Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47
Ik heb een Lenovo Thinkpad R61 staan (T8100, nVidia NVS140 M) die sinds gisteren niet meer opstart: de powerlampjes gaan branden, maar buiten dat de fan een halve seconde draait bij aanzetten en de 'opstartlampjes' even branden, gebeurt er niets meer.

Geschiedenis:
- De laptop heeft al een half jaartje dat hij af en toe niet meer wilde opstarten (1 op de 10 keer). Dan bleef hij eerst bij het 'opstartscherm' hangen (scherm waar je naar BIOS kan gaan) en na uitzetten gaf hij enkel een zwart scherm zoals nu.
Eerst was dit op te lossen door de CMOS batterij even los te koppelen, later werkte dit trucje niet altijd meer en moest de powerknop 20s ingedrukt worden. Soms moest je dit een paar keer doen voordat hij er weer zin in had, maar uiteindelijk lukte het altijd. (Of het echt de oplossing was weet ik niet, maar het deed het trucje, enkel aan- en uitzetten in de hoop dat ie het weer deed werkte iig niet.)
- Afgelopen week was plotseling de adapter stuk
- Met de nieuwe adapter deed ie het gewoon. Ik heb 'm eergisteren helemaal opnieuw geïnstalleerd en hij heeft daarbij ook een vijftal reboots gedaan. Hij werkte vlekkeloos. Bij de laatste keer afsluiten gaf hij echter na het sluiten van de klep een 'piep'-toon (misschien sloot ik 'm iets te vroeg?), maar de laptop was gewoon uit, geen slaapstand o.i.d.
- Nu wil ie niet meer aan :( CMOS verwijderen helpt niet, RAM niet, powerknop lange tijd ingedrukt houden zonder voeding helpt niet..

Wat kan ik nog proberen?
Het kan vast en zeker niet iets simpels als een leeg CMOS-batterijtje zijn? :p
Hij geeft dus geen pieptonen bij het inschakelen, ook niet als ik de RAM modules oid verwijderd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:08
Kom je nog wel in de bios / voorbij de bios ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Downloader_NL schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:07:
Kom je nog wel in de bios / voorbij de bios ?
Nee, opstartlampjes gaan aan zoals normaal en de fan draait een halve seconde. Daarna is het enkel zwart scherm en het 'voedings'-lichtje dat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-08 15:07
Sluit hem eens aan op een externe monitor wat gebeurt er dan?

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Geeft de laptop een geluidje ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
moijamie schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:09:
Sluit hem eens aan op een externe monitor wat gebeurt er dan?
Het scherm is niet kapot, dat weet ik zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
laatste regel ;)
"Hij geeft dus geen pieptonen bij het inschakelen, ook niet als ik de RAM modules oid verwijderd heb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
henri86 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:11:
[...]

laatste regel ;)
"Hij geeft dus geen pieptonen bij het inschakelen, ook niet als ik de RAM modules oid verwijderd heb."
Sorry :)

Heb je dit al geprobeerd ?

reset your computer by unplugging it, removing the battery, then press and hold power button for 20 seconds. Replace battery, plug it in, see if that helps.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Het schijnt wel dat veel van deze moederborden met NVS140M van voor 2008 er na een jaar of 4 uitklapte.
Maar vind het apart dat hij al een half jaar heeft geleefd met 'dit' probleem.

Dat de kapotte adapter er iets mee te maken heeft lijkt me ook sterk aangezien hij het wel gewoon op de accu deed en met de nieuwe adapter ook een volle dag probleemloos heeft gedraaid incl reboots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Downloader_NL schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:13:
[...]

Sorry :)

Heb je dit al geprobeerd ?

reset your computer by unplugging it, removing the battery, then press and hold power button for 20 seconds. Replace battery, plug it in, see if that helps.
Een tiental keer.. Zoals gezegd werkte dat eerst wel, nu (vooralsnog) niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Welke diagnostische code geeft het apparaat als je een diagnostisch commando geeft?
Zeg maar het equivalent van de Dell Fn-toets bij het opstarten. Die van Lenovo kun je navragen bij de support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
henri86 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:15:
[...]

Een tiental keer.. Zoals gezegd werkte dat eerst wel, nu (vooralsnog) niet meer.
Jij hebt het volgens mij over de CMOS ik over de accu :)

et's try doing the following steps to pinpoint the problem

1) Remove both the battery and AC adpater from ther unit.
2) Press the power button in and out 10 times in a row
3) Press and hold down the power button for 30 seconds
4) Now plug in only the AC adapter, then push the power button to see if the unit fires on

We call this method the power static discharge. I hope this fixes the problem

Een extern scherm aansluiten is zoon gek idee nog niet 8)

If the unit fires on, but you hear the fan blowing and have no image on your screen at all, try connecting an external monitor to the unit (then press FN+F7 to toggle to the external image)
If you get an image on the external monitor and not the LCD, your LCD needs to be replaced
If you are not getting an image on neither the LCD nor external, you should contact tech support .

You might need another systemboard in all likelihood.

[ Voor 52% gewijzigd door HKLM_ op 24-12-2014 15:23 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Downloader_NL schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:21:
[...]

Jij hebt het over de CMOS ik over de accu

1) Verwijder de accu en AC adpater uit ther eenheid.
2) Druk op de aan-knop in en uit 10 keer op een rij
3) Houd de knop gedurende 30 seconden
4) Nu sluit alleen de AC-adapter, druk dan op de knop om te zien of het toestel branden op
Nee, ik zeg dat het eerder soms hielp om de CMOS te verwijderen, later werkte het trucje om de alle voeding los te koppelen en de powerknop ingedrukt te houden :)
Nu beide niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gaat allemaal niet werken.

Jullie zien allemaal over het hoofd dat:
NVS140M=8500M GT=G84=Reflow/reball probleem.

moederbord er uit (of alleen de videokaart, als je mazzel hebt is het een los kaartje), helemaal kaal draaien, 8min op 200c in de oven, terug inbouwen. Voila, werkt weer. (let wel: tijdelijk. Kan een maand zijn, kan 3 jaar zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:24:

moederbord er uit (of alleen de videokaart, als je mazzel hebt is het een los kaartje), helemaal kaal draaien, 8min op 200c in de oven, terug inbouwen. Voila, werkt weer. (let wel: tijdelijk. Kan een maand zijn, kan 3 jaar zijn)
Ik heb iets gedetailleerdere info nodig :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:24:

Wacht! Niet in de oven!

Het klopt inderdaad dat je door die videokaart recht hebt op kostenloze reparatie aan de videokaart, als die stuk is. Ik zou dat eerst proberen te fixen voordat je zelf met de oven aan de gang gaat.

Werkt overigens wel goed. Ik heb ook een keer zo'n videokaart in de oven gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Trommelrem schreef op woensdag 24 december 2014 @ 16:22:
[...]

Wacht! Niet in de oven!

Het klopt inderdaad dat je door die videokaart recht hebt op kostenloze reparatie aan de videokaart, als die stuk is. Ik zou dat eerst proberen te fixen voordat je zelf met de oven aan de gang gaat.

Werkt overigens wel goed. Ik heb ook een keer zo'n videokaart in de oven gelegd.
Zelfs na zoveel jaar? Waar moet ik dat dan claimen? Bij Lenovo, Nvidia, waar ik 'm gekocht heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan je nergens meer claimen, die periode is (allang) verlopen. Google op nvidia reflow zal je complete how-to's opleveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Dan gaan we 'm maar een keertje uit elkaar schroeven en in de oven stoppen :D Ik heb een paar weken terug een andere laptop gekocht, maar had deze graag nog als 2e erlangs gehouden. Eens kijken of we nog iets kunnen redden! Anders heb ik m'n adapter ook voor niets gekocht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
henri86 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 22:38:
[...]

Zelfs na zoveel jaar? Waar moet ik dat dan claimen? Bij Lenovo, Nvidia, waar ik 'm gekocht heb?
Waar je hem gekocht hebt.

Als het inderdaad het bekende NVidia probleem is, dan heb je recht op kostenloze reparatie omdat het een productiefout betreft. Mits je hem als consument hebt gekocht, en niet zakelijk. Ook als de garantie is verlopen heb je gewoon recht op kostenloze reparatie. Het product is namelijk niet conform.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 24-12-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Trommelrem schreef op woensdag 24 december 2014 @ 23:23:
[...]

Waar je hem gekocht hebt.

Als het inderdaad het bekende NVidia probleem is, dan heb je recht op kostenloze reparatie omdat het een productiefout betreft. Mits je hem als consument hebt gekocht, en niet zakelijk. Ook als de garantie is verlopen heb je gewoon recht op kostenloze reparatie. Het product is namelijk niet conform.
hij is als consument gekocht, bij megasellers destijds (via surfspot), dat is nu in feite centralpoint.nl.

In principe heb je wel gelijk "In het Burgerlijk Wetboek is namelijk geregeld dat de verkoper fouten in een product kosteloos moet herstellen. Ook na de garantietermijn", al zullen ze waarschijnlijk argue'en dat hij de te verwachte levensduur waargemaakt heeft met 6 jaar

[ Voor 20% gewijzigd door henri86 op 24-12-2014 23:43 ]

• Trommelrem
De verwachte levensduur van een laptop is ongeveer 2 jaar voor een Acer en 8 jaar voor elk ander merk.
Dat een laptop door traagheid niet meer te gebruiken is, betekent niet dat de hardware stuk is.

Ik zou het gewoon proberen. NVidia heeft in deze duidelijk (en bewust) een fuckup gemaakt. Een reparatie door Lenovo zal beter uitpakken dan een oven-reparatie.

Al moet ik zeggen dat de oven-reparatie wel een leuk klusje is. Het is best leuk om je videokaart in de oven te zien liggen :P

[ Voor 34% gewijzigd door Trommelrem op 25-12-2014 12:39 ]

Verwijderd

Er is door nvidia destijds een verlengde garantieperiode aangeboden na enkele rechtzaken, ook voor laptop-fabrikanten die hem ingebakken hadden.

Maar ook dat is inmiddels al een jaar of 3 geleden afgelopen. Heeft ook echt geen zin meer om te proberen.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-08 23:33
Na zoveel jaar kun je garantieafhandeling wel vergeten.

De redelijk te verwachten levensduur heeft hij prima volgemaakt. Dat zou hetzelfde zijn als nu terug gaan met je moederbord met verrotte caps (zoals de begin 2000 moederborden). Ook al waren het ontzettend beroerde dingen, inmiddels mag iets ook wel gewoon op zijn

• henri86
Trommelrem schreef op donderdag 25 december 2014 @ 12:39:
De verwachte levensduur van een laptop is ongeveer 2 jaar voor een Acer en 8 jaar voor elk ander merk.
Dat een laptop door traagheid niet meer te gebruiken is, betekent niet dat de hardware stuk is.

Ik zou het gewoon proberen. NVidia heeft in deze duidelijk (en bewust) een fuckup gemaakt. Een reparatie door Lenovo zal beter uitpakken dan een oven-reparatie.

Al moet ik zeggen dat de oven-reparatie wel een leuk klusje is. Het is best leuk om je videokaart in de oven te zien liggen :P
Het is niet alleen de GPU, echt alles gaat dan de oven in: https://www.youtube.com/watch?v=h3JtokNj_Ho

Ik ga wel even een belletje doen, misschien zijn ze in een kerststemming, anders gewoon de oven in. Doet ie het daarna weer zet ik 'm snel te koop :D

[ Voor 9% gewijzigd door henri86 op 25-12-2014 22:34 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 14:28

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

NIET in de oven doen! Even een tweaker inschakelen die kan reflowen met een echt heteluchtapparaat. (oa ikzelf, tha_bulldog en nog wel meer tweakers :) )

Verwijderd

sebastius schreef op donderdag 25 december 2014 @ 22:40:
NIET in de oven doen! Even een tweaker inschakelen die kan reflowen met een echt heteluchtapparaat. (oa ikzelf, tha_bulldog en nog wel meer tweakers :) )
Dat kan natuurlijk ook, maar kost geld en is niet persee een langdurigere oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
timberleek schreef op donderdag 25 december 2014 @ 13:58:
Na zoveel jaar kun je garantieafhandeling wel vergeten.

De redelijk te verwachten levensduur heeft hij prima volgemaakt. Dat zou hetzelfde zijn als nu terug gaan met je moederbord met verrotte caps (zoals de begin 2000 moederborden). Ook al waren het ontzettend beroerde dingen, inmiddels mag iets ook wel gewoon op zijn
Dat zeg ik. Het is geen garantie. Het gaat om conformiteit.

De verwachte levensduur van een Acer is 2 jaar. De verwachte levensduur van elke andere laptop is 8 tot 10 jaar. Aangezien dit een Lenovo is van 6 jaar, mag je verwachten dat hij niet stuk gaat op een productiefout, waarvan NVidia nota bene heeft toegegeven dat het een productiefout betreft. Dell heeft nog netjes een XPS M1330 gerepareerd die 5 jaar oud was. Dat was al een jaar na de verlengde garantie vanwege de NVidia fout. Uiteindelijk was het geen reparatie meer, maar een vervangende laptop (met wederom 3 jaar NBD :) ).

[ Voor 24% gewijzigd door Trommelrem op 26-12-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2014 @ 23:59:
[...]

Dat kan natuurlijk ook, maar kost geld en is niet persee een langdurigere oplossing
langduriger is het zeker, ook betrouwbaarder. Kosten wisselen per tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Trommelrem schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 10:36:
[...]

Dat zeg ik. Het is geen garantie. Het gaat om conformiteit.

De verwachte levensduur van een Acer is 2 jaar. De verwachte levensduur van elke andere laptop is 8 tot 10 jaar. Aangezien dit een Lenovo is van 6 jaar, mag je verwachten dat hij niet stuk gaat op een productiefout, waarvan NVidia nota bene heeft toegegeven dat het een productiefout betreft. Dell heeft nog netjes een XPS M1330 gerepareerd die 5 jaar oud was. Dat was al een jaar na de verlengde garantie vanwege de NVidia fout. Uiteindelijk was het geen reparatie meer, maar een vervangende laptop (met wederom 3 jaar NBD :) ).
Thnx, goed om te weten, kan ik altijd even erbij halen :)
Ik had bij deze laptop na een half jaar een defecte hdd, en toen zeiden ze zelf ook nog: zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren, maar ze zijn verder gebouwd als een tank en gaan doorgaans zonder problemen 10 jaar of langer mee. Jammer dat dat niet zwart op wit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
sebastius schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 12:00:
[...]
langduriger is het zeker, ook betrouwbaarder. Kosten wisselen per tweaker.
Waar moet ik ongeveer aan denken qua prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Afhankelijk van wie het doet en wat je verwacht (alleen reflow of ook demonteren etc). Tussen de 50 en 75 euro meestal is wat ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
sebastius schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 12:06:
Afhankelijk van wie het doet en wat je verwacht (alleen reflow of ook demonteren etc). Tussen de 50 en 75 euro meestal is wat ik zie.
Dat is het mij niet waard zonder de garantie dat ie het dan minstens een jaar (3000 uren) prima zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Niemand kan beloven hoe lang een reflow werkt. De meeste laptops gaan wel weer even mee, maar sommigen lukt dat niet mee. Een bakfeestje in de oven gaat vaak minder lang mee dan een echte reflow. Een bakfeestje van iemand die geen ervaring en de juiste flux heeft gaat nog minder lang mee.

Tja, je kunt hem ook doneren aan een goed doel: ik krijg regelmatig laptops binnen die niet meer economisch repareerbaar zijn. Daar knutsel ik dan aan in m'n hobbytijd en zet ze in mijn klas in (basisschool in 'zwarte' wijk). Verzendkosten vergoed ik dan.

[ Voor 42% gewijzigd door sebastius op 26-12-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
de Lenovo klantenservice is niet echt vriendelijk/behulpzaam. "We hebben geen onderdelen ervoor" Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henri86 schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:22:
de Lenovo klantenservice is niet echt vriendelijk/behulpzaam. "We hebben geen onderdelen ervoor" Punt.
Ook niet heel verwonderlijk, dat ding is veel te oud om onderdelen voor op stock te houden.

Een reflow in de oven is echt prima te doen hoor. Er zijn zat tutorials voor. Met een middagje knutselen heb je het gefixt, en het kost je niks :) Je houdt het risico dat het weer terugkomt, maar tot die tijd heb je een gratis fix.

Wel absoluut meteen de koelers schoonmaken en nieuwe (goede) koelpasta aanbrengen. Dat verlengt je levensduur weer aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
henri86 schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:22:
Daar heb jij niets mee te maken. Als zij de onderdelen niet hebben, dan moeten zij met een alternatief komen. Laat je niet zomaar afschepen met zo'n flutargument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:38:
[...]

Daar heb jij niets mee te maken. Als zij de onderdelen niet hebben, dan moeten zij met een alternatief komen. Laat je niet zomaar afschepen met zo'n flutargument.
Man, dat ding is 6 jaar oud. Waarom dan zo'n klantenservice afbranden?

Hij heeft z'n economische levensduur wel gehaald hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Trommelrem schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:38:
[...]

Ik heb al 2 keer teruggebeld in de hoop iemand anders dan de 'Kevin met een Indisch accent' aan de lijn te krijgen, maar telkens hem :+ Met het verzoek niet meer te bellen want het heeft geen zin 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:54:
[...]

Man, dat ding is 6 jaar oud. Waarom dan zo'n klantenservice afbranden?

Hij heeft z'n economische levensduur wel gehaald hoor.
Nouja, de klantenservice mag ook wel gewoon vriendelijk blijven ipv te zeggen "we hebben geen onderdelen voor dat model meer" en na een vervolg vraag/opmerking direct enorm geïrriteerd te raken (omdat het wss hun handleiding niet meer volgt)

Persoonlijk vind ik ook niet dat je mag verwachten dat een 1000+ Thinkpad (die toch in de markt staan als onverwoestbaar) 2 jaar na de garantie kapot gaat op een productiefout in het meest essentiële onderdeel.

[ Voor 17% gewijzigd door henri86 op 29-12-2014 15:01 ]

Pagina: 1