Ondersteunen keyboards 250Ohm koptelefoons?

Pagina: 1
Acties:

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Sinds vandaag ben ik op zoek naar een koptelefoon voor bij het keyboard, een Casio WK-7500. Er wordt gesuggereerd dat bij 250Ohm een versterker nodig is. Heeft een keyboard dat onboard en zo niet, is het beter om een 32Ohm variant aan te schaffen?

...

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Koptelefoon uitgang is koptelefoon uitgang. Sommige koptelefoons geven wat meer weerstand dan anderen, maar je moet daar niet wakker van liggen. Een versterker sluit je aan via je line out uitgang. Als je keyboard geen koptelefoon uitgang heeft kan je deze via een koptelefoon versterker aansluiten. Mocht je keyboard geen line out hebben kan je de versterker (op eigen risico) via de koptelefoon aansluiting koppelen, maar begin dan op een laag volume zodat je je versterker niet beschadigd.

You don't need eyes to see, you need vision

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Yalopa schreef op donderdag 25 december 2014 @ 22:15:
Koptelefoon uitgang is koptelefoon uitgang.
Bij consumenten producten kun je ze wel redelijk over 1 kam scheren maar er is wel degelijk verschil.

Laag of hoog volume maakt ook niet heel veel uit. Als de weerstand te laag is en er dus teveel stroom kan lopen is er een kans dat je de voor/eind versterker opblaast.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 25-12-2014 22:21 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Luxicon
Goed bedankt allebei, ik heb gekeken. Er zitten twee line out uitgangen op, L / Mono en R. Ik overweeg een Beyerdynamic DT 770 PRO 250Ohm aan te schaffen. De 32Ohm versie is kost zelfs meer op Bol.com.
Bij de reacties op Amazon wordt aangegeven het zonder versterker 'cheesy' klinkt of dat het verschil als dag en nacht is. Ik zou ook niet weten waar de versterker op kan leunen of dat die aan het keyboard zou bungelen.

...

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-06 22:11
Meld hier een DT-770 eigenaar, heb de 80 ohms versie en die klinkt al plat zonder enige vorm van versterker. Gebruik hem bij de pc en heb er een Fiio e10 dac/amp aangehangen en dat is een wereld van verschil. aangezien er er mono tulp uit komt moet je zoeken naar een amp die tulp als bron gebruikt zoals een Shiit magni

• Luxicon
Dan is een versterker een vereiste lijkt me. Al wil ik het best eerst zonder uitproberen. Versterkers kosten best veel geld zo te zien (in verhouding met de prijs van m'n keyboard). Misschien ga ik dan de 32Ohm overwegen of toch een andere koptelefoon. In dat geval switch ik naar het adviesgedeelte van dit forum (daar heb ik al een topic gestart).

...

• DukeBox

DukeBox

Je kan ook een eenvoudig computer speaker setje nemen met phone out. Heb zelf een harman kardon setje van 2 tientjes. Zelfs geluid uit de speakers zelf klinkt nog best ok.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 25-12-2014 22:53 ]

• Luxicon
Het punt is eigenlijk dat de wanden hier best dun zijn en ik de buren niet wil storen met m'n keyboard spel en me beter kan concentreren. :)

...

• DukeBox

DukeBox

Dan zou ik toch zoiets aanraden.
Afbeeldingslocatie: http://wyjun.com/images/Hraman%20Kardon%20sp.JPG

Oh wacht.. je hebt zeker wel speakers in je keyboard zitten ? Ik niet namelijk, vandaar dat een setje speakers wel toegevoegde waarde had.

[ Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 25-12-2014 23:14 ]

• Luxicon
Ozo, en dan daar de koptelefoon inpluggen?

...

• DukeBox

DukeBox

Ja.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Je hebt natuurlijk ook nog de 80 ohm variant. Waarom neem je die niet als je bang bent dat de 250 ohm niet hard genoeg gaat?

Wees ervan bewust dat het gaat om de spanningsgevoeligheid van de koptelefoon, die doorgaans oploopt als de weerstand afneemt. Maar een AKG K701 heeft met zijn 63 ohm een minder hoge spanningsgevoeligheid dan de Beyerdynamic T1 die 600 ohm is. Dus op dezelfde versterker gaat met dezelfde volumestand de T1 toch nog harder.

Dan heb je ook nog uitgangsimpedantie die laagohmige koptelefoons minder hard laat spelen dan je verwacht.

Wat je anders zou kunnen doen is de uitgang pakken en de versterker vol open gooien en er een 200 Hz toon ingooien en de spanning meten. Ditzelfde met 250 ohm en 32 ohm of welke koptelefoons je dan ook van plan bent eraan te doen. Als je geen weerstanden hebt dit laatste niet doen. Maar dat geeft je dan een idee van hoe hard het kan. Met de specsheet van Beyerdynamic kan je dan een inschatting maken van hoe hard het gaat.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Luxicon schreef op donderdag 25 december 2014 @ 22:23:
Goed bedankt allebei, ik heb gekeken. Er zitten twee line out uitgangen op, L / Mono en R.
http://support.casio.com/...e.php?rgn=3&cid=008011141
Zie E11 en E152

"Phones Jack: Standard Stereo Jack"
Kun je dus elke standaard koptelefoon op aansluiten.

Een audio eindversterker heeft een hogere voedingsspanning en vaak is de koptelefoon uitgang gewoon afgeleid van de luidspreker uitgang met een paar weerstanden. In dat geval werkt een hoge impedantie koptelefoon prima, maar bij een digitaal apparaat als een keyboard die op lagere voedingsspanning werkt, is een lage impedantie, 16-32Ω beter.
Headphone Impedance explained.

• DukeBox

DukeBox

Btw naast je line out zit er wel gewoon een phones aansluiting op meen ik mij te herinneren.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik heb een 250Ohms koptelefoon. (DT250 beyerdynamic) Mij werd aangeraden een versterker te gebruiken bij bijv. een mobieltje of laptop. Ik kan de koptelefoon echter zonder problemen aansluiten, het lijkt allemaal prima te werken. Ik hoor geen nadelig effect op geluidskwaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 25-12-2014 23:24 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:55
Heb ook zo'n 250Ω DT-770. Of het gaat hangt van het apparaat af. Op de digipiano en op de Nord gaat het wel al moet ik de volume een aardig stuk openzetten. Op de USB audio interface (Focusrite) gaat het echt net, de monitorvolume moet dan helemaal op max staan voor een beetje geluidsnivo.

Het klinkt voor mij best overigens mooi laag, mooi hoog enzo. Maar wat schijt-irritant (exusez le mot) is is dat godvergeten krulsnoer dat voortdurend in de weg zit tijdens op-en-neer arpeggios en scale oefeningen. De 80Ω versie heeft een recht snoer en ik heb spijt dat ik niet die heb genomen. Aamof, ik ga binnenkort mijn garantie voiden en er een ander snoer aan solderen want ik ben er klaar mee. Be advised.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Gamebuster
Het snoer zet ik altijd vast met klemmetjes van m'n borst naar een vast punt.

• Luxicon
Aha, creatief. Dat is het overwegen waard.
Seers schreef op donderdag 25 december 2014 @ 23:15:
Je hebt natuurlijk ook nog de 80 ohm variant. Waarom neem je die niet als je bang bent dat de 250 ohm niet hard genoeg gaat?

Wees ervan bewust dat het gaat om de spanningsgevoeligheid van de koptelefoon, die doorgaans oploopt als de weerstand afneemt. Maar een AKG K701 heeft met zijn 63 ohm een minder hoge spanningsgevoeligheid dan de Beyerdynamic T1 die 600 ohm is. Dus op dezelfde versterker gaat met dezelfde volumestand de T1 toch nog harder.

Dan heb je ook nog uitgangsimpedantie die laagohmige koptelefoons minder hard laat spelen dan je verwacht.

Wat je anders zou kunnen doen is de uitgang pakken en de versterker vol open gooien en er een 200 Hz toon ingooien en de spanning meten. Ditzelfde met 250 ohm en 32 ohm of welke koptelefoons je dan ook van plan bent eraan te doen. Als je geen weerstanden hebt dit laatste niet doen. Maar dat geeft je dan een idee van hoe hard het kan. Met de specsheet van Beyerdynamic kan je dan een inschatting maken van hoe hard het gaat.
De 80Ohm versie lijkt mij ook prima. De 32Ohm ook. Het geluid hoeft van mij niet heel hard te staan, maar het moet niet zo zijn dat het al erg snel begint te 'glitchen'. Van de 80Ohm versie had ik nog niet gehoord, tot theuberdude14 aangaf dat hij deze heeft. Dit is misschien de 'oplossing'.

...

• Ploink
In de handleiding staat dus gewoon dat er een "standaard koptelefoon aansluiting" op zit en 32Ω is standaard voorzover ik weet.
Je hebt toch vast wel ergens een koptelefoontje liggen? Plug hem gewoon in en probeer het voordat je een dure koopt.
Met een hoge impedantie moet je het volume veel hoger zetten, dan heb je meer kans op vervorming (clippen) en bovendien, als je dan de koptelefoon eruit trekt gaat de luidspreker aan en die staat dan zo hard dat je jezelf een ongeluk schrikt.

[ Voor 32% gewijzigd door Ploink op 25-12-2014 23:36 ]

• Luxicon
Er zijn een heleboel reacties gekomen, bedankt daarvoor! :)

De koptelefoon ingang is zo'n grote. Ik heb alleen in-ear speakers met een kleine aansluiting die bijvoorbeeld een telefoon in gaan. Gezien de reacties is 32Ohm waarschijnlijk gepast, maar gaan de 80Ohm en 250Ohm varianten waarschijnlijk prima werken. Gezien de reacties van hierboven.

Bij Bol.com krijg ik een korting van € 25,- en is de prijs voor de 250Ohm versie pak en beet € 105,-. De 80Ohm variant is daar niet te koop en zou ik € 138,- aan kwijt zijn via een andere winkel. Dat maakt het overwegen lastig. Ik durf het wel aan om de 250Ohm versie aan te schaffen denk ik..
Ploink schreef op donderdag 25 december 2014 @ 23:32:
In de handleiding staat dus gewoon dat er een "standaard koptelefoon aansluiting" op zit en 32Ω is standaard voorzover ik weet.
Je hebt toch vast wel ergens een koptelefoontje liggen? Plug hem gewoon in en probeer het voordat je een dure koopt.
Met een hoge impedantie moet je het volume veel hoger zetten, dan heb je meer kans op vervorming (clippen) en bovendien, als je dan de koptelefoon eruit trekt gaat de luidspreker aan en die staat dan zo hard dat je jezelf een ongeluk schrikt.
Goed punt. Anders is de geluidskwaliteit wellicht alsnog niet naar wens en zou de 32Ohm beter presteren, zolang er geen compatibele versterker aangesloten is. Ik heb het idee dat de geluidskwaliteit van de 32Ohm minder goed is.

Deze spreekt me aan om het draagcomfort, eerlijk geluidsbeeld, goede geluidskwaliteit en de duurzaamheid. Tenminste, dat lees ik er veel over en neem aan dat dat zo is. Daar wil ik wel zo'n € 100,- voor betalen.

[ Voor 50% gewijzigd door Luxicon op 26-12-2014 00:10 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 01:02
Je kan ook gewoon een simpel verloopje kopen waarmee je een kleine jack in een grote kan pluggen, kost een eurotje ofzo. Die zit meestal ook bij de wat luxere koptelefoons, die hebben een schroefdraad en een vergulde plug die je erop kan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat 250ohm model gaat ook prima werken. Het kan zijn dat de ingebouwde versterker van de casio zijn vermogen niet optimaal kwijt kan (simpelgezegd: een 32ohm model gaat harder) maar dat zal wel los lopen.

32 ohms modellen vind je vooral bij portables die uitgevoerd zijn met lichte versterkertjes. 250 ohm modellen vind je in studios, waar ze worden aangesloten op "robuuste" versterkers en daar wordt bijvoorbeeld mee afgemixt.. 80 ohm is bedoeld als monitor om bijvoorbeeld in je casio te stoppen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 26-12-2014 00:31 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dan bestel ik dit weekend de 250Ohm versie. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
En anders gewoon terug sturen als het toch niet bevalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Precies, dat is ook een optie :)
Nu even geduld hebben tot dinsdag (als het maandag met de pakketpost meegaat).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
TheJVH schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 00:04:
Je kan ook gewoon een simpel verloopje kopen waarmee je een kleine jack in een grote kan pluggen, kost een eurotje ofzo. Die zit meestal ook bij de wat luxere koptelefoons, die hebben een schroefdraad en een vergulde plug die je erop kan schroeven.
De Beyerdynamic heeft zo'n verloopje als het goed is wel meegeleverd. Bij mijn DT250 in ieder geval wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Als versterker denk ik aan een C&C BH2. Die ziet er compact en betaalbaar uit voor aardige kwaliteit.

...

Pagina: 1