Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• B_Swinkels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 16:24
Ik zoek een?
Smartphone, mid-range tot high end..

Wat is je budget?
Op dit moment 300 a 400 euro, maar is variabel

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om te ....
Bellen, sms'en, internet, en uiteraard WhatsApp. De standaard smartphone-dingen dus. Een goede camera is niet een vereiste, maar heeft wel de voorkeur. Bovendien gewoon de mainstream apps, Snapchat, Office etc. beschikbaar.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg nu de HTC One M8 met cashback actie (€382). Ook de Lumia 930 lijkt me wel wat, maar dan zit ik een beetje met het App-aanbod.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn vorige telefoon is enkele dagen geleden plotseling overleden. Nu sta ik voor de keus een nieuwe kopen of niet. Als ik echter hier nu een nieuwe koop betaal ik gewoon de volle mep.

Komende zomer ga ik naar Japan, en daar zijn al die tech-dingen een stuk goedkoper. De keus wordt dan dus nu een nieuwe kopen of oude laten repareren en in de zomer in Japan een nieuwe kopen. Ik weet dan alleen niet of die Japanner in het Nederlands of eventueel Engels ingesteld kan worden, en belangrijker, of ie hier überhaupt wel werkt. Iemand ervaring mee? Het scheelt namelijk denk ik nogal een slok op een borrel. Overigens ben ik ook een uur of vijf op de luchthaven in Seoul, misschien verkopen ze daar ook goeie en goedkope smartphones?

Dus: Nu hier een nieuwe telefoon kopen of pas in Japan/Korea?

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Wat Japan betreft: een collega heeft enkele jaren geleden hetzelfde overwogen, waarbij hij de volgende minpunten tegenkwam: simlock, vaak geen simkaart, telefoons worden zonder accessoires verkocht (zelfs geen lader) en destijds in Europa alleen geschikt voor bellen/smsen, soms geen data ivm afwijkende frequenties. Bovendien moest men toen minimaal 90 dagen ononderbroken in Japan verblijven, voordat men er een telefoon kon kopen, weet niet, of dat nu nog zo is.

Dit was dus enkele jaren geleden, 3G data in Europa is met Japanse telefoons mogelijk, geen idee, hoe 't met 4G is.

Uiteraard hebben de telefoons uit die hele regio geen Nederlandse taal, maar wel Engels, dus dat was voor m'n collega geen probleem, de andere zaken wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Marly op 24-12-2014 14:35 . Reden: aanvulling ]

• B_Swinkels
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 16:24
Simlock is volgens mij inmiddels verboden in Japan (waren ze in 2010 al mee bezig: nieuws: Japan overweegt simlock te verbieden).
Ontbreken van oplader is niet echt een probleem, die hebben we thuis zat. Ik ben dan wel benieuwd naar hoe het dan precies zit met frequenties en 3G en 4G, heb je daar wat meer informatie over?
Engels is ook niet een enorm probleem, als heeft Nederlands toch wel de voorkeur.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Helaas heb ik geen recentere informatie, alleen wat mijn collega destijds uitgezocht had. GPRS (2,5G) werkte niet in NL op Japanse telefoons, UMTS (3G) wel. Voor 4G zul je dus de frequenties moeten checken.
Ook weet ik niet, of nog steeds geldt, dat men er ingezetene (minimaal 90 dagen) moet zijn, om in Japan een telefoon te kunnen kopen. Destijds kon men er als buitenlander alleen een toestel huren, maar ik neem aan, dat je, na even zoeken, wel recente info kunt vinden.
Nederlandse taal hoef je iig niet op te rekenen.