Toon posts:

MCU firmware via printplaat of direct op chip bij productie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Omdat ik de pinout van een MCU probeer te vinden vroeg ik mij het volgende af:

Hoe gaat het normaalgesproken in zijn werk om een PCB in productie te laten gaan?

De MCU moet een stuk firmware hebben. Gaat de producent dan de Tx Rx poorten op de PCB aansluiten en wordt de firmware er dan via de PCB opgezet.

Of worden de MCU's na productie meteen geladen met de juiste firmware?

Ik kom er niet uit namelijk. Heb een PCB met een MCU waar 3 pins niet aangesloten zijn. Dit zouden de transmit pins kunnen zijn.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:44
Laten we beginnen met het meest obvious: alles is mogelijk, het is echter een kwestie van geld.
Veel PCB services bieden wel een service aan waar ze de MCU voor jou programmeren, alleen betaal je hier goed voor. Verder voor het programmeren zijn er bepaalde pinnen nodig om dit te doen, je kunt dus niet zo maar random pinnen pakken. Meestal(altijd?) staan de gebruikte pinnen voor het programmeren wel in de datasheet van de MCU. Ik vraag me echter af, wat voor PCB wil je uberhaubt maken? Is het iets wat je zelf ontworpen hebt of iets van iemand anders? Als het de eerste is lijkt me het sowieso niet een goed idee(kijkend naar je vragen) en als het de tweede is: kan je niet gewoon bij de originele maker een kant en klaar bordje maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:15
Hangt vaak van de aantallen af. Wij doen beide opties, ofwel lokaal (laten) programmeren, ofwel gewoon de MCU door je assembleur laten bestellen reeds voorzien van firmware.

Je hebt bedrijfjes die gewoon MCU uit reel halen, programmeren en weer in reel stoppen. Kosten rond de 10 cent per MCU bij 10-100k stuks per jaar.

Verder is het vrij normaal om het deel van de MCU pinnen dat je niet gebruikt ook niet aan te sluiten. Hoewel voor de stevigheid en de symmetrie meestal wel gewoon alle pinnen iig op het PCB worden gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
remielowik schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 12:45:
Laten we beginnen met het meest obvious: alles is mogelijk, het is echter een kwestie van geld.
Veel PCB services bieden wel een service aan waar ze de MCU voor jou programmeren, alleen betaal je hier goed voor. Verder voor het programmeren zijn er bepaalde pinnen nodig om dit te doen, je kunt dus niet zo maar random pinnen pakken. Meestal(altijd?) staan de gebruikte pinnen voor het programmeren wel in de datasheet van de MCU. Ik vraag me echter af, wat voor PCB wil je uberhaubt maken? Is het iets wat je zelf ontworpen hebt of iets van iemand anders? Als het de eerste is lijkt me het sowieso niet een goed idee(kijkend naar je vragen) en als het de tweede is: kan je niet gewoon bij de originele maker een kant en klaar bordje maken?
Het gaat in deze om het reverse engineeren van een MCU omdat ik geen datasheet heb.

Ik probeer dus de Rx en Tx pin te vinden. Het zou dus een van die niet aangesloten pins kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Geef eens hele duidelijk grote foto van de chip, wel even thumb maken als je hem post.

Als de chip onherkenbaar is gemaakt of herberukt dan kan je niks me de code die erop staat, is dan 9 van 10 keer niks over te vinden of geen datasheet. Dan komt het aan op kennis van de verschillende chips, behuizing, aantal pinnen, waar zitten bij AVR, PIC, PIC32, ATtint, STM32, doorgaans de VCC en gnd, etc, etc.

En waarom probeer je de TX en RX te vinden? Neem aan dat dit cross post is met je andere topic.

Dan denk ik dat je of firmware probeert uit te lezen of hoop dat data naar de 433Mhz te kunnen afvangen. 433Mhz zenders comminuceren niet via usart(serial poort) en vele chips worden niet via usart geprogrameert en dan nog weet je niet welke bootloader er gebruikt is. Alleen is geval van stm32 en dergelijk chips met bootloader in ROM die altijd aanwezig is kan je dus zonder al te veel moeite serial bootloader gebruiken omdat alles standaard is vanaf de fabriek.

Fabrikanten hebben meestal testbanken waar ze printjes in gaan nadat ze terug zijn gekomen van het bestukken(pick and place), dan worden ze getest en gewoon geprogrammeerd. Kortom gewoon via programmer en (semi) automatiseert testproces wat meestal zelfgemaakt is of hebben laten maken speciaal voor hun printplaat. Zitten testpinnen op zo een testbank die overeen komen met testpunten op de pcb en zo testen en programmeren ze het meestal.

Of er zit gewoon header op, dat komt ook heel vaak voor, JTAG header bijvoorbeeld.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:30
remielowik schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 12:45:
Dat valt reuze mee hoor. Wij doen het afhankelijk van het project direct bij de leverancier laten programmeren of zelf na de productie. Direct bij een groothandel zoals Avnet of Arrow hoeft echt niet veel te kosten. Bij bv een project waar het steeds om 250-500st moet je aan 20-30 cent per stuk denken. Dat is zeker wel winstgevend tov handmatig inprogrammeren.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mad_max234 schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 14:26:
Geef eens hele duidelijk grote foto van de chip, wel even thumb maken als je hem post.

Als de chip onherkenbaar is gemaakt of herberukt dan kan je niks me de code die erop staat, is dan 9 van 10 keer niks over te vinden of geen datasheet. Dan komt het aan op kennis van de verschillende chips, behuizing, aantal pinnen, waar zitten bij AVR, PIC, PIC32, ATtint, STM32, doorgaans de VCC en gnd, etc, etc.

En waarom probeer je de TX en RX te vinden? Neem aan dat dit cross post is met je andere topic.

Dan denk ik dat je of firmware probeert uit te lezen of hoop dat data naar de 433Mhz te kunnen afvangen. 433Mhz zenders comminuceren niet via usart(serial poort) en vele chips worden niet via usart geprogrameert en dan nog weet je niet welke bootloader er gebruikt is. Alleen is geval van stm32 en dergelijk chips met bootloader in ROM die altijd aanwezig is kan je dus zonder al te veel moeite serial bootloader gebruiken omdat alles standaard is vanaf de fabriek.

Fabrikanten hebben meestal testbanken waar ze printjes in gaan nadat ze terug zijn gekomen van het bestukken(pick and place), dan worden ze getest en gewoon geprogrammeerd. Kortom gewoon via programmer en (semi) automatiseert testproces wat meestal zelfgemaakt is of hebben laten maken speciaal voor hun printplaat. Zitten testpinnen op zo een testbank die overeen komen met testpunten op de pcb en zo testen en programmeren ze het meestal.

Of er zit gewoon header op, dat komt ook heel vaak voor, JTAG header bijvoorbeeld.
Dit is inderdaad een crosspost met mijn andere topic. Mijn doel is om de firmware van de ene chip uit te lezen, eventueel te wijzigen en daarna in de andere chip te zetten.

Jullie hebben goed door dat electrotechniek niet mijn master is :P Maar ik vind het wel enorm interessant dus doe dit vooral ook als hobby.

Het is niet erg als ik het doel niet haal en straks de hele handel niet meer functioneert (vandaar Action) maar het gaat me vooral om alle zaken die ik hierbij leer.

Vandaar dat ik ook probeer het op deze manier te doen, anders had ik wel een ander setje gekocht :P

Het komt er eigenlijk op neer dat ik een weg voor ogen heb vandaag, en deze graag bewandel en de zaken leer die nodig zijn om in de toekomst weer te kunnen gebruiken.

Vannavond ga ik waarschijnlijk naar bed met het idee dat ik weer een dag weg gegooid heb, maar elke keer merk ik weer dat ik er enorm veel door bijgeleerd heb.

Hier dan de foto van de chip. Via via heb ik uitgezocht dat dit een h-sun chip is.

Met mijn karige chinees kan ik opmaken dat deze chip kan praten met Microchip PIC's. Kans is dan ook groot dat het een microchip kloon is gok ik.

het is me duidelijk dat pin 1 en pin 16 beiden VCC zijn, er zit ook een kristalletje op 13.500mhz aan. Deze zit aan pin 14+15

Pin 3 - 6 en 10 zijn alledrie niet aangesloten. Aan pin 2 zit de transmit data voor de antenne.

Afbeeldingslocatie: http://img0.uploadhouse.com/fileuploads/20424/20424340-holder-c8af8f7c0d43a4482a0b77c8de019dd3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is volgens mijn geen uC maar een ASIC, dat is remote controller chip, denk dat die allemaal unieke serial nummer meekrijgen vanuit de fabriek. Kan alleen vinden dat ze gebruikt worden voor TV afstandsbedieningen en nog twee topic of kaku setjes maar staat verder niks in.

ASIC is toegewijde IC die alleen maar 1 taak kan uitvoeren, dat is goedkoper dan uC die alles moet kunnen, bij ASIC hoef je alleen maar de transistor erin te stoppen die nodig zijn en hoeft niks variabel te maken. Kortom kost stuk minder om te maken. Goedkope elektronica hebben veel al ASIC en vaak dan ook nog chip-on-board met klodder zwarte epoxy erop om laatste paar centen te besparen.

Ik herken het logo ook niet, misschien dat iemand anders hem herkend.

Edit/
Hoe bedoel je kan praten met pic? Op elke manier?
PIC is uC en kan niks van zichzelf, moet er toch programma geschreven zijn die met deze chip praat.

Heb je link? Wellicht is mijn chinees wat beter. :+

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 26-12-2014 17:20 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mad_max234 schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 17:15:
Dat is volgens mijn geen uC maar een ASIC, dat is remote controller chip, denk dat die allemaal unieke serial nummer meekrijgen vanuit de fabriek. Kan alleen vinden dat ze gebruikt worden voor TV afstandsbedieningen en nog twee topic of kaku setjes maar staat verder niks in.

ASIC is toegewijde IC die alleen maar 1 taak kan uitvoeren, dat is goedkoper dan uC die alles moet kunnen, bij ASIC hoef je alleen maar de transistor erin te stoppen die nodig zijn en hoeft niks variabel te maken. Kortom kost stuk minder om te maken. Goedkope elektronica hebben veel al ASIC en vaak dan ook nog chip-on-board met klodder zwarte epoxy erop om laatste paar centen te besparen.

Ik herken het logo ook niet, misschien dat iemand anders hem herkend.

Edit/
Hoe bedoel je kan praten met pic? Op elke manier?
PIC is uC en kan niks van zichzelf, moet er toch programma geschreven zijn die met deze chip praat.

Heb je link? Wellicht is mijn chinees wat beter. :+
Dus het gaat me niet lukken deze code te veranderen? :(

Hier staat dat ze MCU's hebben alleen mijn versie staat er niet bij. Dat zou dan ook kunnen kloppen.

Maar als je de details leest van de chips staat dat ze met PIC kunnen praten.

http://h-sun.com/mcu.htm

Een hele fijne website dat trouwens :P

edit: Het logo is dus het logo van deze club :P Gevonden via baidu die me doorverwees naar een foto van een random Chinees op een soort van Chinese instagram. Die had gepost dat het een HuaXin Micro-Electronics chip is.

Leuke speurtocht gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat weet ik nog niet, maar kans is aanwezig, ze maken namelijk ook ASIC, HS2272c is remote control decoder ASIC, zelfde ding als jij hebt zeg maar.

https://www.google.nl/sea...serp..0.1.163.8g-x5j-0uPE

Ik kan verder niks vinden, alleen nog vage foto en website, maar kan op die website ook niks vinden.

http://detail.b2b.hc360.c...013285234&albumid=5864246

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Het is me niet helemaal duidelijk waarom je een nieuw topic opent.
Firmware van MCU uitlezen

Als dit een MCU is en geen ASIC, dan zal het een PIC kloon zijn met on-chip radio. Misschien hebben ze een rfPIC nagemaakt?
edit: Microchip heeft geen 18-pin rfpic, dus ik vermoed dat ze gewoon hun PIC16C54/57 kloon ontwerp hebben gepakt en daar een radio/pll naar eigen ontwerp in hebben gefabriceerd. Dus, kijk eens naar de pinout van die pics, doe een gok waar de ICSP pinnen zitten en pook hem met je PIC programmer.
edit2: oeps, die pic heeft geen ICSP of EEPROM, dit is geen eenvoudig project :|
Maar als je de details leest van de chips staat dat ze met PIC kunnen praten.
Dan is jouw chinees beter dan het mijne :P

PICS hebben data EEPROM en als het ding firmware heeft in mask-programmable ROM, dan staat het serienummer dus in eeprom. Wat je eventueel kan proberen is met een PIC programmer toegang tot het eeprom te krijgen.
Een andere optie is het signaal te onderscheppen en zelf iets te maken dat dit signaal verstuurt, maar het eenvoudigste is alles terug brengen naar de winkel en klink-aan-klik-uit spul te kopen wat wel kan doen wat je wil.

[ Voor 17% gewijzigd door Ploink op 26-12-2014 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo was ik weer mensen, dagje vrij dagje hobby.

Ondertussen heb ik ook een stekker opengemaakt om te kijken wat daar in zit. Daar zit een chip in die wel datasheets heeft, de receiver.

Nu wil ik dus eigenlijk gaan proberen het signaal te onderscheppen. Aangezien ik geen 433.93 Mhz ding heb moet het met die receiver gebeuren.

Wel heb ik een raspberry pi en vraag mij nu dus af of dit kan:

Er zit een Digital Out pin op de receiver chip. Deze wil ik graag gaan aansluiten en uitlezen.

Ik heb geen arduino maar wel een pi. Kan ik deze pin rechtstreeks op een GPIO pin aansluiten van mijn pi?

Als ik dat dan heb, kan ik ook de andere chip aan de pi sluiten en een signaal verzenden. Dan zou ik in principe klaar zijn omdat ik dan via een app of webinterface alle lampen in huis aan of uit kan zetten.

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit zomaar kan?

Dus een digital out pin, aan een GPIO pin van de raspberry pi.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Altijd handig als je zegt om welke chip het gaat, onze kristallenbollen geven troebel beeld. Ook kun je gewoon meten (met een scoop) hoe hoog je signaal is (5V, 3V, ???) ik dacht dat de pi 5V op zijn IO pins kon verdragen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:56:
Altijd handig als je zegt om welke chip het gaat, onze kristallenbollen geven troebel beeld. Ook kun je gewoon meten (met een scoop) hoe hoog je signaal is (5V, 3V, ???) ik dacht dat de pi 5V op zijn IO pins kon verdragen.
Moet ik dat in elke post erbij vermelden?

Hierboven staat een plaatje van de chip.

Maar ik heb ondertussen de plannen veranderd.

Wat ik nu wil proberen, is die remote control aan de GPIO pins van de pi te verbinden, ik denk dat dat wat eenvoudiger is.

Wat ik nu heb is dat ik de batterij van de PCB gesoldeerd heb en daar headers opgezet en die aan pin1 van de pi. Dat werkt. (even mijn niveau aangeven)

Nu wil ik de tactile switches van de AB laten besturen door de GPIO pins van de pi.

Nu had ik dus verwacht dat er een soort van configuratie is:

Je hebt 10 knoppen en maar 5 pins op de ASIC/MCU.

Ik dacht dat er dan iets zou zijn als: pin1 high/pin 3 high == Button 1

Maar als ik nu de contactpunten van de tactile switches meet, hebben ze allemaal 3V. Hoe kan de schakling dan zien dat er een knop ingedrukt is?

Ik ben wat in de war nu :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zei dat omdat je over een ander kastje begon met een chip in met een output. Trouwens zie je geen diodes of weerstanden zitten?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1