Vraag: SSD Caching bovenop een Hybrid drive - heeft dat zin?

Pagina: 1
Acties:

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik ben een nieuwe PC aan het samenstellen, maar ik heb uiteraard nog wat oude onderdelen over van het vorige beestje.

M'n nieuwe PC krijgt een 500GB Samsung Evo SSD als Boot/OS/App drive.
Daarnaast een Seagate SSHD Hybrid 2TB drive.

Ik heb uit mijn oude PC nog een oude Intel X25 80GB SSD liggen, niet gebruiken zou zonde zijn.
Normaal zou ik nu zeggen - prima, gebruik 'm als SSD cache om de non-SSD HD sneller te maken..
Maar aangezien die Seagate een Hybrid drive is vraag ik me af of dat zin heeft.

Aan de ene kant zou ik denken van wel, want een hybrid drive heeft geen cache van 80GB size..
Aan de andere kant, die Intel is een oud beestje dus de performance zal wel outdated zijn (?).

Weet iemand of het zin zou hebben om de X25 als SSD cache te gebruiken, of kan ik 'm beter op een andere manier inzetten ?
(Ik download nog wel eens van usenet met AltBinz, misschien zou het meer zin hebben om de Intel SSD als cache-schijf te gebruiken voor AltBinz temp files ?)

[ Voor 8% gewijzigd door LDenninger op 26-12-2014 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou dit zeggen, ervan uitgaande dat je dus die Samsung 500 GB inzet als main disk.

Aan die Intel heb je niet zoveel meer, gewoon weglaten in plaats van de boel ingewikkeld te maken, gewoon rechtoe rechtaan komt een ssd in zijn uppie goed tot zijn recht.
Aan die SSHD hybrid heb je ook niet zoveel. Gewoon een normale HD is goedkoper, net zo snel, en minder foutgevoelig.

Wat je wil is een snel systeem, maar wat je ook zeker wil is een stabiel systeem. Daarom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Ik heb een SSHD 1TB (8GB cache) als OS schijf op de desktop, maar omdat de prestaties me tegenvielen heb ik een SSD 64GB bijgeplaatst met IRST. Het verschil is aanzienlijk. Nou wil je de SSD cache toevoegen bij een SSHD die je als secundaire schijf wilt gaan hanteren. Je zal dan zelf met gezond verstand moeten nagaan of het zinvol is een cache toe te voegen bij een secundaire schijf (afhankelijk van de doeleinden van die schijf). Ik zou zelf, wanneer ik een SSD van 500GB heb als OS schijf, de meerwaarde er niet van inzien.

[ Voor 7% gewijzigd door rr7r op 26-12-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:44

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou hem op V&A zetten, met een beetje mazzel vang je er 2 á 3 tientjes voor. Heb je volgens mij meer aan dan inzetten als cachedinges.

Of heb je nog een kennis/familielid die nog niet de geneugten van een SSD heeft ervaren, geef hem dan weg als os/app drive voor die persoon. Heb je nog weer een goede daad gedaan ook :)

... en gaat over tot de orde van de dag