Game pc 1200-1400 euro

Pagina: 1
Acties:

• Nonamenl
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06-2025
Hallo iedereen,

Ik ben van plan een nieuwe desktop te kopen. Jammer genoeg heb ik niet heel veel verstand van verschillende onderdelen en specificaties. Mijn budget ligt rond de 1200-1400 euro, hangt ook een beetje af van hoeveel mijn beeldscherm gaat kosten.

De nieuwe computer zal ik gebruiken voor het bewerken van foto's (lightroom en photoshop, vaak naast elkaar op 2 beeldschermen). Hierbij vindt ik het heel belangrijk dat ik niet meer hoef te wachten op photoshop omdat het mijn workflow verpest. Denk dat 16gb ram wel een vereisde is.
Daarnaast zal ik hem gebruiken voor gamen. Qua gamen speel ik eigenlijk maar 1 spel en dat is CS:GO. Loopt op een oude engine en vraagt niet veel qua optische prestaties. Ik heb me laten vertellen dat cs:go vooral een cpu based game is. Ik wil hierbij wel de 200-300 fps bereiken, ookal zie ik het niet, zodat ik genoeg ruimte heb de komende jaren en zeker weet dat het spel vloeiend blijft lopen. Is denk ik ook een gemoeds-toestand-dingetje. Hierbij wil ik ook een 120hz beeldscherm aanschaffen, het liefst led voor het bewerken van foto's maar dit is voor latere zorg en valt buiten dit budget.

Daarbij zal ik vast nieuwe games uitproberen omdat ik dan de mogelijkheid heb. Maar ik hecht niet veel waarde aan een perfecte en zware grafische kaart omdat cs:go mijn uitgangspunt is. Dit kan later nog worden geupgrade.

Voor windows, photoshop en cs:go wil ik een ssd kaart hebben, het liefst van 250gb. Er kan ook een 2e harde schijf in van 1tb maar dat hoeft niet persee omdat ik sowieso al een externe harde schijf van 1tb heb voor foto's e.d.

Dit zijn de specificaties van mijn laptop die ik nu gebruik:
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i7 2630QM @ 2.00GHz 62 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
6,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer Inc. N73SV (CPU 1) 62 °C
Graphics
PL2202W (1680x1050@59Hz)
SAMSUNG (1680x1050@59Hz)
Algemeen PnP-beeldscherm (1920x1080@60Hz)
SAMSUNG (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 3000 (ASUStek Computer Inc)
1023MB NVIDIA GeForce GT 540M (ASUStek Computer Inc) 51 °C
Storage
465GB Seagate ST9500325AS (SATA) 36 °C
931GB Samsung M2 Portable 3 USB Device (USB (SATA))
Optical Drives
Slimtype DVD A DS8A5SH
Audio
Realtek High Definition Audio

Denk dat alles dus wel een upgrade is :)

Bij voorbaat hartelijke dank!!!

Wouter

edit:

Hierbij het lijstje dat Twan85 heeft gemaakt als mooi beginpunt, misschien zelfs eindpunt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 314,-€ 314,-
1Asus Z97-A€ 125,95€ 125,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 88,50€ 88,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 96,95€ 96,95
1Corsair Hydro H100i€ 99,99€ 99,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 138,-€ 138,-
1Seasonic S12G 450W€ 64,-€ 64,-
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.361,24

Wat ik me ook af vraag. Als ik een computer samen stel, bijvoorbeeld deze http://gamecomputers.nl/game-pc/epical/epical-x79 kom ik al snel op de 1500 euro uit. Dit ligt boven mijn budget maar de specificaties lijken mij ongeveer hetzelfde. Vallen dit soort samenstel-sites aan te raden of pakken ze meer winst?

Ik wil de computer het liefst in elkaar laten zetten maar niet als het mij 200,- kost. Is het slim om via zo'n site te werken of kan iemand misschien een betere site aanbevelen?

Ik wil de computer bouwen met het oog op de toekomst.ik wil voornamelijk uitbreidingsmogelijkheden hebben. Bijvoorbeeld na een aantal jaar meer werkgeheugen kunnen aansluiten of een 2e grafische kaart. Hierbij is het denk ik ook belangrijk dat ik een goeie degelijke kast vindt die die ruimte bied. Alleen weet ik niet zo goed waar ik het zoeken moet, het aanbod is vrij overweldigend. Idealistisch hoop ik een computer te kunnen bouwen zodat ik in de toekomst niet meer een compleet nieuwe hoef aan te schaffen maar me kan richten op het kopen van nieuwe onderdelen. Vandaar dat ik nu ook niet direct een zware grafische kaart wil hebben. Mocht ik die over een jaar of 2 jaar wel willen aanschaffen is het dus wel van belang dat ik niet ook een nieuw moederbord hoef te kopen.

edit2:
Ik denk dat ik die i7 processor nodig heb, met het oog op de toekomst. Maar heb ik hyperthreading echt nodig? Want ik las in het desktop aankoopadvies topic van SmokingCrop dat dat het voornaamste verschil is met de i5. Van het moederbord en grafische kaart heb ik geen verstand. cs:go wil ik op high settings kunnen draaien en nog zo'n 200 fps overhouden maar dit zal dan ook vooral met de cpu te maken hebben, denk ik.

Qua kast zoals hierboven beschreven heb ik ook niet veel verstand. Enig onderzoek naar die Fractal design r5 geeft als antwoord dat hij redelijk stil is. Of hij genoeg ruimte bied weet ik niet. Ook staat er dat er 2 2.0 usb poorten zijn en 2 3.0. Ik heb eigenlijk 5/6 poorten nodig om alles aan te sluiten al zou ik lichtere dingen ook kunnen oplossen via een usb-hub.

[ Voor 54% gewijzigd door Nonamenl op 28-12-2014 00:36 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Nou ja, alles... een Celeron, Pentium, i3, A4/6/8/10, Athlon... is geen vooruitgang :+

Het is wel de bedoeling dat je met een eigen lijstje/voorstel komt.
En hoe maak je nu zo'n leuk lijstje?

De Best Buy Guide is een goed uitgangspunt.

Succes!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Nonamenl
Oh. Ik dacht dat ik antwoord moest geven op de aantal vragen die mij werden gesteld bij het openen van het topic. Kom ik na de kerst op terug!

Mijn excuses

• Twan85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2025
Hier een snel lijstje dat je voor je openingspost kan gebruiken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z97-A€ 125,95€ 125,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 138,-€ 138,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.361,24

Naar mijn inzien zit hier alles in en op wat je nodig kan hebben. Snelle processor voor CS:GO, zeer degelijke GPU voor eventuele andere games, 16GB werkgeheugen voor je fotobewerking en waterkoeling voor je processor mocht je willen overklokken (dat kan softwarematig met dit moederbord mocht je niet weten hoe je moet overklokken. Heel makkelijk: software installeren, op de knop drukken, wachten, klaar). Ook de SSD is aanwezig, en een 3TB HDD voor extra opslag...

Het enige wat misschien ontbreekt in dit lijstje is een dvd-brander of ander optische drive mocht je deze willen, maar dat kost geen drol. Dan zou je bv. deze toe kunnen voegen: pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart

[ Voor 5% gewijzigd door Twan85 op 25-12-2014 15:46 ]

• Nonamenl
Bump omdat ik mijn beginpost heb aangepast. Hoop dat dit mag

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:17

Tribits

Onkruid vergaat niet

Paar kanttekeningen: Het later bijplaatsen van een videokaart is doorgaans niet echt een goed idee, de prestaties blijven doorgaans nog steeds achter bij de huidige generatie, je zult waarschijnlijk een tweedehands kaart bij moeten kopen, het energieverbruik is torenhoog vergeleken bij de nieuwe generatie en niet alle games gaan er even goed mee om. Daarnaast blijft de hoeveelheid videogeheugen effectief gelijk omdat beide kaarten er hetzelfde in hebben staan.

Je hebt nu een moederbord dat geschikt is voor SLI/XF. Mocht dat dus niet nodig zijn dan kun je een iets goedkoper (Asus Z97) moederbord kiezen.

Waterkoeling is niet direct noodzakelijk voor overklokken en heeft ook wel zo zijn nadelen. Er heeft kort geleden een artikel op Tweakers gestaan waarin het allemaal wordt toegelicht: reviews: Hoe 'cool' zijn waterkoelsetjes? Negen kant-en-klare sets op een rij. Overigens zal overklokken als het systeem ouder wordt maar beperkt nut hebben, je zal er de levensduur van het systeem misschien nog een half jaartje mee rekken maar dan houdt het waarschijnlijk ook wel op. Tenzij het je hobby is zou ik er niet teveel geld aan spenderen.

Over assemblage en prijsverschillen: De totaalprijs hier is de som van de laagste prijs uit de pricewatch. Daar zal je in de praktijk eigenlijk nooit aan komen omdat die bij een aantal verschillende leveranciers is die vaak ook nog verzendkosten berekenen. Desondanks is samenstellen uit losse componenten wel aan te raden boven een kant en klaar omdat het doorgaans nog steeds goedkoper is en een beter gebalanceerd systeem oplevert.

Qua assemblage zitten de meeste winkels tussen de 50 en 75 euro dacht ik. Het is een afweging of je dat wel of niet laat doen. Voor een systeem van dit bedrag is het qua garantie misschien wel zo prettig. Alternatief is kijken of je iemand in je omgeving kan vinden die voor een kleine vergoeding het systeem in elkaar kan zetten. Sommige shops hebben ook een moederbord/CPU/koeler service voor een wat lager bedrag. Dan is de angel er een beetje uit en loop je niet het risico in de problemen te komen met BIOS updates en beschadigde sockets.

[ Voor 27% gewijzigd door Tribits op 27-12-2014 13:33 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Nonamenl
Oke dus SLI/XF heb ik eigenlijk niet nodig omdat een 2e videokaart geen goed idee is. Dan kan ik beter na een aantal jaar een nieuwe videokaart aanschaffen en de oude vervangen? Daarnaast ben ik niet van plan om op drie beeldschermen tegelijk te gamen. Wel om op 2 beeldschermen foto's te bewerken maar dat mag geen probleem vormen voor het genre videokaarten wat binnen mijn budget valt. En waarom zal het overklokken maar beperkte nut hebben, zal ik het echt nodig hebben voor bijvoorbeeld meer fps in cs:go met deze build?

[ Voor 39% gewijzigd door Nonamenl op 27-12-2014 13:42 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:17

Tribits

Onkruid vergaat niet

Nonamenl schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 13:27:
Oke dus SLI/XF heb ik eigenlijk niet nodig omdat een 2e videokaart geen goed idee is. Dan kan ik beter na een aantal jaar een nieuwe videokaart aanschaffen en de oude vervangen? Daarnaast ben ik niet van plan om op drie beeldschermen tegelijk te gamen. Wel om op 2 beeldschermen foto's te bewerken maar dat mag geen probleem vormen voor het genre videokaarten wat binnen mijn budget valt. En waarom zal het overklokken maar beperkte nut hebben?
Meestal wordt inderdaad de videokaart vervangen na verloop van tijd (plusminus twee a drie jaar). Als je geen laptop had gehad dan was dat misschien ook nog wel een optie geweest. Gewoon werken op twee beeldschermen lukt zelfs met de HD graphics van de i7-4790 dus dat zal iedere videokaart ook prima aankunnen.

Als je later gaat overklokken zal dat een beperkte prestatiewinst geven, typisch een procent of 10, maximaal een procent of 15. Verwacht niet dat je een 4790k 50 procent kunt overklokken. Als je dat over een jaar of 5 doet zal de processor waarschijnlijk nog steeds zwaar achterblijven bij wat er dan op de markt is. Vergelijk het met de processoren van een jaar of 5 geleden, die zijn met 10 procent extra prestaties ook niet bepaald in staat om met de huidige generatie mee te komen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Nonamenl
Ok duidelijk. Overklokken is dus wellicht geen goede optie voor mij. Ook omdat ik er verder niet veel verstand van heb en graag zuinig om ga met de spullen. Laten assembleren is dus ook een goed idee, om wat je zegt, de garantie alleen al. Dan de vraag of de kast genoeg ruimte bied en waarop ik zou kunnen bezuinigen. Heb ik deze videokaart nodig of kan minder ook voldoende zijn. Ik wil cs:go kunnen spelen op high settings met voldoende fps, om gebruik te kunnen maken van het 120hz beeldscherm wat ik erbij wil aanschaffen. Of dit realistisch is weet ik niet.

Wat vindt jij van de doorgaans bekende websites zoals gamecomputers.nl en gamepc.nl is er een betere optie voor assemblage?

[ Voor 21% gewijzigd door Nonamenl op 27-12-2014 13:49 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-03 16:39
Grappig genoeg vielen de processors van 5 jaar geleden wel extreem goed te overclocken! Mijn i5 750 draaide 3.9 ghz ipv 2.66 ghz zonder veel problemen. Mijn huidige i5 2500 draait ook 1 ghz boven stock. Helaas zijn er wat wijzingen geweest in de productie van intel cpu's en clocken ze helemaal niet lekker meer over. Een overclock van 500 mhz is tegenwoordig meer de norm (dacht ik). De current gen cpus clocken niet echt lekker meer over.

Moraal van het verhaal: Overclocken is meer een leuke hobby voor als je er of verstand van hebt, of bereid bent om je goed in te lezen, maar voor de gemiddelde desktop gebruiker is het niet aan te raden. Grappig genoeg is de i7 4790k variant hoger geclocked dan de niet k variant, en dus sneller! maar als je niet gaat overclocken zou je mooi een paar tientjes kunnen besparen door te kiezen voor een H97 moederbord ipv een Z97 moederbord.

Edit: Ik zou winkels die je een basispc voorschotelen waarbij je zelf dingen kan aanpassen vooral laten schieten, en alles lekker zelf samengesteld laten assembleren! Dat levert betere keuzes op aangezien er dan uit meer componenten gekozen kan worden. Ook is dit ietswat goedkoper. Wel vragen de winkels dan een aparte assemblage kosten, maar zelfs dan ben je ietswat goedkoper uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Ardjee op 27-12-2014 13:50 . Reden: Extra vraag beantwoord ]

• Nonamenl
Goed dus de websites die ik had genoemd vallen af. Het liefst via een website waarbij je meer keuze hebt en apart assemblage kan aanvinken. Waar ik dat kan laten doen moet ik dan nog uitzoeken. Hierbij is het nieuwe lijstje met volgens mij het moederbord dat werd genoemd door Ardjee

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,95€ 134,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.319,19

Maar hoe weet je of alles in verhouding is? Is dit moederbord gericht op de toekomst?
En zal je met deze videokaart nieuwe spellen op high settings kunnen draaien of heb je dan wat nieuwers nodig?
p.s: Ik wil jullie tot zo ver al bedanken voor jullie hulp. Ik ben er nog niet maar wel op weg. Ik heb me al een aantal jaren niet meer verdiept in hardware dus het is een enorme hoeveelheid informatie die ik moet verwerken.

[ Voor 4% gewijzigd door Nonamenl op 27-12-2014 15:16 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat is de toekomst? Kan die M.2 SSD's hebben? Ja. Kan die DDR4 hebben? Nee? SATAexpress? Nee. Broadwell cpu? Ja. Uitbreiding van je opslag? Ja.

Het is dus maar met wat je belangrijk vindt.

Overigens afhankelijk van hoeveel en wát je in Ps doet kan een i5 met 8GB ook al genoeg zijn. Zou je nog eens 200 euro schelen. Ook die black schijf biedt geen voordelen in dit scenario. En tja, die waterkoeling. Ik vind het zonde van je geld... Voor 40 euro heb je een high end koeler die ook nog eens stiller is.

• Nonamenl
Wat ik bedoelde met toekomstgericht (noob als dat ik ben) dat ik niet gelijk een nieuw moederbord hoef te kopen als ik een nieuwe videokaart wil. Wat bedoel je met die black schijf?
Waterkoeling hoor ik verschillende verhalen over, de een vindt het briljant en de ander vindt het onzin. Een stille pc vindt ik fijn, wat voor koeling zou je dan aanraden?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 11:02
Nonamenl schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 14:58:
Wat ik bedoelde met toekomstgericht (noob als dat ik ben) dat ik niet gelijk een nieuw moederbord hoef te kopen als ik een nieuwe videokaart wil. Wat bedoel je met die black schijf?
Waterkoeling hoor ik verschillende verhalen over, de een vindt het briljant en de ander vindt het onzin. Een stille pc vindt ik fijn, wat voor koeling zou je dan aanraden?
Dan kun je beter voor een goede luchtkoeling gaan. Tweakers heeft een goeie vergelijkende review van enkele waterkoelingsetjes, die je absoluut even zou moeten lezen als je hierover twijfelt:
reviews: Hoe 'cool' zijn waterkoelsetjes? Negen kant-en-klare sets op een rij

Het moederbord wat je hebt lijkt me prima. De voeding is echter niet heel ruim bemeten. Misschien is het wijzer om een 500W voeding te nemen. Dan loop je niet tegen problemen aan mocht de volgende generatie videokaarten weer een hoger verbruik hebben of je er volgende keer toch een AMD kaart in wilt.

• Twan85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2025
Nonamenl ik weet niet wat je leeftijd is en hoeveel je (vroeger) met LEGO hebt gespeeld, maar met een beetje LEGO ervaring schroef je zo je eigen pc in elkaar.

Voordelen daarvan:
- je kan de 100,- tot 200,- die ze vragen voor het in elkaar zetten besparen;
- je kan je onderdelen NOG goedkoper bestellen omdat niet alle onderdelen van de zelfde winkel hoeven te komen.
- je weet precies hoe alles in elkaar zit mocht je later je pc willen upgraden;
- je weet zeker dat je alle dozen met (reserve-) onderdelen, cd's met drivers en handleidingen meegeleverd krijgt.

Nadelen:
- als er iets mis is met de computer heb je niet 1 bedrijf waar je garantie hebt (dit is echter stiekem ook een voordeel, want als er dus iets mis is met je pc hoef je hem niet terug te sturen met de pakket-service wat een week kan duren, maar pak je hem gewoon op en fiets/rijd je naar een pc-winkel in de buurt om hem na te laten kijken, dit is vaak veel sneller. En garantie op de onderdelen krijg je gewoon van de webwinkels waar je de onderdelen besteld. Dus als ze na het nakijken zeggen 'je grafische kaart is kapot' dan stuur je dat onderdeel gewoon terug naar de winkel waar je besteld hebt en krijg je een nieuwe.)

Het zelf bouwen van een pc is echt super makkelijk, omdat het eigenlijk allemaal maar op 1 manier in elkaar kan. Je moederbord past maar op 1 manier in de kast, je geheugen, processor en grafische kaart passen allemaal maar op 1 manier op je moederbord etc. etc.. Overigens zijn er hier heel veel tutorials over te vinden op Youtube die je gewoon rustig uitleggen en laten zien hoe je ieder onderdeel moet installeren.

Het is maar een suggestie natuurlijk! Als je het niet aandurft moet je het niet doen. Het is misschien ook nog een optie om iemand in je omgeving te vragen die ervaring heeft met het bouwen van pc's, of hier op Tweakers informeren of er misschien een Tweaker bij je in de buurt die gratis (of tegen een kleine vergoeding) wil helpen met je pc in elkaar zetten...

• Nonamenl
Ja ik twijfel nog. Het zelf weten hoe alles in elkaar zit zou fijn zijn. Ik ben 23 en kan best met techniek omgaan, toch een beetje huiverig voor. Twijfelpuntje.

Uitgaande van de reacties is het een prima setje. Nu nog een andere voeding vinden en een betere koeling. En erachter komen wat er nou wordt bedoeld met die black schijf, och och je blijft er druk mee :P

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Nonamenl schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 21:04:
En erachter komen wat er nou wordt bedoeld met die black schijf, och och je blijft er druk mee :P
In je originele wenslijst in Nonamenl in "Game pc 1200-1400 euro" stond een pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB. Dat heb je ruim een uur na mijn post gewijzigd, dus blijkbaar wist je het toen nog wel ;).

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:48
Volgens mij waren er in het verleden problemen met de MSI moederborden, waaronder de H97M-G43 wanneer er een videokaart met een backplate zoals de ASUS GTX 970 STRIX heeft dat het geheugen dan niet meer geplaatst kon worden. Ik zou dan eerder de ASUS H97M-PLUS pakken, ik heb precies deze combinatie van moederbord en videokaart en werkt perfect (niet dat een ander moederbord hierom dus niet kan),

• Nonamenl
Ah oké, woops! Tsja die 3tb kost 20,- meer en heeft dezelfde snelheid. Makkelijke keuze.

Over de processor; op de site van intel lees ik dat het maximale grafische videogeheugen 1.7gb is. Terwijl de videokaart neerkomt op 4gb. Doe je de videokaart dan tekort met de processor? Het lijkt me niet want dan was dit allang opgemerkt maar hoe zit het dan precies?

En 'boxed' betekent eigenlijk dat er een standaard koeling bij zit en je die dus niet los hoeft te kopen?

Apart, dankjewel voor de reactie. Nóg een punt waar ik onderzoek naar moet doen, haha. Ik wil me nu nog verdiepen in een andere koeling en voeding. En over de kast zelf weet ik nog niet genoeg, dus dat wordt ook nog werk. Wel heel interessant allemaal.

Twan85, bedankt voor de links, erg informatieve filmpjes!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Daar koelen ze op de interne graphics, deze ga je niet gebruiken want je hebt een dedicated GPU.

Bij boxed zit de stock koeler ja. Al heeft die wel enige moeite om de 4790K koel te houden.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Nonamenl
Aha zo, dank voor het antwoord!

Dus als ik deze set aanschaf mag ik in de toekomst best eens kijken naar een andere koeling voor mijn processor. Is geen directe zorg neem ik aan. Verwacht dat dat dan in de kast valt te plaatsen.

• jorisvdelsen
Nonamenl schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 21:37:
Aha zo, dank voor het antwoord!

Dus als ik deze set aanschaf mag ik in de toekomst best eens kijken naar een andere koeling voor mijn processor. Is geen directe zorg neem ik aan. Verwacht dat dat dan in de kast valt te plaatsen.
Ja, zodra je niet tevreden bent over de stock koeler, kun je deze gwn upgraden

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Nonamenl
Even een update van de set:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H97M-PLUS€ 89,-€ 89,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 92,95€ 92,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.319,29

Heb ik uberhaupt wel koeling nodig als ik niet ga overklokken? Moet ik die waterkoeling veranderen in een luchtkoeling of kan die wegblijven. Mocht het luchtkoeling zijn: Wat zou een goede zijn?

• jorisvdelsen
Zoals ik al zei, de stock koeler kun je altijd vervangen.

Een scythe Mugen 4 lijkt mij een goede optie

• Nonamenl
Die koeling vervangt dus de stock koeling. Ik dacht dat het een koeling was voor het gehele systeem, vandaar de onduidelijkheid.

Scheelt weer!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H97M-PLUS€ 89,-€ 89,-
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.251,80

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Is er een een reden dat je kiest voor een microATX moedebord in een ATX kast? Het past wel, maar de H97 microATX borden blinken nou niet uit in fijne layout. Waarom niet gewoon een pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO of pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 11:02
Als je niet gaat overklokken kun je ook de standaardkoeling laten zitten.

Je moet er dan wel rekening mee houden dat deze wat meer lawaai zal maken tijdens intensieve taken, en als je 'm echt 100% gaat belasten (renderen enzo) ga je het ook in de prestaties merken.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
mcDavid schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 23:41:
Als je niet gaat overklokken kun je ook de standaardkoeling laten zitten.

Je moet er dan wel rekening mee houden dat deze wat meer lawaai zal maken tijdens intensieve taken, en als je 'm echt 100% gaat belasten (renderen enzo) ga je het ook in de prestaties merken.
Mn hdd's komen boven het geluid uit tijdens prime95, en ik gebruik de stock koeler op een I5 4690K, dus ook niet veel verschil.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Nonamenl
br00ky schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 23:37:
Is er een een reden dat je kiest voor een microATX moedebord in een ATX kast? Het past wel, maar de H97 microATX borden blinken nou niet uit in fijne layout. Waarom niet gewoon een pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO of pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5?
Ik dacht zelf dus precies hetzelfde! Terwijl ik hiermee bezig ben leer ik enorm (vooral door jullie) en zat zelf met dezelfde vraag. Dus; opnieuw opzoek naar een moederbord. Bedankt en ik ga ze gelijk bekijken.

@mcDavid en pwillemske: wellicht houd ik het voor nu dan bij de standaard koeling. Kan dat later altijd nog aanpassen.

Edit: Ik kom er niet zo snel achter wat nu het verschil is tussen de MSI h97 guard-pro en de gigabyte g1.Sniper. Behalve dan 30,- prijsverschil. De gigabyte snyper heeft een hdmi uitgang in de geintegreerde videokaart maar ik neem aan dat ik het beeldscherm sowieso op een andere plek kan aansluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door Nonamenl op 28-12-2014 01:07 ]

• jorisvdelsen
Het verschil is voornamelijk het M.2-slot voor de toekomst waarschijnlijk interessante M.2-SSD's.

Belangrijk verschil is ook dat de H97 broadwell ondersteund en de B85 niet!

[ Voor 29% gewijzigd door jorisvdelsen op 28-12-2014 13:03 ]

• Nonamenl
Ja en de chip. De msi draait op een h97 en de sniper op een b85. Maargoed voor het geld van die h97 heb je ook een moederbord met z97 chip. De voordelen naast overklok functies zijn volgens mij niet groot.

Vanavond definitieve keuze maken in moederbord en voeding. Alles nog een keer nalopen en dan ga ik bestellen! Ik denk dat ik het aan durf om hem zelf in elkaar te zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door Nonamenl op 28-12-2014 12:56 ]

• Nonamenl
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z87-PLUS€ 103,23€ 103,23
1Asus Z97-P€ 90,-€ 90,-
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 86,95€ 86,95
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 94,-€ 94,-
1MSI H97 GUARD-PRO€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 459,18

Dit is waar ik over twijfel qua moederborden. Ik weet niet waar ik mijn keuze op moet baseren. Ik denk dat een z97 chip beter is maar wellicht een beetje overkill voor deze setup. Daarbij valt de msi denk ik af omdat die geen hdmi poort heeft. Ik heb er eigenlijk 2 nodig maar hoe ik de 2e aansluit kom ik later wel achter. Kan iemand mij helpen bij deze keuze? Dan zijn jullie van mij af en ga ik bestellen :D
Daarnaast vraag ik me af of de voeding voldoende is, ook gericht op de toekomst.

Een laatste vraag:

Moet ik onderscheid maken tussen dual of single bios? En maakt de keuze tussen BIOS en UEFI uit?

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.162,75

• MK_
  • Niet online

MK_

Dual bios is een soort van back up, niet persé nodig maar wel handig. UEFI is een (grafisch) mooiere versie van BIOS. maar dat zijn vrijwel alle borden nu.

Aansluitingen op je moederbord maakt niet uit, aangezien je een dedicated GPU hebt :)

Beslis eerst of je wil overclocken ja of nee. Zo nee, dan de H97 van Gigabyte of MSI. Zo ja:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5

Koeler kan trouwens beter voor hetzelfde geld (vergelijkbaar met €50-60 Noctua's:
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Nonamenl
Dankjewel!

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 124,95€ 124,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.292,15

denk dat hij klaar is om te bestellen :D

• MK_
  • Niet online

MK_

Lijkt me prima zo, kan direct de bestelling in!

Pagina: 1