Toon posts:

Welke iMac configuratie moet ik kiezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De belangrijkste keuze is gemaakt. Ik wil een iMac 27inch.
Maar dan....?
Welke processor?
Welke harde schijf?
Hoeveel ram geheugen?
Andere handige opties?

De retina valt af, vind ik te duur.

Ik wil de iMac voornamelijk gaan gebruiken voor standaard dingen (internet, mail, vrij veel Excel en andere office toepassingen)
Verder relatief simpele video en foto bewerking (vakantie foto's en gopro filmpjes licht bewerken en monteren)

Please help!😄

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 16:56
De goedkoopste voldoet prima, het ligt aan je budget hoe gek en futureproof je 't wilt gaan maken.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Beetje eigen inzet kan geen kwaad, je vraag is al zooooooooooooooooooooooooooooooooo vaak voorbij gekomen. Genoeg topics om je in te verdiepen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gogol
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 08:49
Een iMac uit 2008 voldoet dan nog prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik begrijp de boodschap. 😄 Ik zal eens gaan stoeien met de zoekfunctie.
Thanks so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:11
Zolang je er een SSD of fusion drive bij kiest zit je prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Als je zoveel excel gaat gebruiken kan je misschien beter een Windows computer gaan overwegen. Excel werkt nou niet echt zo top op Mac.
Of je moet even wachten op de nieuwe office voor mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mijn advies: Koop een 2010 of 2011 iMac en zet er een SSD in. Voor weinig geld veel power :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een paar uurtjes op dit forum rond gekeken en ben al een heel stuk wijzer geworden.

Even wat extra info:
Ik gebruik voor m'n werk veel zware Excel files, maar ik wil de iMac juist prive gaan gebruiken, dus eigenlijk minder belangrijk.
Daarnaast wil ik me meer gaan bezig houden met foto bewerking en wat spectaculairdere GoPro filmpjes maken etc. Verder wil ik in de toekomst wat gaan experimenteren met inDesign. Ook de combinatie met iPhone en iPad werkt een Imac plezierig.
Vandaar dus de keuze iMac ipv windows PC

Afgaande op de info op het forum heb ik begrepen dat de i5 processor, de standaard 8GB ram en de standaard videokaart voldoende voor mij is.
Dan blijven nog 2 vragen open:
1) Moet ik 1 TB fushion drive of 256 GB flash nemen?
2) Hebben jullie tips waar doorgaans goede aanbiedingen te vinden zijn, of scheelt het allemaal weinig kwa prijs tov de Apple Store?

Thanks so far

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de combinatie Fushion disk intern van 1TB en een externe SSD van 250 gig waar ik OSX op draai via de thunderbold aansluiting en dit werkt prima.

De interne HD gebruik ik voor alle grote bestanden als foto's en Bootcamp en op de SSD heb ik het besturingssysteem staan en bv mijn lightroom bibliotheek staan. De externe SSD werkt net zo snel als een interne SSD.

Het is niet makkelijk om achteraf de HD te verwisselen dus zou ik intern voor een grotere opslag gaan.
Voor OSX moet je uitgaan van +/- 50 gig aan opslag.

Ik koop zelf alles altijd via de apple store omdat ik dan direct alles via apple zelf regel waar ik goede ervaringen mee heb en niet hoef te wachten op een 3e partij.

Voor office gebruik ik zelf nog die van MS omdat ik zelf die van apple niet fijn vindt werken maar dat is ook handig dat je kunt kiezen wat je wilt en fijn vindt werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks allemaal.
Ik ben eruit!
Het wordt de standaard 27 inch 3,4ghz met 2 opties:
- 256 gb SSD
- toetsenbord met numeriek gedeelte

Ik koop een 1TB externe HDD (USB 3.0) erbij voor opslag van bestanden, films etc.

Voordeel dat iMac lekker snel is en toch genoeg ruimte om de werkbestanden tijdelijk op de SSD te zetten. Als project klaar is gaan de bestanden weer naar de externe HDD. Ook kan ik bestanden makkelijker uitwisselen met anderen door externe HDD mee te nemen.

Ik koop een office pakket erbij.
Ik moet wel nog een creatieve oplossing vinden voor illustrator, Photoshop en indesign. Die privé abonnementen zijn wel heel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ben je student? Dan kun je via Slim.nl of surfboard Surfspot.nl goedkopere software regelen, via een legale manier. Doe het alsjeblieft NIET via andere sites, er wordt ontzettend veel opgelicht tegenwoordig.

[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 28-12-2014 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:03

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Mooie configuratie! Echter wat kost een externe hdd tegenover een fusiondrive wat eigenlijk het zelfde is? Je hoeft het alleen niet te regelen doet je mac zelf, ik heb voor de zelfde dillema gezeten ssd en apparte hdden fusiondrive ik heb de fusiondrive en ben er zeer tervrefe mee en voor eventuele bootcamp is de interne hdd echter wel fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, coldbullet. Ik ben bang dan 128GB net wat weinig SSD is.
Ideaal zou zijn fusion drive met 256 GB, maar die bestaat niet.
Ik denk overigens dat beide een goede keus is. (Fusion drive vs 256 SSD+externe schijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:41
Het nadeel is met een FD dat het besturings systeem bepaalt wanneer en wat ergens komt te staan als de SSD vol is , is dus niet prettig , heb ook een FD gehad nu een 256 SSD met externe schijf , bevalt veel beter , ik kan nu zelf bepalen wat waar komt te staan .

[ Voor 4% gewijzigd door ramrodwillem op 28-12-2014 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

sypie schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 23:10:
Ben je student? Dan kun je via Slim.nl of surfboard goedkopere software regelen, via een legale manier.
Via surfspot.nl heet dat. Slim is voor scholieren (basisschool, middelbaar onderwijs en mbo/volwassenen onderwijs). Als je dan toch via die weg voor software gaat shoppen kun je net zo goed via die weg de iMac bestellen. Via Surfspot kom je op een aparte edu store van Apple terecht met iets hogere korting dan de gewone edu store (8% gemiddeld vs 6%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf geen student, maar een van mijn beste vrienden wel. Dus ik zal via hem bestellen.
Wellicht dat ik dan de iMac, Office en een jaar abonnement op Abdobe Creative Cloud neem via studenten korting. Wellicht niet 100% officieel, maar veel beter dat illegaal downloaden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ppl schreef op zondag 28 december 2014 @ 18:03:
[...]
Via surfspot.nl heet dat.
Klopt, zware nacht gehad...
Pagina: 1