[8.1] Hoe vind ik juiste drivers voor ná schone installatie?

Pagina: 1
Acties:

• pageUp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09 17:21
Hoi iedereen,

Ik heb het forum een beetje doorzocht, de search functie misbruik, maar ik kon geen hulp vinden. Ik hoop dat ik hier op de goede plek ben.

Ik heb een 8.1 USB installatie medium klaarliggen voor een schone installatie. Ik kon alleen helaas geen advies vinden voor hoe ik straks de juiste drivers installeer. Als ik naar de driver pagina ga van mijn laptop model (ASUS N751JK-T7080H) dan word ik een beetje overweldigd. (link)

Voor de BIOS is het waarschijnlijk makkelijk: de nieuwste versie.
Maar voor de VGA bijvoorbeeld staat bovenaan een oudere versie, maar die is dan wel later toegevoegd. Welke is dan de goede?
Eigenlijk weet ik van veel kopjes ook niet waar het eigenlijk over gaat en wat ik dan moet installeren (bijv. ATK, welke bij draadloos, welke bij bleutooth, overige, etc.)
Verder snap ik wel dat een groot deel van de utilities niet handig/nodig zijn.

Mijn vraag dus: is hier een tool voor of heeft iemand een goede tip? Misschien wil iemand mij 'de som voordoen'? (ik leer heus, als je uitlegt waarom welke)
Of misschien heb ik een super duidelijk 'how to' topic over het hoofd gezien ;)

Alvast bedankt!

ps: fijne kerst!
pps: ik doe een schone installatie op een crucial SSD

Kan een computer in elkaar zetten =3

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik gebruik tegenwoordig voor dit soort zaken SlimDrivers Free. Kijk uit welke jij gaat gebruiken, zijn nogal tools met spyware en zo. SlimDrivers heeft dat iig niet. Heb je ook gezocht, want dit zijn makkelijk te vinden zaken eigenlijk, zowel hier als op Google.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 25-12-2014 11:52 ]

• pageUp
Ik heb wel gezocht, maar gewoon niet de kennis om te weten wat te vertrouwen is. Daarom zijn adviezen van jou en andere mede-tweakers zo handig. :)
Nog meer tips?

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Die link die je gaf, geeft de juiste drivers aan.
Gewoon van elke categorie de meest recente versie downloaden en installeren.

Bij VGA staan er inderdaad 2: 1 voor je nVidia-videokaart en 1 voor je langzamere, maar zuinigere Intel-videokaart.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

Gewoon met Aida o.i.d. je hardware nalopen. Dan de bijbehorende drivers bij Asus downloaden. Met updates krijg je sowieso van een aantal zaken automatisch de laatste versie.
Met bv slimdrivers kun je ook je drivers updaten.

Ik zou sowieso op voorhand (!) de juiste drivers downloaden. Want dan weet je exact wat er geïnstalleerd is voor welke modellen, etc. Gewoon naar apparaatbeheer gaan en wat notities maken dan welk screendumps..

[ Voor 32% gewijzigd door Nulnulnix op 25-12-2014 12:05 . Reden: ingeving ]

We have just one world, but we live in different ones...

• pageUp
En is het mogelijk bijvoorbeeld een utility te downloaden na de schone installatie die de rest van het werk doet?
En in hoeverre kan je er vannuit gaan dan windows update zelf alle goede drivers ophaalt?
Is het nog steeds zo dat je het beste zelf je drivers bij (in dit geval) nvidea ophaalt?
En kwa volgorde? Eerst drivers? of eerst windows update z'n gang laten gaan?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je Windows 8.1 installeert dan heb je grote kans dat alle drivers goed geïnstalleerd worden als je zorgt dat je een internetverbinding hebt tijdens de installatie.
Alleen de bios moet je zelf updaten.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@pageUp

Je kan het doen zoals ik het doe: De merken types van de componenten noteren en dan de drivers rechtstreeks bij de fabrikanten daarvan weghalen.

Voor de overige uitroep-/vraagtekentjes in apparaatbeheer kun je terecht op www.pcidatabase.com , om onbekende hardware te identificeren kun je de ven (vendor = fabrikant) en dev (device = type) codes op die site invoeren om erachter te komen waar je mee te maken hebt:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/Device-ID.png

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• pageUp
Thanks! Bedankt voor alle hulp!

Ik heb de SSD er in zitten, ben bezig met de installatie. Wat me opvalt is dat op de oude hardeschijf er mmarliefst 6 partities zitten:
-system 100MB
-recovery 900MB
-MSR (??!) 128MB
-OS 279,5GB
-Data 398GB
-Restore 20GB

Haha, help! Gewoon maar alle partities verwijderen en dan het OS op de SSD zetten? Moet ik unerhaupt partities maken aangezien ik nu twee schijven heb?
Nog adviezen waar ik nu niet naar vraag of niet aan denk?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Partities aanmaken hoeft niet perse, gewoon hdd helemaal leeg halen (raak je wel de standaard meegeleverde Windows kwijt) en dan 1 grote partitie aanmaken.

Wat betreft de OS schijf/SSD: Gewoon door Windows setup laten partitioneren, dan krijg je een hele grote en 1 hele kleine partitie.

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 25-12-2014 13:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• pageUp
Ik vind deze partities tijdens de windows set-up. Als ik daar nu mee ga klooien ben ik dan mijn lecencie code kwijt? Nee toch? "Die zit tegenwoordig in het moederbord" -MyCom verkoper

Het doel is: schoon. Dus alles wat er eerst op zit mag er (denk ik?) af.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij laptops waar standaard Windows 8 bij zit, zit de code als het goed is in de BIOS, die tijdens setup automatisch uitgelezen wordt. Maar je kan voor de zekerheid een daarvoor bedoelt programma gebruiken om die uit te lezen, al mag daar niet naar gelinked worden hier.

Oscar Wilde

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:32

TheVMaster

Moderator WOS
pageUp schreef op donderdag 25 december 2014 @ 13:22:
Thanks! Bedankt voor alle hulp!

Ik heb de SSD er in zitten, ben bezig met de installatie. Wat me opvalt is dat op de oude hardeschijf er mmarliefst 6 partities zitten:
-system 100MB
-recovery 900MB
-MSR (??!) 128MB
-OS 279,5GB
-Data 398GB
-Restore 20GB

Haha, help! Gewoon maar alle partities verwijderen en dan het OS op de SSD zetten? Moet ik unerhaupt partities maken aangezien ik nu twee schijven heb?
Nog adviezen waar ik nu niet naar vraag of niet aan denk?
De System, MSR en OS partitie hebben te maken met een UEFI boot systeem....die worden automatisch aangemaakt als je Windows op een lege disk (zonder partities) aanmaakt en je dus een UEFI systeem hebt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pageUp schreef op donderdag 25 december 2014 @ 13:34:
Ik vind deze partities tijdens de windows set-up. Als ik daar nu mee ga klooien ben ik dan mijn lecencie code kwijt? Nee toch? "Die zit tegenwoordig in het moederbord" -MyCom verkoper

Het doel is: schoon. Dus alles wat er eerst op zit mag er (denk ik?) af.
De recovery partitie zou ik laten staan, zodat je altijd terug kan naar de Windows installatie van de fabrikant. Daar zitten overigens ook alle juuste versies van drivers al in. Waarom pak je die niet? Hoef je daarna alleen de bloatware te verwijderen voor een eigen image en klaar.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bloatware verwijderen is niet altijd even makkelijk, in sommige gevallen moet je naar veilige modus die in W8 helaas niet zo makkelijk te bereiken is en meerdere reboots vereist :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:07
Let erop dat als je de huidige partities op de hdd laat staan Windows zeer waarschijnlijk gebruik maakt van de daarop al aanwezige bootloader, ook als je op de ssd installeert. Mocht je later de hdd toch helemaal leeg gooien eindig je met een niet-bootable systeem. Is ook wel weer te fixen maar het is dan handiger om even de hdd los te koppelen tijdens de installatie op de ssd.
Pagina: 1