• Cryothic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik heb sinds een half jaar ofzo een nieuw Ubee modem van Ziggo.
M'n vorige (2,4Ghz) begon raar te doen, monteur is langs geweest en constateerde dat het een oudere variant is die problemen had met de firmware updates. Dus die werd vervangen door een zelfde (maar wel dual band) router.

Het valt me echter op dat het bereik van de wifi echter dramatisch is. Ik kom zelf qua kennis niet veel verder dan het kanaal aanpassen. Maar tot op heden met weinig resultaat.

Ik hoop eigenlijk dat iemand hier iets in de settings ziet waar ik iets aan kan veranderen voor wat meer bereik.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/V0tf5xJ.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/loi3TPC.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/laTZGOu.png

En als er hier niks aan te doen is, zou een Asus RT-N53 een mooie aanvulling op het netwerk zijn?
Of beter een TP-Link?
Iemand wees me op deze link: http://www.smallnetbuilde...uter/ranking/N600/rev7/23
Maar als ik hier in de pricewatch kijk zie ik een 3600 en 3500. Die 3600 lijkt sneller, maar goedkoper. Hoe komt dat? Wat zie ik over het hoofd?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:55

MsG

Forumzwerver

Je moet even kijken welke channels vol zijn in jouw gebied, en dan de meest lege channel pakken.Ook de bandwidth op 20mhz ipv 40 zetten kan soms werken. Het blijft een beetje trial and error, de ziggo routers hebben niet de beste wifi die er is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Zet hem allereerst op 20 ipv. 40 MHz. Vervolgens het kanaal wijzigen naar 1, 6 of 11 en kijken of het op een van die kanalen beter werkt. Eventueel kun je InSSIDer of WiFi Analyzer (Android) gebruiken om een idee te krijgen welke kanalen drukbezet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

20MHz sowieso, dan win je gelijk 3dB. Maar goed, definieer eens wat je bedoelt met "bereik", want dat kan van alles betekenen en je maakt totaal niet hard wat je probleem hier is - wat ging voorheen wel dat nu niet gaat?

Verder zou ik tooltjes als InSSIDer of WiFi Analyzer links laten liggen. Ze kunnen je vertellen op welke kanalen AP's staan, maar niet hoeveel verkeer daar overheen gaat. Liever een zwik aan sterke AP's zonder verkeer op een kanaal dan een enkel zwak AP-tje waar continu veel troep over gaat :o

Gewoon zonder tooltje handmatig de kanalen aflopen en kijken wat het beste werkt. Dat gezegd, als je probleem daadwerkelijk bij interferentie ligt, dan zul je geheid snel genoeg weer moeten wisselen. En weer. Oplossing is om in dat geval naar 5GHz uit te wijken, waarbij je mogelijk met meerdere AP's moet gaan werken aangezien 5GHz minder penetreert. Maar ik betwijfel of interferentie je probleem is, aangezien je modem vervangen is, niet je buren :z

Tenslotte: je probleem is (mogelijk) met de WiFi-vermogens van je modem/router/AP. Er is dus geen enkele reden om een andere router in te zetten. Het is veel verstandiger om als je extra kastjes gaat inzetten, die als AP naast je modem te zetten, dus met je modem nog actief als router en trouwens als AP. De AP op je modem uitzetten is kindje weggooien met het badwater in zo'n geval.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
dion_b schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 01:35:
20MHz sowieso, dan win je gelijk 3dB. Maar goed, definieer eens wat je bedoelt met "bereik", want dat kan van alles betekenen en je maakt totaal niet hard wat je probleem hier is - wat ging voorheen wel dat nu niet gaat?
Nou, het modem staat in de woonkamer (ligt momenteel onder het tv meubel ivm de kerstboom :') )
Maar zelfs in de woonkamer lijkt ie zo traag als dikke stront. En valt ie soms gewoon weg (terwijl ik met gemak alle streepjes vol heb als ie gewoon een verbinding heeft).

Boven op de slaapkamer (schuin boven de woonkamer, betonnen vloer) is het echt al beroerd. Het gekke is dat m'n ChromeCast in de slaapkamer kennelijk een goed ontvangst heeft, terwijl onze telefoons/tablet amper ontvangt hebben. En in de tuin hoeven we het ook niet te proberen.
Verder zou ik tooltjes als InSSIDer of WiFi Analyzer links laten liggen. Ze kunnen je vertellen op welke kanalen AP's staan, maar niet hoeveel verkeer daar overheen gaat. Liever een zwik aan sterke AP's zonder verkeer op een kanaal dan een enkel zwak AP-tje waar continu veel troep over gaat :o

Gewoon zonder tooltje handmatig de kanalen aflopen en kijken wat het beste werkt. Dat gezegd, als je probleem daadwerkelijk bij interferentie ligt, dan zul je geheid snel genoeg weer moeten wisselen. En weer. Oplossing is om in dat geval naar 5GHz uit te wijken, waarbij je mogelijk met meerdere AP's moet gaan werken aangezien 5GHz minder penetreert. Maar ik betwijfel of interferentie je probleem is, aangezien je modem vervangen is, niet je buren :z
5Ghz had eigenlijk dezelfde problemen (ik heb hem zelfs uitgezet in de hoop de kracht van de 2.4Ghz te vergroten :P ). Plus een laptop en een pc op de kamer van m'n oudste zoon die beide geen 5Ghz ondersteunen.
Tenslotte: je probleem is (mogelijk) met de WiFi-vermogens van je modem/router/AP. Er is dus geen enkele reden om een andere router in te zetten. Het is veel verstandiger om als je extra kastjes gaat inzetten, die als AP naast je modem te zetten, dus met je modem nog actief als router en trouwens als AP. De AP op je modem uitzetten is kindje weggooien met het badwater in zo'n geval.
Ik las op de ziggo site dat als ik een router aan een LAN poort hang van m'n modem met static lease, dat ie dan als een extra AP gaat fungeren. In dat geval zou ik die aan de andere kant van de woonkamer kunnen leggen boven op een kast (kabel ligt er al). Maar ik vraag me af of dat dan veel zin heeft.

Ook kwam ik bij de MediaMarkt zo'n setje tegen die via het lichtnet een extra AP kan maken. Unit met kabel van modem in een stekkerblok prikken, en boven op de slaapkamer die andere in het stopcontact steken. Config via WPS. Is zoiets het proberen waard denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Als ie wegvalt met vol signaal heb je waarschijnlijk last van een niet wifi signaal op de zelfde frequentie(s).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Ubee wifi is slecht en onstabiel. Is altijd al zo geweest en zal zo wel blijven. Die van Cisco is zowat nog erger dus kijken naar een losse AP is geen overbodige luxe.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

^^

Elkaar napraten is iets wat altijd al geweest is en zo zal blijven :z

Dat de antennes van die modems niet de beste zijn zal wel, maar dat is hier niet het probleem, TS geeft aan vol signaalsterkte te ontvangen. Dit klinkt heel sterk als een stoorzender. Dat indien mogelijk opsporen en aanpakken zal veel meer effect hebben dan welk ander stuk hardware.

Dus:
Heb je zelf. of hebben buren, babyfoons of (analoge) draadloze beveiligingscamera's in gebruik?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 12:16
Hakker schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 13:17:
Ubee wifi is slecht en onstabiel. Is altijd al zo geweest en zal zo wel blijven. Die van Cisco is zowat nog erger dus kijken naar een losse AP is geen overbodige luxe.
Wat een onzin zeg.

Tuurlijk bied een losse router meer voordeel en soms een beter bereik maar bij A/B testen op 2,4 Ghz met een 2x2 MiMo PCI adapter haal met een Ubee EVW321b ruim HOGERE snelheden als een TP-Link TL-WR1043ND en op een paar mbit/s na dezelfde snelheid als een Sitecom WLR-6100.

Op 5 Ghz haal ik in nagenoeg heel mijn (3 kamer) appartement de 90 mbit/s die Ziggo mij ook aan een kabeltje levert.

TS, waarom werk je niet op 5 ghz? Dit word door je modemrouter ondersteund en (hopelijk) ook door de apparatuur die jij gebruikt. Het signaal bebereikt, in het geval dat je een conventionele woning hebt, wellicht enkel je beneden vedieping maar wel erg stabiel en snel. Het verminderde bereik kan je oplossen door boven een los AP te plaatsen op 5 ghz zoals bijvoorbeeld de Linksys WAP300n.

[ Voor 15% gewijzigd door andy88 op 26-12-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

dion_b schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:35:
^^

Dat de antennes van die modems niet de beste zijn zal wel, maar dat is hier niet het probleem, TS geeft aan vol signaalsterkte te ontvangen. Dit klinkt heel sterk als een stoorzender. Dat indien mogelijk opsporen en aanpakken zal veel meer effect hebben dan welk ander stuk hardware.

Dus:
Heb je zelf. of hebben buren, babyfoons of (analoge) draadloze beveiligingscamera's in gebruik?
Nee, nee, nee en nee
Ik heb alle channels ook gehad 3 Ubee's en 2 Cisco's omdat een vriend bij Ziggo werkt makkelijk kunnen regelen.
Heb voor die tijd niet eens normaal een 1080P stream kunnen doen naar mijn htpc. En ja vol signaal sterkte.
Heb sinds een half jaar een Unifi AP boven hangen en het signaal is sterker en zeer stabiel dan beneden (waar zowel de router staat en de htpc) en nee niks wat daar in de buurt staat wat stoort want heb Unifi er ook een keer gelegd en die had daar nergens last van.
Dus ja Ubee en Cisco spul wat Ziggo levert is mijn ogen wel degelijk troep.

[ Voor 5% gewijzigd door Hakker op 27-12-2014 15:18 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeroen76
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-09 08:25
dion_b schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:35:
^^

Dus:
Onzin natuurlijk, Ubee staat echt niet goed bekend om het bereik van de routerfunctie! Ik heb het zelf ook mogen ervaren. Simpel advies in deze is de routerfunctie uit (laten) zetten en een goeie router kopen. Zie de routercharts op Smallnetbuilder. Ik heb zelf de top Netgears gehad en nu Asus AC in gebruik, kleine investering, maar daarna wil je echt nooit meer anders!
andy88 schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 21:20:
[...]
Tuurlijk bied een losse router meer voordeel en soms een beter bereik maar bij A/B testen op 2,4 Ghz met een 2x2 MiMo PCI adapter haal met een Ubee EVW321b ruim HOGERE snelheden als een TP-Link TL-WR1043ND en op een paar mbit/s na dezelfde snelheid als een Sitecom WLR-6100.
Sorry, maar hier vergelijk je even met twee zeer middelmatige tot matige routers? Zegt genoeg over de capaciteiten van de Ubee, maar liever een vergelijking met betere routers, die zijn er genoeg.

[ Voor 23% gewijzigd door Yeroen76 op 27-12-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-08 12:11
Ik heb zelf ook een Ubee van Ziggo gehad en wat een ellendig apparaat was dat!!! Eindelijk na lange tijd een vernieuwde Cisco gehad en wederom slechte wifi signaal als je de woonkamer uit loopt.

Ik heb wat geld bij elkaar gepakt en heb een Asus RT66U router gekocht. Even de klantenservice gebeld van Ziggo dat ik de routerfuncties wil laten uitschakelen en vervolgens mijn Asus eraan gehangen op LAN1 op de Cisco. Asus vervolgens op zolder gezet in het huis dmv een Cat6 UTP kabel. En ik heb nu overal in en om het huis heerlijk snel wifi!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:44
Dennis_88 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 16:47:
Ik heb zelf ook een Ubee van Ziggo gehad en wat een ellendig apparaat was dat!!! Eindelijk na lange tijd een vernieuwde Cisco gehad en wederom slechte wifi signaal als je de woonkamer uit loopt.

Ik heb wat geld bij elkaar gepakt en heb een Asus RT66U router gekocht. Even de klantenservice gebeld van Ziggo dat ik de routerfuncties wil laten uitschakelen en vervolgens mijn Asus eraan gehangen op LAN1 op de Cisco. Asus vervolgens op zolder gezet in het huis dmv een Cat6 UTP kabel. En ik heb nu overal in en om het huis heerlijk snel wifi!!!
Wat is het voordeel van de router functie helemaal uit te zetten?
Je kun toch de Asus als router achter router instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
timbe schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 19:58:
[...]

Wat is het voordeel van de router functie helemaal uit te zetten?
Je kun toch de Asus als router achter router instellen.
Voor het gemak:

http://www.allesoverdraad...uiten-op-ziggo-upc-modem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Bedankt voor je snelle reactie Dennis.
Alleen hier staat toch ook dat er meer mogelijkheden zijn bij Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Die post klopt niet helemaal. Je kan namelijk prima een tweede router aansluiten wanneer je op dat 2de apparaat de DHCP server uitzet. Heb ik in mijn thuissituatie ook gedaan en heb nu door heel het huis prima internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
timbe schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:05:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie Dennis.
Alleen hier staat toch ook dat er meer mogelijkheden zijn bij Ziggo?
Klopt! Je kan ook zelf het eea aanpassen, maar ik heb voor het gemak de Ziggo gebeld en het door de klantenservice laten doen, daarna prik je je nieuwe router erin, alles aanzetten en je kunt gelijk beginnen met het instellen van je netwerk.

De klantenservice vertelde mij ook dat je als de routerfuncties zijn uitgeschakeld het internet vollop doorgevoerd word door lanpoort 1 ( overige poorten 2,3,4 ) doen het niet meer dan. Speedtest liet mij een verschil zien van 3Mbps.

Voor de mensen die de Cisco router gebruiken van de Ziggo, na het uitzetten van je routerfuncties gaat het lampje ''online'' aan de voorzijde van het modem op orangje staan ipv groen, niet schrikken dat schijnt normaal te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
lasharor schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:06:
Die post klopt niet helemaal. Je kan namelijk prima een tweede router aansluiten wanneer je op dat 2de apparaat de DHCP server uitzet. Heb ik in mijn thuissituatie ook gedaan en heb nu door heel het huis prima internet.
Probeer dat een leek uit te leggen, daarom zou ik mensen die er niet heel veel verstand van hebben ( waaronder ik) voor het gemak de klantenservice laten bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
lasharor schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:06:
Heb zelf net een nieuwe router/modem van Ziggo "Cisco" en heb volgens dit stappenplan mijn eigen router(asus ac66u) er achter gezet.
Helaas heb ik op 2.4 ghz nog last van een hoge ping.

https://www.ziggo.nl/klan...OXTupj25sICFcjHtAodinsAZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis_88 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:13:
Probeer dat een leek uit te leggen, daarom zou ik mensen die er niet heel veel verstand van hebben ( waaronder ik) voor het gemak de klantenservice laten bellen.
Daar hebben we een FAQ voor [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Kort gezegd;
DHCP server uitzetten op tweede router.
WAN poort niet meer gebruiken, enkel LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:15:
[...]

Kort gezegd;
Whoooooooooooooo !! nog een andere oplossing!

Het begint me hier te duizelen als niet pc kenner. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:15:
[...]

Kort gezegd;
HOWTO is allemaal leuk en wel, maar lees de reacties eronder van mensen die daarna in de problemen komen... Daarom bedoel ik te zeggen, even een telefoontje naar de Ziggo, routerfuncties uitschakelen, 2e router eraan en gaan met die banaan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Dennis_88 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:22:
[...]

HOWTO is allemaal leuk en wel, maar lees de reacties eronder van mensen die daarna in de problemen komen... Daarom bedoel ik te zeggen, even een telefoontje naar de Ziggo, routerfuncties uitschakelen, 2e router eraan en gaan met die banaan _/-\o_
Ga zo wie zo zsm even met Ziggo bellen.
Maar vraag me gewoon af of het beter is om de Cisco in bridge mode te laten zetten.
Zou dit invloed hebben op mijn Wifi op 2,4ghz ?
Op zich werkt het nu ook maar ja als het zonder die hogere ping kan op 2,4ghz graag. ;)
Want als ik het goed heb gaat dan wel ten koste van je gebruik van wifi spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

timbe schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:18:
[...]

Whoooooooooooooo !! nog een andere oplossing!

Het begint me hier te duizelen als niet pc kenner. 8)7
Dit soort reacties hebben we niets aan. De TS doet niet vermoeden dat hij een "niet pc kenner." is. Derhalve, zorg je er nu alleen voor dat je dit topic een beetje ingewikkeld maakt.
Dennis_88 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:22:
[...]

Het is natuurlijk geen fool-proof oplossing en sommige mensen zullen inderdaad door hun specifieke configuratie in de problemen komen. Maar, in het algemeen, moet een tweede router, zonder DHCP aangesloten op een LAN poort in plaats van WAN prima moeten werken.

Dit zorgt er ook voor dat, in de meeste gevallen, mensen in huis een beter wifi netwerk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yeroen76 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 16:07:
[...]

Onzin natuurlijk, Ubee staat echt niet goed bekend om het bereik van de routerfunctie! Ik heb het zelf ook mogen ervaren. Simpel advies in deze is de routerfunctie uit (laten) zetten en een goeie router kopen.
Niet om het een of het ander, maar als je het verschil niet ziet/weet tussen een router (een apparaat wat netwerken met elkaar verbindt, ongeacht fysieke medium) en een access point (een apparaat wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt) ben ik niet erg snel geneigd de rest van wat je roept (beroepende op wat "bekend" is) te volgen.

Komt bij dat Ubee meerdere modem/router/AP's maakt. Lijkt me hoogst opmerkelijk als ze exact gelijk presteren. Heb jij het over de EVW320? Of de EVW3226? Of een andere?
Zie de routercharts op Smallnetbuilder. Ik heb zelf de top Netgears gehad en nu Asus AC in gebruik, kleine investering, maar daarna wil je echt nooit meer anders!
Uhuh, een high-end standalone apparaat met 3x3 MiMo en 802.11ac vergelijken met een low-end ingebouwde 2x2 802.11n is appels met appels vergelijken...

Komt bij dat het wederom niets met routerfunctie te maken heeft maar alleen met accesspoint-functionaliteit.

Ik heb hier ook een Asus AC87U staan, met 4x4 MiMo 802.11ac. Die doet het inderdaad beter dan enig Ubee modem. Voor EUR 200 mag dat ook wel, maar dat maakt nog niet dat de AP in de modem/router slecht is. En al is het slecht, dan is een AP op de juiste plek een veel doelmatigere oplossing dan een duurdere AP op dezelfde (foute) plek als de modem.
[...]

Sorry, maar hier vergelijk je even met twee zeer middelmatige tot matige routers? Zegt genoeg over de capaciteiten van de Ubee, maar liever een vergelijking met betere routers, die zijn er genoeg.
Wederom, appels met peren - en wederom heeft het niets met de routerfunctionaliteit te maken.

M.i. is grootste probleem met ingebouwde AP's in kabel/DSLmodems dat ze ivm overnamepunt (AOP/ISRA) vrijwel altijd op slechtst denkbare plaats neergezet worden. Oplossing is dan ook een AP op betere plek. En niet kloten met andere routers als je niet eens verschil weet tussen een router en een AP :X

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 27-12-2014 20:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
dion_b schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:40:
[...]

Niet om het een of het ander, maar als je het verschil niet ziet/weet tussen een router (een apparaat wat netwerken met elkaar verbindt, ongeacht fysieke medium) en een access point (een apparaat wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt) ben ik niet erg snel geneigd de rest van wat je roept (beroepende op wat "bekend" is) te volgen.
[q] Zie de routercharts op Smallnetbuilder. Ik heb zelf de top Netgears gehad en nu Asus AC in gebruik, kleine investering, maar daarna wil je echt nooit meer anders!
Uhuh, een high-end standalone apparaat met 3x3 MiMo en 802.11ac vergelijken met een low-end ingebouwde 2x2 802.11n is appels met appels vergelijken...

Komt bij dat het wederom niets met routerfunctie te maken heeft maar alleen met accesspoint-functionaliteit.

[...]

Wederom, appels met peren - en wederom heeft het niets met de routerfunctionaliteit te maken.

M.i. is grootste probleem met ingebouwde AP's in kabel/DSLmodems dat ze ivm overnamepunt (AOP/ISRA) vrijwel altijd op slechtst denkbare plaats neergezet worden. Oplossing is dan ook een AP op betere plek. En niet kloten met andere routers als je niet eens verschil weet tussen een router en een AP :X
Oke dus in het geval van mij een niet kenner is het dan het beste om de Cisco in bridge mode te laten zetten door Ziggo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
timbe schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:14:
[...]

Heb zelf net een nieuwe router/modem van Ziggo "Cisco" en heb volgens dit stappenplan mijn eigen router(asus ac66u) er achter gezet.
Helaas heb ik op 2.4 ghz nog last van een hoge ping.

https://www.ziggo.nl/klan...OXTupj25sICFcjHtAodinsAZA
Wat is de waarde van je ping dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
hij is meestal stabiel maar heb soms een ping van boven de 100ms

ping -t www.google.nl

[ Voor 16% gewijzigd door timbe op 27-12-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
timbe schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:50:
hij is meestal stabiel maar heb soms een ping van boven de 100ms

ping -t www.google.nl
Gemeten met de speedtest van Ziggo of Speedtest.net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Dennis_88 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:53:
[...]

Gemeten met de speedtest van Ziggo of Speedtest.net?
Nee via mijn laptop.

cmd

en dan
ping -t www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_88
timbe schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:55:
[...]

Nee via mijn laptop.

cmd

en dan
ping -t www.google.nl
Als je toch de Ziggo gaat bellen, vraag gelijk even of ze je aansluiting willen meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

timbe schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:46:
[...]

Oke dus in het geval van mij een niet kenner is het dan het beste om de Cisco in bridge mode te laten zetten door Ziggo ?
Nee. Wat je dan doet is iets wat geen probleem geeft (routerfunctie van de modem) uit laten zetten omdat iets wat daar los van zit (AP-functie van modem) mogelijk problemen geeft. Je moet dan zelf ergens anders routerfunctie gaan regelen, wat nou niet echt aan te raden is als het niet nodig is.

Sowieso heb je niet genoeg info gegeven om eenduidig te kunnen zeggen wat je probleem exact is. Zonder te weten wat er mis is, is het veel te voorbarig om met oplossingen te gaan smijten (ongeacht hoeveel mensen roepen het gelijk te weten...).

Wat dan wel?
Cryothic schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 10:33:
[...]

Nou, het modem staat in de woonkamer (ligt momenteel onder het tv meubel ivm de kerstboom :') )
Maar zelfs in de woonkamer lijkt ie zo traag als dikke stront. En valt ie soms gewoon weg (terwijl ik met gemak alle streepjes vol heb als ie gewoon een verbinding heeft).
Begin eens met die modem/router/AP gewoon in zicht te plaatsen op minimaal 15cm van vloer en muren - en dus niet tussen de snoeren onder je TV-meubel.
Boven op de slaapkamer (schuin boven de woonkamer, betonnen vloer) is het echt al beroerd. Het gekke is dat m'n ChromeCast in de slaapkamer kennelijk een goed ontvangst heeft, terwijl onze telefoons/tablet amper ontvangt hebben. En in de tuin hoeven we het ook niet te proberen.
Je snapt hopelijk dat niemand iets kan roepen over vergelijking Chromecast met "telefoons/tablet" zonder te weten om welke dat exact zijn. Bedenk dat ze ook op andere plekken staan wat flink kan uitmaken.

Ik zou aanraden om in ieder geval boven een tweede AP te plaatsen. Betonvloeren (en nog erger: isolatielagen erop) zijn voor ieder AP een crime, dus je moet gewoon bedraad door die vloer heen en dan aan andere kant een AP.
[...]

5Ghz had eigenlijk dezelfde problemen (ik heb hem zelfs uitgezet in de hoop de kracht van de 2.4Ghz te vergroten :P ).
Nogal logische als modem op vloer uit zicht tussen kabels ligt, daar heeft 5GHz meer last van dan 2.4GHz. Modem in zicht plaatsen en nogmaals proberen.
Plus een laptop en een pc op de kamer van m'n oudste zoon die beide geen 5Ghz ondersteunen.
Dus naast 5GHz heb je ook 2.4GHz nodig. Geen probleem, want vrijwel ieder apparaat wat 5GHz ondersteunt doet ook 2.4GHz. Dan kun je alles wat performance eist op 5GHz zetten met 2.4GHz voor de legacy meuk.
[...]

Ik las op de ziggo site dat als ik een router aan een LAN poort hang van m'n modem met static lease, dat ie dan als een extra AP gaat fungeren. In dat geval zou ik die aan de andere kant van de woonkamer kunnen leggen boven op een kast (kabel ligt er al). Maar ik vraag me af of dat dan veel zin heeft.
Begin eens met modem zelf bovenop kast te leggen. Pas als dat niet werkt zou ik iets anders overwegen.
Ook kwam ik bij de MediaMarkt zo'n setje tegen die via het lichtnet een extra AP kan maken. Unit met kabel van modem in een stekkerblok prikken, en boven op de slaapkamer die andere in het stopcontact steken. Config via WPS. Is zoiets het proberen waard denk je?
Configuratie van clients via WPS ja (als het werkt...), de AP zelf moet je gewoon via GUI instellen. Verder zou ik dit niet als eerste (Ethernet) of tweede (MoCA) keus aanraden. Powerline kan werken, maar of en zo ja hoe weet je niet van tevoren, en performance zal zelden indrukwekkend zijn. Het is net zo onvoorspelbaar als WiFi, maar met andere afhankelijkheden. Kerstlapjes zijn een powerline-killer om maar eens iets actueels te roepen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Dennis_88 schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 21:00:
[...]

Als je toch de Ziggo gaat bellen, vraag gelijk even of ze je aansluiting willen meten...
Heb al eerder gebeld volgens Ziggo was deze stabiel.
Heb deze hoge ping alleen met wifi.
De Asus staat in de woonkamer boven op een kast en zit er nog geen 5m vandaan.
De Sisco in de meterkast en verbonden met een cat 6 kabel met de Asus.

[ Voor 19% gewijzigd door timbe op 27-12-2014 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeroen76
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-09 08:25
dion_b schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:40:
[...]
En niet kloten met andere routers als je niet eens verschil weet tussen een router en een AP :X
Ja, daag.. TS vraagt om vergroten van het bereik van z'n Ziggo Ubee modemrouter, ik geef aan dat je de routerfunctie daarvan beter kan vervangen door een betere router. Gewoon op dezelfde plek, geen gedoe met kabels trekken, instellen als AP of interferentie door overlap in kanalen. Kans is vrij groot dat als TS ook een AC-87u naast z'n modem hangt/legt het probleem met z'n bereik voorgoed opgelost is. Vervolgens een heleboel blablablabla over AP, router, WAN, LAN, enz. Ik wilde het zo simpel mogelijk houden, dus prima hoor. Succes met ver plassen verder :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yeroen76 schreef op zondag 28 december 2014 @ 08:19:
[...]

Ja, daag.. TS vraagt om vergroten van het bereik van z'n Ziggo Ubee modemrouter, ik geef aan dat je de routerfunctie daarvan beter kan vervangen door een betere router.
En dat heeft hij nodig want?

Wederom, de routerfunctionaliteit heeft niets met WiFi te maken. Dat is de AP-functionaliteit. Networking 101. Snap je dat niet, dan is je advies echt niet serieus te nemen.
Gewoon op dezelfde plek, geen gedoe met kabels trekken, instellen als AP of interferentie door overlap in kanalen. Kans is vrij groot dat als TS ook een AC-87u naast z'n modem hangt/legt het probleem met z'n bereik voorgoed opgelost is. Vervolgens een heleboel blablablabla over AP, router, WAN, LAN, enz. Ik wilde het zo simpel mogelijk houden, dus prima hoor. Succes met ver plassen verder :9
Kans is nog groter dat het gaat werken als TS gewoon duidelijk uitzoekt wat z'n probleem is en daar een passende oplossing voor zoekt.

Exorbitant grote bedragen tegen een willekeurig probleem aangooien *kan* werken, maar dat maakt het nog geen zinnige of goede keuze. De beste oplossing is maximaal resultaat voor minmale inspanning/investering. Jij wilt met grof geschut op een mug schieten nog voor we vastgesteld hebben dat de bultjes daarvan komen 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
dion_b schreef op zondag 28 december 2014 @ 23:59:
[...]

Kans is nog groter dat het gaat werken als TS gewoon duidelijk uitzoekt wat z'n probleem is en daar een passende oplossing voor zoekt.
Excuus, ik had in het weekend geen tijd te kijken hier.

Het probleem is hoogstwaarschijnlijk gewoon omgevings-storing rond het modem. Modem wat meer in de openheid getrokken leek wel wat te helpen maar het modem (permanent) op een andere plek zetten is snoer-technisch gezien niet echt mogelijk. Dan moet ik dusdanig wat kabels gaan vervangen of omleggen waarbij alles weer in het zicht komt.

Ik heb van het weekend de Asus RT-N53 router gekocht en zoals gezegd heb ik die in een andere hoek van de kamer boven op een kast kunnen leggen (die bekabeling lag er al en was al netjes weg gewerkt). Uit de buurt van wat voor stoorzenders dan ook. De router draait nu in accesspoint-mode, dus misschien is de router zelf wat overkill. Maar sindsdien heb ik in de woonkamer een bijzonder stabiele verbinding. Op de slaapkamer heb ik ook nu goed bereik, en zelfs op zolder (niet dat het nodig is, maar ik was er toch ff van t weekend :P ) heb ik nog 4 van de 5 streepjes.

Bedankt voor alle reacties en het meedenken.
Pagina: 1