[Advies gevraagd] Uitbreiden van pc met (o.a.) videokaart.

Pagina: 1
Acties:

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-01 19:13

GS88

π raat

Topicstarter
Hallo,

Beste tweakers, ik kan jullie hulp goed gebruiken. Onlangs heb ik via marktplaats voor bijna nop een behuizing met moederbord op de kop getikt, het betreft een HP Compaq DX2000 MT, het moederbord hierop betreft de P5QL-CM van Asus.

Verdere specs zijn o.a. een intel Q9400 processor op de LGA775 socket.

Er zijn ook nog 2 sloten voor DDR2 RAM-geheugen, in 1 slot zit al 2GB.

Nu zijn er volgens de specificaties van de fabrikant een aantal pci sleuven voor uitbreiding.

Een beetje achtergrond info is hier wellicht wel handig:

- Heb een achtergrond als bouwkundige, vanwege crisis (etc. etc. wil ik niet al te veel over kwijt) is er behoorlijk weinig budget (en dus zoveel mogelijk via marktplaats). Nu is mijn bedoeling om zelf wat te beginnen, en dit is daar een beginnetje van :9 , met de aanschaf van een videokaart lig ik nu best wel een beetje in de knoop. Heb het e.e.a. doorgelezen en vraag me vooral af waar ik het meest op moet letten (naast de prijs) als ik een beetje videokaart wil dat de prestaties brengt voor de volgende (door mij veel-gebruikte) programma's:

- AutoCAD, Revit, Vectorworks, inDesign, Sketch Up, Adobe Acrobat Pro en verder nog wat renderen.

Een aantal dingen waar ik dus vraagtekens heb wat betreft videokaarten, wat is belangrijk?
- snelheid (/turbo frequentie)
- aantal rekenkernen
- Shader clock
- Geheugengrootte (is 't van belang of 't 1GB of 2GB is?)
- Geheugentype (doet 't er veel toe of het bijv. DDR3 of DDR5 is?)
- Busbreedte (hoger betekent meer doorsturen van data)

Als ik goed voor ogen heb wat het belangrijkste is voor hetgeen waar ik de pc (hoofdzakelijk) voor ga gebruiken ben ik al een aardig end op weg. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat de snelheid/frequentie minder van belang is en dat ik (waarschijnlijk?) beter gebaat ben bij een groter aantal rekenkernen.

In mijn zoektocht stuitte ik op videokaarten uit de Quadro (nVidia) en FirePro (AMD) reeksen die 'speciaal' bedoeld zijn voor dit soort werk, echter zijn deze soort kaarten behoorlijk stevig aan de prijs en is dat voor mij iets om in een later stadium naar te kijken.

De videokaart zal min. een scherm moeten kunnen aansturen met een resolutie van 1600x1200 (of 1680x1050, ligt eraan.. ben nog opzoek, iig geen lagere resolutie dan dat), dus dat is ook nog een criteria.

Dit is overigens voor mij de eerste keer dat ik 'sleutel' aan een pc, ben er dus nog niet echt gedreven in. Andere 'upgrades' die ik in gedachte heb voordat ik er een os op installeer is het installeren van een SSD om wat snelheid te winnen (32 tot 64GB om het OS en de apps te kunnen installeren), heb al een 500gb hdd op de kop weten te tikken. Verder denk ik dat RAM-uitbreiding naar 2x 4GB ook zinvol kan zijn. Tips voor andere slimme upgrades om prestatiewinst te boeken zijn uiteraard méér dan welkom.

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/fjzrkk.jpg
Dit is een foto van het systeem.

Wat ik wijzer ben geworden tot op nu?
- Een videokaart met PCIe is 'beter' dan eentje met PCI, want de overdrachtsnelheid van PCIe ligt op max. 8gb/s en bij PCI niet hoger dan 500mb/s.
- Geheugenbusbreedte (128b/256b) is belangrijk voor de hoeveelheid data die 'vervoerd' wordt, als ik dat zo lees heb ik het idee dat dit dus iig. één belangrijk aspect is voor de keuze. (als ik 't goed begrijp kan er meer data vervoerd worden, niet perse sneller.. vb. door een opening van 3 meter breed kunnen meer mensen tegelijk dan door eentje van 900mm, ookal gaan ze in beide gevallen met dezelfde snelheid, weet niet of ik dit verkeerd zie of niet...)
- Zowel nVidia als AMD houden er een enigszins vervelende manier van 'nummeren' op na.

[ Voor 3% gewijzigd door GS88 op 26-12-2014 01:11 ]

Rotterdam

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Het is goed om te zien dat je zelf al veel onderzoek gedaan hebt, maar uiteindelijk kan je naar elk aspect van een videokaart kijken en blijft er toch maar één manier om ze te vergelijken: benchmarks.

Je zegt dat AMD en Nvidia een vervelende manier van nummeren hebben, daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar waar ik het wel mee eens ben is dat het moeilijk vergelijken is tussen de kaarten. Een videokaart die op een hogere frequentie loopt is niet per se sneller. Alleen videokaarten van hetzelfde type kan je zo vergelijken. Dit geldt eveneens voor rekenkernen en de shader kernen en clock. Het meest interessante om naar te kijken wanneer je videokaarten vergelijkt is de hoeveelheid geheugen en het soort. De busbreedte verschilt weer per kaart en meer busbreedte moet door een kaart wel benut kunnen worden.

Als tip wil ik je meegeven om gewoon op vraag en aanbod naar wat leuke kaarten te gaan zoeken, je moederbord heeft pci-e, dus alle hedendaagse kaarten moeten erop kunnen werken. Leuke aanbiedingen moet je zo goed mogelijk proberen te vergelijken met benchmarks, dat is de enige manier.

Voor de richtlijnen van de kaart zou ik op zoek gaan naar iets met minimaal 1gb geheugen en het liefst van het gddr5 type, wat sneller is. Het systeem dat je hebt is in hedendaagse begrippen geen hoogvlieger meer, maar met een redelijke videokaart moet je er toch nog aardig mee vooruit kunnen.

• GS88

GS88

π raat

Topicstarter
Bedankt voor je advies, ik zag in eerste instantie zoveel zaken (busbreedte, geheugengrootte, etc. etc.), dat ik niet goed voor mezelf op een rij kon zetten welke specs daadwerkelijk een groot verschil maken. Nu zal ik iig meer letten op de geheugengrootte en het type.
SirKartoffel schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 02:12:
Voor de richtlijnen van de kaart zou ik op zoek gaan naar iets met minimaal 1gb geheugen en het liefst van het gddr5 type, wat sneller is. Het systeem dat je hebt is in hedendaagse begrippen geen hoogvlieger meer, maar met een redelijke videokaart moet je er toch nog aardig mee vooruit kunnen.
Wat het systeem betreft, ben ik me er wel van bewust.. voorlopig is het helaas even niet anders, ik zag nog een moederbord met i7-970 voor een mooie prijs maar dat was helaas alsnog best ver buiten het budget, wie weet over een x periode. :)

[ Voor 29% gewijzigd door GS88 op 26-12-2014 11:38 ]

Rotterdam

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 13:45
Tot voor kort had ik een q8300, gecpmbineerd met een gtx660. Daarmee kon zeer behoorlijk een game mee worden gespeeld op medium instellingen.

De gtx660 heb ik overigens nog steeds, bevalt tot dusver prima. Tweedehands zijn deze nu voor ca. 80 euro te vinden.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren

• GS88

GS88

π raat

Topicstarter
ruftman schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 13:38:
Tot voor kort had ik een q8300, gecpmbineerd met een gtx660. Daarmee kon zeer behoorlijk een game mee worden gespeeld op medium instellingen.

De gtx660 heb ik overigens nog steeds, bevalt tot dusver prima. Tweedehands zijn deze nu voor ca. 80 euro te vinden.
Hoi,

Ik zal niet zozeer games gaan draaien, meer applicaties die gerelateerd zijn aan bouwtechnisch werk (renderen/CAD) en natuurlijk office e.d.

Bedankt voor de tip overigens, ik ben (hopelijk) nu dicht bij een goede deal voor een 1GB GDDR5 kaartje van Radeon, zit ik net wat dingen door te lezen op internet (lees wat over voeding).. kom ik erachter dat ik de voeding van mijn pc moet gaan upgraden (zit nu 250W in). Pfff :9 (en toch.. is het wel een beetje leuk om een systeem in mekaar te zetten)

Rotterdam

Pagina: 1