Mogelijk oude HD verkocht als nieuwe

Pagina: 1
Acties:

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:04
Beste allemaal,

Even de situatie
Kennis was overstuur vanwege het volgende:
HDD in laptop is kapot gegaan, deze naar een 'monteur' gebracht. Deze gaf de mededeling dat de oude HDD kapot was en heeft hem vervangen door een nieuwe. Voor haar stonden er belangrijke bestanden inzake haar opleiding en foto's etc. M.a.w.: grote paniek.
Zelf ben ik bezig met bestanden terughalen vanuit de oude harde schijf, met de FAQ op tweakers en google gaat me dit hopelijk lukken.
Nu heb ik het idee dat de 'nieuwe' harde schijf echter een tweedehands exemplaar is. Gezien de gebruikerssporen op de harddisk en er met pen is opgeschreven.

De vraag:
Hebben jullie een manier om achter de geschiedenis van deze schijf te komen dmv software?
Wil graag weten wanneer hij voor het eerst in gebruik is genomen.

Wat heb ik al geprobeerd:
Doormiddel van undelete360 de schijf gescand in een usb carrier, hier kon ik niets afwijkends vinden.

Alvast bedankt.

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Zat de HD niet gewoon in een gesealde antistatische zak?

[This is what you get when you mess with us]

• Arend_Akelig
Beste Ruzor,

Nee de laptop is teruggekomen van de monteur met de 'nieuwe' harddisk ingebouwd. Hij heeft hierop het oorspronkelijke besturingssysteem Windows Vista geïnstalleerd. De oude HDD werd er los bijgeleverd, niet verpakt.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:01

Standeman

Prutser 1e klasse

Je kan de SMART waarden controleren, die geeft onder andere de power-on hours. Zie ook Check je SMART

[ Voor 31% gewijzigd door Standeman op 23-12-2014 11:12 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09

DON PAPA

Tweaker-fan

Met bijvoorbeeld HD Tune pro kun je bij S.M.A.R.T. de power on hours count bekijken

Edite: Standeman was mij net voor ;)

[ Voor 29% gewijzigd door DON PAPA op 23-12-2014 11:14 ]

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 14:40
Ruzor schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:09:
Zat de HD niet gewoon in een gesealde antistatische zak?
Deze gaf de mededeling dat de oude HDD kapot was en heeft hem vervangen door een nieuwe.
Ik gok dat hij de verpakking niet gezien heeft. Hij zou wel de SMART uit kunnen lezen, die zou aan moeten geven hoe veel uren de harde schijf al aangestaan heeft.

Edit: Helaas, ik was niet de eerste met dit idee :+

[ Voor 5% gewijzigd door hugoy op 23-12-2014 11:13 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Kan best dat de monteur een hdd uit een "nieuwe" laptop heeft gerecycled omdat de klant hier bijvoorbeeld een SSD in wou.
Als de power on hours boven de 10 komen zou ik toch maar terug gaan.

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 17:53
het kan ook zijn dat het een officiele 'refurbished' drive is. Oftewel, een drive die bij de fabrikant is geweest voor reparatie / controle en weer terug de wereld is in gegaan als 'ok doet het gewoon'.

Als je specifiek op een bonnetje hebt staan dat het een nieuwe HDD moest zijn kan je (misschien) een punt maken. Maar als er gewoon is gezegd 'ik vervang je schijf' dan mag een refurbished schijf ook wel lijkt me.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met Crystal Disk Info zie je gelijk hoeveel draaiuren die disk heeft. Een nieuwe zal op 0 staan, maar zodra het ding heeft aangestaan voor een nieuwe installatie en dergelijke, dan zal het ding natuurlijk al wel een paar uur op de teller hebben staan.

• Arend_Akelig
Dank voor de vele reacties in korte tijd.
Ik ga eerst even op onderzoek uit dmv HD tune en/of Crystal Disk Info.
Uitkomsten horen jullie :)

Nogmaals dank.

Ps: nee inderdaad niet de verpakking gezien, zal even bij haar de bon opvragen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Maak eens een foto van de schijf of het label ;)
Daar staat vaak heel wat informatie op, over of het refurbished is, productie datum, etc etc...

• Arend_Akelig
Even een update:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/0bd24fe86727fba460efda0cab948eff.jpg

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-01 21:50

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Dat zijn behoorlijk wat bedrijfsuren en zal dus zeker niet gaan om een "nieuwe" HDD.

Vind persoonlijk ook niet dat je een HDD met dergelijke draaiuren in een reparatielaptop mag stoppen. Tenzij er expliciet bij vermeld wordt dat het om een refurb schijf o.i.d gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Rubman op 23-12-2014 11:35 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Verwijderd

Ik weet niet enorm goed hoe die waarden te interpreteren, maar ik kan je wel vertellen dat die niet nieuw is.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 15:41

4POX

Everybody is wired

Schijf heeft 39 dagen gedraaid.

Heeft de monteur de nieuwsprijs gerekend of een speciale prijs ?

[ Voor 52% gewijzigd door 4POX op 23-12-2014 11:36 ]

AKA Rinkel weblog

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Dit is inderdaad niet iets wat onder de noemer 'nieuw' mag vallen. Ik zou de 'monteur' even contacten en vragen hoe hij dit wil verklaren danwel oplossen.

• Arend_Akelig
Ok dank voor jullie input voor zover.
Hieronder nog even een plaatje van de HD zelf. Er staat zoals jullie zien met pen opgeschreven 'oud' op.
Ik wil niet te hard van stapel lopen. Uiteraard eerst even de bon checken wat daar op staat.
Ze gaf wel aan dat ze 75 euro heeft betaald, even kijken waaruit dat bedrag is opgebouwd.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/9d8770b0037113301502cc9c76d3a0c8.jpg

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-01 12:13
[verwijderd]

[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:49 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 15:41

4POX

Everybody is wired

Ik moet stiekum bekennen.

Als ik klanten heb met een kapotte laptop. Maar ze blijven maar herhalen dat het een oude laptop is en ze eigenlijks geen geld hebben voor een reparatie. Dan trek ik ook een tweedehands schijf uit de kast.

De topic starter schijf 'monteur' ook tussen haakjes. Ben je naar een professioneel bedrijf geweest of naar een mannetje wat het goedkoop doet?

AKA Rinkel weblog

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15
Met een productie datum van 2 augustus 2010 is de harddisk ook niet echt nieuw te noemen

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:04
Crystal Disk geeft ook nog een waarschuwing over de: Current Pending Sector Count. Dit is nog geen reden voor paniek, maar hou de komende tijd in de gaten of deze waarde niet op loopt.

apollo13

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar zit dit ding nu in een notebook?
Want ik zie 2 disks daar staan, deze en nog een andere. Of is dat je eigen disk en hangt deze nu aan een PC erbij?

• Arend_Akelig
4POX schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:42:
Ik moet stiekum bekennen.

Als ik klanten heb met een kapotte laptop. Maar ze blijven maar herhalen dat het een oude laptop is en ze eigenlijks geen geld hebben voor een reparatie. Dan trek ik ook een tweedehands schijf uit de kast.

De topic starter schijf 'monteur' ook tussen haakjes. Ben je naar een professioneel bedrijf geweest of naar een mannetje wat het goedkoop doet?
Ja ik noem het 'monteur':
-heeft staat geregistreerd bij KVK en profileert zich als kenner.
-heb al een paar systemen van mensen gehad die bij hem zijn geweest, hij komt mij niet erg deskundig over.

• Arend_Akelig
TERW_DAN schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:53:
Maar zit dit ding nu in een notebook?
Want ik zie 2 disks daar staan, deze en nog een andere. Of is dat je eigen disk en hangt deze nu aan een PC erbij?
Heb hem in een USB carrier gehangen aan mijn eigen laptop. MIjn eigen schijf (SSD) samsung heb ik inderdaad niet geselecteerd.

• dipje2
productiedatum hoeft niet veel te betekenen. Ding kan best lang op de plank liggen, maak het niet minder.
Die 952 bedrijfsuren is de grote eyecatcher :).

Dit is inderdaad geen nieuwe schijf, en ook niet iets wat als nieuw of semi nieuw (refurbished) verkocht mag worden.

Maar dan blijf ik er bij, check (zoals je zelf al zegt) eerst dubbel of er ergens wel is afgesproken dat het om een 'nieuwe' gaat? Niet gewoon 'vervang de schijf voor een werkende'.

Een 320gb 2.5" laptop schijf gaat in de pricewatch voor pak-m-beet 40,- euro nieuw op dit moment. Winkelprijzen bij de eerste de beste monteur zijn dan meestal nog iets hoger. Laten we zeggen 50 euro voor een _nieuwe_ schijf. Dan lijkt me 25,- 'loon' / arbeidstijd voor het vervangen EN overzetten van alle data / OS (dat is gedaan toch?) aan de weinige kant.

In andere worden, 25 euro arbeidstijd voor het puur vervangen van de schijf vind ik normaal, als het ook voor het 'redden' en / of overzetten van de data is vind ik het weinig. Maar ik heb geen enkele ervaring met wat normaal hiervoor wordt gevraagd bij een servicedesk of zo.

Dus - zoals je zelf al zei - hoe zit die 75,- in elkaar. Is dat voornamelijk voor de schijf? Dan is het (te) veel geld voor een niet-nieuwe schijf. Is het voornamelijk het uurloon / arbeidstijd, dan vind ik het nog niet zo heel gek.

Als er specifiek ergens gemeld staat dat er een _nieuwe_ schijf in gaat mag je sowieso aankloppen dat dat niet gedaan is natuurlijk.

• Arend_Akelig
Dank voor de vele reacties.
Ik vraag de bon en de prijsspecificatie op.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

€ 75,00 voor plaatsen HD, Installatie Windows Vista en een (Refurbished HD) is goede prijs. Alleen de kwaliteit van de disk is een ander verhaal. Je kan voor dit bedrag niet veel verwachten.

Zelf deed ik dit soort reparaties ook toen ik daar nog zin in had. Ik nam gewoon de prijs van het te vervangen component, gaf aan of het nieuw of 2e hands mocht zijn en zette er gewoon 20% bovenop (we moeten ook leven). Wanneer er extra werk gedaan moest worden zoals installatie Windows of iets dergelijks kon de klant kiezen voor een uren factuur of een opprijs op het component. Waarbij de opprijs op component minder was dan de uurprijs. Dus kon het best zo zijn dat iemand een HD van € 40 kreeg voor € 80,00. Heeft allemaal te maken met hoe ik het met de belasting weg moest boeken (belasting op arbeid is soms gewoon hoger dan op omzet op producten).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Wim-Bart

Wim-Bart

dipje2 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:55:

Als er specifiek ergens gemeld staat dat er een _nieuwe_ schijf in gaat mag je sowieso aankloppen dat dat niet gedaan is natuurlijk.
Wanneer een component in een systeem vervangen wordt door een ander product dan wordt er een nieuw product geplaatst. Dus de zin:

"De harddisk is vervangen door een nieuw exemplaar" zegt alleen maar dat er een "ander component", "nieuwe" in zit.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:02
Wim-Bart schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 12:05:
Wanneer een component in een systeem vervangen wordt door een ander product dan wordt er een nieuw product geplaatst. Dus de zin:

"De harddisk is vervangen door een nieuw exemplaar" zegt alleen maar dat er een "ander component", "nieuwe" in zit.
Dit heb ik een keer met een auto gehad (ouwe bak) waar ik een "nieuwe uitlaat" onder had gezet. Deze was inderdaad niet 100% fabrieksnieuw maar, zoals jij zegt, nieuw op/voor die auto.

Long story short. Een aantal rechtszaken verder kostte mij dat geintje een paar duizend gulden aangezien de rechter wel degelijk vond dat nieuw ook echt "nieuw" moest zijn. Zo simpel is het dus allemaal niet :)

Nickname does not reflect reality

• Wim-Bart

Wim-Bart

Brad Pitt schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 12:08:
[...]

Dit heb ik een keer met een auto gehad (ouwe bak) waar ik een "nieuwe uitlaat" onder had gezet. Deze was inderdaad niet 100% fabrieksnieuw maar, zoals jij zegt, nieuw op/voor die auto.

Long story short. Een aantal rechtszaken verder kostte mij dat geintje een paar duizend gulden aangezien de rechter wel degelijk vond dat nieuw ook echt "nieuw" moest zijn. Zo simpel is het dus allemaal niet :)
Daarom moet de reparateur ook gewoon aangeven wat nu echt onder nieuwe wordt verstaan om gewoon problemen te voorkomen. Maar aan de andere kant, waarom gaan mensen naar een reparateur in plaats van garantie te claimen?

Zeker met WD disks, zitten vaak nog in garantie. Vroeger toen ik dit er nog bij deed had ik altijd een voorraadje disks liggen en als ik ze niet had stelde ik de data veilig en claimde de disk gewoon bij de fabrikant. Kreeg dan ook een refurbished terug welke ik plaatste. Maar vermelde op de factuur ook altijd "disk onder garantie gerepareerd" waardoor ik niet verantwoordelijk gehouden kon worden als de disk oud bleek te zijn.

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-01 08:02
Het lijkt inderdaad op een oude HDD, maar de prijs is ook wel erg netjes.

Gewoon contact opnemen met de monteur en dit bespreken; eerlijk duurt het langst.
Even ter vergelijking; lokale computerzaken vragen hier € 100,- tot € 150,- voor een herinstallatie, exclusief HDD
Uiteraard is hierin wel een stukje kwaliteitverschil, installeer je alleen het OS?
Of ook de drivers, updates, standaard applicaties, oude data, et cetera.

• dipje2
De semantics van 'nieuw' mag de topic-starter lekker zelf beslissen :). Het was meer bedoeld als als waarschuwing, als nergens staat dat het om een nieuw exemplaar gaat (of duidelijker, whatever) dan kan je wel aankomen met 'het is 2e hands!' maar waar staat dat dat niet de afspraak was? De prijs is er blijkbaar wel naar, dus het is niet alsof de topic-starter echt 'bedrogen' of ripped-of is, meer misschien andere verwachtingen.

Dus als de topic-starter de afspraken / papieren er bij pakt en (na interpretatie) vind dat hij/zij recht heeft op echt een fabrieks-nieuw exemplaar, go for it. Ik denk alleen dat de monteur dan zegt 'oh sorry, verkeerd begrepen, geen probleem... maar dan gaat de prijs wel omhoog' :).

Als er echt helemaal niks afgesproken is over een nieuw exemplaar of niet, dan vind ik het eigenlijk nog geen eens zo slecht dat er een 2e hands in gaat. Het is een oude laptop, en de prijs van de _totale_ reparatie laag houden door een 2e hands disk te gebruiken lijkt mij een goed plan. Of het ook de afspraak was, moet de topic-starter beslissen :).

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-01 15:34
Oud of nieuw, als de schijf niet correct werkt (zoals de "Waarschuwing" aangeeft in CrystalDisk) moet er gewoon een degelijke schijf geplaatst worden. Geeft je echter wel meer om het mee te onderbouwen.

Gezien de prijs lijkt dit een gevalletje miscommunicatie, niet gelijk vol erin :) Sommige mensen zijn best begripvol. Als dat niet werkt kun je altijd nog (boze) aangeschreven brieven gaan sturen.

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-01 20:54
laptop werkt weer, is dus gemaakt door monteur... so whats the big deal???

dat de monteur 2 tientjes heeft verdient op de reparatie??

75 voor schijf +inbouw is een hele nette prijs btw

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 15:50

HetGezegde

Yes, you can!

dipje2 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:13:
het kan ook zijn dat het een officiele 'refurbished' drive is. Oftewel, een drive die bij de fabrikant is geweest voor reparatie / controle en weer terug de wereld is in gegaan als 'ok doet het gewoon'.

Als je specifiek op een bonnetje hebt staan dat het een nieuwe HDD moest zijn kan je (misschien) een punt maken. Maar als er gewoon is gezegd 'ik vervang je schijf' dan mag een refurbished schijf ook wel lijkt me.
... maar die "mogen" niet als "nieuw" verkocht worden.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Carstijn schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:42:
Met een productie datum van 2 augustus 2010 is de harddisk ook niet echt nieuw te noemen
dit gaat om de oude HD die meegegeven is lijkt mij. Gezien er "oud" op geschreven staat

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

ThinClientQ schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 12:23:
Het lijkt inderdaad op een oude HDD, maar de prijs is ook wel erg netjes.

Gewoon contact opnemen met de monteur en dit bespreken; eerlijk duurt het langst.
Even ter vergelijking; lokale computerzaken vragen hier € 100,- tot € 150,- voor een herinstallatie, exclusief HDD
Uiteraard is hierin wel een stukje kwaliteitverschil, installeer je alleen het OS?
Of ook de drivers, updates, standaard applicaties, oude data, et cetera.
Bij ons 59,95 voor installatie, inclusief gebruiksklaar maken (standaard applicaties), Service Packs, updates en drivers, al dan niet bijgeleverd. Voor 150 euro heb je all-in: dus inclusief HDD en back-up maken en terug zetten.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
Zebby schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:25:
Oud of nieuw, als de schijf niet correct werkt (zoals de "Waarschuwing" aangeeft in CrystalDisk) moet er gewoon een degelijke schijf geplaatst worden. Geeft je echter wel meer om het mee te onderbouwen.
Een schijf met bad sectors is inderdaad verre van ideaal, zeker als 'ie net 'nieuw' is. Het is maar de vraag of het bij een blijft - misschien zijn er zelf al meer. Cue de 'alle programma's slaan 20 seconden lang vast'.

Het is opzich nog wel interessant om na te gaan of de bad sector na uitlevering is opgelopen, of er al eerder was, want in dat geval:
  • Levert de monteur vervangende schijven uit met bad sectors :X
  • Is de kans groter dat de 'nieuwe' schijf uberhaupt niet gewiped is voor de 'verse' installatie O-)
In de SMART logs staat als het goed is wanneer de laatste read error(s) hebben plaatsgevonden. Helaas weet ik niet hoe je die met een handig GUI-tooltje tevoorschijn tovert, smartctl uit martmontools kan het uiteraard wel vanaf de commandline (smartctl --scan / smartctl -a /dev/XXXXX)

[ Voor 15% gewijzigd door Thralas op 23-12-2014 22:25 ]

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-01 08:02
HetGezegde schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 21:59:
[...]

Bij ons 59,95 voor installatie, inclusief gebruiksklaar maken (standaard applicaties), Service Packs, updates en drivers, al dan niet bijgeleverd. Voor 150 euro heb je all-in: dus inclusief HDD en back-up maken en terug zetten.
Stuur me even wat details hoe dat gaat... :)

Dit proces duurt toch al gauw een uur of 3, 4? Afhankelijk van de laptop, drivers et cetera..
Dat zou betekenen dat we voor € 20,- per uur werken, dat is niet veel.

Of is dit gewoon recovery partitie met bloatware en klaar?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
ThinClientQ schreef op woensdag 24 december 2014 @ 00:32:
Dan kan dat nog zijn wat de klant gevraagd heeft.

Hou in gedachten dat we hier over beperkte info (en uit tweede hand) beschikken.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

[...]

Je zet een rij PC's neer en installeert die tegelijk via netwerk.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:43
[...]

Dit proces duurt toch al gauw een uur of 3, 4? Afhankelijk van de laptop, drivers et cetera..

Je kunt een boel automatiseren... Installatie via PXE waar je vrijwel niks voor hoeft te doen. Hooguit een ontbrekende driver installeren en de updates integreren in de Windows installatie..

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01 12:28
Dit is best lullig om het simpel te zeggen, ik was even terug gegaan en een nieuwe schijf eisen.
Als hij bij die vriendin heeft aangegeven er een gebruikte schijf in te plaatsen, dan heb je pech.
Als de ''monteur'' hem als nieuw verkocht, dan zal ik lekker terug gaan en een nieuwe schijf eisen, een nieuwe met aankoopbon, en anders gewoon je geld terug halen.

Beetje een vieze actie al zeg ik het zelf.

• Arend_Akelig
Volgens mij heb ik antwoord op mijn vraag gekregen middels de vele reacties.
Heb even nagevraagd: op de bon staat duidelijk dat het om een tweedehands exemplaar gaat; dus helemaal volgens de geldende (rechts)regels vervangen!
Ik heb heel veel argumenten langs zien komen in het topic vanuit de technische kant, deze snap ik grotendeels wel. Maar ik zit op dit moment aan de consumtenkant. Als consument zit ik meer te wachten op betrouwbaarheid. Is het verantwoord om deze schijf te houden gezien de vele bad sectors?
En indien een monteur op de hoogte is van deze status van een schijf, zou hij hem dan alsnog als tweedehands verkopen?
Deze vragen wil ik hem graag wel stellen. Ik geef hem liever gratis deze schijf terug dan dat zij met een onbetrouwbare hd is opgezadeld.
Wat is jullie inschatting? Zal deze schijf het nog lang volhouden, of is dit koffiedik kijken? ;)
Zie bijvoorbeeld de g-sense error rate in de crystaldiskinfo, dit kan duiden dat hij al eens gestuiterd is?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's koffiedik kijken, zoals gezegd moet je zien hoe de reallocated sector count evolueert. Als die stabiel blijft is het OK denk ik.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Even misschien een te logisch denkproces -> draai plaatje eens 180 graden... Aangezien ik met een handschrift schrijf dat afstamt van het spijkerschrift, kan ik duidelijk "oud" lezen... Lijkt me duidelijke zaak ;)

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-01 11:22
Arend_Akelig schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:34:
Volgens mij heb ik antwoord op mijn vraag gekregen middels de vele reacties.
Heb even nagevraagd: op de bon staat duidelijk dat het om een tweedehands exemplaar gaat; dus helemaal volgens de geldende (rechts)regels vervangen!
Ik heb heel veel argumenten langs zien komen in het topic vanuit de technische kant, deze snap ik grotendeels wel. Maar ik zit op dit moment aan de consumtenkant. Als consument zit ik meer te wachten op betrouwbaarheid. Is het verantwoord om deze schijf te houden gezien de vele bad sectors?
En indien een monteur op de hoogte is van deze status van een schijf, zou hij hem dan alsnog als tweedehands verkopen?
Deze vragen wil ik hem graag wel stellen. Ik geef hem liever gratis deze schijf terug dan dat zij met een onbetrouwbare hd is opgezadeld.
Wat is jullie inschatting? Zal deze schijf het nog lang volhouden, of is dit koffiedik kijken? ;)
Zie bijvoorbeeld de g-sense error rate in de crystaldiskinfo, dit kan duiden dat hij al eens gestuiterd is?
Ik (spreek even namens onze toko) zelf zou een disk in de staat zoals hij hier is niet eens 2de hands inzetten. Indien we tweedehands materiaal inzetten voor klanten dan wordt dat:

A: Uitvoerig getest op defecten en bij HDD's wordt de SMART uitgelezen
B: Duidelijk gecommuniceerd tegen de klant zodat hij ook weet waar hij/zij aan toe is.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:37
Ik mis een fatsoenlijke backup strategie.
Zelfs een splinternieuwe schijf kan stuk gaan.
En dan is het enige wat je data kan redden: de backup.

Daar moet je op focussen bij je kennis.

• Arend_Akelig
cornfed99111 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:07:
Ik mis een fatsoenlijke backup strategie.
Zelfs een splinterhieuwe schijf kan stuk gaan.
En dan is het enige wat je data kan redden de backup.

Daar moet je op focussen bij je kennis.
Zeker zeker, uiteraard.
Voor de meesten op dit forum is het logisch om vanuit risico's te denken, dus met "wat als en als dan regels". En op deze risico's de verschillende backups regelen.
De gemiddelde consument denkt hier niet over na met als gevolg dat zij met een laptop komen bij iemand die iets boven de gemiddelde kennis zit en zegt : hij doet het niet en alle belangrijke data staat erop zoals foto's en alle belangrijke documenten van het laatste jaar van de opleiding waar ze nu op zit (jullie kennen het ongetwijfeld).

Wat mij betreft mag dit topic wel dicht, ben erg geholpen en ook weer wat wijzer geworden.
Nogmaals dank en fijne kerstdagen O-)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
En even voor wat je laatste vraag betreft: in het hele topic zie ik slechts één Current Pending Sector.
Dat betekent dat die nog steeds wordt uitgelezen op zoek naar de originele gegevens.
Je schijf is volstrekt betrouwbaar zolang het aantal Current Pending sectors klein blijft (liefst 1) en er geen Recovered sectoren bij komen.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-01 15:31
Edit: na het lezen van het hele topic een beetje spuit 11, maar toch:

Let op: Die 952 uur of 39 dagen is trouwens ook niet tijd dat de schijf in een pc heeft gezeten. Dat is de absolute draaitijd.
Ik heb eens bij mijn eigen SSD gekeken die er al meer dan 1.5 jaar in zit. De laptop staat dagelijks aan. Ik heb hier 304 bedrijfsuren.

De schijf "niet nieuw" noemen is een understatement in dit geval. Ik zou hem wel oud durven noemen...

[ Voor 9% gewijzigd door Blackouts op 24-12-2014 14:50 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:58

MsG

Forumzwerver

Wat je ook kan doen is de gehele hardeschijf even ergens op klonen en dan de hardeschijf lang formatteren. Het kan best zijn dat de current pending sector weer op 0 staat en er geen bad sector is bij gekomen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

[...]

Ja inderdaad: een paar uur ben je zo kwijt. Gelukkig pak je meerdere systemen tegelijk ter reparatie. Installatie van Windows is voornamelijk wachten.
Geen recovery, geen bloatware, geen sysprep; handmatig van 0 tot een werkbare PC.

Uurtarief is 60 euro bij ons, sommige arbeid heeft een vast bedrag.

Drivers backuppen we vaak vanuit het oude systeem; gaat tegenwoordig al gauw vanzelf via Windows Update.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
Renault schreef op woensdag 24 december 2014 @ 14:11:
Je schijf is volstrekt betrouwbaar zolang het aantal Current Pending sectors klein blijft (liefst 1) en er geen Recovered sectoren bij komen.
Een schijf die gegarandeerd read timeouts oplevert op een van z'n sectoren (ook al is het er maar 1) zou ik niet betrouwbaar noemen.

Betekent inderdaad niet dat je de schijf helemaal moet afschrijven, maar dat is grotendeels afhankelijk van wat de eigenaar heeft 'gekocht' bij de monteur ;)
Pagina: 1