Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

bandbreedte lanparty

Pagina: 1
Acties:

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:06
Beste,

laatst heb ik een lanparty gehouden met 7-9 vrienden.
We waren met 4 en alles ging lekker, we zaten in een potje lol met 25ms ping wat acceptabel is. Toen connecte meneer nr 5 en toen ging onze ping naar 200. We hebben hem dus verbannen van ons heilig netwerk }) (tijdelijk) .
Laterna was dit opgelost, maar toen we eenmaal met 7 man waren hadden we allemaal heel slecht netwerk.
We hadden allemaal rond de 150ms ping en spikes alle kanten op, soms 20ms ping soms 5000ms.
Daarna had iedereen nog eens reconnect met router en toen hadden we eigenlijk stabiel 30-40ms ping met af en toe spikes naar 100ms. Eigenlijk niet te doen voor potjes LoL en TF.

Onze aansluiting daar was 20/1. Ik heb een aantal keer ingelogd op het modem en het modem resetten werkte wel degelijk want er waren heel veel connecties natuurlijk. Maar ik zag dat er continu 20/1 werd gebruikt. Op zich kan dit toch niet als we gewoon aan het gamen waren? 2 man minecraft en 5 man lol.
Ik verdenk er zeer sterk iemand van dat meneer nummer 5 uit dit verhaal aan het downloaden was...
We gebruikte een standaard kpn modem/router, met daarachter een engenius wifi acces point (bedraad).
Op zich ging dit wel. Ik heb ook geprobeerd ipv engenius een andere xperia box en een switch aangesloten maar alsnog had niet iedereen goed netwerk.

Conclusie:
20/1 is te weinig bandbreedte :?
Ik kan het amper geloven. Ik weet niet meer precies wat de instellingen van de engenius waren.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij ping spikes is de 20 niet je probleem maar de 1. Dan komen de TCP ACKs niet meer door en schiet de latency de lucht in.

Nu vind ik 20/1 anno 2015 een bijzonder lage snelheid, maar al zou je 200/20 hebben, dan nog kan een enkele client de boel volledig plattrekken als hij iets doet wat de upload voltrekt (bittorent is een klassieker, bedenk daarbij dat veel game client updates (WoW, WoT, geheid ook LoL) via torrents gaan :o ).

Kortom, meer bandbreedte is geen structurele oplossing. Wat je nodig hebt is de mogelijkheid om max totale upload te cappen op minder dan 100% van je verbinding (dus minder dan die 1Mbps up) en om te zorgen dat daarbij geen enkele client meer dan een fractie daarvan (zeg iets van 200kbps) kan doen.

Oslik blyat! Oslik!

• alaintje
Sommige mensen weigerden om hun instellingen te checken. Ik stelde voor even simpel taakbeheer op te starten en bij netwerk te kijken. Hier werd ik aardig kwaad om omdat ik dit zelf had georganiseerd...
Ik zag dat ik 20Kb/s uploaden. Dat is geen ramp want theoretisch met 10 man en 1Mb had ieder 100Kb/s ofzo gehad. Dat lijkt mij best veel voor wat gamen toch?
Dat upload de bottleneck was had ik al door. Maar 20Mb downloaden _kan_ toch gewoon niet?
Ik was het ip adres vergeten van mijn engenius anders had ik wss iedereen kunnen cappen toch?

[ Voor 17% gewijzigd door alaintje op 25-12-2014 22:01 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Waarschijnlijk kan je vanaf de routerkant niemand cappen, dit zie je vaak pas vanaf het high-end segment.

Maaruhm, 1Mbit upload? Je spreekt over MC spelers, bij MC word bijv al een minimum van zo'n 250Kb/s per speler (up) aangeraden. Daarnaast heb jij waarschijnlijk ADSL? Dus met alle overhead kan je alweer zo'n 10% van die 1Mbit aftrekken.

Mijn suggestie: Speel meer LAN games en minder games waarbij je internet nodig hebt of zorg voor meer uploadsnelheid. Het cappen van de snelheid per client spreid het probleem enkel uit over alle clients. En zorg gewoon voor duidelijkheid? Geen downloads (Torrents, Steam etc) terwijl er word gelanned.

Edit: Houd het trouwens gezellig, is meneer #5 een bekende/vriend/kameraad? Voor het zelfde geld heeft hij een virus opgelopen wat constant connecties maakt terwijl jullie hem tot schandpaal omtoveren. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 25-12-2014 22:09 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• alaintje
Ja we zijn een hechte vriendengroep hoor, maar hij deed niet mee met gamen op het moment. Normaal doen we dagelijks wel potjes LoL met elkaar. Maar hij was druk met iets 'bezig'. Daarom vroegen we ook om maar even te kijken maar het duurde minstens een uur haha.
En toen hij van het netwerk af ging gingen we allemaal naar 30ms. Toen connecte hij weer en gingen we naar 40-50 met spikes van 80-5000. Dus hij was wel degelijk het probleem en we hebben hem gevraagd maar gewoon even van het netwerk te gaan maar dat wou hij niet... Niet aardig, maar goed.
We hebben allemaal laptops dus veel meer als LoL en TF en zo wordt er niet gespeeld haha.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

alaintje schreef op donderdag 25 december 2014 @ 22:00:
Sommige mensen weigerden om hun instellingen te checken. Ik stelde voor even simpel taakbeheer op te starten en bij netwerk te kijken. Hier werd ik aardig kwaad om omdat ik dit zelf had georganiseerd...
Simpele regel: NOOIT performance af laten hangen van de clients. Daar krijg je altijd gezeik mee, maar los daarvan, een individuele client PC (of persoon erachter) weet niet real-time wat in totaal over de verbinding gaat en kan dus niet adequaat z'n gedrag in toom houden.

Gewoon aan routerzijde aanpakken.
Ik zag dat ik 20Kb/s uploaden. Dat is geen ramp want theoretisch met 10 man en 1Mb had ieder 100Kb/s ofzo gehad. Dat lijkt mij best veel voor wat gamen toch?
Haal je hier misschien niet stiekem bits en Bytes door elkaar? (aangezien je bij kilo al de verkeerde hoofdletter gebruikt :o ) . Vaak geven tooltjes snelheid in Bytes/sec aan, terwijl je netwerkbandbreedtes met bits/sec aangeeft. Scheelt factor 8.
Dat upload de bottleneck was had ik al door. Maar 20Mb downloaden _kan_ toch gewoon niet?
Eeh, weet niet waar jij afgelopen tien jaar gezeten hebt, maar 20Mbps kan doodsimpel, sterker nog, ik kan met gemak m'n 200Mbps verbinding voltrekken en zou dat evengoed kunnen met een nog snellere. Dan nog, download is je probleem niet. Een volle download doet weinig met je latencies, dat is echt een volle upload.
Ik was het ip adres vergeten van mijn engenius anders had ik wss iedereen kunnen cappen toch?
Geen idee, Engenius maakt wel meer apparaten.

Dat gezegd: de meeste apparaten van Engenius zijn wireless AP's... je gaat me toch niet vertellen dat je een LAN-party met draadloze verbindingen probeerde te doen? :X
(tip in dat geval: WiFI is een shared medium dus een shared collision domain, dus prestaties nemen exponentieel af naarmate je meer clients toevoegt. Niet doen dus, iedereen draadje geven, dan schaalt het tenminste nog liniair)
alaintje schreef op donderdag 25 december 2014 @ 22:21:
Ja we zijn een hechte vriendengroep hoor, maar hij deed niet mee met gamen op het moment. Normaal doen we dagelijks wel potjes LoL met elkaar. Maar hij was druk met iets 'bezig'. Daarom vroegen we ook om maar even te kijken maar het duurde minstens een uur haha.
En toen hij van het netwerk af ging gingen we allemaal naar 30ms. Toen connecte hij weer en gingen we naar 40-50 met spikes van 80-5000. Dus hij was wel degelijk het probleem en we hebben hem gevraagd maar gewoon even van het netwerk te gaan maar dat wou hij niet... Niet aardig, maar goed.
Heel simpel: als een enkeling het vergalt voor de rest, weigert er wat aan te doen en jou als beheerder niet toestaat er zelf wat aan te doen: van je netwerk aftrappen. En niet opnieuw uitnodigen. Dat is gewoon ronduit asociaal en niet iets wat je ooit moet accepteren. Zo iemand is geen "hechte vriend" maar een egoistische Arschloch.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 26-12-2014 01:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

• alaintje
Nee klopt haha. Gister niet helemaal nuchter gereageerd denk ik O-) .

Maar goed, we hadden maar een switch voor 4 man dus dat schoot niet op...
Volgende keer een switch met genoeg ports proberen :> .
Ja ik was helaas met een AP point aan het gamen, maar vorige keer ging dat goed bij iemand anders met 8 man....

Het enigste wat ik had kunnen proberen was: modem->switch (3 man kabel)--> router en weer 3 man een kabel geven en dan de rest die niks belangrijks aan het doen is maar via wifi connecten.
Maar denk dat dat ook niet goed zou gaan werken.

Volgende keer gebruik ik gewoon een switch. Dan moeten de problemen wel opgelost zijn denk ik. Ondanks ik aan 1mb upload vast zit.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

alaintje schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 13:29:
Nee klopt haha. Gister niet helemaal nuchter gereageerd denk ik O-) .
Zuiplap :+
Maar goed, we hadden maar een switch voor 4 man dus dat schoot niet op...
Volgende keer een switch met genoeg ports proberen :> .
Ja ik was helaas met een AP point aan het gamen, maar vorige keer ging dat goed bij iemand anders met 8 man....

Het enigste wat ik had kunnen proberen was: modem->switch (3 man kabel)--> router en weer 3 man een kabel geven en dan de rest die niks belangrijks aan het doen is maar via wifi connecten.
Maar denk dat dat ook niet goed zou gaan werken.

Volgende keer gebruik ik gewoon een switch. Dan moeten de problemen wel opgelost zijn denk ik. Ondanks ik aan 1mb upload vast zit.
Nee, ik denk van niet. Die 1Mbps is nog steeds krap, als je geen caps instelt gaat het net zo hard weer onderuit als iemand de boel plattrekt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1