Ruis/storing op (coax-)TV bij aanzetten PC/andere tv

Pagina: 1
Acties:

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:01
Zodra ik één bepaalde PC (PC1) aanzet, beginnen diverse zenders (waaronder NL1, 2, 3) flink te storen en artifacten te vertonen op onze TV.

Wij hebben een kabelabbonement bij Ziggo die aan de voorkant (en niet in de meterkast..) binnenkomt. Vanuit dit aansluitpunt gaat er een coax kabel naar een versterker die het signaal verder verdeelt over het huis (3 aansluitpunten) en er gaat een kabel naar een Ubee-modem die zorgt voor internet en telefonie.

In dezelfde kamer (en ook in dezelfde stroomgroep) staan twee computers, alleen bij het aanzetten van PC1 begint TV1 die in de woonkamer staat (+-15meter verderop) flink te storen op bepaalde zenders (NL1,2,3, soms RTL7 en andere zenders). Als ik deze computer uitzet doet alles het weer. Als ik PC2 aan zet is er niks aan de hand.

Nu dachten wij tot vandaag dat het aan deze PC1 lag. Echter hebben wij sinds een week een extra TV (TV2) die in dezelfde kamer staat als de hele mikmak (PC1,PC2, modem/router/versterker). Zodra ik deze aanzet begint TV1 ook te storen ...

Wat me nu opviel en waar ik eigenlijk nog nooit aan heb gedacht is dat alle stopcontacten in de kamer waar PC1 etc staan, niet geaard zijn... Kan het hier aan liggen? Als ik PC1 op een andere stroomgroep aansluit (die allemaal wel geaard zijn), treed er geen storing op.

Na wat zoekwerk bleek ook dat een PC bepaalde signalen kan uitstralen die de boel storen. Ik weet echter niet hoe en waar de coax kabels naar TV1 lopen dus dit kan ik moeilijk uitsluiten.

Ter informatie hoe het één en ander is aangesloten qua stroom.

PC1 zit op een ander stopcontact dan het modem/router/versterker
PC2 zit op een apart stopcontact
modem/router/versterker zitten op één stopcontact
TV1 zit in een compleet andere stroomgroep
TV2 zit in hetzelfde stopcontact als modem/router/versterker

Tekening ter verduidelijking van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/r4P06cQ.png

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:36
Je hebt dus geen officieel geaard aop?

• Bobmeister
nooberke schreef op donderdag 25 december 2014 @ 13:07:
Je hebt dus geen officieel geaard aop?
Hoe kan ik zien of mijn AOP geaard is?

Vanuit mijn AOP gaat alleen een kabel naar het modem en naar de versterker. Ik ga er dus vanuit dat die niet geaard is.

[ Voor 23% gewijzigd door Bobmeister op 25-12-2014 13:12 ]

• Bobmeister
iemand?

• Bobmeister
bump

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Een PC dient altijd op een geaarde WandContactDoos aangesloten te zijn. Juist om dit soort redenen. Test het eens met een verlengsnoer naar bijvoorbeeld de keuken waar wel geaarde WCD's dienen te zijn. Als dit helpt weet je waar het probleem zit. (Een PC lekt altijd wat spanning naar aarde, vandaar dat de aarde dan ook aangesloten moet zijn, anders gaan die lekspanningen ergens anders heen...)

Verder zou je dan nog kunnen proberen om de behuizing van de antenneversterker aan de aarde te leggen.

• alm
  • Laatst online: 08:07

alm

Ik zou beginnen met er voor te zorgen dat alle apparatuur die een randaarde stekker heeft ook daadwerkelijk op een geaard stopcontact wordt aangesloten. Die randaarde is er niet voor niets namelijk.

• Bobmeister
Het probleem is dat het gedeelte van mijn huis waar de AOP binnenkomt, als enige nooit verbouwd is in de afgelopen 50 jaar. Hierdoor zitten er in dit stuk huis dus ook geen geaarde WCD's, en als ik zo een beetje google is het nog een flinke klus om van niet-geaarde WCD's geaarde WCD's te maken.

Vanaf volgende maand heb ik echter geen televisie meer over coax, maar over glasvezel. Zou dit dan ook voor storingen kunnen gaan zorgen?

• alm
  • Laatst online: 08:07

alm

Het is ook nog eens veiliger om randaarde te hebben op apparatuur die een randaarde stekker heeft. Het kan nu voorkomen dat er een spanning staat of komt te staan op de behuizing van de apparatuur en dat kan voor schade zorgen. Als er al 50 jaar geen aanpassingen zijn gedaan is het wellicht ook verstandig om de elektrische installatie daar eens na te lopen en waar nodig bekabeling te vervangen.
Pagina: 1