SFP+ uplink verbinden met server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284985

Topicstarter
Beste NT'ers,

Graag hoor ik jullie advies omtrent de volgende situatie:
  • 12x camera met gigabit aansluiting
  • maximaal 7 tegelijkertijd in gebruik
  • 1x switch
  • 1x server voor storage
Mijn vraag gaat niet over het wegschrijven van deze data (6,7TB!), want dat is eerder iets voor het storage gedeelte van GoT. Met 7 camera's zit ik maximaal 875MB/sec weg te schrijven naar de storage server, maar dit moet natuurlijk eerst door de switch heen. Zo ver ik heb kunnen lezen kan een server aangesloten worden op een 10GB SFP+ uplink van bepaalde switches als de server uitgerust is met bijvoorbeeld een X520-SR1. Ik lees ook dat de uplink van sommige switches alleen geschikt is voor stacking en dus niet om rechtstreeks een server op aan te sluiten. :|

Daarna wordt het al snel ingewikkeld want er zijn twee transceivers nodig en een kabel tussen beiden. 850nm lijkt de handigste keuze aangezien 1310nm en 1550nm voor veel grotere afstanden zijn. LC/LC is een populaire keuze en deze connectoren komen mij ook bekend voor. De kabel moet dan ook een OM3 versie LC/LC Duplex kabel zijn want OM1/OM2 zijn verouderd.
  1. Klopt het wat ik onderzocht/gevonden heb?
  2. Heeft iemand ervaring met 16/24 poort switches i.c.m. SFP+ <-> Server?
  3. Denk ik veel te ingewikkeld en is er gewoon een veel eenvoudigere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 23:06
je kan ook kijken naar een SPF+ DAC kabel kijken. Die gebruik ik liever om servers met 10GB netwerk aan te sluiten. Volgens mij was dit goedkoper dan 2 x een SFP + kabel (ps OM2 mag wel verouderd zijn, maar op een korte afstand maakt het niet veel uit)

heb je gevonden voorbeelden? en welke prijsklasses zitten we te denken?

[ Voor 12% gewijzigd door Paradox op 22-12-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 22:25
Komt er ook daadwerkelijk 1 gebit aan data uit die camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:38
Met hierboven. Ik ga voor optie 3: je hebt aan een gigabitlijntje ruim voldoende, want je cameras sturen een compressed h.264/MPEG2 stream van een paar megabit, geen uncompressed video :+

Zo niet:
- Wat komt er dan uit die cameras (welke?) rollen qua streams?
- Wat stelt die 6.7 TB voor, 24 uur aan data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:44
Anoniem: 284985 schreef op maandag 22 december 2014 @ 22:28:

Daarna wordt het al snel ingewikkeld want er zijn twee transceivers nodig en een kabel tussen beiden. 850nm lijkt de handigste keuze aangezien 1310nm en 1550nm voor veel grotere afstanden zijn. LC/LC is een populaire keuze en deze connectoren komen mij ook bekend voor. De kabel moet dan ook een OM3 versie LC/LC Duplex kabel zijn want OM1/OM2 zijn verouderd.
OM1 is niet perse verouderd, maar niet perse handig. Voor een simpele patchkabel is er echter geen reden om geen OM1 kabeltje te nemen. OM1 gaat 'maar' tot 34meter bij 10Gbase-SR.
Maar voor een SFPtje aan de switch eronder te knuppen boeit dat niet. Ga je langere kabels inpandig leggen dan is het idd beter om OM3 of hoger te nemen.

Ik vraag me alleen af wat voor camera's dat zijn. Tenzij je echt broadcast-quality wil wegschrijven heb je echt geen 10Gbit nodig voor een 'paar' camera's. Even los van de benodigde server die dergelijke IO aankan.
En als dat wel zo is, dan denk ik dat je een switchje van 10k geen probleem is...

Maar even terugkomen op de vraag: Wat is je budget? Als het puur om 'domme' switching gaat (24x koper 1Gbit, 10Gbit naar je server) dan kun je bv een simpele Zyxel XGS1910-24 pakken (ongeveer 400 eur), en met een SFP+ optic naar je server gaan. Dan heb je 10Gbit tussen je server en je switch. (SFP+ 10Gbit multimode kost je een keertje 100 eur ofzo voor een setje).
SFP+ DAC is iets goedkoper, maar zoveel scheelt dat niet, en persoonlijk zou ik dan voor glas gaan (galvanische scheiding).

Wel zul je dan met een POE midspan moeten werken, ik ken even geen 'budget' switches met POE 802.3at en 10Gbit. (Het is of POE / 1Gbit uplinks of geen POE, of je komt al veel duurder uit) Maar ik zie nergens iets over een vereiste voor POE.

10Gbase-SR (850nm) is idd de goedkoopste versie. 1310 is bedoeld icm singlemode meestal, en voor langere afstanden, idem voor 1550nm en alle tussenliggende varianten.

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 23-12-2014 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarom gebruik je niet gewoon 10GBASE-T?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 22 december 2014 @ 23:08:
Komt er ook daadwerkelijk 1 gebit aan data uit die camera?
Excuses, ik had dat beter kunnen uitleggen in de OP. Hieronder een situatieschets:
Afbeeldingslocatie: http://abload.de/img/overzichtwnz7f.png

Deze camera's gaan onderdeel worden van een telescoop. Het formaat zal waarschijnlijk AVI of SER zijn met een codec zoals Y800 of vergelijkbaar. Data compressie is bij dit soort toepassing altijd ongewenst en moet altijd vermeden worden, omdat compressie, in welke vorm dan ook, altijd betekent dat er informatie wordt weggegooid.

Qua budget zat ik te denken aan max €1750, het grootste gedeelte van het volledige budget is gereserveerd voor de storage en verwerkingsservers. De data blijft ook puur intern totdat deze verwerkt is, dus bijzondere functies zijn niet echt nodig voor deze switch.
CyBeR schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 05:37:
Waarom gebruik je niet gewoon 10GBASE-T?
Omdat ik alle opties eerst wil vergelijken, zie bijvoorbeeld pricewatch: Netgear XS712T. Hiervan zou ik dan maar 1 poort op effectieve snelheid gebruiken, wat niet zo efficiënt is.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 284985 op 23-12-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 22:25
dat is 12x 10GBase-T bedenk je wel dat je voor deftige storage etc al meer dan je budget kwijt bent, dan heb ik het nog niet eens over camera's met fatsoenlijke optics/oplossend vermogen enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:29:
dat is 12x 10GBase-T bedenk je wel dat je voor deftige storage etc al meer dan je budget kwijt bent, dan heb ik het nog niet eens over camera's met fatsoenlijke optics/oplossend vermogen enz
€1750 is puur voor networking en niet voor de servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Om op je oorspronkelijke vraag te antwoorden: als er een gewone 10Gbe RJ45/SFP+ aansluiting voorzien is kan je deze ook voor servers gebruiken. Je zal maar zelden een switch vinden waar dit uitsluitend voor stacking gebruikt kan worden (en dan is dat zo ook in de documentatie weergegeven)

In theorie kom je dus toe met volgende onderdelen: (totaal 685.31 EUR)
- pricewatch: D-Link 20-Port Smart Managed Gigabit Stack Switch
- pricewatch: Juniper SFP+ 10GbE DAC (twinax copper cable) 5m
- pricewatch: Intel X520-DA2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben benieuwd naar het type camera en je server moet wel heel erg veel streaming data gaan verwerken die niet gecompromiteerd is. Even een heel andere oplossing die waarschijnlijk goedkoper is en een grotere waarschijnlijkheid dat het werkt. zet gewoon tien keer een NAS bij iedere camera en laat de toegang hiertoe beheren door een server.
Je zal namelijk een hele vette server met een goede controller nodig hebben om dit te realiseren en dat kost kapitalen en is nog geen garantie. Is eigenlijk ook iets wat je nu ziet bij beveiligings camera systemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Frogmen op 24-12-2014 13:37 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Topicstarter
Frogmen schreef op woensdag 24 december 2014 @ 13:34:
Ben benieuwd naar het type camera en je server moet wel heel erg veel streaming data gaan verwerken die niet gecompromiteerd is. Even een heel andere oplossing die waarschijnlijk goedkoper is en een grotere waarschijnlijkheid dat het werkt. zet gewoon tien keer een NAS bij iedere camera en laat de toegang hiertoe beheren door een server.
Je zal namelijk een hele vette server met een goede controller nodig hebben om dit te realiseren en dat kost kapitalen en is nog geen garantie. Is eigenlijk ook iets wat je nu ziet bij beveiligings camera systemen.
Als alles opgezet is komt hier zeker een topic/blog over met genoeg foto's :)

Een modulaire aanpak gaat het hoogstwaarschijnlijk worden want de prijzen voor servers om met 875MB/sec 6,7TB op te slaan zijn exotisch zogezegd. Een burst op deze snelheid is geen probleem maar laat dat nu niet binnen onze use-case vallen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Leuk te horen dat er voor een modulaire opbouw gekozen wordt, dit maakt ook de kosten voor je netwerk een stuk lager. Overigens zou ik ook zeker eventueel naar een tweede hands switch kijken stuk goedkoper en meer waar voor je geld. Ook voor de decentrale opslag zou je hier naar kunnen kijken maar de kosten van je schrijven blijven hoog.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:09
Ik gebruik intel x520da2 point to point. Werken goed onder windows 7 en freebsd.
Het zal hier ook wel een switch worden met 4x 10GE SFP+ en xx maal 10/100/1000
Mij lijkt op dit moment de netgear prosafe gs728txs het beste (voor mijn toepassing)

edit: toch maar een D-link DGS-1510-28X besteld, scheelt de helft in prijs ongeveer. (minder stroomverbruik, iets meer lawaai)

De verbindingen heb ik gemaakt met twinaxial kabel van intel XDACBL1M / 3M
Alles via ebay, laatste x520da2 was 215€ (niet nieuw) veelal zijn het server pulls die wel nieuw zijn.
De kabels zijn er vanaf 60€

edit: kabel is 58 en 8,95 verzendkosten..

edit: D-link 1510-28X is binnen. 350 euro bij Amazon DE
Gewoon PC en nas met SFP+ kabel verbonden en werkt zonder enige instelling te moeten doen..

Hij maakt toch wel veel lawaai (42 dBa) maar eens naar de fans kijken..

Edit: Noctua NF-A4X10 FLX erin gezet, en nu redelijk stil. Temperatuur loopt niet op boven de 30 graden tot nu toe (setting die uit te lezen is)

[ Voor 46% gewijzigd door jacovn op 08-02-2015 07:04 . Reden: Spelling ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1