Twee lampen, één schakelaar.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:47
Ik heb een vraag over de verlichting in onze woonkamer. Wij hebben twee plafondlampen die bediend worden via één schakelaar. Voorheen werkte dit prima en gingen beide lampen tegelijk aan en uit. Nu heb ik twee dingen veranderd. Ik heb een andere lamp geïnstalleerd en een dimmer.
Bij de wandschakelaar heb ik één bruine draad en twee zwarte draden. Die heb ik geinstalleerd zoals aangegeven in de handleiding van de dimmer (IKEA). Als ik de boel dan inschakel, brandt er maar één lamp. Als ik dan op de dimmer klik, gaat de eerste lamp uit en de andere aan.
Ik kom er niet goed uit wat ik moet veranderen aan de schakeling om het werkende te krijgen. Ik heb hier gezocht: https://www.gamma.nl/elektrische-schakelingen. Volgens mij heb ik het echter al zo aangesloten. Dit leek me het meest relevante subtopic en ik hoop dat in dit forum er genoeg expertise is om me verder te helpen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ok, leg éérst eens even uit, het liefst in een tekeningetje, hóe je het nou precies aangesloten hebt.

Want je zegt dat aan de wandschakelaar drie draden zitten (1x bruin, 2x zwart), maar je legt vervolgens compleet niet uit waar al die draden vervolgens heenlopen.
En hoe heb je de dimmer aangesloten en hoe verhouden de lampen zich daartussen?

Ennuh, leuk zo'n Gamma-linkje, maar je snapt dat die pagina acht "items" heeft? Moeten wij nu gokken welk plaatje je nou precies gebruikt hebt?

Door zo'n halfbakken topicstart ga ik me écht niet hoofdbrekens denken om ook maar te proberen uit te vogelen hoe je 't precies aangesloten hebt a.d.v. je "help de andere lamp gaat nu uit" en hoe je dat moet corrigeren.. Heeft ook helemaal geen zin als daarna blijkt dat je 't toch anders hebt allemaal :')

[ Voor 23% gewijzigd door Osiris op 23-12-2014 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Okay. Vanuit de muur komen dus drie draden. 1 bruine en 2 zwarte. Die heb ik op de dimmer aangesloten. Uit de twee openingen in het plafond komen bij elk 1 blauwe en een zwarte draad.
Het lijkt er dus op dat er twee schakelingen gemaakt kunnen worden. Voor elke lamp 1. Maar ik wil dat beide lampen tegelijkertijd aan en uit gaan. Bij de eerdere schakelaar was dat ook zo.
Mijn vraag is dus hoe ik de dimmer zo kan aansluiten dat beide lampen tegelijkertijd aan en uit gaan en gedimd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ah, ok, dus als ik je goed begrijp heb je de schakelaar vervangen door een dimmer. Dat zeg je nergens letterlijk.

Welke dimmer? Op Ikea.nl zie ik nergens een wand-dimmer, alleen dimsnoeren..

Serieus.. Je topicstart vermeldt toch echt een wandschakelaar "Als ik de boel dan inschakel (…)" én de dimmer "Als ik dan op de dimmer klik (…)"..

Maak asjeblieft even een accurate tekening met precies wáár op de schakelaar/dimmer welk draadje aangesloten zit met symbolen die op de schakelaar/dimmer staan et cetera.

[ Voor 71% gewijzigd door Osiris op 23-12-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
AgeOfPanic schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 21:45:
Okay. Vanuit de muur komen dus drie draden. 1 bruine en 2 zwarte. Die heb ik op de dimmer aangesloten. Uit de twee openingen in het plafond komen bij elk 1 blauwe en een zwarte draad.
Het lijkt er dus op dat er twee schakelingen gemaakt kunnen worden. Voor elke lamp 1. Maar ik wil dat beide lampen tegelijkertijd aan en uit gaan. Bij de eerdere schakelaar was dat ook zo.
Mijn vraag is dus hoe ik de dimmer zo kan aansluiten dat beide lampen tegelijkertijd aan en uit gaan en gedimd worden.
Duidelijk, maar ik weet niet hoe je de dimmer hebt aangesloten en ik heb die Ikea handleiding niet, dus ik weet ook niet wat je fout hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slein78
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:33
Beide zwarte draden (schakeldraden) lekker op 1 uitgang van de dimmer aansluiten, en de bruine (fase) op de ingang van de dimmer, dan zou het moeten werken. Werkt het niet? dan graag een duidelijker verhaal met duidelijke foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Volgens mij bedoel je dat je de inbouwschakelaar hebt vervangen door een inbouwdimmer (en ik zie ook niet echt hoe je het verhaal anders zou moeten lezen), en dat je hem aangesloten hebt zoals de handleiding zegt dat je meot doen als je 1 bruin en 2 zwart hebt. Dat geeft namelijk ook precies deze symptomen, je hebt hem nu aangesloten als in een hotelschakeling.

De 2 zwarte moet je gewoon zien als 1 draad (ook al gaat er fysiek 1 naar ieder lichtpunt) en bij elkaar samen op 1 aansluiting doen. Volgens verder de handleiding voor als je 1 bruin en 1 zwart hebt.

Laat even weten of dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik had ook al het idee om beide draden op een ingang van de dimmer aan te sluiten. Ik wil alleen de boel niet opblazen.
Hier twee fotos van de oude schakelaar en van de dimmer.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/gmjT_HRshaMOVBtXQTV2FRrhmNXB9fLXcrw_c2dkoH0=s189-p-no

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/Tbp8_ObYtNY5YT8hAGnsP14w49rKiP0l4wzxmMUU4zg=s189-p-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slein78
De lettertjes bij de dimmert zijn helaas net niet leesbaar, iets groter misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat je beide zwarte draden in hetzelfde zwarte gaatje moet doen op je dimmer.

[ Voor 11% gewijzigd door Sendy op 23-12-2014 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Bruin is fase, die wordt geschakeld.
Zwart is schakeldraad.
Blauw is nul;
Groen/geel is aarde.

Uitgaande van deze informatie heb je bij je schakelaar dus 1 x bruin en 2 x zwart.
Bij de lamp heb je 1 x blauw en 1 x zwart.

Conclusie, 1 zwarte draad van de schakelaar loopt naar lamp 1, 1 zwarte draad loopt naar schakelaar 2.

Wat je kan doen is een kroonsteentje nemen of een blokje, de twee zwarte draden met elkaar verbinden en een afsplitsing maken en deze op je dimmer aansluiten. Dus de twee zwarte draden samenvoegen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De schakelfunctie van je dimmer is een wisselschakelaar. Dat kun je gebruiken voor een hotelschakeling of, tadaa, om te wisselen tussen 2 lampen. (Dat laatste komt in de praktijk niet vaak voor, maar het kan wel)

Wat je moet doen is de bruine op L aansluiten, en op één uitgang beide zwarte draden. Nu, dat gaat niet passen; er past maar één draad onder die klem. Je zult dus met een klein stukje draad naar een lasklem moeten gaan, en van daar met je 2 zwarte draden verder.

Wat Wim-Bart dus zegt. Maar dan voeg ik wel nog expliciet toe: gebruik een goede lasklem (bijvoorbeeld van Wago) en géén kroonsteen.

[ Voor 12% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-12-2014 22:13 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Met nadruk op lasklem en géén kroonsteentje..! Kroonsteentjes zijn niet gemaakt om 1,5-2,5 mm2 installatiedraad te verbinden voor zover ik weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 23-12-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slein78
Osiris schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:13:
Met nadruk op lasklem en géén kroonsteentje..! Kroonsteentjes zijn niet gemaakt om 1,5-2,5 mm2 te verbinden voor zover ik weet.
Inderdaad, een lasklem is vele malen netter en robuuster, maar ik heb zat wisselverwarmingen aangesloten met een ordinair kroonsteentje (volgens werkinstruktie), en die zut werkt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
slein78 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:15:
[...]

Inderdaad, een lasklem is vele malen netter en robuuster, maar ik heb zat wisselverwarmingen aangesloten met een ordinair kroonsteentje (volgens werkinstruktie), en die zut werkt nog steeds.
't Kán ongetwijfeld, maar verstandig is anders.

Overigens, geen idee wat de vermogens zijn die zo'n dimmer kan handelen, maar daar mag de topicstarter ook nog wel even op letten als d'r ouderwetsche gloeilampen aanhangen gok ik zo.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Meestal 300, dus tenzij het hele halogeenlampen zijn zal dat wel snor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Lees net de opmerking over kroonsteentjes. Heb deze toch gebruikt :). Het werkt als een trein. Ik gebruik de dimmer in combinatie met twee ikea lampen. Dat zijn halogeenlampen van 35 W (ook van de IKEA). De dimmerfunctie werkt wel. Wat zou het probleem met halogeen en dimmers zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Nou, ik dacht meer aan *echte* halogeenlampen -- van die 500W buisjes. Maar 2x35 kan prima met een inbouwdimmer.

Wat bij laagspanningshalogeen nog wel eens een issue kan zijn is het voorschakelapparaat, een transformator moet gecombineerd met een LR type dimmer en een electronische VSA kan of helemaal niet dimbaar zijn of moet gecombineerd worden met een LC type dimmer. Bij 230V halogeen speelt dat allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Check. En waarom geen kroonsteentjes? Is dat onveilig? Die worden ook in de lamp zelf gebruikt om de draden te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Kroonsteentjes worden gebruikt bij een overgang van VD draad naar flexibele bedrading die doormiddel van adereindhulsjes bij elkaar geknepen is.
Wil je 2 VD draadjes aan elkaar knopen worden lasklemmen gebruikt.
En ja het is veiliger.
Het kan allemaal maar het 1 is veiliger dan het ander.

[ Voor 15% gewijzigd door Read op 23-12-2014 22:41 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Check. Ik zal de volgende keer bij de Gamma eens een lasklem meenemen. Allemaal erg bedankt voor de input. Ik ben superblij dat het werkt voor de kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kroonsteentjes zijn een starre verbinding, met één drukpunt. Het is een overgang, dus ook een weerstand, hoewel het een kleine weerstand zal zijn. Na een x aantal cycli van opwarmen en afkoelen zal de verbinding op een gegeven moment minder optimaal zijn. De weerstand neemt toe. Op een gegeven moment wordt het zo warm dat het serieus gaat verkolen. Dan ben je wel al een flinke tijd verder.

Waarom zitten kroonsteentjes dan wel in lampen?
1: Dat is goedkoop.
2: Iedere thuisklusser kan een schroefje aandraaien (en ook te hard aandraaien waardoor de kroonsteen kapot gaat)
3: In een lasdoos is geen ventilatie, bij je lamp wel nog enigszins.
4: Maar vooral: het is goedkoop. ;)

En trouwens, demonteer maar eens een lamp die al jaren hangt. Gegarandeerd dat de isolatie van de bedrading zo heet is geweest dat het er van af brokkelt, of zelfs al is verkoold.
Read schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:39:
Kroonsteentjes worden gebruikt bij een overgang van VD draad naar flexibele bedrading die doormiddel van adereindhulsjes bij elkaar geknepen is.
Wil je 2 VD draadjes aan elkaar knopen worden lasklemmen gebruikt.
De overgang van massieve naar flexibele draad (al dan niet met adereindhuls) is prima met veerdrukklemmen te doen, geen kroonsteen voor nodig. Bij wago zijn deze te herkennen aan oranje lipjes die je moet indrukken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slein78
Voor overgang van massief naar soepel worden ook wel deze mooie klemmen gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/32976_kroonklem_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:41:

De overgang van massieve naar flexibele draad (al dan niet met kroonsteen) is prima met veerdrukklemmen te doen, geen kroonsteen voor nodig. Bij wago zijn deze te herkennen aan oranje lipjes die je moet indrukken.
Yup deze zijn natuurlijk nog beter
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/83595_lasklem_soepel_1.jpg

Alhoewel er bij ons in de klas wel eens een discussie is geweest dat je deze dingen ook verkeerd kunt gebruiken als je geen adereindhulsen gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Read op 23-12-2014 22:52 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Nou, liever gezegd: dat soort dure dingen *kun* je gebruiken voor de overgang van massief naar soepel.

Wat men *daadwerkelijk* gebruikt (vooral in huiselijke installaties) is eigenlijk altijd een kroonsteentje.

[ Voor 9% gewijzigd door Jasper Janssen op 23-12-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Jasper Janssen schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:50:
Nou, liever gezegd: dat soort dure dingen *kun* je gebruiken voor de overgang van massief naar soepel.

Wat men *daadwerkelijk* gebruikt (vooral in huiselijke installaties) is eigenlijk altijd een kroonsteentje.
Zekers te weten!

Ik lees hier ook al jaren topics over het gigantische gevaar van het kroonsteentje op gevlochten draad. Ik heb volgens mij nog nooit een lichtpunt gezien dat niet op deze manier is aangesloten. Vooral juist omdat je er prima de overgang van zacht naar massief mee kunt maken. Zolang je ze GOED aandraait kan er weinig mee gebeuren.

Let wel, een kroonsteentje aan een lichtpunt is een toegankelijke plek aan het uiteinde van je installatie. in inbouwdozen en centraaldozen horen ze niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05
Scheelt wel dat zo'n lichtpunt meestal maximaal 100W ofzo is.

Als je diezelfde kroonsteentjes zonder adereindhulzen bij je inductiekookplaat gaat gebruiken ontdek je misschien waarom men beweert dat die dingen onveilig zijn. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Voor een lamp kan een kroonsteen nog wel, als je hem fatsoenlijk aansluit.
Wil je echter wat meer meer vermogen er doorheen jagen dan NEE!
En inderdaad zie je ze overal en tegelijk allerlei branden in het nieuws door "kortsluiting".
Kortsluiting is bijna nooit de oorzaak van brand, maar overbelasting van een dergelijke stomme kroonsteen wel.
Ook steeklasdoppen die goed waren aangesloten heb ik zien wegfikken door aanloopstromen. Beste verbinding blijven die "vervelende" draailasdoppen. Alleen kun je daar niks mee voor overgang van massief naar soepel.

Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwegroepenkast.nu/contents/media/lasdop.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door arbraxas op 24-12-2014 00:05 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-05 23:26
Solderen en krimpkous er over werkt ook goed ( Als het niet meer los moet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
AtomicShockwave schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 23:42:
Ik lees hier ook al jaren topics over het gigantische gevaar van het kroonsteentje op gevlochten draad. Ik heb volgens mij nog nooit een lichtpunt gezien dat niet op deze manier is aangesloten. Vooral juist omdat je er prima de overgang van zacht naar massief mee kunt maken. Zolang je ze GOED aandraait kan er weinig mee gebeuren.
Ja, nee, dat is geen overgang naar gevlochten he. Dat is een overgang naar een *adereindhuls* op een litze. Zonder adereindhuls gaat het gegarandeerd mis. En dat heb ik vaak genoeg zelf meegemaakt. Op soepele draad zonder adereindhuls gaat een kroonsteen gegarandeerd loswerken, met name als er vermogen overgaat dat ook wel eens uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Nog heel eventjes over de dimmer en wat er wel en niet op mag:
-"normale" dimmers doen aan fase afsnijding, dat wil zeggen dat de sinus gewoon begint, maar eerder af wordt gekapt. Veel elektronica kan hier niet tegen, maar een normaal gloeidraadje (lees: gloeilamp, halogeenlamp) boeit het geen f*ck.
-led-dimmers en trafo-dimmes doen aan fase aansnijding. Op een of andere manier kan dit geen kwaad bij elektronica, deze dimmers hebben vaak een lager minimum vermogen en zijn ook een stuk duurder.

Over het algemeen wordt een soort pwm-modulatie toegepast waardoor de gemiddelde spanning omlaag wordt geregeld. (jaja, niet de echte spanning, maar de gemeten spanning... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 09:48
arbraxas schreef op woensdag 24 december 2014 @ 00:03:
Voor een lamp kan een kroonsteen nog wel, als je hem fatsoenlijk aansluit.
Wil je echter wat meer meer vermogen er doorheen jagen dan NEE!
En inderdaad zie je ze overal en tegelijk allerlei branden in het nieuws door "kortsluiting".
Kortsluiting is bijna nooit de oorzaak van brand, maar overbelasting van een dergelijke stomme kroonsteen wel.
Bij een gloeilamp zal je inderdaad geen overbelasting krijgen met een kroonsteen, maar als de zekering die er achter zit 16A is moet in principe de hele keten hieraan voldoen.
Een vochtprobleem of een kapotte spaarlamp zou ook voor een te hoge belasting kunnen zorgen, ook al is er in een normale situatie geen probleem of overbelasting.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Adion schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:54:
[...]

Bij een gloeilamp zal je inderdaad geen overbelasting krijgen met een kroonsteen, maar als de zekering die er achter zit 16A is moet in principe de hele keten hieraan voldoen.
Een vochtprobleem of een kapotte spaarlamp zou ook voor een te hoge belasting kunnen zorgen, ook al is er in een normale situatie geen probleem of overbelasting.
Standaard in de elektrotechniek wordt het volgende aangehouden: 16A bedrading wordt met 2,5mm2 aangesloten, echter wordt verlichting (zwarte bedrading) veelal in 1,5mm2 uitgevoerd.
Als je gaat rekenen dat het maximaal vermogen 300W is, is dat zo'n 1,3A maximaal. Zou je bij wijze van spreke nog over een adertje uit een utp-kabel kunnen jagen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 09:48
Maar hoort verlichting dan ook niet met een andere zekering aangesloten te worden?

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 21:24

mvds

Totally awesome!

Bartjezz schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:01:
[...]

Standaard in de elektrotechniek wordt het volgende aangehouden: 16A bedrading wordt met 2,5mm2 aangesloten, echter wordt verlichting (zwarte bedrading) veelal in 1,5mm2 uitgevoerd.
Als je gaat rekenen dat het maximaal vermogen 300W is, is dat zo'n 1,3A maximaal. Zou je bij wijze van spreke nog over een adertje uit een utp-kabel kunnen jagen zonder problemen.
Ik raad je toch echt af om over zo'n adertje 230V AC met 1,3A te sturen hoor ;) Volgens mij is de isolatiewaarde van de mantel daar VEEL te laag voor! :) En 230V op een 0,8 adertje is ook niet zo'n goed plan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
mvds schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:29:
[...]

Ik raad je toch echt af om over zo'n adertje 230V AC met 1,3A te sturen hoor ;) Volgens mij is de isolatiewaarde van de mantel daar VEEL te laag voor! :) En 230V op een 0,8 adertje is ook niet zo'n goed plan ;)
@Adion: ik ben gediplomeerd elektricien en heb al tientallen woningen op deze manier gemaakt, dit is echt de standaard. Omdat verlichting vrijwel altijd onder de 1000W is, mag die gewoon met 1,5mm2 aangesloten worden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals een schijnwerper van 3000W of iets dergelijks, maar dan fikt je schakelaartje er ook uit bij 2x schakelen, die contacten mogen maximaal 10A hebben.

@mvds: dit was natuurlijk ook nooit mijn bedoeling, maar ik wilde er alleen maar mee zeggen dat zo'n stroom gemakkelijk over een draadje met de dikte van een utp-kabel gestuurd mag worden. In de heftruckbranche (waar ik momenteel in werk) worden veel grotere stromen over een 1mm2 draadje gestuurd zonder problemen. Denk daarbij aan 10A bij 24V. Het is niet zozeer de, maar de stroom die er doorheen gaat, wat de doorsnede van de draad bepaald.
Als je 30KV (of nog veel meer, bij hoogspanningsmasten) over een 24AWG draadje jaag, kun je aan de andere kant er een gigantische hoeveelheid energie uit krijgen. Een simpel rekensommetje: 30.000V x 1A = 30.000W = 30KW.
Dat het niet verstandig is om zo'n spanning met zo weinig isolatie te isoleren is inderdaad een redelijk punt van je ;) maar puur theoretisch gaat het gemakkelijk ;)

Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=EUqjLpSLn5k
Dit krijg je als je aan hoogspanning kloot :D elke 10.000V geeft 1cm overslag. Hoogspanning van 150KV door die brug wil zeggen dus 15cm overslag. Als je dus met je meetpennetje van je Gamma-multimeter ook maar in de buurt van die kabel komt heb je bovenstaande als gevolg... Het lijk was trouwens waarschijnlijk in het water eronder gedumpt, dit kun je gewoon niet overleven.

[ Voor 12% gewijzigd door Bartjezz op 24-12-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nee zoiets overleef je niet, want met deze spanning valt niet te spotten.
Maar heel soms overleven mensen, zoals bijvoorbeeld monteurs bij het per abuis de verkeerde kabel pakken, soortgelijke ongelukken, maar ze hebben dan wel ongelooflijk mazzel gehad. Ze hadden bij wijze van spreken een beschermengeltje op hun schouders. Het is echter wel verklaarbaar, het meest aannemelijke is dat ze een metaalzaag gebruikten en die maakt bij het raken van een ader meteen kortsluiting tegen de geaarde loodmantel. Het leeuwenaandeel van de spanning wordt dan afgeleid en binnen zeer korte tijd schakelt de beveiligingsapparatuur de kabel uit. Je zult wel een heftig vuurwerk beleven met mogelijk ernstige brandwonden tot gevolg.
Zou niet mogen gebeuren, er zijn genoeg veiligheidsmaatregelen om dit te voorkomen. Ik noem dit even om dáár geen discussie over te hebben. Maar zoals bij zoveel nare ongelukken het geval is gebeurt het hoe triest ook heel af en toe toch.

Maar van dumpen van lijken in de rivier hoeft, dat mag duidelijk zijn. beslist geen sprake te zijn.
Gezien de uitgebreide installatie die werd aangetroffen waren het geen domme jongens. Maar blijkbaar toch niet slim genoeg om jegens zo'n kabel niet door te hebben dat ze er met hun handen af moesten blijven. We konden het niet laten er toch even over te grinniken.
Vooral hoe hun uiterst slimme bedrijf waarvan ze dachten dat het nooit zou worden gevonden, want wie zou hen dáár vermoeden, door zo'n stommiteit opgerold werd.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 24-12-2014 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik heb nu dus de twee zwarte draden in een uiteinde van een kroonsteentje gestoken en aan de andere kant een aardedraadje uit een stuk verlengsnoer naar de dimmer geleid. Ik begrijp dat dit niet helemaal is zoals het moet. Welke draad moet ik gebruiken van de lasklem naar de dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
The fuck?

Ben je een aardedraad (groen/geel) aan het verbinden met compleet andere draden? :X

En waar komt de term "lasklem" nu opeens vandaan, je gebruikte toch een kroonsteentje?

Schema zou zo moeten zijn:

bruin -> [dimmer] -> tweemaal zwart.

Hoe je vanaf de dimmer naar tweemaal zwart gaat, moet je zelf even bepalen. 't Liefst via een lasklem i.p.v. een kroonsteentje, maar ik vraag me af of je 't verschil kent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik moest een lasklem inderdaad opzoeken, want kende alleen kroonsteentjes. Die heb ik tot nu toe dan ook gebruikt. Had ook iets nodig voor de verbinding tussen de dimmer en het kroonsteentje en daarvoor heb ik nu een aardedraadje gebruikt. De vraag was dus of ik hier een ander soort draad voor moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nou ja, semantisch gezien is het natuurlijk volkomen uit den boze om daar een aardedraad voor te gebruiken. Puur technisch gezien (isolatie/aderdikte) is het natuurlijk prima, maar het is vooral niet netjes om symbolen (groen/geel) voor een compléét andere functie te gebruiken.

Aardedraad is juist voor veiligheid en staat in contact met de aarde. Om die bewust op een plek te monteren waar de volledige 230 V op kan staan, nee, da's niet echt handig.

Ik zou d'r gewoon een zwarte draad tussen zetten. Die 1,5 mm2 kan dat beetje vermogen van die 2 lampjes wel aan.

• AgeOfPanic
Ik snap je punt. Ik zal het inderdaad aanpassen. Had alleen de juiste spullen niet in huis en wilde het in ieder geval tijdelijk oplossen.

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Read schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:49:
[...]

Yup deze zijn natuurlijk nog beter
[afbeelding]

Alhoewel er bij ons in de klas wel eens een discussie is geweest dat je deze dingen ook verkeerd kunt gebruiken als je geen adereindhulsen gebruikt.
Nog beter?
24A tegenover 32A... Mwah dat ga je niet halen met een 16A eindgroep

Geen adereindhulsen? Waar staat dat je die moet gebruiken? Wago zelf zegt daar niets over.
Sterker nog ze zijn zelfs bedoeld om een soepele kern te verbinden met andere masieve/soeple kernen.

https://eshop.wago.com/JPBC/0_5StartPage.jsp?zone=6

@ts de aarde draad hoort niet, maar aangezien het in dezelfde doos zit is dit zo overzichtelijk dat iedere dhz'er het ziet.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Vreemd ... ik hoor niemand met enige kennis, dat zal ik dan maar doen.
De twee zwarte draden is een serie schakeling, hier hoort dus van origine een serie schakelaar te zitten, dat is dus 1 schakelaar met 2 bedienwippen. Voor lamp a en b.
Feit is dat er ook serie dimmers verkrijgbaar zijn, dus 1 dimmer met 2 knoppen.
Maar als je beide zwarte draden dus bij elkaar doet met een lasdop en aansluit op je ikea dimmer gaan ze tegelijk aan/uit/dimmen. Bij afzonderlijke bediening heb je dan een serie dimmer nodig

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Osiris
  • Niet online
@keur0000: Gelukkig hoeven ze niet afzonderlijk bediend te worden en mogen ze gewoon samen tegelijk werken van de TS :+

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 25-12-2014 01:21 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Die serie dimmers zijn ook niet goedkoop ook. ik heb er wel één.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:46
Dit topic is de reden dat ik al vaker bij de mods heb geklaagd. 220v discussies horen eigenlijk niet thuis bij tweakers.net

Dit hele topic staat werkelijkwaar vol met opmerkingen van mensen die de kok hebben horen fluiten maar niet weten waar de lepel vliegt.

Zucht......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jbhc schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 22:00:
Dit topic is de reden dat ik al vaker bij de mods heb geklaagd. 220v discussies horen eigenlijk niet thuis bij tweakers.net

Dit hele topic staat werkelijkwaar vol met opmerkingen van mensen die de kok hebben horen fluiten maar niet weten waar de lepel vliegt.

Zucht......
He zuurpruim het is kerst, niet zo ongelukkig doen ...
Volgens de het is licht discutabel in wel subforum het hoort (imho),
maar uit de el faq:
Topics over installatietechniek (zoals stoppenkasten en aardlekschakelaars) horen niet thuis in EL. Daarvoor kan je bijvoorbeeld terecht in Stuffis Generalis.
Conclusie 220V hoort wel this op tweakers en er toch wel speciaal aabdacht voor geweest. Maar echt lees dit soort topics dan niet. het heet, "Twee lampen, één schakelaar.". De titel straalt *simpliciteit* (met 2 knipperende lampen er om heen) uit . Open hem niet als je weet dat je je gaat ergeren denk ik dan..

Desondanks alles wens ik je in iedergeval nog prettige feestdagen toe, en als je kerst niks vind, een heleboel andere prettige dagen los van kerst of nieuwjaar

* de titel ... is tamelijk fout als je eenmaal "2 girls, 1 cup" voorgeschoteld hebt gekregen

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 26-12-2014 22:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05
jbhc schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 22:00:
Oh? Wie bepaalt dat dan?

Als ik de FAQ moet geloven horen ze eigenlijk niet in EL thuis, maar zijn ze in SG wel welkom. SG is toch ook gewoon tweakers.net? Dus blijkbaar zijn dit soort topics op tweakers wel welkom. ;)

Zucht......
Nou, waarom vertel jij dan niet even hoe het precies zit? :) Het doel van een forum is volgens mij informatie overdragen, dus als jij zoveel waardevolle info hebt waarom deel je het dan niet?

Wellicht heeft niet iedereen even veel kennis, maar op de conclusie die nu uit dit topic rolt is volgens mij weinig aan te merken: TS moet beide zwarte draden met een lasklem verbinden en van daaruit met een stukje zwart VD 1,5mm2 naar één van de twee wisselcontacten van de dimmer.

Beter dan dat hij ongeinformeerd aan de slag gaat toch?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@jbhc,
Als je nou zegt dat ze niet in het subforum Elektronica thuishoren, dan zou ik je min of meer gelijk geven, want met elektronica heeft het helemaal niets te maken. Elektronica is naast b.v. hoogspanningstechniek en een heleboel andere takken alleen maar een onderdeel van de elektrotechniek, maar een subforum Elektrotechniek of eventueel Elektrotechniek-Algemeen is hier al of niet bewust niet. Wel andere onderwerp waarvan ik dan weer denk "nou ja ..", maar wie ben ik om daarover te zaniken? In het begin dat ik hier kwam een aantal jaren geleden heb ik hier (over elektronica) ooit eens een opmerking gemaakt, maar daar werd nauwelijks op gereageerd. Dus laat maar, er zijn ernstiger zaken vind ik en meer dan de helft van de leden weet, heb ik de indruk, het verschil toch niet. Er is weliswaar een tijd geweest dat het gebruikelijk was om deze zaken te plaatsen of te verplaatsen naar de rubriek Allerlei oftewel Stuffis Generalis. Maar is dat nou echt een plaats waar je deze dingen zoekt?

Zucht......
Wat die zucht er toe doet, ik denk dat Joost dat ook niet weet. Maar is dat klokgelui waar je het over hebt alleen hier te horen? Ik dacht dat dit in alle toonaarden op vrijwel alle fora te horen is. Ik noem je beslist geen zuurpruim, want ik houd niet van schelden en bovendien zie ik dat je een en ander serieus bedoelt. Dus zet die ergernis gewoon opzij en maak het je gezellig.

Edit naar aanleiding van je reactie:
Dat met netspanning niet valt te spotten is duidelijk. Ik ben zelf elektrotechnicus, ik weet de gevaren. Maar ik zie geen reden om vragen hierover te weren. Naast dat klokgelui zijn er meer dan genoeg goede adviezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 26-12-2014 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Het probleem is dat iemand die kennelijk geen idee heeft wat hij of zij aan het doen is advies krijgt van diverse personen en een groot deel van deze adviezen eigenlijk ook maar halve waarheden bevat.

Het probleem wat ik hiermee heb is dat dit zeker in 230v installaties zeer gevaarlijke situaties kan opleveren van electrocutie tot brand.
Houd even in het achterhoofd dat als er een van beide situaties zich voordoet dit al bijzonder ernsig is maar dat ook verzekeringsmaatschappijen bij het vinden van ondeugdelijk aangelegde installaties wel eens heel erg moeilijk kunnen gaan doen.

Mijn advies aan TS is dan ook dat hij of zij iemand inschakeld die wel verstand van zaken heeft.

Ik kom misschien een beetje zuur over maar dat is vooral omdat ik me zorgen maak.

My 2 cents:

Liever een goede steeklas dan een slechte draailas en de eerste is vele malen gemakkelijker te realiseren

Een kroonsteen is niets mis mee dwz. als je de goede kroonsteen op de goede manier gebruikt:
- Voor massieve verbindingen volstaat een kroonsteen met alleen een schroef verbinding
- Voor soepel of soepel massief verbindingen een kroonsteen met drukplaat gebruiken
- Niet meer dan 1 draad onder een schroef (of plaat) tenzij je soepele draad gebruikt met een 2voudige adereindhuls.
- Een soepele draad voorzien van een adereindhuls mag je beschouwen als een massieve draad.

2,5mm2 mag afhankelijk van de lengte van de draad een hogere stroom voeren dan 16A

De wago lasklemmen met de oranje hendeltjes zijn een topuitvinding en vele malen handiger dan de grijze soepel naar massief klemmetjes die ik hier al voorbij heb zien komen.

En inderdaad aan 1 kant van de dimmer(meestal aangegeven met L van Live) de bruine draad aan de andere kant op 1 van de 2 aansluitingen (meestal aangegeven met ~) een zwarte draad die naar een lasklem gaat (een oranje doorzichtige 3voudige wago zou hier mits er natuulijk massieve draad wordt toegepast perfect zijn) en daar aangesloten wordt op de draden die naar de lampen gaan. Lassen achter de dimmer mag officieel trouwens alleen als de inbouwdoos een minimale diepte heeft van 40mm of meer en er achter de schakelaar (of in dit geval dimmer) voldoende ruimte beschikbaar is.

[ Voor 48% gewijzigd door jbhc op 26-12-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom kun je al het 220 spul wel in de bouwmarkt kopen, en niet alle medicijnen ?

Er is een maatschappelijk domheid gemiddelde waar 220 niet onder valt
Je kan ook uitschieten met het aardappels schillen en iemand per ongeluk doodsteken...mogen we niet meer vertellen hoe je aardappels met schillen?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Fish,

Ik heb hier helaas al te vaak antwoorden voorbij zien komen dat je de behuizing pc prima op de cv leiding kunt aansluiten.
Wat veel mensen niet beseffen is dat 230v dodelijk is, 1 schok kan fataal zijn. De keren dat iemand een schok krijgt en blijft leven is uiteindelijk pure mazzel.

Brand in woningen en bedrijven ontstaat ook nooit door kortsluiting zoals wel altijd op het nieuws vermeld wordt maar door slechte verbindingen.

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van de thuis mag alles constructie van tegenwoordig maar daar ga ik uiteindelijk niet over. Ik denk wel dat de Belgische situatie zo gek nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jbhc schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 23:34:
Fish,

Ik heb hier helaas al te vaak antwoorden voorbij zien komen dat je de behuizing pc prima op de cv leiding kunt aansluiten.
...
He dat kan ook wel prima*. Maar nu laat je niet de term aarde vallen, wat je ongetwijfeld bedoelt. En dat hoort nou weer net niet. (wat ik overigens volledig met je eens ben)
Nu je beticht andere van foutieve informatie maar zelf schrijf je ook de helft op. ;)

*tekst volledig uitlezen

hahah heb ik veel mazzel gehad dan, alleen niet in de loterij ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 26-12-2014 23:44 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Helaas, ook ik ben niet perfect :)

En ook ik heb al heel vaak mazzel gehad. :X (en ook pech want ik heb de afgelopen dagen al een paar ssd's aan mn neus voorbij zien gaan >:) )

[ Voor 78% gewijzigd door jbhc op 26-12-2014 23:55 ]

Pagina: 1