Toon posts:

Enermax voeding drama

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik "had" een Enermax 350W voeding (model EG365P-VE).

De belofte van Enermax: zeer stille voeding bla bla bla.

De realiteit: teringherrie :( omdat de 2 fans altijd full speed draaien (nadat het systeem z'n normale temp. bereikt heeft). Een TB1200 systeem wordt nu eenmaal warm (ondanks goede ventilatie enz.) dus de temp.sensor in de voeding zegt "oei, harder draaien...". Silent ? Dan ben ik de kerstman...

Tevens kreeg ik in de loop van de tijd steeds meer vage stabiliteits problemen. Ook onder Linux bevroor de hardware af en toe.

Op een gegeven moment bootte het systeem soms zonder m'n raid kaart (3ware Escalade 6400 :9~ ).
Na dik een 1 maand ellende was ik er eindelijk achter. De Enermax ging in de loop van de tijd steeds minder prik leveren op de +5V.
Op een gegeven leverde de voeding nog maar een magere 4,45V. En dat was net onvoldoende om de Escalada wakker te schudden dus die bleef dood. Voor het helemaal niet meer opkomen van de RAID-kaart bleef ie soms ineens hangen met een systeemcrash tot gevolg. En ik maar denken dat de kaart kaduuk was. Bleek het de :( voeding te zijn.

Dus: andere voeding erin gedaan (een 300 watter), staat de +5V volgens de bios nu op 4,83V.
Is voldoende om weer een super stabiel systeem te hebben.

Ik ga de winkel waar ik de voeding vandaan heb maar eens een meeltje sturen...

Verwijderd

dus ? conclusie? je bent trouwens een van de weinige die klachten heeft over enermax als ik hier zo rond kijk/lees.........

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
regel een vervangende enermax zou ik zeggen, misschien een exemplarische fout... die dingen sneuvelen soms weleens, met shipping enzo.

terugsturen en nieuwe eisen...

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Damn... als Enermax ook al niet stil is,
wat moet ik dan nemen om een superstil systeem te maken?

En dit is niet de eerste persoon die zegt dat ze helemaal niet stil zijn! Ik heb al 2 personen op GoT gezien die niet tevreden waren over de hoeveelheid lawaai die ze produceren. En iemand die zo'n 430 watt aan mij wou verkopen had ik gevraagd waarom hij 'm wou verkopen: vanwege de herrie dus :(

Dat is toch wel ietsje meer als exemplarisch zou ik zeggen! Verder trouwes nog nooit van problemen met de voeding gehoord, dat is misschien wel exemplarisch...

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-08 01:09

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Nou, ik ben ook niet zo te spreken over de geluidsproduktie. Het is ook een 350 VE.
Ik had 'm aangeschaft ter vervanging van mijn A-open 300W voeding, waarvan de fan op 7 volt loopt. Die A-open is na de mod stukken stiller dan de Enermax.
De Enermax is naar mijn andere pc verhuist en die staat gelukkig niet kontinu aan.

Leuke lamp, overigens !!

Verwijderd

Nu weet ik het zeker... ik ga voorlopig nog geen 200 piek uitgeven aan een Enermax om de lawaaiige voeding van m'n Aopen HQ45 te vervangen. Eerst es proberen of ik er een Papst 8412NGL in kan krijgen...

Verwijderd

Ik heb ook zo'n nieuwe Enermax 350W....VE
gekocht om het geluid wat terug te dringen maar dat viel behoorlijk tegen,sterker nog er was zelfs meer lawaai.
Ik heb nu de fan's vervangen door Papst fan's (8412NGML en 3412NGL) maar ook dit maakt niks uit,wat ik nu ga proberen is zonder fingerquards en op een lager voltage,ik hoop dat 7V nog wil want op de fan staat 8-15V.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:51

scorpionv

This space for rent

Enermax is gewoon lawaaierig als je casetemp hoog ligt. Bij mij istie bladstil, lage casetemp.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 00:51 schreef rjw het volgende:
Ik heb nu de fan's vervangen door Papst fan's (8412NGML en 3412NGL) maar ook dit maakt niks uit,wat ik nu ga proberen is zonder fingerquards en op een lager voltage,ik hoop dat 7V nog wil want op de fan staat 8-15V.
Je hebt dan ook niet de stilste Papst fans genomen! De 8412NGML produceert 19 dB, en de 3412NGL produceert 23 dB... Aan de andere kant hebben ze nog wel een redelijke luchtverplaatsing: 45 en 61 m³/h respectievelijk.

Ik ga de Papst 8412 NGL kopen, die produceert 12 dB bij een luchtverplaatsing van 33 m³/h. Hiervan plaats ik er zowel eentje van in mijn voeding en 1tje vooronder in m'n AopenHQ45. Ik hoop alleen dat 33 m³/h nog genoeg zal zijn om mijn koeling niet door te laten fikken... Aan de andere kant doet die fan die er nu in zit ook geen ene ruk, dus op het geluid na zal het toch niet zoveel uit maken lijkt me >:)

Verder ga ik een Zalman CNPS3100G kopen waarmee ik m'n k6-3+ (laptop processor dus weinig hitte) passief ga koelen (zonder fan). Van m'n hd (IBM dtla307045) heb ik accoustic management aangezet, en ik heb verder geen fans op m'n videokaart of chipset... En ik haal nog de fingerguards weg die in de kast zitten, en vervang ze door van die dunne fingerguards.

Als dit niet meer de perfecte, stille DivX bak is, weet ik het ook niet meer! En als ik 'm later nog ga uitbreiden, kan ik de fan van de Zalman nog installeren, waarmee ik behoorlijke koelresultaten kan halen die nodig zijn voor bijvoorbeeld een Athlon...

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 01:33 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Je hebt dan ook niet de stilste Papst fans genomen! De 8412NGML produceert 19 dB, en de 3412NGL produceert 23 dB... Aan de andere kant hebben ze nog wel een redelijke luchtverplaatsing: 45 en 61 m³/h respectievelijk.

Ik ga de Papst 8412 NGL kopen, die produceert 12 dB bij een luchtverplaatsing van 33 m³/h. Hiervan plaats ik er zowel eentje van in mijn voeding en 1tje vooronder in m'n AopenHQ45. Ik hoop alleen dat 33 m³/h nog genoeg zal zijn om mijn koeling niet door te laten fikken... Aan de andere kant doet die fan die er nu in zit ook geen ene ruk, dus op het geluid na zal het toch niet zoveel uit maken lijkt me >:)

Verder ga ik een Zalman CNPS3100G kopen waarmee ik m'n k6-3+ (laptop processor dus weinig hitte) passief ga koelen (zonder fan). Van m'n hd (IBM dtla307045) heb ik accoustic management aangezet, en ik heb verder geen fans op m'n videokaart of chipset... En ik haal nog de fingerguards weg die in de kast zitten, en vervang ze door van die dunne fingerguards.

Als dit niet meer de perfecte, stille DivX bak is, weet ik het ook niet meer! En als ik 'm later nog ga uitbreiden, kan ik de fan van de Zalman nog installeren, waarmee ik behoorlijke koelresultaten kan halen die nodig zijn voor bijvoorbeeld een Athlon...
Waar koop jij je papst fans?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18
Ik heb een superstille :9 voeding in me Antec SX1030BEC case. Misschien een Antec voedinkje (als die los te krijgen zijn) een idee?

Verwijderd

Ik wou ook eerst die Papst 8412 NGL kopen maar vond de lucht verplaatsing wel wat aan de lage kant en heb daarom voor een model hoger gekozen,ik heb de 80*80mm fan's nu trouwens op 7V lopen en het is een stuk stiller alleen de temp loopt wel een beetje op(van 47 naar 49 graden,TB1200@1333).
Ook de fan van mijn Vulcano heb ik vervangen door een Papst 60*60mm 612F/2 en dat scheelde maar 1 graad en een stuk stiller.
Ik denk dat 7V trouwens te weinig is(op de fan zelf staat 8-15V) en wil dan ook kijken met een losse regelbare voeding wat het beste voltage(voor sommige spanning)is qua airflow en geluid.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Ik heb hier ook een 350Watt Enermax. Bij mij is echt een stuk stiller als die windtunnel van AOpen (ok het is nog een tering herrie, maar dat komt door 2 cheapo case-fans).

Bij mij is mijn 5V zelfs 5.13 volt, dus ik snap niet wat jullie problemen zijn?!
Misschien idd examplaristies?

Verwijderd

Ik heb mijn Papst fan's bij www.comex-sales.com gekocht,ze staan niet op de site maar via email kun je ze toch bestellen omdat ze reseller zijn van deze site www.aconto.de.
Voor de 60 en 80mm fan's betaalde ik 39,- en voor de 92 59,-.

Ik had eerst ook zo'n Antec voeding in mijn SC830 en die was dus inderdaad stiller,heb ik verkocht voor 80,- terwijl ik 160,- voor die Enermax betaalde.

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 01:49 schreef Mannekino het volgende:
Waar koop jij je papst fans?
Ik zit nog te twijfelen. Misschien Dil, die heeft een heleboel Papst fans, maar ze hebben de namen nogal door elkaar geklutst. Dus ik ben bang dat ik bij hun een verkeerde krijg.
Verder heeft in elk geval Aconto ze (specs kloppen ook met de papst site) en voor een redelijke prijs, maar dan moet ik ze uit duitsland laten komen...

Ik denk dat ik voor het laatste kies...
Op donderdag 14 juni 2001 01:53 schreef Wannapuf het volgende:
Ik heb een superstille :9 voeding in me Antec SX1030BEC case. Misschien een Antec voedinkje (als die los te krijgen zijn) een idee?
mwah, volges mij hangt de hoeveelheid lawaai die een voeding produceert voor een groot deel van de fan af. En mijn huidige voeding bevalt prima op het lawaai na, dus ik denk dat hij met een goede fan net zo goed kan zijn. Verder denk ik niet dat die voedingen los te krijgen zijn...

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 02:00 schreef rjw het volgende:
Ik wou ook eerst die Papst 8412 NGL kopen maar vond de lucht verplaatsing wel wat aan de lage kant en heb daarom voor een model hoger gekozen
Inderdaad, dat is ook mijn angst: dat ze te weinig lucht verplaatsen. Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe hard 33 m³/h blaast... Ik weet wel dat die AopenHQ45 zowiezo een erg zwakke fan heeft (zwakste en lawaaiigste ooit tegengekomen!!!), dus die voeding kan daar wel tegen blijkbaar. En ik hoop met 2 fans toch nog een redelijke airflow te krijgen. Kom ik in totaal nog maar uit op 15 dB :P
Op donderdag 14 juni 2001 02:06 schreef rjw het volgende:
Ik heb mijn Papst fan's bij www.comex-sales.com gekocht,ze staan niet op de site maar via email kun je ze toch bestellen omdat ze reseller zijn van deze site www.aconto.de.
Voor de 60 en 80mm fan's betaalde ik 39,- en voor de 92 59,-.
Saweet! Dan hoef ik ze niet helemaal uit Duitsland over te laten komen! THX alot!
(snel gaat dit draadje trouwes opeens op dit late tijdstip :) )

Verwijderd

Mhh mijn Enermax 450 is wel fluisterstil.
Maar hij hoeft inderdaad ook niet veel voor de case temp te doen. Goede airflow in de kast dus hier..

Alhoewel,
Als ik m'n CPU flink aan het stressen ben komt er wel flink warme lucht uit en is 'ie nog steeds fluisterstil.

Schiet mij dus maar lek, ik volg het niet meer.

Maar goed,
Papst fans levert ook http://www.space-promotion.nl/WinkelenBlowers.html ook. Zover ik weet kun je ook om andere fans vragen.
Gewoon effe emailen.

Mazzl,
Hooi 8-)

Verwijderd

Die radiale fans van papst zijn die niet heel erg stil. want ik heb een keer zo een silverado horen draaien maar dat hoorde je echt bijna niet! :P

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 02:41 schreef beestje het volgende:
Die radiale fans van papst zijn die niet heel erg stil. want ik heb een keer zo een silverado horen draaien maar dat hoorde je echt bijna niet! :P
Hmmm, kon je wel eens gelijk in hebben.
Heh, bij de specs staat er gewoon een streepje bij de noise in dB :D
Maar helaas hebben ze ze niet in 80x80... Het begint bij 120x120 voor de vierkante en 100 mm doorsnee voor de ronde: http://www.papst.de/english/products_luefter_dcradial.html

Verder hebben die hele grote modellen trouwes echt een indrukwekkende luchtverplaatsing: 209 m³/h voor de 220x220 versie, en nog steeds een streepje bij de noise! Misschien leuk om zo'n een es in de zijkant te zetten >:) Zal alleen wel errug duur zijn :'(

Verwijderd

Radiale fans zijn sowieso redelijk stil...

Bij bijvoorbeeld HEC in Delft hebben ze allerlei maten van die dingen...Misschien heeft Conrad ze ook wel :?

• Hampelman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ook mijn Enermax EG365P-VE maakt nogal wat herrie. Ik heb begrepen uit een test bij http://www.teccentral.de/enermax_350w_2.php dat er nogal wat klachten zijn over deze voeding. In het bijbehorende forum zijn deze na te lezen: http://www.datajobforum.de/cgi-bin/ikonboard/topic.cgi?forum=1&topic=224

Ik breng de mijne terug, kijken of een andere beter en stiller werkt.

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 14:17

The-Force

Mashup MasterKing

Ik heb hier 43 van die Enermax 350watt voedingen en ze maken allemaal veel meer geluid dan verwacht. Mensen klagen nu niet meer over trage pc, maar over herrie van de pc.
:(

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

Verwijderd

Ik had in eerste instantie ook een Enermax 330W voeding besteld,deze kwam toen uit diverse testen als een stille voeding uit de test,maar de 365..VE was volgens de verkoper de opvolger en deze was nog stiller,dus niet:(
Een goede stille voeding is misschien van QuietPC maar die zijn in nederland niet te koop.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

mvds

Totally awesome!

Volgens mij komt het allemaal door een te hoge casetemp. ik heb 30-33 graden in mijn kast, dus mijn voeding moet behoorlijk veel moeite doen. Ik denk dat ik er ook nog maar een fan op 7 volt bij ga hangen.

Verwijderd

Volgens mij is de herrie die de AOpen en Enermax voedingen produceren erg exemplarisch. Zo maakte mijn AOpen HQ08 voeding een teringherrie terwijl die van een vriend behoorlijk stil is.

Ik heb nu een Silent voeding (300 Watt gekocht bij Informatique), die is wel echt stil *D

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-08 14:29
Op vrijdag 06 juli 2001 10:33 schreef meester het volgende:
Volgens mij is de herrie die de AOpen en Enermax voedingen produceren erg exemplarisch. Zo maakte mijn AOpen HQ08 voeding een teringherrie terwijl die van een vriend behoorlijk stil is.

Ik heb nu een Silent voeding (300 Watt gekocht bij Informatique), die is wel echt stil *D
Gewoon je standaard Yate-Loon 80x80x25(zoals in de aopen voedingen) vervangen door een Papst 8412N-serie (2600rpm) en je fanguard eruit slijpen/dremelen en vervangen door een 'echte' fanguard (bij voorkeur Papst lz32p).Het kost je maximaal 5 tientjes (goed inkopen) en 15 minuten.

Op deze manier tem je zelfs de luidruchtigste voeding...

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Verwijderd

Hmm k'heb ook een Enermax 350w in mijn kast en die is stil,heb wel probs gehad maar dat was mijn plextor die niet met een enermax wilt werken,plexy vernieuwed en werkt alles perfect...Ik hoor die enermax niet maar ja k'heb een delta 7000rpm fan op mijn thermo engine en die maakt een flink lawaai

Verwijderd

Een flink lawaai is nogal zachtjes uitgedrukt..ben gewoon verkouden geworden na het testen van die Thermal Engine Black Edition 7000rpm...tjeezus wat een ding...

Verwijderd

Ik heb ook zo'n enermax 350 watt voeding twee weken geleden gekocht voor mijn HQ08. Dat deed ik ook voor het geluid. Maar het is er niet echt veel stiller op geworden!
Daar baal ik wel een beetje van. Maar ik ga eerst eens ff een 12 cm fan voorin bouwen. Iemand een idee welke ik daar voor moet gebruiken en waar ik die kan kopen?

Hij moet wel een beetje stil zijn!

Verwijderd

Hi,

here you can find more about the enermax problem: http://www.teccentral.de/enermax.php

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-08 14:29
Op vrijdag 06 juli 2001 23:19 schreef Mobius het volgende:
Ik heb ook zo'n enermax 350 watt voeding twee weken geleden gekocht voor mijn HQ08. Dat deed ik ook voor het geluid. Maar het is er niet echt veel stiller op geworden!
Daar baal ik wel een beetje van. Maar ik ga eerst eens ff een 12 cm fan voorin bouwen. Iemand een idee welke ik daar voor moet gebruiken en waar ik die kan kopen?

Hij moet wel een beetje stil zijn!
Je moet dus niet steeds nieuwe voedingen en fans kopen; da's zonde van je geld. Probeer eerst eens die voeding te draaien zonder fan-guards en ze geforceerd op 7v te laten lopen (aansluiten op interne 7v molex-connector). Da's namelijk een veel betere en snellere oplossing. Ik heb m'n aopen voeding zo ook muisstil gekregen. Alleen hebben Sammie en Tommie de katers een slechte ervaring met de 3000rpm Papst 80x80x25 zonder fanguard...

edit:

typo's

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17-08 01:09

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Ik heb maar eens een emailtje naar de Duitse importeur gestuurd om te informeren of hier ook een mogelijkheid tot omruilen bestaat.

Ik houd jullie wel op de hoogte als ik meer te weten kom.

Leuke lamp, overigens !!

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Ik ben ook wel benieuwd naar de uitkomst. Ik heb sinds afgelopen week een Entry Level Server kast van TweakShop, incl. 4 casefans op 5V en een 350W Enermax voeding.

Het kabaal dat van de voeding afkomt valt mij ook tegen. Een paar dagen geleden dacht ik nog dat het door de hoge buitentemperatuur kwam ( >30 graden, en case temp 32 graden), en dat hij daarom steeds op full power moet draaien. Maar vandaag is het amper 20 graden buiten (en case temp 27), maar nog maken de fans in mijn voeding een tyfusherrie.

Nou blijkt dat dus 'normaal' te zijn. Kan ik beter die Enermax vervangen door mijn ouwe 300W no-name....... :(

sigloos

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:22

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb een Enermax 431W voeding alleen hoor ik die niet, maar dat komt waarschijnlijk (:) ) door mijn Delta HP fan :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Pagina: 1