Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop als desktop vervanger

Pagina: 1
Acties:

• Vitoo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09-2023
Wat ga je met je laptop doen?

Aangezien deze laptop mijn enige computer wordt, wil hiermee simpele taken als browsen, tekstverwerken mee doen maar ook zo nu en dan een spelletje spelen en films kijken.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Windows of OS X is beide opzich wel prima. Niet echt een voorkeur. Zoals gezegd wil ik soms er wel op gamen. Dit hoeven niet de zwaarste games te zijn die op ultra draaien. Ik zal meer games als Football Manager 2015, Starcraft 2, Dark souls 2 spelen.

Wat is je budget?

Maximaal 1200 euro wil ik uitgeven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Ieder weekend zal ik de laptop meenemen naar mijn ouders, ook zal ik de laptop regelmatig door het huis verschuiven aangezien ik hem als laptop wil gebruiken maar ook op een externe monitor(voor langere sessies) wil gaan aansluiten. Daarom wil ik het liefste een laptop met een beeldscherm van 13/14 inch die niet zwaarder is dan 2kg.

Mijn eisen

Een Full HD scherm met IPS technologie. 256 SSD en een gpu die in staat is wat games te draaien.
Max 2kg. Tablet achtige dingen zoals Surface pro heb ik geen interesse in.

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik zit oa te denken aan de Alienware 13. http://www.dell.com/nl/p/alienware-13/pd
Ik zou dan kiezen voor de uitvoering met een Full HD scherm + 256 SSD. Deze laptop beschikt verder over een geforce gtx 860m videokaart.
Met de 10% korting van DELL kom ik dan uit op zo'n 1130 euro.
Het enige waar ik mij zorgen over maak bij deze laptop is de i5 4210 ULV processor. Ook al doe ik niet aan videobewerking en dergelijke ben ik bang omdat dit mijn enige computer zal zijn, ik hier toch last van kan gaan ondervinden. Wat denken jullie ?

Een andere optie waar ik aan denk is de Macbook pro retina 2014 met ook 256 SSD. Deze zal alleen wel boven mijn budget uit komen.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Misschien is dit iets;

http://www.bto.eu/bto-x-book-13cl58-ips.html

Volgens mij een erg mooi ding, alleen ik weet nou niet of BTO qua bouwkwaliteit goed is of niet. Kennis van me heeft een BTO staan en die is er erg tevreden mee, en collega's van hem die ook met BTO laptops werken ook. Lees hier en daar echter wel negatieve verhalen, maar goed, die heb je overal. Qua hardware steekt deze in ieder geval met kop en schouders boven de rest in die prijsklasse uit op 13". Als ik zo even kijk zou je voor 1175,- een configuratie met 3K IPS scherm, een 1TB HDD en 240GB mSATA SSD hebben, voor de rest de standaard specs (GTX860, i7 4710MQ). Wel een idee om de garantie te upgraden naar pickup & return.

Zou me geen zorgen maken over de processor in de Alienware trouwens. Games zijn toch GPU afhankelijk, en die i5 die in de Alienware zit is snel zat voor gewone taken.

[ Voor 58% gewijzigd door Thomas op 23-12-2014 14:25 ]

• Vitoo
Thomasx4 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:20:
Misschien is dit iets;

http://www.bto.eu/bto-x-book-13cl58-ips.html

Volgens mij een erg mooi ding, alleen ik weet nou niet of BTO qua bouwkwaliteit goed is of niet. Kennis van me heeft een BTO staan en die is er erg tevreden mee, en collega's van hem die ook met BTO laptops werken ook. Lees hier en daar echter wel negatieve verhalen, maar goed, die heb je overal. Qua hardware steekt deze in ieder geval met kop en schouders boven de rest in die prijsklasse uit op 13". Als ik zo even kijk zou je voor 1175,- een configuratie met 3K IPS scherm, een 1TB HDD en 240GB mSATA SSD hebben, voor de rest de standaard specs (GTX860, i7 4710MQ). Wel een idee om de garantie te upgraden naar pickup & return.

Zou me geen zorgen maken over de processor in de Alienware trouwens. Games zijn toch GPU afhankelijk, en die i5 die in de Alienware zit is snel zat voor gewone taken.
Bedankt Thomasx4 voor je suggestie. Ik had de BTO inderdaad ook al gezien en het is zeker een goede prijs/specs verhouding. Ik heb persoonlijk alleen meer vertrouwen en voorkeur voor Alienware en de behuizing daarvan dan dat ik heb bij de BTO. Misschien wel ten onrechte ?

Betreft de i5 ULV denk je dus dat dit zal voldoen ? ik maak mij overigens niet zoveel zorgen over de gameprestaties, aangezien ik niet zulke zware games speel. Het is meer dat ik mij afvraag of de i5 ulv in de toekomst bij dagelijks gebruik traag zal aanvoelen ?

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Denk dat het heel erg ligt aan hoe je je laptop gebruikt, maar als je hem gewoon "schoon" houdt (geen nutteloze software die wel RAM of CPU rekenkracht vragen), dan zal dat denk ik niet heel snel gebeuren.

• Vitoo
Ik denk dat ik dan ga voor de nieuwe alienware 13. Al vind ik de Macbook pro retina 13 ook verleidelijk maar duur.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Als je niks tegen het design hebt lijkt het me wel een prima keuze. Zit ook gelijk garantie aan huis bij en mijn ervaring met Dell is dat hun monteurs goed werk doen. Hun callcenter is wel een puinhoop (al weet ik niet of het nog steeds zo is), dus dat is weer een minpuntje.

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-11 15:58
[quote]Vitoo schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 12:25:
Ik zit oa te denken aan de Alienware 13. http://www.dell.com/nl/p/alienware-13/pd
Ik zou dan kiezen voor de uitvoering met een Full HD scherm + 256 SSD. Deze laptop beschikt verder over een geforce gtx 860m videokaart.
Met de 10% korting van DELL kom ik dan uit op zo'n 1130 euro.
Het enige waar ik mij zorgen over maak bij deze laptop is de i5 4210 ULV processor. Ook al doe ik niet aan videobewerking en dergelijke ben ik bang omdat dit mijn enige computer zal zijn, ik hier toch last van kan gaan ondervinden. Wat denken jullie ?
[/quote]

Het nadeel hieraan is dat dit een nogal klein formaat is. En aangezien het een desktop moet vervangen is met toch misschien beter om te kijken naar een 15 of 17 inch formaatje te kijken? Ook is filmkijken en gamen op een iets groter schermpje denkik toch fijner. Maybe kun je denken aan iets als:

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-00745NL
Pros: GTX 860M, binnen budget FHD en ruimte voor mSATA ssd
Con: SSD moet je zelf eringooien en installeren

pricewatch: Asus N751JK-T7129H
Pros: ASUS dus degelijk koeldesign, FHD en al SSD ingebouwd
Con: Hogere prijs en mogelijk iets te groot

Ik zou persoonlijk voor de Lenovo gaan aangezien deze upgradebaar is met een SSD.
En dan deze SSD erinleggen:
pricewatch: Crucial M500 mSata 480GB
0,5 TB als SSD en 1 TB als HDD, een ideaal entertainmentsysteem toch?

sorry stukje beginpost gemist 8)7

• Vitoo
Gijs schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:30:
[...]

Het nadeel hieraan is dat dit een nogal klein formaat is. En aangezien het een desktop moet vervangen is met toch misschien beter om te kijken naar een 15 of 17 inch formaatje te kijken? Ook is filmkijken en gamen op een iets groter schermpje denkik toch fijner. Maybe kun je denken aan iets als:

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-00745NL
Pros: GTX 860M, binnen budget FHD en ruimte voor mSATA ssd
Con: SSD moet je zelf eringooien en installeren

pricewatch: Asus N751JK-T7129H
Pros: ASUS dus degelijk koeldesign, FHD en al SSD ingebouwd
Con: Hogere prijs en mogelijk iets te groot

Ik zou persoonlijk voor de Lenovo gaan aangezien deze upgradebaar is met een SSD.
En dan deze SSD erinleggen:
pricewatch: Crucial M500 mSata 480GB
0,5 TB als SSD en 1 TB als HDD, een ideaal entertainmentsysteem toch?
Nou het is zo dat ik thuis de laptop regelmatig wil gaan aansluiten op een externe monitor. Vandaar dat 13/14 inch laptops voldoen qua formaat. Daarbij zal ik ook 2x in de week er mee gaan reizen en hecht ik daarom ook waarde aan een laag gewicht.

• duk3n
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 22:14
Je schrijft 13" of 14", ik denk dat als je in de winkel gaat vergelijken en een dunne 15" er bij pakt je misschien wel gaat twijfelen. Maar die keuze is aan jouw.
Voordat je een Mac koopt zou ik eerst onderzoeken of alle programma's en games die je gebruikt wel onder OS X draaien. Kennis van me kwam van een koude kermis thuis. Verder is de Mac een prima apperaat.

Als ik lees dat je wat zwaardere games gaat spelen, dan kan ik je echt geen ULV processor aanraden.
Ik heb zelf Civ 5 op een i7-4510U gedaan, nou halverwege het spel kon ik per beurt koffie gaan zetten.
Bij een GPU, kan je altijd de settings of resolutie wat lager zetten, maar met je CPU kan je er weinig aan doen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de
Acer nitro pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-791G-56DE

HP Omen, momenteel alleen duurste versie online, quadcore full voltage i7 & GTX860m http://store.hp.com/Nethe...r.aspx?p=c-gaming-laptops

Schenker C404, thin and light gaming notebook. 1.8Kg
http://www.notebookcheck....book-Review.123950.0.html

Verwijderd

Ik zou voor een 15,6 model gaan zeker als je wilt gamen en films kijken is dat imo wel een minimum. Er is bovendien veel meer keuze.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wat denk je van deze? pricewatch: Dell Latitude E6540-3548

Dell Latitude E6540. Is een zakelijke laptop, maar zeer goed uitgerust. Je hebt een 15'6 inch full HD scherm, een normale i5-4300M voor laptops (geen ULV model), 8Gb RAM en een Radeon 8790M dus gamen moet ook best wel gaan lukken daarop. Gewicht is ongeveer 2,5kg volgens pricewatch.

De prijs is grofweg gelijk aan de Alienware die je bekeek, maar deze is dan niet zo flashy qua behuizing. Overigens heeft deze wel een stevige behuizing wat fijn kan zijn als je de laptop veel moet meenemen.

Enige minpunt is dan deze een hybride hardeschijf heeft en geen SSD. Maar dat kan je eventueel zelf nog oplossen door je SSD los te kopen of je koopt er eentje bij Dell.

Persoonlijk lijkt een 15'6 inch scherm mij fijner om op te gamen en langdurig op de werken. 13 of 14 inch in full HD is best priegelig.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
De koeling van de E6540 is niet geweldig:
The performance of the CPU on the other hand fluctuates more; after a short while the maximum clock of all four cores is at 1.7 GHz. The temperature of the CPU is raised to 98 °C (208.4 °F) in this case, which is pretty close to the maximum allowed temperature of 100 °C (212 °F). The result is a reduced clock of 1.1 GHz, even lower than the nominal clock. Unfortunately, this is a case of throttling. As soon as the temperature is below 90 °C (194 °F) the clock is raised again and fluctuates between 1.3 and 2.0 GHz.
Het gaat hier dan wel om i7 quad core, maar met zulke extreme temperaturen en throttling zou ik het niet vreemd vinden als de koeling ook voor een i5 te zwak is.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
wappiewappie schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:34:
Het gaat hier dan wel om i7 quad core, maar met zulke extreme temperaturen en throttling zou ik het niet vreemd vinden als de koeling ook voor een i5 te zwak is.
Ik heb zelf de voorganger van de E6540, uitgerust met een i5. Werkt best goed, tijdens CPU intensieve taken blijft het nog werkbaar in mijn gevoel. Maar goed, zulke benchmark tests doe ik dan weer niet.

Koeling is altijd een lastig iets met laptops, zeker als ze kleiner moeten zijn en fraaiere behuizingen moeten hebben.

• Vitoo
duk3n schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:57:
Je schrijft 13" of 14", ik denk dat als je in de winkel gaat vergelijken en een dunne 15" er bij pakt je misschien wel gaat twijfelen. Maar die keuze is aan jouw.
Voordat je een Mac koopt zou ik eerst onderzoeken of alle programma's en games die je gebruikt wel onder OS X draaien. Kennis van me kwam van een koude kermis thuis. Verder is de Mac een prima apperaat.

Als ik lees dat je wat zwaardere games gaat spelen, dan kan ik je echt geen ULV processor aanraden.
Ik heb zelf Civ 5 op een i7-4510U gedaan, nou halverwege het spel kon ik per beurt koffie gaan zetten.
Bij een GPU, kan je altijd de settings of resolutie wat lager zetten, maar met je CPU kan je er weinig aan doen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de
Acer nitro pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-791G-56DE

HP Omen, momenteel alleen duurste versie online, quadcore full voltage i7 & GTX860m http://store.hp.com/Nethe...r.aspx?p=c-gaming-laptops

Schenker C404, thin and light gaming notebook. 1.8Kg
http://www.notebookcheck....book-Review.123950.0.html
Bedankt voor jullie reacties. Duk3n ik hecht echt meer waarde aan het compact/licht zijn van een laptop dan 15 inch. Iemand anders zei ook al dat voor het gamen en films kijken ik beter een grotere laptop kan nemen, maar ik zal de laptop regelmatig voor dit soort gelegenheden aanluiten op een externe monitor.

Opzich vind ik de suggestie van de XMG C404 wel een goede. Echter met de SSD erbij kom ik bijna op 1400 euro. 1200 euro is echt wel mijn limiet. Maar via de site van Schenker kwam ik bij de
XMG P304 terecht. Deze valt wel binnnen mijn budget en ziet eruit als een interessante optie.

De 3 Laptops waar ik momenteel aan zit te denken zijn de volgende ;

De Alienware 13 ; i5 ulv processor, 8gb ram, 860m gpu, 256 SSD, Full HD IPS display, Prijs ; 1130 euro

De XMG P304 Specs ; i5 4310m processor, 8 gb ram, 860m gpu, 256 SSD, Full HD IPS display Prijs ; 1170 euro

De Macbook Pro Retina 2014 ; i5 4278u processor, 8gb ram Iris gpu, 256 SSD, Retina IPS display Prijs ; +- 1200 euro( nieuw via ebay)

Zijn er mensen die ervaring hebben met Schenker XMG en bij voorkeur de P304 ?
En zouden jullie mij kunnen vertellen wat jullie keuze zou zijn tussen deze 3 laptops en waarom ?

• wappiewappie
CMD-Snake schreef op woensdag 24 december 2014 @ 16:02:
[...]

Ik heb zelf de voorganger van de E6540, uitgerust met een i5. Werkt best goed, tijdens CPU intensieve taken blijft het nog werkbaar in mijn gevoel. Maar goed, zulke benchmark tests doe ik dan weer niet.

Koeling is altijd een lastig iets met laptops, zeker als ze kleiner moeten zijn en fraaiere behuizingen moeten hebben.
Bij een een klein licht 12" laptopje snap ik het ook wel als die geen i7 quad core kan koelen, maar de E6540 is een dikke 15.6" laptop van 3kg. Naar mijn mening zou zo'n laptop geen enkele moeite moeten hebben met welke cpu dan ook.

De E6540 heeft daarnaast ook geen ips scherm... en is niet licht... en voldoet dus eigenlijk helemaal niet aan de eisen die Vitoo stelt. :+
duk3n schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:57:
Is natuurlijk ook afhankelijk van hoever de cpu zichzelf terug klokt.

[ Voor 28% gewijzigd door wappiewappie op 24-12-2014 22:47 ]

• Vitoo
Vitoo schreef op woensdag 24 december 2014 @ 21:29:
[...]

De 3 Laptops waar ik momenteel aan zit te denken zijn de volgende ;

De Alienware 13 ; i5 ulv processor, 8gb ram, 860m gpu, 256 SSD, Full HD IPS display, Prijs ; 1130 euro

De XMG P304 Specs ; i5 4310m processor, 8 gb ram, 860m gpu, 256 SSD, Full HD IPS display Prijs ; 1170 euro

De Macbook Pro Retina 2014 ; i5 4278u processor, 8gb ram Iris gpu, 256 SSD, Retina IPS display Prijs ; +- 1200 euro( nieuw via ebay)

Zijn er mensen die ervaring hebben met Schenker XMG en bij voorkeur de P304 ?
En zouden jullie mij kunnen vertellen wat jullie keuze zou zijn tussen deze 3 laptops en waarom ?
Iemand ? :)

• wappiewappie
Notebookcheck is niet zo heel positief over de Schenker: http://www.notebookcheck....es-Notebook.113676.0.html
Aan de behaalde temperaturen te zien brand deze ook binnen 2 jaar door.
Dan blijft de Alienware en Macbook over, waarvan de Alienware een veel betere gpu heeft.
Dan lijkt mij de keus niet zo heel moeilijk.

[ Voor 38% gewijzigd door wappiewappie op 25-12-2014 18:18 ]

• Vitoo
wappiewappie schreef op donderdag 25 december 2014 @ 18:09:
De review die duk3n heeft gepost was volgens mij niet zo heel positief over de Schenker.
Dan blijft de Alienware en Macbook over, waarvan de Alienware een veel betere gpu heeft.
Dan lijkt mij de keus niet zo heel moeilijk.
Die review van Duk3n ging over een ander model van Schenker, als ik mij niet vergis.

Betreft de gpu heb je gelijk. Echter speel ik ook(vooral) spellen die juist meer cpu demanding zijn.
Zoals bijvoorbeeld Football Manager en CiV 5. Nu heeft de Alienware 13 volgens mij een vrij matige processor met de i5 4210 ulv processor (1.7 - 2.7) dan is de processor in de macbook volgens mij een stuk beter ? met de i5 4278u (2.6- 3.1 ghz)

• wappiewappie
zag ik net ook. Heb het linkje en de tekst aangepast. :)

De cpu in de Macbook is potentieel sneller, maar of die ook echt sneller is, is afhankelijk van de koeling.
Als de koeling van de Macbook slechter is als de koeling van de Alienware, heb je kans dat die eerste onder belasting verder terug geklokt wordt dan de laatste.

[ Voor 70% gewijzigd door wappiewappie op 25-12-2014 18:30 ]

Pagina: 1