Het is nogal persoonlijk wat je leuk vind en wat niet, en je eisen zeggen ook weinig over gameplay.
Ik ben ook wel een liefhebber van RPG's, maar online en huizen bouwen boeien me juist het minste. De gameplay is voor mij veel belangrijker.
- Oblivion/Skyrim hebben naar mijn mening goede gameplay en op de PC kun je met mods/dlc ook nog huizen in elkaar knutselen.
- Fallout 3/New Vegas zijn vergelijkbaar met Oblivion/Skyrim maar hebben een andere setting. Waar je in Oblivion en Skyrim met zwaard en pijl en boog rondloopt heb je in Fallout geweren en is het een RPG met shooter elementen (of een shooter met RPG elementen

).
- Mass Effect trilogie zijn ook geweldige games maar ook weer shooters/flinke actie en minder vrijheid dan bovenstaande games.
Nadeel van al deze games voor jou is dat er geen/weinig online mogelijkheden zijn. Mass Effect 3 kon volgens mij wel online, maar dan ben je echt deathmatch aan het spelen... de RPG elementen vallen online volledig weg als ik me niet vergis.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)