Een Z5500 vind ik niet heel wat audio aperatuur. Die dingen kosten geen fluit meer. En is alles behalve goed spul. En daar is het duidelijk hoorbaar.
Tenzij iemand een minder goed gehoor heeft dat kan natuurlijk ook.
Niet alleen de Chip is beter. Maar ze hebben het stukje van de printplaat ook zo veel mogelijk gescheiden om ruis en kraakjes te verminderen. Daarnaast zitten er betere componenten op. Betere opamps en vaak ook een goed headphone versterker. Veel mensen gaan die niet nodig hebben. Maar mocht je dan een keer een goede koptelefoon kopen heb je daar ook een voordeel van. Een betere Opamp is nooit verkeerd maar je hebt er natuurlijk meer aan als je er goede speakers op headsets/koptelefoons op aan sluit. Maar met minder goede hoor je het verschil ook.
Ik vind die 1150 al minimaal. Laat staan de 892 en 898 (ja ik heb ze beide gehad en dat is ook de rede dat ik al jaren een high end geluidskaart gebruik) De 1150 is wel een duidelijke stap vooruit (dit komt ook doordat moederbord fabrikanten alles rondom die audio chip verbeterd hebben Denk aan duurdere caps, PCB scheiding en betere opamps. Maar goed misschien liggen mijn eisen veel hoger. Ik vind een ZxR bv ook al niet helemaal lekker klinken daar klopt het ea gewoon niet. Terwijl dat zeker geen slechte audiokaart is. De prijs is er met 180 euro ook naar.
Dus ik heb gewoon hoge eisen dat zal ik ook niet ontkennen. Dat betekend niet dat er geen duidelijk verschil is als je ze beide uit kan proberen.
Maar mijn broer die verder niets met audio heeft kon het verschil tussen de audio van een Z87M-D3H en zijn MSI Z87 GD45 ook duidelijk horen. Dus in mijn ogen is het wel de moeite waard om iets meer te investeren voor de betere onboard audio. Als je naar de tests kijkt zie je grote verschillen in ruis niveau. En de meerprijs is minder dan een losse geluidskaart die op hetzelfde niveau zit.
Maar de meningen verschillen hier gewoon over. En dat is ook niet erg. De een vind Beats by Dre bv helemaal geweldig en een ander vind het troep. En de een hoort het verschil niet tussen de goedkoopste onboard audio en de duurste geluids kaarten en de ander hoor het verschil nog tussen de twee duurste oplossingen. Het is ook maar net wat jij belangrijk vind.
Eigenlijk zou je al die dingen gewoon een keer moeten kunnen proberen zodat iedereen zelf kan bepalen wat de meerwaarde is. Helaas kom je daar pas achter als je het gekocht hebt en ga je geen twee borden kopen om het te testen

Aan de andere kant geld ook wat niet weet wat niet deert als het voor jou met een goedkope oplossing goed genoeg klinkt? waarom dan de dure proberen met de kans dat je die daar na wilt. Daar is natuurlijk ook iets voor te zeggen
Ik heb nu de "peg" dat ik weet hoe het kan klinken en ik wil daardoor niet meer terug.
Al ken ik mensen die van dure kaarten nu wel terug zijn gegaan naar de borden met "goede" onboard audio. En dat prima vinden.
Ik moet zeggen dat die implementatie van Gigabyte daar erg goed is. Veel beter dan bij andere borden met die audio chipset. Nu hebben we het hier echter wel over maar een van de belangrijke aspecten en dat is signaal / ruis verhouding. Dus qua ruis en kraakjes zal het bij dit bordt goed zitten. Het zegt verder niets over de rest van het geluid.
Maar ik moet toegeven dat de benshmarks qua signaals/ruis er voor dat gigabyte bord meer dan prima uit zien en dat het voor een onboard audio oplossing goed is. Ik denk alleen wel dat dit bord een grote uitzondering is. De meeste zitten onder de slechtste 1150 chipsets. Gigabyte heeft hier goed werk verricht. Je ziet hier ook:
http://be.gigabyte.com/pr...uct-page.aspx?pid=4594#ov
dat ze daar net als bij veel 1150 oplossingen een scheiding op het PCB hebben gemaakt en duurdere caps gebruikt hebben.
Ik ben gewoon te veel uit gegaan van borden die ik eerder heb gezien en gehoord. Maar dit ziet er een stuk beter uit dan de andere 892 en 898 borden. Dit is op het niveau van de 1150 oplossingen. alleen met een andere (iets oudere) audio chipset. Maar dat is inderdaad geen gigantisch nadeel.
change1001 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 20:20:
[...]
Dit heb ik nu:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD FX-8320 Black Edition | € 125,- | € 125,- |
1 | MSI 970 Gaming | € 91,95 | € 91,95 |
1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 274,- | € 274,- |
1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Zalman Z11 Plus | € 54,- | € 54,- |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,95 | € 22,95 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 67,- | € 67,- |
1 | Cooler Master GM G750M | € 67,95 | € 67,95 |
1 | Crucial MX100 128GB | € 61,01 | € 61,01 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 813,81 |
Ziet er goed uit alleen die PSU blijft zonde ik zou echt voor deze gaan:
pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular
Het gaat om 6 euro verschil. En je stroomverbruik is dan 5% lager + een stukje kwaliteit van de onderdelen. Aanschaf is hoger maar na een jaar heb je die 6 euro al weer terug verdient in de stroom kosten.
Of heb je plannen voor een crossfire setup dat je een 750 watt PSU wilt? Want 750 watt is overkill als je maar een videokaart hebt. 500 is dan al meer dan voldoende.
Als je wel CF wilt moet je wel 750-850 hebben al zou ik zie zelf niet aan zo'n goedkope voeding willen hangen. Het zijn relatief dure videokaarten. Misschien een beetje een scheve vergelijking maar je gaat in een dure sportwaren ook niet de goedkoopste benzine gooien. Of goedkope niet syntetische oli van de action. Dan gooi je er ook euro 98,102 in en gebruik je een Premium Syntetische olie.
[
Voor 146% gewijzigd door
Astennu op 24-12-2014 21:41
]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....