Videokaart waarschnlijk overleden. Herkent iemand dit beeld?

Pagina: 1
Acties:

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Vanavond tijdens het gamen (SWTOR, UT3) begon mijn scherm opeens artifacts en BSOD's te vertonen. Omdat mijn systeem vrij stabiel is, eigenlijk nooit een BSOD vertoond en ik recentelijk m'n Radeon drivers/Catalyst control center heb geupdatet dacht ik eigenlijk dat 't met die driver update te maken had. Na weer een BSOD en een reboot kwamen er opeens twee grote verticale strepen op m'n scherm en gingen ook niet meer weg:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qBXL8KPl.jpg.
Ook krijg ik na boot (in Windows) alleen een zwart scherm. Ik heb een andere monitor geprobeerd (zelfde issue) en de kaart in een ander systeem gestopt (zelfde issue), plus dat de strepen ook pre-boot aanwezig zijn dus ik ga er vanuit dat 't een hardware issue is.

Ik was altijd zeer tevreden dat dit relatief gedateerde kaartje (XFX Radeon 6870, gekocht in 2011) naar mening nog prima mee kon komen en ik vroeg mij af of iemand zo'n beeld met die strepen wel eens heeft gezien en wellicht een oplossing heeft? Of zal 't echt afgelopen met dat ding zijn? Ik zat eraan te denken om 'm misschien in de oven te gooien (ooit wel eens hier voorbij zien komen) maar als er misschien een andere oplossing is probeer ik dat graag uit :)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Dukeh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Verwijder je drivers eens met DDU en installeer ze opnieuw. Mocht je dan nog hetzelfde probleem ervaren dan vrees ik dat je kaart inderdaad zijn beste tijd heeft gehad.

Asus Z97 Deluxe - Intel Core i7 4790K @ 4.4 Ghz - 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz - MSI GTX970 Gaming 4G

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Heb je al een andere poort geprobeerd? Misschien is het daar iets mee.
Anders vrees ik een beetje dat je kaartje zijn beste tijd een beetje gehad heeft.
Maar er is nog hoop, als je hem niet werkend krijgt, dan is dit stuk, en kan je hem nog even in de oven leggen, misschien helpt het als tussenoplossing, dan heb je in ieder geval nog tijd om een nieuwe videokaart te zoeken.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@Dukeh: drivers hebben pre-boot geen invloed dus ik denk niet dat 't daar aan zal liggen.
Ja andere port geprobeerd maar aangezien hij in een ander systeem dezelfde probleem vertoond verwacht ik niet dat 't daar aan zal liggen. Dat oventrucje heb ik overigens nog nooit geprobeerd dus als je tips hebt hoor ik het graag :) Op Youtube staan een hoop filmpjes erover en wat ik er even snel uit op heb gemaakt is dat je 'm zoveel mogelijk moet strippen, bakken en dan hopen op een goed resultaat.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Eergister heb ik een oude Radeon 4850 erin gezet totdat ik wat anders heb, maar nou begon die gisteren dezelfde symptomen te vertonen. Eerst kleine artifacts (ook tijdens gewoon browsen) en daarna BSOD's (nog geen strepen gelukkig).

M'n systeem is al heel lang superstabiel en ik heb ook de temperaturen even in de gaten gehouden maar alles is prima in orde (zowel CPU als GPU). Ik vraag me af of die software update m'n 6870 heeft gesloopt :|. Als ik zoek op atikmdag bsod en dan selecteer op resultaten van de laatste maand krijg ik een shitload aan resultaten. Het AMD forum is op dit moment ook al een tijdje down.

Ik vind het maar erg vreemd allemaal. Die artifacts lijken echt op een hardware issue te duiden alleen dat is wel erg toevallig nu op de tweede kaart. Nog meer mensen met soorgelijke problemen?

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:10
Als ik jou was zal ik eerst ook even kijken of er nog eventueel caps bol staan ;) als dat zo is kun je die eventueel met eentje van dezelfde soort vervangen :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23
Als 2 kaarten het hebben gaat er iets goed mis. Heeft die 4850 het nog steeds in een ander systeem? Anders zou ik zeggen je moederbord. En lijkt mij vrij sterk dat software je hardware kapot heeft gemaakt.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@dabor: goeie tip, zal 'm even bewaren.
@loki504: moet 'm straks even in een ander systeem stoppen. 't gekke is dat ik vandaag een tijd een Furmark stress test heb gedraaid en alles werkt prima. Geen enkele artifact of BSOD.
Wat betreft software die hardware sloopt: is idd ver gezocht maar ik dacht misschien dat die AMD software op low level niveau met de GPU werkt en 'm wellicht buiten z'n specificaties dingen heeft laten doen oid (puur speculatie). Feit is wel dat iets m'n 6870 heeft gesloopt en voor hetzelfde probleem zorgt op die 4850.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Kan ook puur toeval zijn.

Sommige mensen updaten hun software/drivers erg vaak, en als zo'n kaart een keer kapot gaat (kan gebeuren immers) is het vaak zo van "komt het nou van die update?". Als je nou bijvoorbeeld (zoals ik :P ), nooit de drivers update dan had ie waarschijnlijk net zo goed op dat zelfde moment kapot gegaan.

Dat een 2e kaart ook problemen geeft, ook dat kan toeval zijn. Oudere high-end kaarten hebben nog wel eens de neiging om na een bepaalde tijd kapot te gaan (heel vaak worden ze vervangen/doorverkocht voordat ze kapot gaan, en word het zo vaak niet opgemerkt).

Tuurlijk kan er wel iets anders achter zitten, kunnen 1001 oorzaken zijn, maar soms is het gewoon toeval.

Dat software je hardware sloopt is niet onmogelijk, maar de kans dat dat de oorzaak is is denk ik wel heel erg klein. Dan zou de driverupdate ineens hogere voltages ofzo naar je chip moeten sturen, en dat heb ik eigenlijk niet vaak zien gebeuren (1x wel, PS3 update zorgde ervoor dat er iets meer voltage naar de bluray drive ging, dat kon dus zorgen dat de chip die de laser aanstuurde beschadigde, wat dus bij mij is gebeurd).

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ja dat klopt wel. Ik kijk naar bepaalde gebeurtenissen en koppel daar een gevolg/verband aan vast wat er misschien niet is en wellicht gewoon met toeval te maken heeft. Is dacht ik ook een woord of term voor (ben de naam ff kwijt :) ).
Maar ik heb iig de 4850 in een ander systeem gestopt en daar heb ik geen problemen, echter, dat heb ik op het moment ook niet met dezelfde 4850 in m'n main systeem (waarin de 6870 is stuk gegaan). Ik ken het principe van component eliminatie en andere manieren van troubleshouten maar ik vind het nu toch even lastig om te bepalen waar het probleem vandaan komt. Die furmark stress test in m'n main gaat prima en het systeem staat nu ook al een tijdje Sisoft Sandra te stress testen (gpu, cpu, geheugen, opslag/ssd) en dat lijkt ook weer goed te gaan 8)7 |:(

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50

Onbekend

...

Ligt het toevallig niet aan het scherm zelf? Ik kan zo snel niet zien of je al hebt geprobeerd om de monitor te verwisselen met een ander.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Nee ligt het niet aan ;)
Ik heb een andere monitor geprobeerd (zelfde issue) en de kaart in een ander systeem gestopt (zelfde issue)

• Suli
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Kan het aan je power supply liggen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:25

M2M

medicijnman

oorzaak nummer 1 is de videokaart zelf. Op het moment van de screenshots zijn nog geen drivers geladen en wordt de kaart in principe (nog) niet echt aan het werk gezet.

oorzaak mogelijkheid 2 is het scherm of de bekabeling

oorzaak nummer 3 is de powersupply

-_-

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27
Oorzaak nummer 4 is het moederbord.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:25

M2M

medicijnman

die was ik inderdaad nog vergeten :)

-_-

Pagina: 1