet blind moet staren op het aantal gigahertz die ze vermelden in de systeemeisen, gigahertz op zichzelf zegt namelijk niet zo veel. De kracht van de huidige consoles zit hem in het gedeelde werk- en videogeheugen van 8GB maar de CPU vormt juist een bottleneck. De PS4 en XBO hebben een AMD 8 core jaguar CPU en deze is helemaal niet zo snel als veel mensen denken, een dual-core Intel Core i3 is qua ruwe rekenkracht sneller dus een Intel Core i5 of i7 gaat je voorlopig echt nog niet opbreken.

Zelf heb ik een Intel Core i5 2500K (tweede generatie Core i5) en heb tot op de dag van vandaag nog geen spel gespeeld waar mijn CPU de bottleneck vormt of waar mijn CPU 100% belast wordt. Zelfs Assassin's Creed Unity (spel met bizarre systeemvereisten) draait nog prima i.c.m. een GTX 750 TI wat toch geen topkaart is. Ik kan AC Unity op 1600x900 op high spelen met FXAA met een stabielere en hogere framerate dan wat de huidige 'next-gen' consoles doen. Als ik op een hogere resolutie wil spelen merk ik dat de 2GB VRAM (videowerkgeheugen) van mijn videokaart de bottleneck vormt. Met een GTX 970 en 4GB VRAM en een Core i5 of beter hoef jij je de komende tijd echt geen zorgen te maken ;).

Zoals hierboven ook al is aangegeven, die voeding zou ik terug sturen en voor het geld een degelijke voeding kopen. Mits je van plan bent om Crossfire/SLI te gaan draaien heb je aan een goede 450-500 Watt voeding van bijvoorbeeld Seasonic of Corsair meer dan voldoende.

De combinatie van SSD + HDD voor opslag lijkt mij een prima upgrade waar verder weinig op aan valt te merken behalve dat 120GB misschien waar aan de krappe kant kan zijn voor Windows + applicaties.

• MGsubbie
Ondertussen heb ik mijn bestelling aangepast en een Corsair voeding aangeschaft. Aangezien ik mijn geld al had overgeschreven heb ik één in dezelfde prijsklasse gekozen.
Daarnaast heb ik gisteren een GTX 970 besteld en de storting uitgevoerd. Hopelijk zie ik deze dan vrijdag in de bus... Anders denk ik maandag ten laatste.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
MGsubbie schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:49:
Ondertussen heb ik mijn bestelling aangepast en een Corsair voeding aangeschaft.
Welke, want Corsair heeft een boel matige voedingen.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 06-01-2015 15:55 ]

Verwijderd

br00ky schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:55:
[...]

Welke, want Corsair heeft een boel matige voedingen.
Is relatief he, mijn ervaring met corsair (CX) voedingen is in iedergeval prima en ze zijn zeer schappelijk gebprijsd. En dan heb ik het over voedingen die 24/7/365 in gebruik zijn. Het is in ieder geval een flinke stap op van de voeding die hij oorspronkelijk had gekozen.

Als het puur om gaming gaat, pak de snelste i5, 8GB geheugen, 16GB als je een beetje toekomst proof wil zijn. Als het betaalbaar moet zijn, vergeet broadwell.

Verwijderd

Corsair Builder CX(M) voeding? :p Dan heb je namelijk een voeding welke vrij vergelijkbaar is. De Sharkoon WPM Bronze serie is gemaakt door CWT en is van het GPK design. De Corsair CX(M) Bronze is ook gemaakt door CWT alleen dan een DSA design (derde revisie). In dit geval zijn beide voedingen vergelijkbaar qua prestaties en kwaliteit, beide zijn geen hoogvliegers.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
snelste i5? het verschil tussen pricewatch: Intel Core i5-4690K Tray en pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed gaat enkele fps zijn. maar is wel 60 euro duurder. tegen de tijd dat je i5 4460 niet meer mee kan is er al veel meer op de markt.
Pagina: 1