Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snelheid WiFi op zolder: 2 routers

Pagina: 1
Acties:

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 13:11
Hoi,

ik heb in een huis op de begane grond, waar de internet aansluiting binnen komt, een Netgear Nighthawk X4 neergezet. Deze heeft tot op de 2e etage een perfect bereik, MAAR:
Op de 1e etage is de snelheid nog rond de 130Mbps en op de 2e etage nog maar slechts 50Mbps.
Dit moet opgeschroefd worden, dus dacht ik op de 2e etage een 2e Netgear Nighthawk X4 te plaatsen, maar dan in Access Point modus met een andere IP range en een ander kanaal. Uiteraard met hetzelfde SSID en wachtwoord en dan aangesloten op de Nighthawk die beneden staat.

Ter info: er loopt geen kabel naar de 1e etage.....

Maar.....omdat het bereik op de 2e etage van de router op de begane grond nog zo goed is, ben ik bang dat er niet snel overgeschakeld zal worden naar de router die op de 2e etage staat.

Is er een mogelijkheid om e.e.a. toch zo te 'forceren' dat de laptops op de 2e etage automatisch verbinden met de Nighthawk op de 2e etage? En als ze de laptop even meenemen naar beneden dat de Nighthawk op de begane grond wordt gekoppeld en vervolgens weer de router op de 2e etage als de laptop mee naar boven genomen wordt?

¯\_(ツ)_/¯

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
In Windows 7 kun je de volgorde van wifi voorkeursnetwerken instellen.
Windows 8 heeft dit niet, maar er zal best wel een manier voor te vinden zijn.
Daarna verbindt ie met het netwerk bovenaan die lijst.
Wanneer je de laptop verplaatst naar een ander netwerk zal ie niet zelf wisselen, wel wanneer het signaal wegvalt en ie het eerstvolgend netwerk gaat opzoeken in de lijst.
Maar waarom wil je dit forceren ?

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:33
Is het niet makkelijker om gewoon een WiFi range Extender te plaatsen?

http://www.netgear.com/ho...ing/wifi-range-extenders/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KernelPanic schreef op woensdag 24 december 2014 @ 00:14:
Is het niet makkelijker om gewoon een WiFi range Extender te plaatsen?

http://www.netgear.com/ho...ing/wifi-range-extenders/
Eeh, lees topicstart eens... |:(

Hij vindt 50Mbps te traag. Denk je nou echt dat je met een repeater, wat per definitie de verbindingssnelheid halveert, daar verbetering gaat realiseren? Een repeater offert snelheid op ten gunste van verbinding. Maar die heeft hij al...
M.v.Veelen schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:08:
[...]

Is er een mogelijkheid om e.e.a. toch zo te 'forceren' dat de laptops op de 2e etage automatisch verbinden met de Nighthawk op de 2e etage? En als ze de laptop even meenemen naar beneden dat de Nighthawk op de begane grond wordt gekoppeld en vervolgens weer de router op de 2e etage als de laptop mee naar boven genomen wordt?
Je probleem is roaming. Volgens WiFi spec moet de client dat regelen. Helaas zijn de meeste clients per default ongelofelijk dom als het daarop aankomt en sommige zijn helemaal niet anders in te stellen (iDevices O-) ).

Nu, als de laptops Windows draaien kun je mogelijk opties hebben. Mogelijk, want bij Windows is het uiteraard weer eens niet in OS maar in de drivers geregeld, en de drivers leveren de chipset vendors aan.

Maar kijk eens in device manager naar je WiFi NIC. Klik op het 'Advanced' tabblaadje en kijk naar de opties die je links ziet. Zie je daar iets dat lijkt op "Roaming Sensetivity Level" (zo heet het bij de Realtek drivers), kijk welke value dat heeft. Zet het op 'High' als het daar niet al op staat. Daarmee gaat je NIC eerder op zoek naar sterker signaal als er eentje beschikbaar is. Of het afdoende is... geen idee.

Aan kant van de APs kun je wel wat doen: overlap beperken door zendsterkte te verlagen op beide AP's. Soms heb je ook optie om minimum RSSI (ontvangststerkte) in te stellen cq lage modulatie uit te sluiten. Dat kan iig bij Asus high-end dingen. Of het bij deze Netgears (welke? geef gewoon modelnr ipv marketing "X4" blaat :o ) kan weet ik niet.

Helemaal ideaal is zero-handoff roaming, maar daarvoor heb je managed AP's nodig. Die zijn duurder dan deze routers en aangezien je al in eentje geinvesteerd hebt wil je die ws niet dumpen om een paar Ubiquiti-gevallen te kopen. Dus bovenstaande punten zijn dan de opties waar je mee kunt spelen.

Oslik blyat! Oslik!

• M.v.Veelen
Het is een R7500 die beneden staat en boven komt ook een R7500....

Theorie:

Wat nu als ik ze op de 5G laat aanmelden? Dit SSID heb ik dezelfde naam gegeven, maar met -5G erachter. Dus makkelijker herkenbaar. Daarentegen ook een minder bereik dan de 2,4Mhz en dus minder overlap. Op die manier zou je zonder iets in te stellen (in theorie) kunnen forceren dat er eerder wordt overgestapt op de andere router. Ohja, het zijn allemaal Mac's waarmee wordt gewerkt.

Als dit geen optie is, dan zou je zelfs nog 2 netwerken (SSID's) kunnen hanteren en als je dan op de 2e etage bent en je wilt perse de hoogste snelheid, dat je dan kiest voor het SSID dat op zolder staat. Maarje, liever dus automagisch..... :-\

Of gaat dit ook niet werken?

¯\_(ツ)_/¯

• M.v.Veelen
Ik hoop dat iemand me over mijn laatste vraag nog tips kan geven. In theorie lijkt het me dat de keuze voor de 5Ghz in deze situatie nog de beste is. Zeker voor degenen die op de 2e etage een hoge snelheid willen behalen.

Aanvulling: als ik de 2e Nighthawk aansluit op de 1e Nighthawk, moet ik dan nog een ander kanaal instellen (op de 1e Nighthawk staat de kanaalkeuze namelijk op automatisch....) of kan ik de 2e ook op automatisch laten staan?

Er wordt hier niet over gesproken namelijk: http://kb.netgear.com/app...ighthawk-x4-to-ap-mode%3F

[ Voor 4% gewijzigd door M.v.Veelen op 24-12-2014 09:20 ]

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1