Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 18:57
Hallo Tweakers,

Ik heb het volgende probleem waarin ik graag jullie hulp zoek:

In kreta heb ik een flink aantal foto's gemaakt en deze thuis nabewerkt. Deze nabewerkte foto's heb ik (dom) zonder watermerk op de website deviantart.com gezet, op mijn eigen account. Dit was ongeveer twee jaar geleden.

Nu zit er een handige functie waar je op afbeeldingen kan zoeken in google. Dit heb ik gedaan en tot mijn verbazing is mijn foto gebruikt voor de voorpagina van een boek. Een turks boek welteverstaan. Dit is zonder mijn toestemming en ik heb nooit voor die foto rechten verleend.

Het betreft hier deze foto:http://fc01.deviantart.ne...rk_Old_room_by_Ex1Lee.jpg
En dit boek: https://www.finalpazarlam...la-kitap/girdap/010168293

Wat kan ik hier nou mee doen? En sta ik in mijn recht als ik nu geld vraag voor deze foto + een boete voor het ongeoorloofd gebruik van deze foto?

Ik kan daarnaast aantonen dat ik de eigenaar ben, ten eerste omdat ik als enige de orginele foto in mijn bezit heb, ik kan aantonen waar de foto is gemaakt en ik de hele foto reeks om deze foto heen ook bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:08

Rmg

Maat van me had dit ook, foto door hem gemaakt, waar ook nog een persoon opstond, dat is dus schending auteursrecht en portret recht.

De eerste horde was al het in contact komen met (ook een turkse) uitgever, zelfs in het turks aangeschreven maar nooit reactie gehad voor zover ik weet. Ouderwets gevalletje recht hebben en recht krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
Aanschrijven van de schrijver zou dus nog de beste optie zijn? En indien deze niet reageert, wat voor mogelijkheden heb ik dan nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Maar om toch even advocaat van de duivel te spelen, wie heeft niet van deze situatie een foto kunnen maken van ongeveer dezelfde afstand en positie?

Verder: Neem dit eens door: http://www.advocaatvoorauteursrecht.nl/auteursrecht-foto
Ik zou eens contact opnemen met een jurist en Mola Kitap aanschrijven (http://www.molakitap.com/)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik vermoed dat het ook een Turkse uitgever is. Nu weet ik heel weinig van auteursrecht en nog veel minder auteursrecht in Turkije, maar het zou zo maar kunnen dat het bijvoorbeeld daar toegestaan is. Dan zou je al geen poot hebben om op te staan.

Je kan natuurlijk een brief sturen naar de uitgever. Deze zou in het Turks moeten zijn waarin je de claim beschrijft. Dikke kans dat die brief gewoon door de versnipperaar gaat. Wat je dan kan doen is een civiel proces starten in Turkije en een schadevergoeding eisen. Aan de hand van Turks recht kan je dit dan winnen of verliezen.

De vraag is even of je dit allemaal wil gaan doen. Ik neem even aan dat je Turks niet vloeiend is, dus moet je al iemand gaan inhuren die alles voor je heen en weer vertaald. Daar een advocaat zoeken, rechtzaak starten, etc, etc.

Iets zegt me dat de kosten / baten analyse een beetje de verkeerde kant op slaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Standeman op 24-12-2014 12:11 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:03
Lastig verhaal lijkt me dat. Ik zou genoegdoening proberen te halen uit het feit dat iemand je foto goed genoeg vindt om op een boek te publiceren, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:08

Rmg

ExilaaHH schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:08:
Aanschrijven van de schrijver zou dus nog de beste optie zijn? En indien deze niet reageert, wat voor mogelijkheden heb ik dan nog ?
Auteur heeft er waarschijnlijk weinig mee van doen, de uitgever bedenkt de cover en geeft het boek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedjdoorn
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:06
Turkije is lid van de World Intelecual Property Organisation, en heeft daarbij dus dezelfde wetten betreffende auteursrecht als de rest van de VN.
De exacte wet vindt je hier:
http://www.wipo.int/wipolex/en/details.jsp?id=3843

"We have nothing to fear but running out of beer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
Outerspace schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:08:
Maar om toch even advocaat van de duivel te spelen, wie heeft niet van deze situatie een foto kunnen maken van ongeveer dezelfde afstand en positie?

Verder: Neem dit eens door: http://www.advocaatvoorauteursrecht.nl/auteursrecht-foto
Ik zou eens contact opnemen met een jurist en Mola Kitap aanschrijven (http://www.molakitap.com/)
Dat is waar, maar zo exact hetzelfde met precies hetzelfde effect lijkt me toch wel een extreem kleine kans, de website die je stuurde ga ik eens even doornemen
Erwin schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:09:
Lastig verhaal lijkt me dat. Ik zou genoegdoening proberen te halen uit het feit dat iemand je foto goed genoeg vindt om op een boek te publiceren, succes!
Ik ben ook geen professionele fotograaf dus stiekem een beetje trots ben ik ook nog wel :)
Standeman schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:08:
Ik vermoed dat het ook een Turkse uitgever is. Nu weet ik heel weinig van auteursrecht en nog veel minder auteursrecht in Turkije, maar het zou zo maar kunnen dat het bijvoorbeeld daar toegestaan is. Dan zou je al geen poot hebben om op te staan.

Je kan natuurlijk een brief sturen naar de uitgever. Deze zou in het Turks moeten zijn waarin je de claim beschrijft. Dikke kans dat die brief gewoon door de versnipperaar gaat. Wat je dan kan doen is een civiel proces starten in Turkije en een schadevergoeding eisen. Aan de hand van Turks recht kan je dit dan winnen of verliezen.

De vraag is even of je dit allemaal wil gaan doen. Ik neem even aan dat je Turks niet vloeiend is, dus moet je al iemand gaan inhuren die alles voor je heen en weer vertaald. Daar een advocaat zoeken, rechtzaak starten, etc, etc.

Iets zegt me dat de kosten / baten analyse een beetje de verkeerde kant op slaat.
Ik ben een armzalige student, al is er bij wijze van maar 50 euro te halen is dat toch weer mooi meegenomen. En tegenwoordig lopen er voldoende mensen in Nederland rond die voldoende de Turkse taal beheersen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Als het goed is doet Turkije gewoon mee met de WIPO afspraken, dat zijn internationale afspraken over auteursrecht en intellectueel eigendom... oftewel Turkije zou als het goed is hetzelfde met dergelijke zaken om moeten gaan zoals we het hier doen.

Maar goed... dan ben je er nog lang niet, als men je bijvoorbeeld negeert wat ga je dan doen? Maar sowieso, als je er iets mee wilt sowieso beginnen met schieten, want nooit geschoten is altijd mis. Ik zou toch om mee te beginnen eens een mailtje aan de uitgever wagen om te zien of er een reactie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
Aangezien ik totaal niet begaan ben met het schrijven van dergelijke brieven, kan een juridisch loket mij hierin ook in steunen of sta ik hierin alleen ?

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kunt naar the clinic gaan. Dat is een soort rechtswinkel voor intellectuele eigendomszaken.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
De tegenpartij heeft de terms of service van Deviantart.com geschonden
http://about.deviantart.com/policy/service/

Ik zou daar in ieder geval ook een melding doen van deze copyrightschending.
Pagina: 1