17.3" Basic laptop

Pagina: 1
Acties:

• Marcel94
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06 11:10
Voor familie van mij ben ik op zoek naar een basic laptop met een grootte van 17.3".

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal gebruikt worden voor e-mailen (in windows live mail/outlook) en browsen.

Wat is je budget?
Max. €500,- goedkoper mag natuurlijk altijd :) .

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, dit is totaal niet relevant. Hij zal permanent op de tafel komen te staan, gewicht en accuduur spelen dan ook geen rol.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ondanks dat hij voor basic taken gebruikt zal worden lijkt mij een i3 wel zo fijn om niet tegen vervelende vastlopers aan te lopen als er een keer wat meer tabbladen open staan en de e-mailclient op de achtergrond draait. Mochten jullie dit totale overkill vinden dan hoor ik dat graag ;) .

Nu heb ik natuurlijk de pricewatch al even afgestruind en ben ik een aantal laptops tegen gekomen. De meeste hebben zeer vergelijkbare specs, maar dit leken mij wel interessante laptops:
pricewatch: Lenovo IdeaPad G710-00990
pricewatch: Acer Aspire E5-771-57ZV
Ik heb zelf erg goede ervaringen met Lenovo laptops en ik neig dan ook naar de Lenovo, echter heeft de Acer betere specs (i5). Bij Acer krijg ik toch een beetje de kriebels wat betreft kwaliteit, maar ik weet niet of dit bij de laatste generaties laptops nog steeds zo slecht is. Wellicht dat jullie mij daar meer over kunnen vertellen.

Daarnaast heeft Dell een leuke actie met de Inspiron 17 5000 (http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-17-5748-laptop) die voor €360,- te koop is (na 10% vip korting). Ik heb echter geen ervaring met Dell en weet dus ook niet of dit echt wat is.

Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt :)

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 17:59
Lenovo, Acer en Dell zijn over het algemeen prima. Waarom eigenlijk geen desktop?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij Acer krijg ik toch een beetje de kriebels wat betreft kwaliteit, maar ik weet niet of dit bij de laatste generaties laptops nog steeds zo slecht is. Wellicht dat jullie mij daar meer over kunnen vertellen.
Hoewel Acer 5 jaar terug een stuk minder was doen ze tegenwoordig niet onder voor de andere merken. Of je nu een Acer, HP, Asus of Lenovo koopt kan je niet zeggen dat het ene merk sneller kapot zou gaan als het andere merk. Ook doet Acer het qua garantieafhandeling meer dan prima. Mocht er iets kapot gaan word de laptop netjes in Nederland gemaakt en net zo snel als bij de andere merken.

Voor mijn werk heb ik enorm veel verschillende laptop's opgestuurd naar de verschillende fabrikanten en ik vind Acer het meer dan prima doen. 6 jaar terug had ik Acer niet aangeraden, maar tegenwoordig doen ze het goed. Mensen die zeggen dat Acer 10x niets is spreken vaak over een ervaring van jaren terug, of hebben maar ervaring met 1 model.

Uiteindelijk is het sowieso meer mazzel of pech hebben dan dat de ene farbrikant echt beter is dan de andere.

Qua specs en voor wat je ermee doet zijn alle laptop's die je noemt eigenlijk gelijk aan elkaar. De i5 tegenover de i3 ga je niets van merken. Wat je wel zou merken is een SSD en dit zou ik eigenlijk ook altijd aanraden. Voor wat jij doet liever een i3 met SSD dan i7 zonder SSD. Aangezien de laptop's vrijwel gelijk aan elkaar zijn voor wat jij er mee doet zou ik voor de Dell gaan. Puur omdat deze kwalitatief prima is hetzelfde doet voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ze ontlopen elkaar dusdanig weinig dat een groot prijsverschil voor mij de doorslag zou geven. Zoals hierboven staat, beter die i3 met SSD dan de i5 voor eenvoudig gebruik. 10 euro erbij voor een externe 2.5" case waar je HDD van de dell in kan, en klaar. Mits je geen giga hoeveelheid opslag nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel94
Bedankt voor al jullie informatie! :)

Ik denk dan dat het de Dell Inspiron 17 5000 wordt, dit eventueel in combinatie met een SSD. Welke zouden jullie aanraden? De grootte is niet echt belangrijk, 128GB zou waarschijnlijk al genoeg zijn.

Of hebben jullie eventueel nog suggesties voor een andere laptop?
digital_ownage schreef op donderdag 25 december 2014 @ 22:44:
Lenovo, Acer en Dell zijn over het algemeen prima. Waarom eigenlijk geen desktop?
Een desktop is geen mogelijkheid omdat zij daar de ruimte niet voor hebben en hij op de keukentafel komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Welke zouden jullie aanraden? De grootte is niet echt belangrijk, 128GB zou waarschijnlijk al genoeg zijn.
Crucial MX100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Die.

Gezien het genoemde gebruik, en de uitstekende prijs-prestatieverhouding van de Crucials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel94
Oké Bedankt :). Toch nog een vraagje daarover aangezien ik niet zo thuis ben in de SSD's. De Crucial MX100 128GB heeft een leessnelheid van 550MB/s en een schrijfsnelheid van 150MB/s. Als ik in diezelfde prijsklasse kijk (€50-70) zie ik toch best wat SSD's met een hogere schrijfsnelheid, zoals bijvoorbeeld:
pricewatch: Transcend SSD370 (Premium) 128GB
pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 120GB
pricewatch: Corsair Force LS 120GB
Wat maakt het dan toch dat de Crucial MX100 de voorkeur krijgt? Wat zijn belangrijke aspecten om naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bij normaal gebruik is iedere SSD enorm snel. Het verschil tussen laden van Windows is misschien anderhavlve seconde tussen de snelste en langzaamste. Je zal er gewoon niets van merken dat de ene SSD sneller schrijft dan de andere.

Verder is de Crucial qua prijs/prestatie erg goed. Ook is ie erg betrouwbaar en heeft ie beveiliging tegen stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel94
Oké bedankt voor alle info :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Kijk voor de zekerheid nog even of de Dell een klepje aan de onderkant heeft voor de HDD. Als dit niet zo is moet de hele laptop soms uit elkaar om SSD te plaatsen. Als dit een probleem is kan een andere laptop misschien toch beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel94
In een video op Youtube is te zien dat je gemakkelijk bij het RAM en de HDD kunt komen http://youtu.be/NHGcZqgdvQA?t=4m40s . ik neem aan dat dit gewoon een kwestie van plug en play is? Van te voren een recovery DVD maken en overzetten, aangezien ze volgens mij geen Windows DVD leveren. Of zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Is met deze laptop inderdaad geen enkel probleem. Er zijn modellen waarbij je eerst de halve laptop uit elkaar moet halen, maar deze is lekker simpel.

Verder is het gewoon de SSD plaatsen en Windows er op zetten. Persoonlijk vind ik een kale installatie Windows prettig met daarna alleen de drivers installeren. Dan heb je geen rotzooi op de laptop staan. Maar het kan ook met een recovery DVD als je dat liever doet.

Verder hoef je nergens op de te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel94
Oké bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:03
Hiermee kun je als het goed is Windows schoon installeren:
http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel94
Goede tip, dan ga ik dat gebruiken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:03
Ik heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt, maar volgens Roffeltjes zou het moeten werken: roffeltjes in "Degelijke laptop voor studie en multimedia"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel94
Daar vertrouw ik wel op, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 17:59
Desktop kan ook itx zijn, dat is ook erg klein. Kan je bij wijs van spreken achter je monitor plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel94
Dat klopt, echter hebben zij toch liever een laptop. Die zet je toch nog net even makkelijker weg en kun je bij uitzondering even op schoot zetten.
Pagina: 1