Toon posts:

Subwoofer + versterker auto

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik had een vraagje. Ik wil een subwoofer en een versterker voor in mijn auto kopen.
Nu heb ik alleen niet zoveel verstand ervan. Ik las ergens op het internet dat de versterker en subwoofer wel bij elkaar moeten passen qua watt om er goed geluid uit te laten komen.

Nu heb ik de volgende versterker gevonden van Excalibur X280.4
4 Kanaals Mosfet versterker
Maximaal vermogen 1120 Watts
RMS vermogen 4 x 80 Watt /
RMS vermogen gebrugd 2 x 160 watt
THD: Frequentiebereik (±2dB): 10Hz-25kHz
Signal to noise ratio: >92dB
Gevoeligheid: 150 mVolt - 8 Volt
Aanbevolen zekering: 20A x 2
Afmetingen: 340 x 225 x 48 mm

En de volgende subwoofer van Crunch GPX 10 BP
25 cm (10 inch) single-bandpass-systeem.
Vermogen 300 W RMS
600 W maximaal
Impedantie 4 ohm
Afmetingen: 40x35x44/33 cm.

Kan iemand mij vertellen of dit een goede combinatie is?
Ik heb btw een opel corsa B met standaard speakers die niet slecht klinken.
Mijn auto radio is een vrij nieuwe van het merk Sony.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Mvg,
Mark

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 21:29

JdM

Humbled

Dit lijkt me voor een groot deel afhankelijk van de combinatie die je gaat maken met andere speakers. Je wil verder gebruik maken van de standaard auto speakers?
Heb de post nu al een paar keer ge-edit. Je kunt deze twee best combineren. Of het goed gaat klinken is van meer factoren afhankelijk dan alleen de match tussen sub en versterker. Je kunt een geweldige combi compleet om zeep helpen met een slechte bas kist, bijvoorbeeld.

[ Voor 64% gewijzigd door JdM op 22-12-2014 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk inderdaad eerst aan of het geluid met deze speakers doorkan. Zo niet, dan bevestig ik er ook andere speakers in. Bass kist neem ik aan de omhulsel om de woofer?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 21:29

JdM

Humbled

Leuke hobby auto audio, het kan je enorm helpen als je eens op internet op zoek gaat naar tips bij het zelf inbouwen van een subwoofer. Een bas kist is belangrijk en vereist een aantal basis regels voor wat betreft de bouw, waar je je beter aan houdt. Mocht dit je eerste project worden, ga dan eens lekker op zoek. Bijvoorbeeld met deze zoekstring
Of op deze site

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 23-12-2014 00:04 ]

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Wat is je budget?

Verwijderd

Topicstarter
mijn budget ligt rond de 250

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die crunch is ok.
Die excalibur moet je met een grote boog omheen lopen.

Wise enough to play the fool

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zou zelf dan ook voor een Crunch versterker gaan, ik heb zelf dacht ik de GPX 1000.4, voor die sub zou een GPX 500.2 al genoeg moeten zijn.

Die sub heb ik paar keer gehoord, geluid is best ok (verkijk je btw niet om de omvang, dat ding is best groot), maar alles hangt af van je muziek én correct afstemmen.

Maar neem aan dat je enkel je sub op de versterker wil hangen? Crunch heeft een monoblok, maar dat is meteen een 1000RMS versie, wel D-klasse .
JdM schreef op maandag 22 december 2014 @ 23:58:
Leuke hobby auto audio, het kan je enorm helpen als je eens op internet op zoek gaat naar tips bij het zelf inbouwen van een subwoofer. Een bas kist is belangrijk en vereist een aantal basis regels voor wat betreft de bouw, waar je je beter aan houdt. Mocht dit je eerste project worden, ga dan eens lekker op zoek. Bijvoorbeeld met deze zoekstring
Of op deze site
Die GPX 10BP is een complete sub, geen zelfbouw.

[ Voor 51% gewijzigd door SinergyX op 23-12-2014 11:54 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Ja verlopig nog wel alleen de sub maar later misschien ook m'n speakers, vandaar de 4 kanaals. Al weet ik dan wel dat ik eerst andere speakers ervoor moet hebben.
Mij werd ook verteld dat de 2x160 watt rms van de versterker te weinig is voor de sub, en dus werd mij verwezen naar de 2 kanaals versterker, klopt dit?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Daarom ook ver om die excalibur heen lopen ;)

Je kan ook voor iets 'minder' gaan, de GPX8 icm met de GPX500.2 bridge zetten, die matchen aardig.

(en afaik moet je versterker 'sterker' zijn dan de sub/speakers).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan prima een 4 kanaals versterker gebruiken: 2 kanalen bruggen voor de sub, 2 kanalen gebruiken voor je speakers voor.

Wise enough to play the fool

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Ik zou dan ook andere speakers voor plaatsen zeker als je een 4 kanaals versterker gaat gebruiken waarvan je 2 kanalen voor je voor-speakers gaat gebruiken de standaard speakers zijn meestal niet gewend aan veel vermogen en zeker met een sub ga je snel over de max power van je frontspeaker heen.

Voorbeeld als je toch bij crunch wild blijven http://www.carhifitwente.nl/Crunch-GTi5.2C.

Kom je alles bij alles boven de 250 uit doch denk dat je er veel meer plezier van hebt.

Dus resumé :

Crunch GPX1000.4 versterker.
Crunch GPX-10BP sub.
Crunch GTi5.2C voor compo set (eventueel als je budget en inbouwdiepte het toelaat Crunch Gravity GTX-5.2C )

[ Voor 38% gewijzigd door Read op 23-12-2014 12:22 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties. Met deze informatie kom ik een heel eind.

*Read, ik denk dat ik inderdaad voor die setup ga die jij had voorgesteld!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Probeer als je de boel geïnstalleerd hebt een beetje te spelen met de low en highpass filters die op de versterker zitten daarmee kun je ongewenste frequenties op sub en frontspeakers tegengaan en zo overbelasting van de speakers voorkomen.
Ohja en ga bij de diverse auto hifi fora eens langs om je ogen daar eens de kost te geven er is een heleboel over te vinden.
Bijv. http://www.showyoursound.nl/
Staan ook een corsa B verbouwingen bij http://www.showyoursound.nl/Public/Showcase/default.asp en dan effe onder automerk opel invullen.

[ Voor 42% gewijzigd door Read op 23-12-2014 23:32 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
http://webshop.magtwathar...058/excursion-bass-pakket
ik zou voor dit setje gaan :) topkwaliteit en met alles erop en aan!
Pagina: 1