Windows 7 wachttijd in "welkom" scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Recent heb ik een gloedjenieuwe Dell mogen ontvangen. :)
Deze is in het domein geknoopt door een collega en sindsdien doet hij vreemd...

Het is een laptop met SSD (en i7), dus je verwacht dat hij na het invullen van je wachtwoord binnen enkele seconden (lege laptop) het bureaublad weergeeft.
Dat doet hij echter niet.
- éérst krijg je 30 seconden het "welkom" scherm.
- dan krijg je 30 seconden een zwart scherm met muis.
Vervolgens is hij binnen 5 seconden klaar met het laden van bureaublad, antivirus en diverse bloatware.

We gebruiken geen roaming profiles. We gebruiken eigenlijk niets waarvoor een verbinding met de server nodig is, behalve de netwerkshares en printers.

We hebben al enkele policies met betrekking tot timeouts aangepast. Dit heeft geen effect.
- Set maximum wait time for the network if a user has a roaming user profile -> 1
- Startup policy processing wait time -> 1
- Verbose login geeft aan "Preparing your Desktop"....
(waarom hebben die krengen geen nummers?)

Mijn account heeft het probleem. Het lokale (niet domein) account niet, en het account van mijn collega niet. En de laptops van andere collega's hebben het niet.

Nu gaat dit probleem ons een beetje te boven, immers zijn dit problemen voor doorgewinterde systeembeheerders of Windows Server experts. En die hebben we niet, helaas. (klein bedrijf)

We zijn ervan overtuigd dat Windows wacht op een timeout voordat hij verder gaat naar de desktop. Maar welke? Kan iemand mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 11:10
Wellicht dat de "slow boot" update rollups het probleem verhelpen : http://blogs.technet.com/...8-r2-available-today.aspx

Wat je ook nog kunt doen is een testaccount aanmaken (kopie van je eigen account in dit geval - of gewoon je eigen account in zo'n OU gooien) en deze in een aparte OU hangen met een block inheritance erop zodat er geen user GPOs geladen worden en kijken hoe het inloggen dan verloopt. Als dat wel snel gaat dan is het een kwestie van de GPO vinden waar deze machine over struikelt.

Overigens heb je het belangrijkste al gedaan : verbose aangezet voor gpo, ik kom regelmatig beheerders tegen welke klagen over het hangen op "welkom" die schijnbaar nog nooit van deze optie gehoord hebben (als je het mij vraagt hoort deze gewoon standaard aan te staan, scheelt ook veel onduidelijkheid in support calls omdat de gebruiker direct aangeeft welke stap blijft hangen ipv de melding dat de machine op welkom blijft hangen).

[ Voor 22% gewijzigd door Killah_Priest op 24-12-2014 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:51
Feitelijk hoeft er geen test gebruiker aangemaakt te worden, daar zijn collega op deze computer geen inlogproblemen ondervindt.

Ik veronderstel dat er geen onderscheidt wordt gemaakt tussen gebruikers in jullie bedrijf wat betreft GPO's?

Bestaat dit probleem sinds dag 1 dag je deze pc hebt?
Heb je specifieke tools / software geinstalleerd waardoor deze issues optraden?
Ben jij local admin en jou collega's misschien niet?
Heb je al geprobeerd zonder netwerk kabel in te loggen?
Zegt de Eventviewer per toeval iets?
Heb je al eens geprobeerd je profiel te resetten / weg te gooien?
Staat de tijd gelijk aan de tijd van de server / domain controller?
Middels msconfig.exe zou je kunnen kijken welke processen er op starten tijdens het inloggen en eventueel deze allemaal uit zetten om te kijken of het probleem dan verdwijnt

Al deze vragen zijn geen verwijt, maar puur een manier om dingen uit te sluiten :)

[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 24-12-2014 21:23 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Ik veronderstel dat er geen onderscheidt wordt gemaakt tussen gebruikers in jullie bedrijf wat betreft GPO's?
Weinig. Meestal alleen local admin of niet. De details weet ik zo niet, ik beheer de server niet.
Bestaat dit probleem sinds dag 1 dag je deze pc hebt?
Sinds dat er een domeingebruiker is aangemaakt.
Heb je specifieke tools / software geinstalleerd waardoor deze issues optraden?
De problemen deden zich direct voor nadat hij uit de doos werd voorzien van domeingebruiker.
Ben jij local admin en jou collega's misschien niet?
De meesten met een eigen laptop zijn local admin, totdat ze het stuk maken.
Heb je al geprobeerd zonder netwerk kabel in te loggen?
Jep. En ik zit nu zelfs thuis, dus de domeincontroller hoeft ie niets te vragen.
Zegt de Eventviewer per toeval iets?
Niets relevants in mijn ogen.
Heb je al eens geprobeerd je profiel te resetten / weg te gooien?
Dat heeft mijn collega en meerdere malen gedaan.
Staat de tijd gelijk aan de tijd van de server / domain controller?
Goed punt, dat was ooit een detail. Dan stat de server ineens een aantal minuten voor omdat de virtualisatie de hardwareklok niet doorspeelt. Maar dat is opgelost volgens mij.
Middels msconfig.exe zou je kunnen kijken welke processen er op starten tijdens het inloggen en eventueel deze allemaal uit zetten om te kijken of het probleem dan verdwijnt.
Alles niet-microsoft uitgezet. Helpt niet.

Al deze vragen zijn geen verwijt
Ik waardeer de hulp.

Is er een manier om een print te maken van alle gewijzigde instellingen in mijn profiel? Er moet iets anders zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 24-12-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Heb je al eens met een packetsniffer gekeken wat je laptop probeert te doen qua netwerk? Ook als ie niet met het juiste netwerk verbonden is, of helemaal niet verbonden is kunnen die gegevens duidelijkheid geven over waar je laptop op zit te wachten.

Nog een ding dat ik nog niet zag: als je met een lokale account werkt, heb je dan ook problemen? Dus niet met je domeinaccount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Zonet een driver update voor LAN binnengehaald via updates. Nu is het probleem weg zonder netwerkkabel.
Met netwerkkabel wacht hij dus nog ergens op de domeincontroller o.i.d. En daar kan hij lang op wachten want ik zit thuis.

Ik heb momenteel geen hub liggen om het verkeer af te luisteren.

Lokale account doet het prima.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:51
Wel een bijzonder probleem, daar een computer niet discrimineert zeg maar :) (En je dus dezelfde gebruikerservaring moet ervaren als je collega op jou computer)

Dus als je account is weg gegooid, ontstaat het probleem dus direct na het opnieuw opstarten?

Gooi ook eens alle eventuele netwerk shares en gedeelde netwerk printers weg

Deze update heb je wellicht al geinstalleerd:
http://support2.microsoft.com/?kbid=2578159

Kijk ook nog even na, of laat even nakijken of jullie echt in dezelfde OU zitten met dezelfde policies en dezelfde eventuele WMI filters

[ Voor 24% gewijzigd door Daannn1987 op 25-12-2014 10:09 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Nou, Windows is echt een hopeloos platform (om te debuggen).
Inmiddels al wel wat extra logging aan weten te slingeren.

Kan iemand hier iets uit opmaken? Dit het is log wat gemaakt word als je UserEnvDebugLevel op 0x10002 zet.
https://dl.dropbox.com/s/h7yita460ntzpzi/gpsvc.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 16:35

Felyrion

goodgoan!

Ik was net aan het uitleggen hoe je userenvlogging aan kan zetten, maar ik zie dat je dat inmiddels zelf uitgevolgeld hebt. Dit logje kun je redelijk leesbaar maken (met totaaltijden en delta's etc.) door dit tooltje:

http://www.sysprosoft.com/policyreporter.shtml

edit:

ik neem aan dat je zoiets hebt gedaan:
http://blogs.technet.com/...dows-vista-2008-win7.aspx

anders moet je dat nog even doen. Wel even aan denken dat je het mapje in de debug folder zelf even aan moet maken, anders verschijnt het logje niet.

edit2:
Ik zie dat je nog wat anders hebt gedaan. Ik raad je aan bovenstaande nog even te proberen :)

Voor de volledigheid zal ik de instructies hier ook gewoon even plaatsen voor terugvindbaarheid:
If you like the userenvlog from Windows XP, you may want to know how to get more information from the GPSVR service in Windows 2008/Visa/Win 7. If so then try this:

How to enable logging in the Gpsvc.log file To enable logging in the Gpsvc.log file, follow these steps. Click Start, click Run, type regedit, and then click OK.

1. Make sure that you have the folder %windir%\debug\usermode, if the usermode folder is not there, then manually create it.
2. Locate and then click the following registry subkey: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion
3. On the Edit menu, point to New, and then click Key.
4. Type Diagnostics, and then press ENTER.
5. Right-click the Diagnostics subkey, point to New, and then click DWORD Value.
6. Type GPSvcDebugLevel, and then press ENTER.
7. Right-click GPSvcDebugLevel, and then click Modify.
8. In the Value data box, type 30002 (as hex), and then click OK.
9. Exit Registry Editor.
10. At a command prompt, type the following command, and then press ENTER: gpupdate /force
11. View the Gpsvc.log file in the following folder: %windir%\debug\usermode

These details can be found at the bottom of Description of the Windows Server 2008 read-only domain controller compatibility pack for Windows Server 2003 clients and for Windows XP clients and for Windows Vista.
Vervolgens de log openen met Policy Reporter, dan is het wat leesbaar en je kunt dan vaak zien waar de gaten vallen in het loginproces.

[ Voor 107% gewijzigd door Felyrion op 27-12-2014 16:49 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Precies: Logboekregistratie voor foutopsporing in de gebruikersomgeving inschakelen voor handelsversies van Windows
Ik zal alles activeren.

Ik het ook de event logs nog eens bestudeerd, en nu viel mijn dit op:
code:
1
2
3
Microsoft-Windows-TerminalServices-RemoteConnectionManager:
The terminal server cannot register 'TERMSRV' Service Principal Name to be used for server authentication. The following error occured: The specified domain either does not exist or could not be contacted.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 16:35

Felyrion

goodgoan!

Ik zie een redelijk random gat in je log van 1 minuut+, die kan ik niet helemaal verklaren.
Op het wijde web kom ik ondertussen nog deze hotfix tegen:
You experience a long domain logon time in Windows Vista, Windows 7, Windows Server 2008 or Windows Server 2008 R2 after you deploy Group Policy preferences to the computer

niet heel in-depth naar gekeken, maar misschien het proberen waard?

Ik zou het op prijs stellen als je een eventuele oplossing wilt terugmelden, ik heb waarschijnlijk eenzelfde probleem bij een klant van mijn werkgever.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Die patch is niet van toepassing. We hebben nog 2003.

Ondertussen heb ik wel dit zipje. Waarin het gpsvc log inclusief het System en Application logboek zit.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daar vielen nu wel een aantal dingen op. Onder andere een recovery operatie van een database.

Ik ben bang dat de oplossing een Format C gaat worden. Helaas geen image gemaakt van de oem status... Pas toen hij in het domein zat :(
Met natuurlijk een nieuwe profiel.

update:

De tweede wachttijd (met een zwart scherm) lijk te worden veroorzaakt door de Web Proxy Autodiscovery Protocol, immers duurt het ook oneindig als ik dan inlog terwijl hij aan een dood netwerk zit (alleen een hub + router met andere pc met wireshark).
Hij boot door als ik de netwerkkabel losmaak. Deze tweede wachttijd is weg als ik verbonden ben met het domeinnetwerk.

De eerste wachttijd lijkt te komen doordat hij enkele dns verzoeken doet naar pc's die printers delen. En de domein server. Maar dat hebben alle andere gebruikers ook.

update:

Gehele account opnieuw aangemaakt op de server alsmede de pc. Niet opgelost.
Mogelijk toch een lokaal issue, of misschien zelfs hardware.
Ik zal er toch mee moeten doen.

[ Voor 45% gewijzigd door jeroen3 op 05-01-2015 15:14 ]

Pagina: 1