AV receiver (home cinema) enkel gebruiken in stereo?

Pagina: 1
Acties:

• quovadis25
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:11
Beste,

om te beginnen ik ben een leek (en op het internet vind ik niet echt een oplossing)

Mijn vraag is of ik een av receiver vb Sony STR-DN1050 of Onky TX-Nr636 ook gewoon in stereo kan gebruiken ipv de 7.1 te gebruiken (er is nl geen mogelijkheid om centerspeaker en subwoofer te plaatsen). Ik wil ook graag een netwerkconnectie hebben zodat ik kan spotify streamen en dergelijke...

is dit mogelijk of zijn er andere simpelere setups mogelijk?

Bij voorbaat dank

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12 14:06

@r!k

It is I, Leclerq

Tuurlijk kan het maar (even ervan uitgaand dat je de versterker/receiver nog aan moet schaffen) waarom dan niet gewoon een stereo versterker kopen?

Edit:
Deze bijvoorbeeld pricewatch: Onkyo TX-8050 Zwart

[ Voor 33% gewijzigd door @r!k op 24-12-2014 14:32 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

• quovadis25
@r!k schreef op woensdag 24 december 2014 @ 14:30:
Tuurlijk kan het maar (even ervan uitgaand dat je de versterker/receiver nog aan moet schaffen) waarom dan niet gewoon een stereo versterker kopen?

Edit:
Deze bijvoorbeeld pricewatch: Onkyo TX-8050 Zwart
Detail vergeten nl: ik zou graag alles via de versterker aansluiten op de tv: setupbox, netwerkschijf, xbox,... En met een gewone versterker lukt dit niet dacht ik.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 06:59

Mikayu

.srt

Kan prima hoor. Gewoon instellen dat je 2 speakers hebt.

Stereo versterker kan ook maar ontbreekt meestal aan hdmi input en andere coderingen

• quovadis25
En mag je dan gewoon de speakers aansluiten op de aan sluitingen center, rear left, rear right,...

Btw merci voor de info alvast :-)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-12 14:47
Gewoon de speakers aansluiten op front left en front right. Dan zit je sowieso goed.

De wijzen komen uit het Oosten!

• quovadis25
bedankt voor de snelle info :-)

Verwijderd

Voor hetzelfde geld voor een reciever koop je wel een kwalitatief betere stereoversterker en de prijsrange waar je in zoekt zal een reciever niet uitblinken in stereoweergave. Ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk je dit vindt.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:53

Audione0

Strijdt der titanen

Een surround receiver is te gebruiken in stereo, alleen zijn de receivers waar jij het over hebt geen uitblinkers in stereoweergave.

Dan kom je al gauw bij de wat duurdere receivers uit. Maar wat jij wil kan prima.

Ik merk wel dat er steeds meer vraag is naar stereo receivers. Nu is het alleen nog wachten dat de audio makers er op in springen en stereo weergevers met HDMI uit gaan brengen. Hoe lang dat gaat duren weet ik alleen niet.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• cxrlx85
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 11:44
Dit kan prima, zelf onlangs een denon x1000 met 2x boston a25 aangeschaft voor stereo gebruik, maar wel met de gemakken van hdmi aansluitingen en netwerkaudio.

Wel belangrijk om de receiver ook echt in te stellen dat hij maar 2 kanalen aanstuurt, zodat er geen geluid verloren kan gaan en dat alle vermogen over slechts 2 kanalen wordt verdeeld.

Zorg wel voor voldoende vermogen, aangezien een stereo opstelling vaak grotere speakers betreft zonder sub. Om op budget te letten kun je daarom ook beter een model van vorig jaar nemen met iets meer vermogen maar minder extras.

Kijk eens naar het aanbod van Yamaha, schijnen zich meer op hifi te richten dan surround.

[ Voor 7% gewijzigd door cxrlx85 op 24-12-2014 19:54 ]

Verwijderd

Stereoversterker met goede externe DAC..... :9

Overigens heb ik zelf een reciever, maar van een andere prijsrange. Ik zelf ben een Marantz liefhebber.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2014 20:42 ]

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Of een stereo receiver met network connectie.

http://m.europe.yamaha.co...tereo-receivers/r-n301_g/

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:30

sjaool

Every life should have 9 cats

@Goodfellas: TS wil een homecinemaset met stereo geluid en ja dan ben je op dit moment aangewezen op een surround receiver. De door jou genoemde Yamaha heeft geen HDMI in- en uitgangen, dat werkt dus niet.

Nu heeft Yamaha wel betaalbare en goed klinkende AV receivers met een behoorlijk goede stereo geluidskwaliteit zoals bijvoorbeeld de RX-V475 of RX-V477. Ook is de app van Yamaha erg goed.

[ Voor 6% gewijzigd door sjaool op 25-12-2014 01:46 ]

"When you grow up your heart dies"

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42

Jag

Veel reacties hier die Tweakers onwaardig zijn wmb. Ik denk dat een surrround receiver een goede optie is voor de TS. Dat dat niet goed stereo kan is een verhaal wat het beste past in de fabeltjes krant :p

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:53

Audione0

Strijdt der titanen

De TS vraagt of een STR-DN1050 of Onky TX-Nr636 goed in stereo te gebruiken is. Van de sony weet ik het niet, maar van de onkyo kan ik uit eigen ervaring spreken dat er stereo versterkers zijn die het beter doen dat deze onkyo.

Maar wat je zegt is deels waar denk ik. Er zijn indd surround receivers die het ook goed doen in stereo.

Maar als ik mag vergelijken tussen een TX-NR 636 of een denon PA uit dezelfde prijsklasse bijvoorbeeld kan ik je uit eigen ervaring zeggen dat ik dan eerder voor een denon zou gaan.

Misschien handig te vermelden van de TS welke speakers hij wil gaan gebruiken?
Buiten dat zou ik bij een audiozaak gaan luisteren en dan gaan beoordelen of de onkyo in zijn optiek goed klinkt. Als hij dat dan vindt is het prima toch?
Echter zit er aan het luisteren bij een audiozaak ook weer een maaar aan. Bij een audiozaak is de accoustiek meestal wel goed geregeld. Dan kan het daar goed klinken en thuis totaal weer 1 grote brei van pieken en dalen 8)7

Moeilijk moeilijk

[ Voor 14% gewijzigd door Audione0 op 25-12-2014 14:19 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
Ik heb zelf eerst ook een stereoversterker gebruikt die dan aan de TV of Set top box hing.
Geluid was prima, maar er zat een lag in de synchro tussen beeld en geluid.

Daarom heb ik nadien een receiver gekocht, en ook een center speaker toegevoegd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
sjaool schreef op woensdag 24 december 2014 @ 23:34:
@Goodfellas: TS wil een homecinemaset met stereo geluid en ja dan ben je op dit moment aangewezen op een surround receiver. De door jou genoemde Yamaha heeft geen HDMI in- en uitgangen, dat werkt dus niet.

Nu heeft Yamaha wel betaalbare en goed klinkende AV receivers met een behoorlijk goede stereo geluidskwaliteit zoals bijvoorbeeld de RX-V475 of RX-V477. Ook is de app van Yamaha erg goed.
Als ik de TS lees zie ik nergens hdmi als vereiste staan. Hij vraagt om een stereo setup met netwerk mogelijkheden.

De yamaha die ik post heeft digitale inputs voor zijn settopbox (en dus een dac), stereo geluid en netwerk aansluiting (spoftify, etc). Helemaal wat ik in zijn vraag lees.

Dat surround receivers dit ook doen... prima. Gewoon nog een optie om het plaatje compleet te maken!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:07

FeaR

In GoT we trust

quovadis25 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 14:28:
is dit mogelijk of zijn er andere simpelere setups mogelijk?
Zoals gezegd gaat dit gewoon met elke receiver mits je deze goed instelt. De discussie dat een stereoversterker voor hetzelfde geld betere componenten heeft en beter geluid zal hebben is er eentje die je voor jezelf uit moet zoeken. Genoeg mensen die het verschil horen, maar ook genoeg die het niet kunnen. Maar stel het is wel hoorbaar dan nog zal jij het niet weten aangezien je voor de receiver bent gegaan. Heel zwart-wit gezegd: wat je niet weet, kan je ook niet missen.

Overigens begrijp ik de keuze voor een surroundreceiver met HDMI zeker wel. Niets makkelijker dan alles naar de receiver en slechts één kabel naar de TV.

Goodfellas schreef op donderdag 25 december 2014 @ 20:48:
[...]
Als ik de TS lees zie ik nergens hdmi als vereiste staan. Hij vraagt om een stereo setup met netwerk mogelijkheden.
quovadis25 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:14:
[...]
Detail vergeten nl: ik zou graag alles via de versterker aansluiten op de tv: setupbox, netwerkschijf, xbox,... En met een gewone versterker lukt dit niet dacht ik.
Het deel "alles via de versterker aansluiten op de TV" doet mij toch wel denken dat er een harde eis is van HDMI op de receiver.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:30

sjaool

Every life should have 9 cats

Let ook even op het standby verbruik van de receiver. Mijn oude Onkyo TX-NR609 verbruikte bijvoorbeeld 40 Watt in standby. De Yamaha die ik nu heb maar 3 Watt. Dit is een behoorlijk verschil.

"When you grow up your heart dies"

• quovadis25
het is idd een vereiste dat ik alles met 1 kabel naar mijn tv kan doorsturen.

Alvast bedankt voor alle info en tips die ik reeds kreeg, mochten er nog zaken zijn waar ik op moet letten mag je ze altijd doorgeven :-)
Pagina: 1