Meerdere geluidskanalen tegelijk gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:11
Beste allen,

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om twee verschillende geluidsbronnen (Optical of HDMI plus normale 3.5" jacks) tegelijk gebruikt kunnen worden (met twee verschillende inputs)?

Geluidskaart: Auzentech Forte 7.1
Besturingssysteem: Windows 7 64bit

Ik wil namelijk, indien mogelijk, een film (MPC) afspelen met geluid via optical out (SPDIF) naar de versterker en ander geluid via mijn headset (speciale Headphones versterker op geluidskaart, telt als speakers in Windows > deelt geluid met 3.5" jackets).

Is dit mogelijk?
Wanneer ik nu de default device op SPDIF zet en de film af laat spelen en in de tussentijd terug zet naar speakers, gaat de film ook via de speakers i.p.v. de versterker.

Ik meen mij te herinneren dat ik hele tijd geleden (wellicht vorige Windows versie) het geluid wat begon met afspelen op uitgang 1, ook op deze uitgang bleef afspelen. Wanneer er geswitcht werd naar een andere geluidsbron, werden vanaf dat moment gestarten programma's via de nieuwe geluidsbron afgespeeld.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/15ml6v7.png

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:19
Instellen in MPC-HC:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0TceB6O.png

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Source90
Bedankt! Dat is in ieder geval een optie welke werkt.

Is er ook een andere work-around of eventueel een hotkey in te stellen voor bovenstaand?
Of is continue switchen in de opties van MPC de enige optie (..om er nu een tweede speler naast te gaan gebruiken is ook zo)?

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
ik doe het zelf via configuratie scherm en dan sound, dan kan je instellen welke apparaten er worden gebruikt en welke niet. Ook wel handig.

• Source90
Dat is volgens mij de screenshot van de openingspost.
Hoe doe jij, via jouw manier (sounds), twee geluidsbronnen tegelijk gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 25-12-2014 00:41 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat klopt. Op de manier van thibautb pas je alleen de default output aan in windows (waar standaard elk programma geluid heen stuurt, tenzij je doet wat Ramon laat zien).

Per applicatie (althans, veel) kan je dus zelf kiezen welke geluidskaart je wil gebruiken. Die instelling is net als taal, grote en kleur van ondertitels, iets wat je eigenlijk maar 1x instelt, en daarna niet meer. Als je continu wil switchen, kan je switchen. Het is maar een paar muisklikken natuurlijk ;)

Je kan kijken in MPC:HC of er een hotkey zit om in de opties te komen (als die er is, staat het achter het item in de pulldown menu), wat al een stuk sneller werkt.

Ik denk dat er weinig anders opzit dan het blijven aanpassen, of er toch meerdere programma's gebruiken.

Maar wat heeft het voor nut om audio over een headset te knallen terwijl je een film zit te kijken? Dan hoor je van die film ook niet zoveel natuurlijk...

Ik gebruik zelf VLC voor video, en Winamp voor audio.. En dat werkt perfect, ook voor jouw, want je wil video naar 1 kaart, en audio naar de andere..

Ey!! Macarena \o/

• Source90
Ik wil video/audio (MPC) via de TV afspelen voor zoon of vriendin-lief terwijl ik muziek luister of een spelletje speel op de PC. (vooral de eerste, alle kinderfilms kan ik onderhand wel dromen). :)
En tja, om daar een HTPC of Mediaplayer voor aan te schaffen terwijl de PC er zowat naast staat (en het via software mogelijk blijkt, zij het met wat instellingen) is ook een beetje overbodige luxe.

Ik gebruik MPC zelf vooral met mijn PC monitor (WMP met K-Lite codec voor muziek), daarom lijkt mij elke keer switchen in de opties niet de meest handige manier. Maar ach, als er niets anders opzit :Y) .

[ Voor 33% gewijzigd door Source90 op 25-12-2014 01:40 ]

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:28

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Je kan MPC starten met een command line switch die direct een afwijkende audio-output kiest, zoals
mpc-hc C:\test.mkv /audiorenderer 5
waarbij het cijfer terug te vinden is bij de opties van de beschikbare outputs. Het nadeel is dat je verplicht een doelbestand moet opgeven. Je zou een snelkoppeling kunnen maken naar een dummybestand zodat MPC wel opstart, waarna je het juiste bestand erop sleept.

Een betere optie is om de executable te kopieren en te hernoemen, bijvoorbeeld "mpc-hc-tv". Vervolgens start je deze executable en stel je bij de opties in dat de instellingen opgeslagen worden in een ini-bestand, MPC opnieuw opstarten en de audio-output aanpassen. Nu heb je twee 'versies' van MPC met verschillende instellingen. Wanneer je vervolgens die video opent met 'Openen met...' en de afwijkende MPC kiest, start deze op de andere audio-output, eventueel ingesteld voor direct fullscreen op je TV en met webinterface zodat deze te bedienen is vanaf hun tablet.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een methode om Bluetooth geluid en geluid via draad en via mijn bose companion synchroon en dus tegelijk te laten afsprelen.

Via het configuratie item geluid kan ik kiezen tussen
- Realtek High Definition audio en
- Bose USB audio
- Bose adapter stereo (Bluetooth)

Door een apparaat als standaard in te stellen krijg het geluid via dat apparaat. Ik zou echter het geluid uit alle 3, of in ieder geval uit 2 van de 3 willen laten horen.

Als ik in de tuin zit heb ik mijn Bose Wave system gekoppeld via Bluetooth aan mijn computer. Maar wil dan ook in de kamer hetzelfde geluid horen via mijn versterker die met draad verbonden is aan de computer (Realtek), maar tevens rondom mijn computer heb ik Companion 5 Bose boxen, die ik dan ook wil laten afspelen (USB audio).

Wie kan mij een oplossing aandragen?

Sjoerd
Pagina: 1