Sterke 2.1 setup in plaats van basic 5.1 ? (Yamaha)

Pagina: 1
Acties:

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 19:39
Dag Tweakers,

Sinds een jaar of 5 heb ik de goede beslissing gedaan een compleet Yamaha 5.1 HTIB in huis te halen. Intussen heb ik de receiver al vervangen naar een nieuwer model met betere HDMI en DTS ondersteuning, maar de speakers (5 kleintjes + 1 sub) zijn nog steeds dezelfde.

Nu speel ik met het idee om de kleine speakers te vervangen door 2 degelijke floorstanders (bijvoorbeeld Yamaha NS-F 700) en dan samen met de sub een 2.1 setup te maken. De reden hiervoor is dat ik op zoek ben naar wat meer 'punch' in mijn geluid voor films en muziek, maar anderzijds mijn ruimte wat simpeler wil maken met minder staanders.

Nu de vraag of dit een goed idee is, mensen die met 2.1 werken? Weegt het op tegen het verlies van het echte surround geluid?

Alvast bedankt :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Je kan ook alleen je front L en R speakers vervangen voor goede, forsere (boekenplankspeaker heeft al zoveel meer inhoud dan melkpakje) speakers. De rest laat je hangen. Zo kan je muziek gewoon in Stereo luisteren, films en series krijg je dan in 5.1

Als je bron voor films/series en muziek dezelfde is (bijv HTPC, Apple TV of DVD speler), wel even de modus van je receiver aanpassen: je wil geen upmix van je stereo naar 5.1, de kleintjes (en sub, afhankelijk van je voorkeur) moeten uitstaan.

Ik heb een vergelijkbare setup, en dat werkt erg fijn: goed stereo voor muziek, 5.1 voor films.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
kleine speakers combineren met grote is niet zo'n succes naar mijn mening dan. Ik heb dat hier wel gehad,maar ik had dan nog liever alleen 2.0.
Omdat het klankverschil tussen de speakers te duidlelijk te horen is/was

Vooral de center speaker zou je dan toch echt van hetzelfde merk/type moeten hebben,anders klinkt het niet. Naar mijn mening dan..

Maar misschien geld dat voor de TS natuurlijk anders :)

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 23-12-2014 13:45 ]

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:29

CeesKees

I rest my Kees

Ik zou gewoon die twee grotere luidsprekers kopen, en je center weghalen.

Uiteraard e.e.a. goed instellen in je receiver. Bij muziek luister je dan 2.0/2.1 en bij film 4.1 voor de surroundeffecten.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• freaky35
Center speaker is nogal belangrijk,ik heb een tijd lang met alleen voorspeakers gedraait en surround.
Maar je mist toch de center speaker, omdat de effecten ook over de center speaker gaan.

De vraag is wat je belangrijker vind,muziek of film.
Luister je veel meer muziek, dan zou ik wel overgaan op een goede stereo setup,maar dan kan je naar mijn mening ook beter een stereo versterker kopen. Simpelweg omdat die een beter geluid geven in stereo.

Kijk je toch veel films,ja dan word het lastig..Grotere speakers voor alle kanalen is dan wel beter.Deze hebben meer punch zoals je zegt en weten toch veel beter een kamer te vullen en leveren meestal ook betere kwaliteit ,maar dat ligt er ook aan wel,merk/type je neemt.

[ Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 23-12-2014 13:53 ]

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Als je je center uitzet in je receiver, dan worden die effecten gewoon opgevangen door je fronts. Kortom, dan mis je niets. Je kunt niet zomaar een luidspreker loskoppelen, dan denkt je receiver dat die speaker er nog is, en ga je geluid missen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• freaky35
dat heb ik ook gedaan toen,maar met een ghost center mis je toch informatie van de surround track

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Dat vind ik opmerkelijk. Je krijgt altijd de informatie van de 5 (of 7) luidsprekers, of je e.e.a. nu met 2, 4 of 7 speakers draait. Zolang je instellingen maar juist zijn.

Uiteraard is de plaatsing van het geluid niet optimaal op die manier (de stemmen komen iets meer van opzij in plaats vanuit het midden) maar missen dat zou niet moeten kunnen.

• freaky35
klopt, de spraak komt van op zij en dat alleen al is onnatuurlijker, maar je mist ook bepaalde surround effecten die van de fronts naar de center gaan.
Een goede center is gewoon essentieel in een surround systeem..

Beter geen center als een slechte center,dat wel,naar mijn mening dan.
De Ts kan het natuurlijk ook uitproberen, door de center nu op het systeem uit te schakelen en kijken wat hij mist of niet mist :).
Ik kan alleen voor mij zelf spreken, dat ik het wel degelijk wat uit vind maken.

Sowieso kan hij eens proberen om de surround kanalen en center uit te schakelen, om een idee te krijgen of hij 2.1 wat vind. Natuurlijk klinkt het anders als grotere speakers, maar het is alleen om een idee te krijgen of je veel van de filmervaring / surround ervaring gaat missen

[ Voor 57% gewijzigd door freaky35 op 23-12-2014 14:16 ]

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02-2025
Nou heb ff gekeken voor je !
Ik heb zelf de NS-F700's dus kon het even testen voor je.
Met tv kijken merk ik geen enkel verschil.
Maar met een film met Master HD bijvoorbeeld mis je toch wel wat effect ( wat ik al dacht )
Surrounds hierbij ook uitgezet.
Dus resumerend, met tv en muziek werkt dit erg goed, maar met een goeie dolby film ga je toch merken dat je wat speakers mist.
Niet dat het geluid niet goed is door deze geweldige speakers uiteraard.

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 19:39
Bedankt allemaal!

Dan ga ik idd eerst eens de 2 speakers aankopen en in de surround plaatsen.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Pagina: 1