Goedemiddag,
Al geruime tijd ben ik bezig met google/youtube/tweakers om informatie te verzamelen over het samenstellen van mijn eigen EXSi thuisserver. Met deze server wil een aantal (zware) vm's draaien die snel en stabiel moeten functioneren. Spelenderwijs wil ik meer kennis opdoen van ESXi en virtualisatie in het algemeen. Misschien dat ik later nog andere hypervisors zal proberen.
Ik heb ook erg vaak na gedacht over de avoton processor met 8 cores. Deze is erg zuinig, en heeft geen actieve cooler nodig. Alleen verwacht ik dat deze processor niet krachtig genoeg is voor het hosten van bijvoorbeeld Windows server met Exchange. Ook mist deze ondersteuning voor VT-d.
Ik zoek dus eigenlijk een krachtige server met ondersteuning voor ESXi (5.5). Omdat deze node 24/7 zal gaan draaien, zal deze ondersteuning moeten hebben voor ECC geheugen. Deze server komt in mijn huiskamer naar de tv meubel te staan i.v.m. ruimte gebrek. Hiervoor moet hij stil zijn, en lijkt een fractal node mij erg strak wat betreft design. Wat betreft energieverbruik wens ik dit zo laag mogelijk te houden. De processor die ik op het oog heb (Intel Xeon e3-1231V3) heeft de mogelijkheid om minder wattage te gebruiken wanneer hij in een idle modus functioneert. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat er in de praktijk uit zal komen te zien.
Storage:
Ik maakt thuis al een tijd gebruik van een Synology DS213+ met 2x3TB aan storage. Deze wil ik deels gaan inregelen als NFS of iSCSI. Hier komen dan de D partities van de servers op.
De server zal voorzien worden van 2 SSD's. Eén ssd zal gebruikt worden voor de caching functie in ESXi. Op de andere SSD wil ik de hoofd partities van de servers plaatsen.
Hieronder heb ik een lijst gemaakt met onderdelen - waarvan ik denk - die goed zullen aansluiten bij mijn wensen:
Wat is je budget?
€ 1500
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta overal voor open, zolang het maar servergrade is. (ECC + VT-d)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem wordt in een thuisomgeving gebruikt.
Vragen
Al geruime tijd ben ik bezig met google/youtube/tweakers om informatie te verzamelen over het samenstellen van mijn eigen EXSi thuisserver. Met deze server wil een aantal (zware) vm's draaien die snel en stabiel moeten functioneren. Spelenderwijs wil ik meer kennis opdoen van ESXi en virtualisatie in het algemeen. Misschien dat ik later nog andere hypervisors zal proberen.
Ik heb ook erg vaak na gedacht over de avoton processor met 8 cores. Deze is erg zuinig, en heeft geen actieve cooler nodig. Alleen verwacht ik dat deze processor niet krachtig genoeg is voor het hosten van bijvoorbeeld Windows server met Exchange. Ook mist deze ondersteuning voor VT-d.
Ik zoek dus eigenlijk een krachtige server met ondersteuning voor ESXi (5.5). Omdat deze node 24/7 zal gaan draaien, zal deze ondersteuning moeten hebben voor ECC geheugen. Deze server komt in mijn huiskamer naar de tv meubel te staan i.v.m. ruimte gebrek. Hiervoor moet hij stil zijn, en lijkt een fractal node mij erg strak wat betreft design. Wat betreft energieverbruik wens ik dit zo laag mogelijk te houden. De processor die ik op het oog heb (Intel Xeon e3-1231V3) heeft de mogelijkheid om minder wattage te gebruiken wanneer hij in een idle modus functioneert. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat er in de praktijk uit zal komen te zien.
Storage:
Ik maakt thuis al een tijd gebruik van een Synology DS213+ met 2x3TB aan storage. Deze wil ik deels gaan inregelen als NFS of iSCSI. Hier komen dan de D partities van de servers op.
De server zal voorzien worden van 2 SSD's. Eén ssd zal gebruikt worden voor de caching functie in ESXi. Op de andere SSD wil ik de hoofd partities van de servers plaatsen.
Hieronder heb ik een lijst gemaakt met onderdelen - waarvan ik denk - die goed zullen aansluiten bij mijn wensen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed | € 237,- | € 237,- |
| 1 | ASRock E3C224D4I-14S | € 268,98 | € 268,98 |
| 1 | Fractal Design Node 804 | € 91,90 | € 91,90 |
| 1 | 3Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M | € 14,82 | € 14,82 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR16R11S4K4/32 | € 334,50 | € 334,50 |
| 1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 50,- | € 50,- |
| 2 | Samsung 850 Pro 256GB | € 151,50 | € 303,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.300,20 | |
Wat is je budget?
€ 1500
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta overal voor open, zolang het maar servergrade is. (ECC + VT-d)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem wordt in een thuisomgeving gebruikt.
Vragen
- Ik heb geen ervaring met de SAS aansluiting op het moederbord. Ik verwacht dat ik met die 3Ware kabel gewoon uit de voeten kan voor het aansluiten van de SSD's. Misschien dat iemand dit voor mij kan verifiëren?
- Op de website van Asrock staat dat het moederbord UDIMM ondersteunt. Echter is het geheugen wat ik geselecteerd heb, registered geheugen. Zal dit werken op deze mobo?
- Zal de boxed cooler van de xeon processor stil/voldoende capaciteit hebben?
- Zal mijn storage structuur goed werken? Of is het raar om de C partities van de vm's aan een SSD te hangen? En als ik later een extra node wil toevoegen aan het cluster om live migration te testen, zal dit plaatje niet meer werken verwacht ik.
[ Voor 5% gewijzigd door r0y89 op 23-12-2014 16:40 ]